Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

OPERA TEATR OPEROWY Historia opery realizacje

12-07-2012, 11:36
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Cena kup teraz: 19.90 zł     
Użytkownik Askeladden
numer aukcji: 2435697870
Miejscowość Kraków
Wyświetleń: 19   
Koniec: 02-07-2012 19:30:00

Dodatkowe informacje:
Stan: Używany
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

Dostawa i płatność

 

Płatność z góry
  • Przelew bankowy
  • List polecony ekonomiczny      5,10 zł

     

     

  • List polecony priorytetowy       6,20 zł

     

     



              DZIEŃ DOBRY. PONIŻEJ : ZDJĘCIA, SPIS TREŚCI, SPIS ILUSTRACJI (jeśli jest w książce), STAN. WYSYŁKA - POCZTĄ.

 
Przewiń do spisu treści

PRZEDMOWA
Tak się składa, że moment, w którym książka Bronisława Horowicza o teatrze operowym ukazuje się na naszym rynku wydawniczym, zwalnia autora przedmowy od obowiązku uzasadniania jej potrzeby i wagi. Zarówno „groźba" rychłego otwar­cia odbudowanej sceny Teatru Wielkiego w Warszawie i związana z nią działal­ność nowej dyrekcji, jak i naturalne zjawisko wypływania co jakiś czas na po­wierzchnię życia kulturalnego dziedzin zbyt długo pogrążonych w stagnacji, uczyniły z zagadnień teatru operowego na przestrzeni ostatnich miesięcy aktual­ność dziennikarską, rozogniającą umysły i przyciągającą szerokie kręgi „znaw­ców", kibiców i miłośników. Nie przeceniając tego typu zjawisk, wolno mieć nadzieję, że przyczynią się one do powstawania nowych kadr, zarówno publicz­ności jak i twórców. Jedni i drudzy, pragnąc pogłębić wiedzę w interesującej ich dziedzinie, skazani są na troisty kierunek poszukiwań, odpowiadający trzem, uwi­docznionym w podtytule, częściom niniejszej książki: po wiadomości z dziedziny historii opery zwrócić się muszą do muzykologii; dziejów teatru operowego, kształtu scenicznego, w jaki każdorazowa współczesność przyoblekała swe utwo­ry, szukać im przyjdzie w ogólnych opracowaniach historii teatru, a zagadnień związanych z możliwościami i perspektywami współczesnej inscenizacji operowej mogą szukać, gdzie im się podoba, ze słabą nadzieją, że coś znajdą. We włoskiej Enciclopedia delio Spettacolo, w bibliografii załączonej pod hasłem „Reżyser ope­rowy", jedyną pozycją jest — książka Horowicza.
Jasną, jest rzeczą, że zarówno studia muzykologiczne, jak teatrologiczne, upra­wiane w oderwaniu, stają się swoistą sztuką dla sztuki, prowadzącą w dżunglę faktów, nazwisk i dat, w której bez busoli niełatwo się poruszać. Horowicz posiada busolę, która pozwala mu prowadzić czytelnika szybkim marszem, „skrótami". Wystarczy przed przystąpieniem do lektury zajrzeć do zamieszczonego na końcu indeksu nazwisk, aby stwierdzić, że poważny procent znanych z każdego „Opernbu-chu" autorów operowych w ogóle w książce nie występuje. Busolą Horowicza jest instynkt człowieka teatru — może „instynkt" nie jest tu właściwym słowem, może idzie raczej o świadomą postawę, ułatwiającą wybór. Tak czy owak, w historii twórczości operowej ważne jest dla niego to, co wnosi istotne wartości, znajdujące się na przecięciu muzyki i ekspresji dramatycznej, techniki wokalnej i słowa, stosunku partytury i libretta. Nie znaczy to bynajmniej, że Horowicz za wszelką cenę szuka w operze dramatu, przeciwnie, w podsumowaniu części historycznej zdobywa się na definicję, która, jeśli zechcemy wyciągnąć z niej wnioski, może się okazać niezwykle płodna dla współczesnego teatru muzycznego i rozszerzyć jego horyzonty poza granice schematycznie „dramatycznego" libretta oraz „ilustru­jącej" dramat muzyki: 
 
           teatr operowy 00

teatr operowy 01

teatr operowy 02


hosting images

   
      Oprawa:  
twarda
     Format: 
17x24
                cm               
          Ilość stron: 
233
   str. 
    Nakład: 
egz.
 Stan: 

+db lekkie slady na okladce, zawartosc dobrze zachowana
             
             Tytuł, autor i wydawnictwo 

Teatr operowy
PIW 
1963  


     Spis treści: 

SPIS ILUSTRACJI
SPIS  RZECZY
Bernardo  Buontalenti:  dekoracja  do  II  combattimento d'Apollone  e  ser-pente Luca Marenzio, 1589; sztych Agostino Carracciego
Alfonso Parigi: dekoracja piekła do Le nozze degli dei, Florencja, 1637
Lorenzo Bernini: dekoracja do II Sant' Alessio, Rzym, 1632; sztych Col-lignona
Dekoracja Ferdinando Galli-Bibieny (1657—1743)
Giacomo Torelli: dekoracja do La finta pazza, 1645; sztych Nicolas Cochina
Jean Eerain: dekoracja do La Chute de Phaeton; sztych Jean Lepautre'a z 1685
Jean Bćrain: szkic kostiumu; rysunek oryginalny z Archiwum Opery Pa­ryskiej
J. B. Martin: kostium Furii
Lodovicc Burnacini: dekoracja do II porno d'oro, Wiedeń, 1666—1669; sztych Matthaeusa Kiisela
10 Flet czarodziejski Mozarta, Wiedeń, ok. 1791; sztych Josefa i Petera Schaf-
ferów, Muzeum Miejskie w Wiedniu U P. L. C. Ciceri: dekoracja do Roberta Diabla, 1831 12 Dekoracja do Walkirii Wagnera, Bayreuth, 1876 13a Córy Renu w Złocie Renu Wagnera, Bayreuth, 1876 13bLa Gommeuse z Kabaretu paryskiego, 1900
Adolphe Appia: dekoracja do Walkirii Wagnera, 1892
Bronisław  Horowicz:  inscenizacja  Turandot  Pucciniego;  dekoracje  i  ko­stiumy — Renę Allio, Opera w Strasburgu, 1960
Bronisław  Horowicz:  inscenizacja  Oedipus-Rex  Strawińskiego;  dekoracje i kostiumy — Renę Allio, Opera w Strasburgu, 1961
230
-JŚŚBk -" -   - • •  •   «*
str.
Przedmowa ł         7
Od autora — kilka słów do wydania polskiego 13
Częśćpierwsza
MUZYKA   I   SŁOWO 17
I
Zajęcie stanowiska. — Kilka opinii o operze: La Bruyere, Boileau, Saint-
-Evremont, Voltaire, Lessing, Schopenhauer, Goethe, Schiller, Hoffmann,
Theophile Gautier, Tołstoj. — Opera jest konwencjonalna! — Najstarszy teatr
świata 19
II
Słowo mówione i muzyka ekspresywna. — Źródła opery. — Element teatralny
w muzyce. — Komedie harmoniczne Vecchiego. — Dramat muzyczny flo­
rencki. — „Krąg Bardiego". — Eurydyka Jacopo Periego. — Monteverdi. —
Stile    rappresentativo 22
III
Opera we Francji. — Ronsard i Baif. — Ballet comiąue de la Reine ...       29
IV
Lulli. — Rameau 30
V - .
Muzyka dramatyczna w Italii po Monteverdim. — Francesco Cavalli. — Opera
buffa. — „Wojna bufonów". — Jean-Jacques Rousseau i jego Devin du vil-
lage. — Grimm  i  Diderot 34
VI
Francuska opera komiczna. — Teatr jarmarczny. — Le Sagę — Gretry i jego
.     *       39
teorie •     •     •     '     '
231
1
Spis rzeczy
VII
Gluck. — Mozart. — Beethoven. — Weber 42
VIII
Opera włoska XIX wieku. — Rossini. — Donizetti, Bellini. — „Wielka opera".
Meyerbeer 53
IX
Wagner 57
X
Debussy 62
XI
Ferruccio Busoni. — Paul Hindemith. — Alban Berg. — Igor Strawiński. —
Arthur Honegger 65
XII
Opera i dramat. — Definicja libretta operowego: Goethe, Hoffmann, Ibsen, Debussy, Schlegel, Musset. — Weryzm, pomyłka estetyczna. — Irracjonalność w operze. — Arie. Rola orkiestry. — Opera ewokacją dźwiękową dramatu. — Oedipus Rex Strawińskiego. Rozszerzenie pola widzenia dramatu muzycznego       70
Część druga
DZIEJE REALIZACJI OPEROWYCH 77
I
Procesja w Brukseli w r. 1549. — Kiedźwiedź-organista. — Uroczystości we­
selne Ferdynanda Medycejskiego w r. 1589. — Deus ex machina, pozostałość
po teatrze antycznym. — Przedstawienia w kościołach. — Eurydyka Periego
w r. 1600. — Piekło i płomienie. — Rady Sabbatiniego. — Dekoracje i zmiany
dekoracji. — Perspektywy. — Luksus inscenizacji. — Teatry-olbrzymy. —
Gra aktorska i śpiew. —• Rady teoretyków epoki. — Rzym. — Florencja. —
Sposób grupowania solistów i chórów 79
II .
Opera włoska w XVIII wieku. — Jej dekadencja spowodowana przez śpie­
waków. — Sztuka kastratów. Opinie podróżników. — Farinelli. — Bel canto. —
Satyra Benedetta Marcello. — Publiczność operowa: opinie Stendhala, Mozarta
i Burneya. — Dekoracje i kostiumy. — Nowe wynalazki w dziedzinie per­
spektywy. Ferdinando Galli-Bibiena. — Miejsca honorowe dla primadonny. —>
Oświetlenie. Świadectwo Goethego. — Gestykulacja kastratów. — Balet
w operze 92
III
Opera we Francji w XVII wieku. Orfeo Luigi Rossiego w świetle sprawozdań
ojca Menestrier i Renaudota. — Maszyniści i dekoratorzy włoscy na dworze
francuskim. — La Fontaine o maszynach. — Berain i jego następcy. — Zespół
Lulliego. — Pani Champmeslś. — Racine i deklamacja tragiczna. — Lulli,
wychowawca śpiewaków.  — Gra  aktorska      .     ..     .     .     104
232
Spłs rzeczy
IV
Opera we Francji w XVIII wieku. — Rameau. — Aktorzy Opery. Świadectwa Collego, Grimma i wodewilisty Panarda. — Teorie naturalistyczne encyklo­pedystów. — Dekoracje i kostiumy. — Gra aktorów. Opinie panny Clairon
i Rousseau. — Teatr w Palais-Royal. — Francois Boucher. — Servandoni.  
Balet w operze. — Tancerze w maskach. — Chóry. — Kapelmistrz. — Teorie
Noverre'a — Reforma kostiumu m
V
Gluck w Wiedniu i w Paryżu. — Gluck-reżyser. — Aktorzy jego czasu. —
Orkiestra. Opinia Sebastien Merciera 124
VI
Mozart, dramaturg i reżyser      .     131
VII
Opera w XIX wieku. — Inscenizacja Żydówki w Królewskiej Akademii Mu­
zycznej. — Próby wierności „historycznej". Ciceri, Desplechin i Cambon. —
Inwazja kawalerii. Dr Veron, „Aleksander Wielki inscenizacji". — Zapadnie
i maszyny. — Oświetlenie: wprowadzenie gazu i elektryczności. Świadectwo
Chopina. — Stanowisko wielkich umysłów romantycznych w sprawie deko­
racji. — Scenariusze reżyserskie. — Styl wykonawczy. — Opinia Musseta
o Marie Malibran. — Chóry. — Balet w operze      .     .     .     133
VIII
Theatre-Italien w Paryżu. — Castil-Blaze i jego poglądy na sztukę śpiewa­
czą. Rubini. — Dekoracje i kostiumy. Definicja Theophile'a Gautier. — Otello
grany przez kobietę. Otello o białym obliczu. Adelina Patti 140
IX
Wagner. — Niemiecki teatr dramatyczny: Goethe, Klingemann, Immermann,
Tieck, Meiningeńczycy. — Reżyseria scen masowych u Meiningeńczyków. —
Rozbieżność między światem idealistycznym i poetyckim dramatów Wagnera
a jego realistycznym zmysłem inscenizatora. — Rady Wagnera dotyczące
wykonania wokalnego jego dzieł. — Spiewak-aktor 14
X
Realizacje wagnerowskie złym przykładem. — Chaotyczny i opisowy natu­
ralizm inscenizacji w początkach naszego wieku. — Reakcja powojenna. —
„Prawa gatunku" *5'
Część trzecia
PERSPEKTYWY 1S
I
Synteza sztuk w operze. Teatr grecki. — Konwencje. — Szekspir o kon­
wencji. Moliere. Goethe. Craig. Wyspiański. — Kompozycja dzieła sztuki. —
Eliminacja przypadkowości. — Przypadkowość i aktor. Nadmarioneta Gordona
Craiga. — Paradoks o aktorze "
II
Rytm. — Muzyka twórczynią gestu. — Dwa aspekty muzyki dramatycznej:
233
itasSalKt
Spis rzeczy
motoryczny i afektywny. — Więzi między muzyką a gestem. Jaąues-Dalcroze
i jego teorie. — Przestrzeń sceniczna funkcją muzyki. — Adolphe Appia .     .      170
III
Synestezja.  —  Gretry,  Goethe,  Baudelaire,  Rimbaud,  Renę  Ghil,  Theophile
Gautier,   Gustav  Mahler,   Antoine   Bourdelle.   —  Przekreślenie   naturalizmu
w operze   .      192
IV
Kapelmistrz i reżyser. — Mahler i Toscanini. — Nowoczesny aktor operowy. „Metody" kształcenia stosowane dotychczas. — Metody na przyszłość. — Sza-lapin. — Szkolenie śpiewacze i fizyczne nowoczesnego aktora operowego .     .     196
V
Konkluzje * 212
Bibliografia  214
Indeks nazwisk  219
Indeks   utworów  dramatycznych   i   operowych  226
Spis ilustracji  230 


     Ilustracje:




Przejdź na górę strony





Strona o mnie

Moje aukcje (książki o zbliżonej tematyce. Kliknij.)


Uwaga! Na zdjęciach wokół liter możliwe charakterystyczne zniekształcenia - wynikają z konieczności kompresji zdjęć. W rzeczywistości zniekształcenia nie występują. Możliwe też błędy w opisie - z powodu niedoskonałości odczytu OCR, za co przepraszam.