Podręcznik do kształcenia literackiego zawiera starannie dobrane przez Autorki teksty, które mówią o przyjaźni, miłości i odpowiedzialności. Obudowa merytoryczna tekstów jest pretekstem do rozważań, refleksji i dyskusji na temat wymienionych wartości. Szata graficzna i ilustracje tworzą dodatkowy kontekst do interpretacji utworów literackich.
Jednym z założeń podręcznika jest stworzenie nauczycielowi swobody w komponowaniu procesu nauczania. Konstrukcja podręcznika nie przynosi gotowych schematów pracy z tekstem – raczej otwiera możliwości wielorakiego kształtowania lekcji. Ciekawym pomysłem jest zamieszczenie obok tekstów uznanych twórców, literackich prób autorów dziecięcych.
*************
Podręcznik do kształcenia językowego zamyka II etap edukacji, dlatego przypomina, utrwala, uzupełnia i systematyzuje wiadomości o języku. Jest to bogata oferta działań dydaktycznych, skłaniających do różnych form pracy lekcyjnej. Nie ma w podręczniku reguł gramatycznych ilustrowanych ćwiczeniami, porządek jest odwrotny – ćwiczenia (różnorodne, a przy tym wewnętrznie spójne) prowadzą ucznia przez zróżnicowany obszar zagadnień językowych. W podręczniku znajdują się również zagadnienia ortograficzne, a osobne miejsce zajmują zasady składni polskiej. Bogaty materiał ilustracyjny pomaga uczniom zrozumieć treści kształcenia.