Offshoring usług jest jedną ze strategii przedsiębiorstw, odpowiadających na wyzwania procesu globalizacji, rozwoju nowych technologii oraz innowacji organizacyjnych.Polega on na wydzieleniu części procesów biznesowych: księgowych, IT, badawczo-rozwojowych i innych z firmy macierzystej i przekazaniu ich do wykonania przedsiębiorstwom w innych krajach - o niższych kosztach pracy lub większych zasobach kapitału intelektualnego. Strategia ta umożliwia firmom koncentrowanie się na wykonywaniu tych działań, które w największym stopniu odpowiadają za tworzenie wartości przedsiębiorstwa. Książka zawiera prezentację wiodących firm na świecie i łączy rozważania teoretyczne z analizą konkretnych przykładów przedsiębiorstw stosujących strategie offshoringowe - od prekursora offshoringu General Electric po dynamicznie rozwijającą się hinduską globalną korporację Infosys Technologies.
|
Słowo wstępne Wprowadzenie Rozdział I Offshoring - pojęcie, wielkość i zakres zjawiska 1.1. Wstęp 1.2. Offshoring w różnych ujęciach definicyjnych 1.3. Wielkość offshoringu, miary i czynniki wpływające na rozwój zjawiska 1.4. Zakres działań offshoringu 1.4.1. Offshoring procesów biznesowych i IT 1.4.2. Centrum usług wspólnych - definicja i charakterystyka pojęcia 1.4.3. Cechy Knowledge Process Offshoring 1.5. Konkluzje Rozdział II Offshoring usług na świecie i w Polsce 2.1. Wstęp 2.2. Główne lokalizacje offshoringu, ich mocne i słabe strony 2.3. Atrakcyjność offshoringu w Polsce 2.4. Offshoring w Polsce - wyniki badań 2.4.1. Uwagi wstępne 2.4.2. Metoda badawcza i dobór grupy badawczej 2.4.3. Prezentacja wyników badań 2.4.4. Przyczyny podjęcia decyzji o offshoringu 2.4.5. Oszczędności uzyskiwane dzięki wdrożeniu strategii offshoringu w Polsce 2.4.6. Ryzyko związane ze strategią offshoringu w Polsce 2.4.7. Bariery napotkane przez przedsiębiorstwa 2.4.8. Znaczenie procesów wytwarzanych w ramach działalności offshoringowej 2.4.9. Kwalifikacje pracowników zatrudnionych w centrach offshoringowych 2.4.10. Planowany czas trwania inwestycji w Polsce 2.4.11. Planowane otwarcie nowych inwestycji offshoringowych 2.5. Konkluzje Rozdział III Offshoring jako strategia rozwoju przedsiębiorstwa 3.1. Wstęp 3.2. Offshoring w świetle koncepcji zarządzania wartością przedsiębiorstwa 3.3. Kapitał intelektualny a offshoring 3.3.1. Kapitał intelektualny jako źródło wartości przedsiębiorstwa 3.3.2. Wpływ offshoringu w sferze usług na dostęp do zasobów kapitału ludzkiego 3.3.3. Wpływ offshoringu na zasoby kapitału organizacyjnego 3.3.4. Przyczyny i bariery podjęcia decyzji o offshoringu 3.4. Strategia i modele offshoringu 3.4.1. Etapy wdrożenia strategii offshoringu 3.4.2. Strategia redukcji kosztów 3.4.3. Strategia różnicowania korzyści z offshoringu 3.4.4. Offshoring kapitałowy (captive offshoring) w formie bezpośredniej inwestycji zagranicznej 3.4.5. Offshore outsourcing 3.4.6. Joint ventures 3.4.7. Virtual captives 3.4.8. Third-party transparent 3.4.9. Build-operate-transfer 3.4.10. Wady i zalety poszczególnych modeli offshoringu 3.5. Wdrażanie projektu offshoringu 3.5.1. Uwagi wstępne 3.5.2. Zastosowanie strategicznej karty wyników w offshoringu 3.5.3. Konstrukcja modelu CMMI 3.5.4. Kluczowe kompetencje a offshoring 3.5.5. Ryzyko strategiczne 3.5.6. Ryzyko operacyjne 3.5.7. Ryzyko finansowe 3.6. Offshoring w praktyce - studia przypadków General Electric i Infosys Technologies 3.7. Konkluzje Zakończenie Bibliografia |