Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

ontologia WOKÓŁ FENOMENU I ISTOTY TWÓRCZOŚCI

19-01-2012, 14:07
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Aktualna cena: 30 zł     
Użytkownik Askeladden
numer aukcji: 2034180014
Miejscowość Kraków
Wyświetleń: 5   
Koniec: 12-01-2012 20:20:01

Dodatkowe informacje:
Stan: Używany
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

Dostawa i płatność

    Płatność z góry
    • Przelew bankowy
    • List polecony ekonomiczny                    5,10 zł

    • List polecony priorytetowy                      6,20 zł




                    Wstęp
      Twórczość jest zjawiskiem wielowymiarowym, paradoksalnym i w dużej mierze odpornym na naukowe eksploracje. Intensywne i wielozakresowe rozpoznawanie jej fenomenu i istoty, jakby mogło się wydawać, wcale nie zbliżyło nas do mety poznania. Bowiem od czasu pojawienia się w nauce zasady względności, nieoznaczoności, kom-plementarności, dychotomiczny układ: podmiot- przedmiot, znacznie rozszerzył per­spektywę poznawczą. Pozwala to z jednej strony, lepiej zrozumieć aktywną rolę człowieka w procesie tworzenia, a z drugiej strony, musimy zrozumieć obiektywne ograniczenia intencjonalnego twórcy. Wykrycie tych ontycznych i epistemicznych re­lacji może przyczynić się nie tylko do poznania procesu twórczego i jego produktu, ale przede wszystkim do ukazania w tym procesie roli tworzywa (co ma szczególne zna­czenie w edukacji człowieka, która jest w tej książce ostatecznym efektem poszuki­wań badawczy ch).
      Książka ta, nie ma na celu rozwiać wszystkie wątpliwości i odsłonić wszystkie tajemnice związane z twórczością, lecz przede wszystkim ma pokazać ogromną skalę trudności i szeroki zakres możliwości badawczych. Ideą tej książki jest zachowanie pewnej równowagi ontycznej, epistemicznej i metodologicznej. Nie trudno przecież taki integralny i komplemementarny schemat myślenia prześledzić na przykładzie do­wolnego procesu twórczego. Demokryt, czy Dmitrij Mendelejew nie wiadomo jak długo wpatrywaliby się w świat materii, i nie zobaczyliby w niej niczego istotnego, gdyby nie odkrycie uporządkowanych logicznie sentencji wyobrażeń wyabstrahowa­nych z rzeczywistości opartej na zmysłach, a te ostatnie, gdyby nie ich sposób nau­czania i uczenia się, wysoki iloraz inteligencji, wiedza, nieprzeciętny upór, intuicja, szczególne emocje, umiejętność koncentracji uwagi, czy chociażby kontakty z innymi uczonymi. U podstawy bowiem wszystkich odkryć znaj dują się zarówno procesy ma­terialne, jak i mentalne, obiektywne i subiektywne. I jeśli nawet istnieje jeden świat, ten, który stanowi przedmiot naszego poznania, to jest to świat bytowo zróżnicowany. Akceptacja pluralizmu świata nie oznacza absolutyzowania różnorodności, jest tylko sposobem radzenia sobie ze złożonością całości, a nie sposobem negowania jakiejś ogólnej jedności. Dlatego już Arystoteles zauważył, że materia nie jest samoistna, ale potrzebuje formy, a od Sigmunta Freuda musieliśmy uznać złożoność duchową. Nie­mniej jednak dalej są ponawiane próby zastąpienia treści formą a nieświadomości rozumem i odwrotnie. W konsekwencji ciągle przesuwane jest „centrum dowodze-nia5), nazywane przez jednych rozumem, przez drugich zmysłami, przez trzecich uczu­ciem, a jeszcze przez innych intuicją. Nikt oczywiście nie oczekuje, że z dnia na dzień automatycznie zostaną zarzucone poszukiwania scentrowanej struktury, niewątpliwie

                    Tytuł: 


      WOKÓŁ FENOMENU I ISTOTY TWÓRCZOŚCI


                    Autor: Wiesław Andrukowicz

                    Wydawnictwo i rok wydania: 
      Adam Marszałek Toruń 1999


                    Stan: -bdb

                    Oprawa:  miękka

                    Ilość stron: 190 str.

                    Format: 17x24 cm

                    Ilustracje: ----

                    Spis treści: 
      Spis treści
      Wstęp 5
      Wprowadzenie, czyli krótka historia twórczości 10
      Rozdział I
      ONTOLOGIA TWÓRCZOŚCI 14
      Zmiana i trwanie, jako coniunctio oppositorum 14
      Podmiot i przedmiot, jako coincidentia oppositorum 19
      Istota ogólna i jednostkowa 25
      Istota ogólna twórczości 28
      Istota piękna 31
      Rozdział II
      TWÓRCZOŚĆ W PRZESTRZENI EPISTEMICZNEJ 37
      Przyswajanie świata 37
      Oswajanie świata 41
      Instrumentarium epistemiczne 44

      Język a twórczość 44
      Symbole a twórczość 47
      Rozdział III
      TWORZYWO, JAKO WARUNEK EFEKTYWNEJ KREACJI 52
      Uwarunkowania osobowościowe twórczości 52
      Społeczne i kulturowe uwarunkowania twórczości 62
      Rozdział IV
      PODMIOTOWY I PRZEDMIOTOWY ASPEKT TWÓRCZOŚCI 74
      Proces tworzenia 74
      Fenomen intuicji 81
      Rozdział V
      PRODUKT TWÓRCZOŚCI 94
      1. Autokreacja 94
      Samorealizacja 94
      Samotranscendencja 98

      Socjokreacja 102
      Ekokreacja 106
      Rozdział VI
      DYDAKTYKA PROTWÓRCZA 111
      W kierunku dydaktyki integralnej 111
      Legitymizacja dydaktyki integralnej 118
      Odwracalność i nieodwracalność procesów edukacyjnych 125
      Ukryty wymiar -transracjonalność w kształceniu 128
      Główne cele dydaktyki protwórczej 132
      Integracja treści kształcenia 137
      Zasady sprzyjające twórczości 141

      Zasada pomocniczości 141
      Zasada autodeterminacji 144
      Zasada autokreacji 147
      Zasada stymulowania zdolności 151

      Dialog i monolog w procesie kształcenia 157
      Metoda kształcenia jako odtwórczo-twórcze continuum 164
      Refleksje końcowe 173
      Bibliografia 181



      Strona o mnie

      Moje aukcje (książki o zbliżonej tematyce. Kliknij.)


      Uwaga! Na zdjęciach wokół liter możliwe charakterystyczne zniekształcenia - wynikają z konieczności kompresji zdjęć. W rzeczywistości zniekształcenia nie występują. Możliwe też błędy w opisie - z powodu niedoskonałości odczytu OCR, za co przepraszam.