Firmy wciąż lekceważą aktywa, których nie da się ująć w tradycyjnie pojmowanym bilansie i koncentrują się wyłącznie na aktywach materialnych i finansowych. Tymczasem w nowej gospodarce coraz większego znaczenia nabierają czynniki takie jak organizacja, a także aktywa, które na pozór są od firmy niezależne, czyli klienci oraz pracownicy i dostawcy. Autorzy książki, partnerzy Arthur Andersen, pokazują, że najbardziej spektakularne sukcesy gospodarcze ostatnich lat stały się możliwe dzięki umiejętnemu zarządzaniu całym portfelem aktywów materialnych i niematerialnych. We wstępie piszą: „,Będziemy dowodzić, że aktywa wchodzą w coraz w to nowe kombinacje i wzajemnie na siebie oddziałują, tworząc wartość ekonomiczną. Posługując się analogią z dziedziny genetyki, określamy aktywa jako gospodarczy kod genetyczny, jako ekonomiczne DNA przedsiębiorstw”,. Dzisiejsza gospodarka –, zbudowana na fundamencie nowych technologii, globalizacji i na rosnącym znaczeniu aktywów niematerialnych –, jest różna od wszystkiego, z czym mieliśmy do czynienia do tej pory. Dlatego autorzy proponują nowe podejście do analizy przedsiębiorstw i budowania wartości, które nazywają Modelem Dynamiki Wartości –, teoretyczny schemat łatwo przekładalny na praktyczną strategię działania. Rozdział lJak firmy tworzą wartość w nowej gospodarce?P: Jak firmy tworzą wartość?P: Które branże i firmy tworzą najwięcej wartości? 12 P: Które firmy osiągają najkorzystniejszy stosunek ryzyka do stopy zwrotu?P: Jak kierownictwa przedsiębiorstw reagują na te zmiany?CO DALEJ? 15ZADANIA i PYTANIA Rozdział 2Firmy to ich aktywa - wszystkie aktywaCO DALEJ? 33PYTANIA i ZADANIARozdział 3Firmy tworzą wartość,stosując różne modele biznesowe 35CO DALEJ? 47PYTANIA i ZADANIA 48CZĘŚĆ II INWESTUJ w TO, co WAŻNE 49Rozdział 4Kto tworzy wartość z aktywów rzeczowych? 51P: Jak definiujemy grunt? 54P: Jak definiujemy budynki? 55P: Jak definiujemy wyposażenie? 56P: Jak definiujemy zapasy? 57CO DALEJ? 59ZADANIA i PYTANIARozdział 5Kto tworzy wartość z aktywów finansowych? 61P: Jak definiujemy gotówkę? 62P: Jak definiujemy należności? 64P: Jak definiujemy inwestycje? 65P: Jak definiujemy zadłużenie? 66P: Jak definiujemy kapitał? 67CO DALEJ? 70ZADANIA i PYTANIARozdział 6Kto tworzy wartość z aktywówkategorii "pracownicy i dostawcy"? 73P: Jak definiujemy pracowników? 74P: Jak definiujemy dostawcę? 76P: Jak definiujemy partnera? 78CO DALEJ? 81ZADANIA i PYTANIARozdział 7Kto tworzy wartośćz aktywów kategorii "klienci"?P: Jak definiujemy klienta? 85P: Jak definiujemy kanały? 87P: Jak definiujemy podmiot stowarzyszony? 88CO DALEJ? 90ZADANIA i PYTANIA Rozdział 8Kto tworzy wartośćz aktywów organizacyjnych?P: Jak definiujemy przywództwo? 93P: Jak definiujemy strukturę? 95P: Jak definiujemy procesy? 96P: Jak definiujemy system? 98P: Jak definiujemy kulturę i wartości? 100P: Jak definiujemy markę? 101 P: Jak definiujemy własność intelektualną? 103CO DALEJ? 104ZADANIA i PYTANIA 105CZĘŚĆ III ZARZĄDZAJ TYM, co WAŻNE 107Rozdział 9Zbierając to w całośćCO DALEJ? 114ZADANIA i PYTANIA Rozdział 10Zaprojektuj własny model biznesowyModele biznesowe, które łamały przyjęte reguły: 120 P: Jakie aktywa wykorzystujecie?P: Jakich aktywów potrzebujecie do odniesienia sukcesu?P: Jaką strategię portfela aktywów powinniście rozwinąć?Strategia: Budowanie 125 Strategia: Wzmacnianie 126 Strategia: Łączenie 127 Strategia: Konwersja 128 Strategia: Blokowanie 129 CO DALEJ? 130ZADANIA i PYTANIA 130Rozdział 11Zapanuj nad ryzykiem 133CO DALEJ? 145ZADANIA i PYTANIA 145Rozdział 12Zarządzaj portfelem swoich aktywówAktywa mają swój cykl życia CO DALEJ?ZADANIA i PYTANIARozdział 13Mierz wszystkie swoje aktywaRynki aktywów i ich organizatorzy -w stronę przejrzystości informacyjnej WEZWANIE DO DZIAŁANIACO DALEJ?ZADANIA i PYTANIAEpilog Pozostaw dziedzictwo wartościSłownikŹródła i zalecane lektury
|