Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

OPERA A JEJ KSZTAŁT SCENICZNY reżyseria warsztat

12-07-2012, 12:18
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Cena kup teraz: 44.99 zł     
Użytkownik Askeladden
numer aukcji: 2441043832
Miejscowość Kraków
Wyświetleń: 13   
Koniec: 02-07-2012 19:30:20

Dodatkowe informacje:
Stan: Używany
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

Dostawa i płatność

 

Płatność z góry
  • Przelew bankowy
  • List polecony ekonomiczny                    7,50 zł

     

     

  • List polecony priorytetowy                      9 zł

     

     




              PONIŻEJ : ZDJĘCIA, SPIS TREŚCI, SPIS ILUSTRACJI (jeśli jest w książce), STAN. WYSYŁKA - POCZTĄ.



Przewiń do spisu treści


             


opera a jej ksztalt sc 00

opera a jej ksztalt sc 01

opera a jej ksztalt sc 02

opera a jej ksztalt sc 03

opera a jej ksztalt sc 04

opera a jej ksztalt sc 05


image hosting jpg



               PRZEDMOWA

strzeżeń i rozmyślań w najbardziej zawiłe zakamarki tej najbardziej złożonej machiny teatralnej, jaką jest spektakl operowy. Przedmiotem jej badań jest problem współcze­snej realizacji scenicznej nie jakiegoś wybranego dzieła operowego, lecz całej niezmie­rnie różnorodnej stylistycznie literatury muzyczno-dramatycznej, stanowiącej repertuar dzisiejszych scen operowych. Lia Rotbaum ma w dziedzinie reżyserii tego gatunku sce­nicznego bogate doświadczenia, toteż w pracy swojej powołuje się przede wszystkim na własne inscenizacje, obejmujące szeroki wachlarz dzieł, wystawianych przede wszystkim we Wrocławiu, a także na innych naszych scenach.
Szacunek dla odpowiedzialności artystycznej i podziw dla wiedzy i precyzji war­sztatu reżyserskiego — oto co odczuwa uważny czytelnik przytoczonych przez Autorkę ciekawych przykładów jej pracy zawodowej, tak wnikliwie i zarazem jasno opisa­nych w jej książce. Na podstawie szeregu własnych inscenizacji niezwykle interesu-
tycznej partytury.
Temat reżyserii operowej jest tematem dyskusyjnym, toteż lektura pracy Lii Rot-baumowny może wywołać u fachowego czytelnika naturalne kontrowersje, wynikłe z odmiennych, własnych doświadczeń. Prawdziwą zaletą książki jest szeroko zakrojona informacja o różnych poglądach wybitnych teatrologów na problemy współczesnego aktorstwa w ogóle, jak i aktorstwa wokalnego w szczególności. Służą one Autorce do snucia wniosków na temat tak ważnego zagadnienia, jak aktorstwo operowe wobec nowych prądów w teatrze dramatycznym.
Niespodziankę dla czytelnika stanowi ogromna złożoność i wielorakość spraw, jakie porusza Autorka. Wskazuje ona m.in. na stopień teatralności poszczególnych stylów muzycznych, różnorodność wizji teatralnej wielkich kompozytorów, na odmienność struktury teatralnej w operach Mozarta, Verdiego, Wagnera, Czajkowskiego, Puccinie-
tak ważny problem, jak wierność wobec dzieła. Jako praktyk operowy muszę też przy-klasnąć poglądom Autorki postulującym potrzebę skrótów, przestawień czy innych

              Oprawa:  miekka

              Format: 17x24 cm

              Ilość stron: 248 str.

              Nakład: 2150 egz.

              Stan: +db/-bdb zadarcia obwoluty, zwlaszcza u gory grzbietu, sama ksiazka ladnie zachowana

              Tytuł, autor i wydawnictwo 
LIA ROTBAUMÓWNA


OPERA A JEJ KSZTAŁT SCENICZNY
Notatki z warsztatu reżysera

PWM Wyd. I 1969


              Spis treści: 
SPIS TREŚCI
Przedmowa . 5
Od autora 7
Wstęp: Niepokoje i troski reżysera operowego 8
I. KSZTAŁTOWANIE SIĘ KONCEPCJI REŻYSERSKIEJ
J. W poszukiwaniu mostów przymierza 17
Pokonanie cza.su przeszłego 17
Nuta osobista kompozytora 19
Źródła estetyki kompozytora 23
2. Dramaturgia muzyczna partytury jako klucz do koncepcji reżysera . . 25
Kilka .spostrzeżeń o procesie poznawczym 25
Muzyczna atmosfera Makbeta a temat spektaklu 28
Dynamika charakterów w Cosi ian iutte. Muzyczny podtekst komedii i jego
sens poetycki 44
Psychologiczna dynamika postaci w Damie Pikowej. Koncepcja głównego bo­
hatera opery 55
„Psychologiczny kontrapunkt" orkiestry. Muzyczno-dramatyczna idea Kawa­
lera srebrnej róży a emocjonalna dominanta spektaklu 65
Jeszcze słów kilka o współzależności między tekstem a muzyką .... 77
3. Nietykalność partytury a swoboda ingerencji. Kłopoty i grzechy reżyserskie 78
II. KOMPOZYCJA SPEKTAKLU A PARTYTURA
FunkcjonaLność kompozycji 88
Problem rytmu, czyli kształtowanie czasu scenicznego 90
Rytm partytury i jej interpunkcja 90
Rytm i interpunkcja spektaklu 92
Dygresja o genre'ach. Genre a kompozycja. Genre a rytm spektaklu . , 95
Kłopoty z rytmem i interpunkcją spektaklu 100
W poszukiwaniu utraconego czasu scenicznego 103
3. Intensywność narracji a kompozycja zbiorowego obrazu scenicznego . . 111
Tło a dominanta obrazu. Dramaturgiczna funkcja chóru. Genre narracji. Efekt
kontrastu a intensywność środków obrazowania scenicznego . . . . 111
Sugestywność narracji scenicznej 123
Detal funkcyjny jako akcent obrazowy 123
Akcent patetyczny jako element kompozycji 125
Akcent antypatetyczny 130
4. Kompozycja spektaklu a jego teatralność 131
Immanentna teatralność partytury 131
Teatralność opery a konwencja teatralna 136
i
III. SCENOGRAFIA A PARTYTURA
Kilka uwag wstępnych. Dekoracja a scenografia. Reżyser i scenograf u progu
wspólnych poszukiwań 139
Reżyser i scenograf w poszukiwaniu konwencji spektaklu 142
Umowność a czytelność obrazu. Skrót i jego granice. Metafora — jej uroki
i zasadzki 151
4. Funkcjonalność środków obrazowania plastycznego a partytura. Kompozycja
przestrzeni scenicznej. Ekspresja dysproporcji 156
Problem deformacji. Deformacja kształtu. Deformacja stylu. Deformacja este­
tyki kompozytora 165
Problem historii. Kształt czy ślad epoki? Odbicie czy odblask? .... 170
IV. AKTOR ŚPIEWAJĄCY A REŻYSER
Kilka spostrzeżeń na temat śpiewu 177
Problemy aktorstwa operowego, czyli spory i kontrowersje. Intelekt a emo­
cja. Dystans czy identyfikacja 180
Tendencje antypsychologiczne. Pierwiastek psychologiczny w dramaturgii
operowej 184
„Nieporozumienia" ze Stanisławskim. Przeżywanie czy działanie . . . 191
3. Kształtowanie postaci scenicznej 195
Kierunek woli i działania 195
Dialog z orkiestrą 201
Stosunek aktora-śpiewaka do kreowanej postaci. Bohater negatywny a boha­
ter atrakcyjny 204
Problem bohatera komicznego. Źródła komizmu. Tajemnice bohatera śmie­
sznego 215
Koncepcja postaci scenicznej a wieloobsadowość 224
V. SPEKTAKL OPEROWY A DYRYGENT
Sojusz dyrygenta i reżysera. Wiodąca rola muzyki a podział sfer działania.
Wspólnota koncepcji i języka metodycznego 229
Synchronizacja orkiestry ze sceną. Równowaga brzmienia 237
Cztery typy dyrygentów 240
Reżyser a dyrygent w przededniu premiery 242
Część ilustracyjna po s. 244
Noty informacyjne do ilustracji 245
Indeks nazwisk i dzieł 247

              Ilustracje: posiada

Przejdź na górę strony





Strona o mnie

Moje aukcje (książki o zbliżonej tematyce. Kliknij.)


Uwaga! Na zdjęciach wokół liter możliwe charakterystyczne zniekształcenia - wynikają z konieczności kompresji zdjęć. W rzeczywistości zniekształcenia nie występują. Możliwe też błędy w opisie - z powodu niedoskonałości odczytu OCR, za co przepraszam.