Ten obiektyw To ideał bezlusterkowości – maleńki, a równocześnie oferujący naprawdę dobre parametry optyczne. Pasuje mi do niego określenie “zadziorny”, bo w praktyce okazał się wyjątkowo szybki. Naprawdę. Zasuwa, aż miło  Jest przy tym zupełnie bezgłośny.

 

Przepiękny i przebogaty zestaw dla tych, którzy lubią znać wszystko aż do ostatniej śrubeczki! 

Nie ulega wątpliwości, że M. Zuiko Digital ED 14–42 mm f/3,5–5,6 EZ to obiektyw niezwykły. Więc teraz pora na mały deser, w którym z pewnością rozsmakują się wszyscy “śrubkofile” 

 

Porównanie rozmiarów

1442_3556ez_ft1_01

Jak widać, nowy zoom jest radykalnie mniejszy od “zwykłego” 14–42 mm II R,
choć przecież i tamten zoom jest bardzo kompaktowy dzięki mechanizmowi
“parkowania” soczewek na czas transportu. I jest raptem pół milimetra
dłuższy niż stałoogniskowy naleśnik 17 mm f/2,8!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Na tym porównaniu widać natomiast, że nowy 14–42 mm EZ
to… najmniejszy naleśnikowy zoom na świecie!

Grafika pochodzi ze strony pekkapotka.com.

Budowa wewnętrzna

Jak wiemy, obiektyw zbudowany jest z 8 soczewek ułożonych w 7 grupach. Wśród nich znajdują się 3 soczewki asferyczne, 1 soczewka ED o niskiej dyspersji i 1 soczewka S-HR o wysokim współczynniku refrakcji. Ale co innego wiedzieć, a co innego zobaczyć:

Bez nazwy-1 kopia

Ale to jeszcze nic! Tu mamy ciekawszą grafikę, która pokazuje znacznie bardziej szczegółowo budowę wewnętrzną obiektywu i funkcje poszczególnych soczewek. Przy okazji porównuje także jego konstrukcję ze zwykłym Olympusem 14–42 mm II R:

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Jak widać, ostrość w obu obiektywach ustawiana jest poprzez przemieszczanie
zaledwie jednej soczewki.

Grafika pochodzi ze strony pekkapotka.com.

Skoro o ostrości mowa, to warto rzucić okiem na jeszcze jeden rysunek schematyczny, pokazujący, jak zmienia się maksymalne powiększenie oraz odległość ustawiania ostrości po nałożeniu konwertera makro MPON-P02:

1442_3556ez_ft1_03

Wykresy MTF

Teraz coś, co daje przedsmak testów laboratoryjnych – wykresy MTF podawane przez producenta. Żebyśmy mogli się do czegoś odnieść, prezentuję wykresy zwykłego zoomu 14–42 mm II R oraz nowego 14–42 mm EZ:

Bez nazwy-1 kopia2

Bez nazwy-1 kopia3

Wygląda na to, że możemy spodziewać się zdecydowanie bardziej wyrównanej ostrości w całym kadrze, zwłaszcza przy dłuższych ogniskowych.