Bukowska Mirosława
Odmiany konwencji w teatrze współczesnym na przykładzie inscenizacji „Wyzwolenia” Stanisława Wyspiańskiego
Seria: Studia i materiały do dziejów teatru polskiego
Nakład: 2000 egz.
Redaktor, S. Kaszyński
Wrocław 1981, Ossolineum
ISBN: 83-04-00614-6
ISSN: 0[zasłonięte]208-004-6
Str. 288
Oprawa broszurowa, 24 cm
96 czarno-białych zdjęć po tekście
Stan db. (lekkie ślady zalania w górnej części grzbietu i obcięć; lekkie otarcia oprawy, małe zabrudzenia, delikatne, nieliczne podkreślenia w tekście ołówkiem).
Spis treści:
I. Wprowadzenie
* Uwagi wstępne
* Propozycje koncepcji badań nad sytuacją komunikacyjną w teatrze i procesem historyczno teatralnym
* Kilka uwag o przedwojennych inscenizacjach „Wyzwolenia”
II. Inscenizacje powojenne „Wyzwolenia”
* Struktura alegoryczna
* Spektakl autotematyczny
* Model teatru monumentalnego
* Symultanizm działań scenicznych
* Struktura groteski
* Tradycyjny model teatru
* Spektakl analogii
* Stylizacja obrzędowa
* Procesy demetaforyzacji warstwy słownej
* Stereotypowe elementy w strukturze spektaklu
* Aspekty pragmatyczne w strukturze spektaklu
* Relacje przestrzenne w strukturze spektaklu
* Sytuacje reprezentatywne i alegoryczne
* Antykwaryczna reprodukcja
* Perspektywy czasu w strukturze spektaklu
* Świat poetycki spektaklu
* Struktura postaci
* Ironia romantyczna
* Próba stylu mimetycznego
III. Funkcje odmian konwencji w procesie historyczno teatralnym
* Uwagi ogólne
* Od dominacji słowa do pierwszoplanowości pozasłownych znaków teatralnych
* Między teatrem poetyckim a reistycznym
* Spór uniwersalizmu z interwencyjnością. Interpretacje dramatu
* Motywacje zmian w warstwie słownej dramatu i w porządku zdarzeń
* Formowanie się prawidłowości rozwojowych
Liczba przedstawień i widzów
Spis ilustracji
Wykaz ilustracji wg prezentujących je teatrów
Indeks osób