KINO - OKO WARSZTAT OPERATORA FILMOWEGOBogdan Dziworski, Jerzy Łukaszewicz2006 rok, stron 128
OPISWykonując od wielu lat zawód operatora filmowego, zawsze mieliśmy potrzebę manifestowania swej wolności. Wolności od poprawnych, naukowych poglądów, formuł, chwytów artystycznych. Dlatego przedstawiając naszą książkę nie kierujemy się zasadą: „zobacz jaki jestem mądry", ale zasadą: „zobaczcie jak myślę, tworząc swój świat na ekranie".
OD AUTORÓW
Praca ta powstała w porywie naszej twórczej wyobraźni. Nie mieliśmy ambicji napisania dzieła naukowego, przedstawiamy jedynie kompendium doświadczeń z wieloletniej pracy zawodowej, które uzupełnione wykładami i ćwiczeniami praktycznymi rysuje obraz wybranych problemów warsztatu operatora filmowego.
JERZY ŁUKASIEWICZ
Jeśli czytelnik będzie odczuwał niedosyt, odsyłamy do bogatej literatury przedmiotu.
Pragniemy szczególnie podziękować prof. Jerzemu Wójcikowi i prof. Stefanowi Czyżewskiemu za cenne uwagi, które wzbogaciły niniejszą pracę.
BOGDAN DZIWORSKI
SPIS TREŚCIRozdział I. Technologia obrazu filmowego.
Podstawy eksponometrii................... 5
1. Forma jest wieczna................................... 6
2. Parametry ekspozycji................................. 7
3. Współczynniki techniczne.............................. 9
4. Migawki kamer filmowych.............................. 10
5. Kalibracja obiektywów................................ 12
Kalibracja geometryczna................................. 12
Kalibracja fotometryczna................................. 13
6. Charakter obiektu zdjęciowego .......................... 15
7. Luminancja........................................ 17
8. Rozpiętość luminancji obiektu zdjęciowego .................. 19
9. Kontrast oświetlenia ................................. 22
10. Szara tablica - obiekt testowy........................... 26
11. Prawo Webera-Fechnera (idea).......................... 27
12. Temperatura barwowa................................ 28
13. Wpływ ekspozycji na reprodukcję barw..................... 31
Warunek prawidłowej reprodukcji barw........................ 34
Wartość ekspozycji a subiektywna ocena reprodukcji barw............. 35
14. Filtry zdjęciowe..................................... 36
15. Technika prób eksponometrycznych (podstawowe zasady)........ 39
16. Interpretacja prób eksponometrycznych..................... 42
Rozdział II. Fenomen percepcji i praca z barwą........ 47
FENOMEN PERCEPCJI
1. Dlaczego czarny kot jest czarny?.......................... 47
2. Terminologia ...................................... 48
3. Fenomen percepcji................................... 48
4. Pytanie o rzecz..................................... 50
5. Teorie percepcji..................................... 54
6. Zmysł wzroku...................................... 57
PRACA Z BARWĄ
1. Pytanie o barwę..................................... 58
2. Barwy addytywne i subtraktywne......................... 58
3. Barwy komplementarne................................ 60
4. Osobowość barwy.................................... 62
5. Zimne-ciepłe ...................................... 63
6. Kontrast barwny..................................... 64
7. Zjawisko powidoku................................... 67
8. „Niewidzenie widzenia"................................ 68
9. Harmonia barw..................................... 69
10. Symbolika wrażeń barwy............................... 70
Rozdział III. Prawda - zmyślenie...................... 73
FENOMEN TWÓRCZEGO MYŚLENIA
1. Wprowadzenie...................................... 73
2. Johann Wolfgang Goethe............................... 74
3. Pytanie o prawdę.................................... 75
4. Zmyślenie......................................... 79
5. Teoria natchnienia................................... 80
6. Fenomen pamięci w procesie tworzenia..................... 80
7. Projekt „Michelangelo"................................ 83
Technika warsztatu.................................... 85
„Jajko"........................................... 85
Pracownia portretu im. Svena Nykvista........................ 87
„Drzwi"........................................... 87
Technika warsztatu.................................... 89
„Wyzwoleni czy zniewoleni"............................... 91
8. Zdarzenia......................................... 91
Zdarzenie nr 1....................................... 94
ETIUDA I: Angus i Maks............................... 94
ETIUDA II: W mroku................................... 107
Zdarzenie nr 2....................................... 111
ETIUDA III: Domek w śnieżnej kuli.......................... 111
ETIUDA IV: Agata..................................... 120
9. Podsumowanie...................................... 122
BIBLIOGRAFIA........................................ 125