Operation Flashpoint: Dragon Rising to oficjalna kontynuacja niezwykle popularnej gry Operation Flashpoint: Cold War Crisis z roku 2001. Sequel pozostaje wierny poprzednikowi i prezentuje sporo taktycznej akcji z jednoczesnym bardzo symulacyjnym i realistycznym podejściem.
W zależności od charakteru misji wcielamy się w dowódców kilku oddziałów biorących udział w operacji przeprowadzanej na niewielkiej wyspie Skira (Azja Wschodnia). Teren ten znajduje się w centrum geopolitycznej rozgrywki pomiędzy kilkoma mocarstwami ze względu na znajdujące się na nim złoża ropy naftowej. Kontrolowany przez Rosję staje się on jednak miejscem zbrojnego konfliktu za sprawą chińskiej inwazji. Naszym zadaniem są więc działania, mające na celu odbicie wyspy z rąk chińskiej armii.
Twórcy postawili sobie bardzo ambitne zadanie – ukazać jak najwierniej współczesne pole walki. Symulacyjny charakter został jednak należycie zbalansowany, aby zagwarantować widowiskowość i dynamikę. Większość elementów świata może ulec trwałemu zniszczeniu – dotyczy to zarówno budynków, jak i naszego wyposażenia, które może się zaciąć w środku walki. Siejąc zniszczenie trzeba jednak mieć na uwadze przyszłe zadania – zniszczone w trakcie jednej misji budynki pozostają w takim stanie do końca kampanii. Innym przykładem szczegółowości świata może być wygląd samych żołnierzy – różnią się od siebie znacznie, także insygniami na mundurze, dzięki czemu wprawione oko łatwo rozpozna rangę danej jednostki. Misje oferują sporą swobodę – otrzymujemy poszczególne zadania, jednak sposób ich wykonania zależy on naszej inwencji i zmysłu taktycznego.
Teren gry to 220 kilometrów kwadratowych, wygenerowane na podstawie zdjęć satelitarnych prawdziwej wyspy. Operation Flashpoint: Dragon Rising oferuje kilkadziesiąt maszyn bojowych (śmigłowce AH-1Z Super Cobra, czołgi M1A1 Abrams, wozy opancerzone LAV-25 etc.) oraz pokaźny zestaw broni ręcznej (około 70 rodzajów). Wszystko wykonane oczywiście z dużą dbałością o szczegóły i zachowaniem realizmu, także jeżeli chodzi o przygotowywanie broni do użytku – część uzbrojenia przed użyciem wymaga przecież uprzedniego złożenia zgodnie z instrukcją.
Oprawa graficzna charakteryzuje się dużą dbałością w wyświetlaniu różnych efektów atmosferycznych oraz odwzorowaniem pory dnia (na przykład o poranku Słońce mocno świeci nad horyzontem). Ponadto na mapie rozlokowane zostały budynki, do których można wejść i tym samym wykorzystać dodatkową osłonę przed ostrzałem wroga. Także wygląd żołnierzy został dopracowany, również pod względem sposobu poruszania się (za wzór posłużyli prawdziwi wojskowi, których ruchy przeniesione zostały za pomocą technologii motion capture).
Jeżeli chodzi o grę sieciową, to zaimplementowano trzy podstawowe opcje – Kooperację, Infiltrację oraz Annihilację.