Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

Opera Omnia T. I - Lud i Dom Boży w...

23-07-2014, 21:34
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Cena kup teraz: 66.90 zł     
Użytkownik BookMaster_pl
numer aukcji: 4361686576
Miejscowość Warszawa
Wyświetleń: 4   
Koniec: 23-07-2014 21:24:56

Dodatkowe informacje:
Stan: Nowy
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha


Opera Omnia T. I - Lud i Dom Boży w nauce św. Augustyna o Kościele [978[zasłonięte][zasłonięte]70287] - Joseph Ratzinger



Dane firmy:

Księgarnia internetowa
BookMaster_pl

ul. Stroma 18a
00-100 Warszawa
poniedziałek-piątek 10-18

Odbiór osobisty:

Każdą zakupiony produkt
możesz odebrać osobiście, oszczędzając na kosztach przesyłki.
Szczegóły uzgadniamy emailowo zaraz po wygraniu aukcji.


BookMaster_pl na aukcjach Allegro oferuje Państwu nowości wydawnicze,
bestsellery oraz inne ciekawe tytuły w atrakcyjnych cenach.
Wszystkie prezentowane produkty są nowe.
Przed zakupem zapoznaj się ze stroną "o mnie".
Zapraszamy do licytacji.

Przedmiotem licytacji jest:

Opera Omnia T. I - Lud i Dom Boży w nauce św. Augustyna o Kościele [978[zasłonięte][zasłonięte]70287]

Joseph Ratzinger

Szczegóły:
  • ISBN:[zasłonięte]978-8302-879-7
  • liczba stron: 746
  • okładka: twarda
  • wydawnictwo: KUL
  • wymiary: 150 x 220 mm
  • Rok wydania: 2014
  • Stan: NOWA, NIEUŻYWANA

    Opera Omnia T. I - Lud i Dom Boży w nauce św. Augustyna o Kościele [978[zasłonięte][zasłonięte]70287] opis:




    Zapraszamy

    • 1. Zapoznaj się ze stroną o nas
    • 2. Każdą przesyłkę wysyłamy w specjalnym tekturowym opakowaniu (albo kopercie bąbelkowej) chroniącym produkty w trakcie transportu.
    • 3. Przesyłkę wysyłamy listem poleconym, priorytetowym lub kurierem.
    • 4. Do każdego zamówienia wystawiamy imienną fakturę Vat.
    • 5. Sprawdź nasze komentarze
    Papież Benedykt XVI
    Przedmowa
    Wykaz skrótów
    CZĘŚĆ A
    STUDIA NAD AUGUSTYNEM
    Lud i dom Boży w nauce św. Augustyna o Kościele
    Rozprawa doktorska
    Przedmowa
    Przedmowa do nowego wydania
    Sekcja I
    Podstawy rozumienia Kościoła przez Augustyna
    Dział 1
    Myśl Augustyna o Kościele do roku 391
    § 1. Doświadczenie Kościoła u Augustyna przy jego nawróceniu według "Wyznań"
    Rozdział 1
    Oznaki rozumienia ludu Bożego w pojęciu wiary
    § 2. Przezwyciężenie zwątpienia i wiara
    1. Doktryna dwóch światów jako preludium doktryny dwóch państw
    2. Sceptycyzm a wiara
    § 3. Humilitas fidei: Mater ecclesia; salus populi
    § 4. Catholica: Przygotowanie pojęcia ludu Bożego w idei multitudo
    Rozdział 2
    Dom Boży. Pojęcie miłości u wczesnego Augustyna
    § 5. Świątynia Boga w człowieku wewnętrznym
    § 6. Dilectio i unitas
    Retrospekcja i perspektywy
    Dział 2
    Pojęcie Kościoła w tradycji afrykańskiej
    Rozdział 3
    Pojęcie Kościoła u Tertuliana
    § 7. Kościół jako wspólnota disciplinae
    1. Podobieństwo Boże ciała
    2. Pytanie o zło i zbawienie
    3. Szata zbawienia
    4. Przywracanie podobieństwa do Boga przez disciplina
    § 8. Podstawowy sakramentalny sens idei disciplina
    § 9. Kościół z Ducha
    1. Chrzest z Ducha
    a) Dualizm w rozumieniu obrzędu chrztu
    b) Skutki chrztu
    2. Ciało Chrystusa i Duch Święty
    3. Świątynia Boga
    4. Kościół z Ducha jako herezja
    Zakończenie
    § 10. Kościół w historii
    1. Kościół a Stary Testament
    2. Kościół a poganie
    3. Właściwe miejsce Kościoła
    a) Lud Boży
    b) Chrystus pneumatyczny
    c) Mater ecclesia
    4. Kościół a nowy świat
    Rozdział 4
    Cyprian i Optat
    § 11. Cyprian
    I. Konkretno-prawne pojęcie Kościoła, jego wewnętrzna treść i teologiczne następstwa
    1. Prawna struktura Kościoła: mater ecclesia i fraternitas christianorum
    2. Tło polemiczne: schizma
    3. Wewnętrzna treść: unitas
    4. Teologiczna konsekwencja w interpretacji Starego Testamentu u Cypriana
    II. Eucharystyczno-sakramentalne pojęcie Kościoła
    1. Ciało Chrystusa
    2. Lud Boży w aspekcie wewnątrzsakramentalnym
    3. Podsumowanie
    Dodatek
    Pochodne idei Kościoła w teologii Cypriana
    § 12. Optat z Milewy
    I. Kościół jako catholica, jako ecclesia omnium gentium
    II. Wspólnota prawdy
    1. Jedność z odłączonymi "braćmi"
    a) Relacja między wiarą i Kościołem
    b) Stosunek Kościoła do herezji i schizmy
    c) Kościół Prawa: Stosunek do żydów i pogan
    2. Oddzielenie się od donatystów
    a) Zakrycie prawdy widzianej w wierze
    b) Wypędzenie świętego ducha Bożego
    c) Budowanie wiedzy z własnej chwały
    3. Podsumowanie
    III. Wspólnota miłości
    Dodatek
    Stosunek Kościoła i państwa według Optata
    Sekcja II
    Lud i dom Boży w nauce Augustyna o Kościele
    Dział 1
    Walka z donatyzmem
    Rozdział 5
    Podstawy
    § 13. Kościół z wszystkich narodów - jeden lud Boży
    § 14. Caritas i pax: Communio sanctorum i communio sacramentorum
    1. Konkretne ograniczenie caritas w ecclesia catholica
    2. Prawdziwe miejsce caritas w ecclesia sancta
    3. Jedność ecclesia catholica i ecclesia sancta
    4. Przekształcenie Augustyna przez nowe postrzeganie ecclesia
    a) Przekształcenie idei Boga
    b) Nowa wizja ludzkiej drogi zbawienia
    c) Nowe miejsce Kościoła w mundus intelligibilis
    5. Podsumowanie i wyniki
    Rozdział 6
    Nauka o ludzie i domu Bożym
    § 15. Lud Boży
    § 16. Dom Boży
    1. Teologia budowli kościelnej u Augustyna
    2. Nawiązanie do biblijnej teologii domu
    Dział 2
    Pojęcie Kościoła w polemice z pogaństwem
    Rozdział 7
    Podstawy
    § 17. Nowy kult
    1. Wymóg ogólny: Nie ritus, lecz życie
    2. Oddalenie człowieka od Boga. Pośrednik i pośrednicy
    3. Ofiara Chrystusa i chrześcijan: Ciało Chrystusa
    I. Ciało Chrystusa w tradycji
    a) Antygnostycka teologia σῶμα u apologetów
    b) Antyariańska egzegeza Atanazego
    c) Powiązanie z nauką o Eucharystii i z etyką sakramentalną
    1. Hilary
    2. Chryzostom
    3. Cyryl Aleksandryjski
    II. Nauka Augustyna o Ciele Chrystusa
    a) Jedność w Chrystusie przez wiarę
    b) Jedność z Duchem Chrystusa przez jedność z Ciałem Chrystusa
    c) Jedność z Ciałem Chrystusa przez jedność ze znakiem Ciała: Eucharystia a Kościół
    d) Metafizyczna treść idei Ciała Chrystusa. Ciało Chrystusa i Oblubienica Chrystusa
    4. Perspektywa powszechna i jednostkowa, historyczna i metafizyczna
    Podsumowanie
    § 18. Nowa wiara
    Dodatek
    Nauka Mistrza Eckharta o inkorporacji
    Rozdział 8
    Dom Boży
    § 19. "Dom Boży" w nauce Augustyna o Kościele
    I. Dom i namiot Boży; treść pojęciowa "domus"
    II. Świątynia Boga
    1. Świątynia i Kościół
    2. Kult "w duchu" czy kult Ciała Chrystusa?
    3. Świątynia Boga w rozwoju
    III. Christus fundamentum
    1. Christum habere in fundamento
    2. Fundamentum i caput
    3. Chrystus - kamień węgielny; dwie ściany domu
    IV. Podsumowanie i ocena
    Rozdział 9
    Państwo i jego lud
    Wstępne uwagi terminologiczne
    I. Ogólne ujęcie lingwistyczne terminów "civitas" i "populus"
    1. "Civitas"
    2. "Populus"
    α) "populus" w znaczeniu ściślejszym.
    β) "Populi".
    II. Specyficzna sytuacja językowa Augustyna
    § 20. Starożytne pojęcie religii a civitas
    1. Potrójne pojęcie teologii u Warrona
    2. Augustynowa krytyka rozumienia teologii przez Warrona: Jedność między theologia naturalis i theologia civilis w chrześcijaństwie
    § 21. Aktualny stan badań nad civitas Dei
    § 22. Zewnętrzna zakres i rozumienie pojęcia obydwu civitates u Augustyna
    I. Zakres obydwu państw
    1. Ponadhistoryczne pochodzenie obydwu państw aniołów
    2. Aktualne relacje między państwem "wyższym" i "niższym"
    II. Rozumienie pojęciowe
    1. Unitas
    2. Justitia i utilitas
    3. Właściwe pojęcie istoty: dwojaka wspólnota miłości i kultu
    Ekskurs
    Uwagi do: Heinrich Scholz, "Glaube und Unglaube in der Weltgeschichte" ["Wiara i niewiara w dziejach świata"]
    III. Civitas i populus. Populus Dei i Kościół
    Rozdział 10
    Państwo Boże a porządki tego świata
    § 23. Obydwa Testamenty
    Ponadczasowy charakter Kościoła
    1. Stary i Nowy Testament jako ponadczasowe istotne porządki
    2. Testamenty jako porządki zbawienia uzależnione od czasu
    a) Starotestamentowe państwo Boże: portio impiae civitatis
    b) Kościół: między Testamentami
    3. Historyczno-teologiczne znaczenie tych wypowiedzi Augustyna
    4. Znaczenie wywodów dla pojęcia ludu
    § 24. Kościół a państwo, prawo Boże a ludzkie
    1. Nauka o dwóch prawach
    2. Stosunek Kościoła i państwa
    Ekskurs
    Prawo a miłość.
    Uwagi dotyczące kwestii prawa w pierwotnym Kościele
    Podsumowanie
    I. Jaką rolę odgrywa wyrażenie "dom Boży" w nauce Augustyna o Kościele?
    II. Mamy również liczne założenia nauki o ludzie Bożym
    Pochodzenie i sens nauki Augustyna o civitas
    Spotkanie i polemika z Wilhelmem Kamlahem
    Uwagi dotyczące pojęcia Kościoła w "Liber regularum" Tychoniusza
    1. Warunki i sens przynależności do Kościoła
    2. Istotna forma pielgrzymującego Kościoła: corpus bipertitum
    3. Moment eschatologiczny w pojęciu Kościoła u Tychoniusza
    Oryginalność i Tradycja w pojęciu confessio u Augustyna
    I. Rozwój znaczenia słowa confessio przed Augustynem
    1. Pozachrześcijańskie rozumienie confessio-confiteri
    2. Znaczenie specyficznie chrześcijańskie
    II. Pogłębienie chrześcijańskiego pojęcia confessio przez Augustyna
    1. Confessio jako veritatem facere i jako venire ad lucem
    2. Confessio jako sacrificium
    Kościół w pobożności świętego Augustyna
    1. Marta i Maria (Łk 10,38-42)
    a) Pogląd Augustyna
    α) Sermo 103 i 104; Sermo Guelf 29
    β) Sermo 179 i 255
    γ) Sermo 179
    b) Miejsce Augustyna w Tradycji
    2. Drabina Jakuba
    a) Interpretacja tekstu u Augustyna
    α) Enarratio in psalmum 119,2
    β) Sermo 122
    b) Stosunek do Tradycji
    3. Descendite, ut ascendatis (Conf IV 12,18)
    a) Tajemnica obmycia nóg
    b) Dilige et quod vis fac
    c) Przezwyciężenie Plotyna
    4. Uwaga końcowa
    Droga poznania religijnego według świętego Augustyna
    1. "Organ" poznania Boga
    2. Droga poznania religijnego
    a) Neoplatońskie pojęcie purgatio we wczesnych pismach
    b) Powiązanie z pojęciem wiary w pismach powstałych po święceniach kapłańskich Augustyna
    c) Włączenie motywu caritas przez Augustyna duszpasterza
    d) Objawieniowy charakter wszelkiego poznania religijnego
    3. Punkt wyjścia ruchu religijnego
    Duch Święty jako Communio
    Stosunek pneumatologii i duchowości u Augustyna
    1. Imię "Duch Święty" jako wskazanie na właściwość trzeciej Osoby Trójcy
    2. Duch Święty jako Miłość
    3. Duch Święty jako Dar
    4. Otwarcie na historię zbawienia
    Wspólnota z Eucharystii
    CZĘŚĆ B
    STUDIA NAD TEOLOGIĄ OJCÓW KOŚCIOŁA
    Jedność narodów
    Wizja ojców Kościoła
    Przedmowa
    Historyczno-duchowe tło kwestii
    Spuścizna starożytności
    Tło biblijne
    Przeciwieństwo wobec gnostycyzmu
    Patrystyczna wizja jedności narodów
    Chrześcijańska gnoza Orygenesa
    Znaczenie wymiaru narodowościowego według Orygenesa
    Aspekt negatywny
    Wypowiedzi pozytywne
    Stanowisko Kościoła
    Rewolucja eschatologiczna
    Granica rewolucji chrześcijańskiej
    Podsumowanie
    Polemika Augustyna z teologią polityczną Rzymu
    Odrzucenie teologii politycznej Rzymu
    Brak prawdy w religii politycznej
    Moc demonów
    Punkt wyjścia Augustynowej teologii politycznej
    Antyteza stoicyzmu
    Antyteza platonizmu
    Zastosowanie w teologii Starego Testamentu i w rzymskiej historii
    Pozycja Kościoła w historii
    Wyniki
    Braterstwo
    [artykuł w leksykonie, 1964]
    Uwaga wstępna do przedchrześcijańskiego użycia słowa "braterstwo"
    I. Idea braterstwa w Piśmie
    1) Stary Testament
    2) Nowy Testament
    1. Użycie słowa "brat" przez Jezusa
    2. Użycie słowa "brat" w pozostałych księgach Nowego Testamentu
    3. Temat bratnich par w Nowym Testamencie
    2. Rozwój pojęcia braterstwa
    1) Podstawa braterstwa u wczesnych ojców Kościoła
    1) Braterstwo chrześcijan
    2) Braterstwo wszystkich ludzi
    2) Rozwój i zanik idei braterstwa w szczytowym okresie patrystyki
    1) Pogłębienie chrystologiczne
    2) Zacieśnianie idei braterstwa w praktyce kościelnej
    3) Relikty pierwotnej idei braterstwa
    1) Optat z Milewy
    2) Augustyn
    3) Jan Chryzostom
    4) Tytus z Bostra
    3. Ontologiczna podstawa braterstwa
    1) Braterstwo wszystkich ludzi
    2) Szczególne braterstwo chrześcijan
    4. Etyka braterstwa chrześcijańskiego
    1) Braterstwo w Kościele
    2) Braterstwo w odniesieniu do chrześcijan odłączonych
    3) Braterstwo wszystkich ludzi
    Pojęcie Kościoła w myśli patrystycznej
    1. Kościół jako Ciało Chrystusa
    a) Kościół jako kosmos Chrystusa
    b) Ciało Chrystusa a Eucharystia
    c) Ciało Chrystusa a egzystencja chrześcijańska
    2. Tradenci urzędu Kościoła a Ciało Chrystusa
    a) Urząd kościelny a eklezjologia eucharystyczna
    b) Urząd i słowo
    CZĘŚĆ C
    ARTYKUŁY W LEKSYKONIE, RECENZJE I PRZEDMOWA
    Artykuły w Leksykonie
    Donatyzm jako doktryna
    Tychoniusz
    Recenzje
    Do: Joseph Bernhart, Augustinus: "Confessiones - Bekenntnisse"
    [Augustyn: Confessiones - Wyznania], Munchen 1955
    Do: Augustinus, Das Antlitz der Kirche. Auswahl, herausgegeben von Hans Urs von Balthasar, Einsiedeln/Zurich/Koln 21955.
    [Augustyn, Oblicze Kościoła. Wybór, pod redakcją Hansa Ursa von Balthasara]
    Do: Albert Auer, Reformation aus dem Ewigen
    [Reformacja z pespektywy wieczności], Salzburg 1955
    Do: Albert Mitterer, Die Entwicklungslehre Augustins im Vergleich mit dem Weltbild des hl. Thomas und dem der Gegenwart, Freiburg 1956
    [Nauka Augustyna o rozwoju w porównaniu z obrazem świata u św. Tomasza i współczesnym]
    Do: Josef Rief, Der Ordobegriff des jungen Augustinus (= Abhandlungen zur Moraltheologie 2), Paderborn 1962
    [Pojęcie święceń u młodego Augustyna (= Rozprawy o teologii moralnej 2)]
    Do: Ulrich Duchrow, Christenheit und Weltverantwortung. Traditionsgeschichte und systematische Struktur der Zweireichelehre (= Forschungen und Berichte der Evangelischen Studiengemeinschaft 25), Stuttgart 1970
    [Chrześcijaństwo i odpowiedzialność za świat. Historia Tradycji i systematyczna struktura doktryny dwóch państw]
    Przedmowa
    Do: Giuliano Vigini, Agostino d'Ippona.
    L'avventura della grazia e della carita, Cinisello Balsamo 1988
    [Augustyn z Hippony. Przygoda łaski i miłości]
    CZĘŚĆ D
    KAZANIA
    "Niespokojne jest nasze serce, dopóki nie spocznie w Tobie, Boże"
    Augustyn - pierwszy nowoczesny człowiek
    W uroczystość świętego Augustyna
    Pierwsze nawrócenie
    Drugie nawrócenie
    Niespokojne serce
    "Czas powstać!"
    Kazanie do młodzieży z Fryzyngi wygłoszone w Katedrze Najśw. Maryi Panny w święto Korbiniana, 11 listopada 1979 roku
    Mądrość konkretnej służby
    Kazanie na Mszy żałobnej za prof. dr Karla Forstera, Munchen-St. Ludwig, 27 listopada 1981 roku
    "Na ile ktoś ma Ducha Świętego, na tyle miłuje Kościół!" (Augustyn)
    Kazanie na uroczystość profesji wieczystej w klasztorze św. Jakuba Am Anger w Monachium
    Augustyn - wzór wytrwałości
    Kazanie na 22 niedzielę zwykłą (czytania z roku B)
    Co właściwie znaczą dla nas święci? - Odpowiedź Augustyna
    DODATEK
    Od wydawcy
    I. Uwagi do "Opera omnia"
    II. Uwagi do I tomu
    Część A: Studia nad Augustynem
    Część B: Studia nad teologią ojców Kościoła
    Część C: Artykuły w Leksykonie, recenzje i przedmowa
    Część D: Kazania
    Informacje bibliograficzne
    Część A: Studia nad Augustynem
    Część B: Studia nad teologią ojców Kościoła
    Część C: Artykuły w Leksykonie, recenzje i przedmowa
    Część D: Kazania
    Wykaz literatury
    Cytaty z Pisma
    Stary Testament
    Nowy Testament
    Indeks osobowy