Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

OD TATR DO BAŁTYKU 125 POLSKICH PIEŚNI LUDOWYCH

24-07-2014, 20:14
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Cena kup teraz: 35 zł      Aktualna cena: 29.99 zł     
Użytkownik dicentium
numer aukcji: 4413287004
Miejscowość Kraków
Wyświetleń: 7   
Koniec: 24-07-2014 19:50:00

Dodatkowe informacje:
Stan: Używany
Waga (z opakowaniem): 1.50 [kg]
Okładka: twarda z obwolutą
Rok wydania (xxxx): 1958
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

ZESTAWIŁ ADOLF CHYBIŃSKI.

WSTĘP - SPIS TREŚCI - OPIS:



PRZEDMOWA


W
ydane dotychczas materiały muzyki instrumentalnej po¬chodzenia ludowego, wiejskiego nie są tak liczne jak te, które dotyczą ludowej pieśni. Stąd rozmiary II części Od Tatr do Bałtyku są szczuplejsze. Musimy nie bez żalu zaznaczyć, że dotychczas z niektórych ziem polskich nie ogłoszono żadnego materiału pozwalającego zapoznać się z wokalną i instrumen¬talną muzyką ludu wiejskiego, zamieszkującego te ziemie — co odnosi się glóumie do Żywiecczyzny, albo ogłoszono wyłącznie pieśni — co dotyczy Śląska; wzgl. wydano materiały tak bardzo skąpe, że o dokonaniu z nich wyboru, mogącego rzucić peume światło na muzykę ludową odnośnej ziemi, trudno jest mówić. Istnieją wprawdzie liczne zbiory dowodzące, że zbieranie mu¬zycznych materiałów ludowych nie ustawało i nie ustaje, jed¬nakże materiały te pozostają w rękopisach, na przykład zbiory ludowej muzyki śląskiej (wokalnej i instrumentalnej) St. M. Sto-ińskiego, na razie niedostępne. Dawniejsze zbiory muzyki lu¬dowej — poza Ludem Oskara Rolberga — główny nacisk kładły na ludową muzykę wokalną. Ostatnie czasy zaczęły przynosić zbiory materiałów ludowej muzyki instrumentalnej. Dość wska¬zać na Muzykę Podhala St. Mierczyńskiego (1930) lub na Melodie taneczne Powiśla J. Chorosińskiego (1949). Wszyscy zbieracze i wydawcy ludowej muzyki Instrumentalnej (wraz z Kolbergiem) ograniczali się do notowania tylko melodit. Nie posiadamy natomiast zanotowań zespołowej muzyki wiejskiej (prócz zbioru St. Mierczyńskiego) ani muzyki wykonywanej przez instrumenty ,.harmoniczne", jakimi są dudy (ciągle jeszcze nazywane fałszywie kobzą). Odbywająca się obecnie akcja zbie-

ranią muzycznego folkloru, zainicjowana przez Państwowy Instytut Sztuki, szybko wyrównuje te braki, jakkolwiek nie usunie ona poważnej luki, jaką jest brak zapisu dawnej ze¬społowej muzyki ludowej naszego kraju.
W tym stanie rzeczy i obecny zbiór ogranicza się jedynie do melodii instrumentalnych, czerpanych z tych samych źródeł, które tworzyły podstawę dla I części — Śpiewnika krajo¬znawczego. Rzecz jasna, że w niniejszym zbiorze panuje prze¬waga melodii tanecznych, jako głównego materiału ludowej muzyki instrumentalnej. Nie było jednak moim zamiarem po¬danie czegoś u) rodzaju instruktywnych przykładów tańców, właściwych każdemu z naszych regionów. Cel ten może spełnić wydawnictwo specjalnie poświęcone polskim tańcom ludowym, narodowym. Chodziło mi tutaj o taki wybór melodii instru¬mentalnych, które, stanowiąc odpowiednik do melodii wokalnych I części Od Tatr do Bałtyku — posiadałyby cechy analogiczne, określone w przedmowie do Śpiewnika krajoznawczego, a rów¬nocześnie były wyrazem właściwości instrumentalnych, oczy¬wiście nie w sensie wirtuozowskim. Rzecz znamienna: cechy te przedstawiają się może najbardziej charakterystycznie w me¬lodiach pasterskich, stąd też w tym zbiorze podana jest większa ich ilość. Śledzący bacznie te melodie znajdzie w ich bogactwie wytłumaczenie entuzjastycznego zainteresowania się Chopina muzyką tworzoną w tym ,,stylu" przez nasz lud.
Zbiór niniejszy nie posiada znaczenia dla badań etnogra¬ficznych, nie służy badaczom polskiego folkloru muzycznego i nie ma nic wspólnego z wymaganiami wydawniczej techniki naukowej. Zadaniem jego jest, w oparciu o Lud Kołberga i inne tego rodzaju publikacje, wskazać muzykom i miłośnikom muzyki ludowej na piękne i interesujące melodie instrumentalne na¬szego ludu, melodie niezaprzeczenie polskie w swym charak¬terze: Lud Kołberga — aby już ograniczyć się do tego monu¬mentalnego zbioru — jest dziś mało dostępnym wydawnictwem, od dawna wyczerpanym. Korzystanie z niego jest utrudnione: bliższe zapoznanie się z naszą muzyką ludową wymaga dokład¬nego przejrzenia kilkudziesięciu tomów różnych wydawnictw

z tego zakresu. Zbiór niniejszy pragnie być niejako ich „stresz¬czeniem", ograniczającym się do rzeczy istotnych, podobnie jak I część Od Tatr do Bałtyku.
Kilka jeszcze utuag na zakończenie. Słusznym jest żądanie, aby każda melodia zawierała oznaczenie tempa, w jakim winna być wykonywana. Niestety, O. Kolberg, z którego zbiorów najwięcej w tym tomie korzystano, nie podaje nigdy tempa melodii. Uzupełnienia tego braku nie uważałem za konieczne, ponieważ mamy tu do czynienia przeważnie z melodiami ta¬necznymi, każdy zaś muzykalny Polak oznaczy właściwie tempo swych tań( «ui narodowych.
Za udostępnienie mi niektórych nie wydanych zbiorów dziękuję Juliuszowi Zborowskiemu, dyrektorowi Muzeum Ta¬trzańskiego w Zakopanem, i Mgr Marianowi Sobieskiemu, kie¬rownikowi Archiwum Fonograficznego tu Poznaniu.
Poznań, lipiec 1951 r.
Adolf Chybiński



SPIS RZECZY



I. PODHALE , ORAWA I SPISZ
Str. Str
I. Sabałowa „dzika" — 6. Krzysiowa 17
Drobny 15 7. Zakopiańska 18
2. Sabałowa ,,stara" 15 8. bez nazwy 18
3. Staroświecka dudoiua 16 9. Czarnodunajecka 19
4. Wirchowa 16 10. Wojeńska 19
5. Juhaska 17 11. Luptowska 20
Źródła: Zbiory A. Chybińskiego (Poznań)
II. KRAKOWSKIE

12. Wolny (polonez) 23 18. Mijany 25
13. Polski („dokoła") 23 19. bez nazwy 25
14. Weselna 23 20. Weselna 26
15. Dokoła 24 21. Weselna 26
16. Krakowiak 24 22. Taniec przebiegany 26
17. Jesiotr (taniec flisaków) 25
Źródła: 0. Kolberg, „Lud", Seria VI, Krakowskie, Cz. 11, Krakóiu 1873
Nry: 34, 142, 144, 145 b, 176, 621, 680, 780, 825, 826, 88i.
III. KALISKIE
23. Weselny taniec kobiet 29 25. Weselna 29
24. Weselna 29

IV. KIELECKIE

Str.
26. Weselna 30
27. Skalmierzak 30
28. Flisak 30
29. Jesiotr (taniec flisaków) 31
30. Owczarska 31


31. Pasterska
32. Gospodarz (taniec)
33. Pastuszek
34. Polski weselny

Str.
32 32 33 33

Zródla: O. Kolberg, „Lud", Seria XVIII, Kieleckie, Cz. 1, Kraków 1885, Nrjj 114; Seria XIX, Kieleckie, Cz. II, Krakom 1886, NrH: 64, 98, 143, 204, 2l7, 26', 288, 431.
V. SANDOMIERSKIE

35. Weselna
36. Weselna

37 37


37. Pasterska
38. bez nazwy

38 38

Źródła: O. Kolberg, „Lud", Seria I, Sandomierskie, Krakom 1865, Nry, 15, 50 b, 273, 278.
VI. LUBELSKIE

39. Weselna (andante)
40. Pasterska
41. Pasterska

41
41 42


42. Pasterska
43. Owczarek
44. bez nazwy

42 43 43

■ Źródła; O. Kolberg, „Lud", Seria XVI, Lubelskie, Cz. 1, Krakóiu 1883, 242; Seria XVII, Lubelskie, Cz. II, Krakóuj 1884, Nru: 36, 37, 38, 181, 1%.
VII. RADOMSKIE

45. Taniec weselny powolny 47
46. Oryl 47


47. Pasterska
48. Taniec wyrwany

48

VIII. MAZOWSZE
A. Mazoiusze Polne

49. Weselna
50. Wiwat
51. Weselna

52. Powolny
53. Owczarek
54. Owczarek
55. Owczarek
56. Owczarek

Str.
51
51
51
52
53
53
54
54


57. bez nazwy
58. Mazur

59. bez nazwy
60. bez nazwy
61. bez nazwy
62. bez nazwy
63. bez nazwy

Str.
55 55 56 56 57 57

Źródła: O. Kolberg, ,,Mazowsze", Tom 1, Kraków 1885, Nry; 92, 120, 186, 195, Tom 11. Krakóir 1886, Nry; 318, 319, 320, 380, 447, 474, 501 [zasłonięte] 506 594, 596.
B. Mazoiusze Leśne

64. Polski
65. Na ligawce

58 58


66. bez naztuy
67. Mazur

59 60

Źródło: O. Kolberg, „Mazoiusze", Tom 111, Krakom 1887, Nrjj: 115, 439, 466, 500,
C. Mazowsze Stare (Kurpie)

68. Wolny taniec (weselny) 60
69. Weselna 61
70. Weselna 61
71. Pasterska 61
72. Owczarek 62


73. bez nazwy 62
74. Owczarska 63
75. Owczarska 63
76. Owczarek 64
77. Owczarek 64

IX. ŁĘCZYCKIE

Stt.
78. Pasterska 67
79. Pasterska 67
80. Wolarek 68
81. Chodzony — Obertas 68
82. Chodzony 69
83. Polski - Mazur 69
84. Chodzony 70
85. Mazur 70
86. Pasterska 70
87. Kujawiak chodzony —
Oberek 71


Str.
88. Kołodziej (taniec) 71
89. Chodzony weselny
(„owczarski") 72
90. bez nazwy 73
91. Kołodziej (taniec) 73
92. Chodzony (daumy
zalotny) — Odsibka 74
93. bez nazujy 74
94. Pasterska 75
95. Owczarek 75

X. KUJAWY

96. Owczarek
97. Wolarek
98. Owczarska
99. bez nazwy

79 80 80 81


100. Kujawiak chodzony
(„owczarski") — Ksebka 81
101. bez nazwy 82
102. Kujawiak 82

Źródła: O. Kolberg, „Lud", Seria XXII, Łęczyckie, Kraków- 1889, Nry: 257, 258, 261, 392, 406, 413, 416, oraz Niy: 294, 436, 439, 455, 464, 480, 483, 523, 529, 538. O, Kolberg, „Lud", Seria IV, Kujauiy, Cz. II, Warszaiaa 1869, Nry: 268, 276, 297, 306, 314, 320, 422.
Xl. POZNAŃSKIE

103. Zapustna 85 110. Wolarek 88
104. Wiwat 85 111. Owczarek 89
105. Kujawiak 86 112. Kujawiak 89
106. Weselna 86 113. bez nazwy 90
107. Weselna („przodek") 87 114. bez nazwy — Ksebka 90
108. Wiwat 87 115. Odsibka chodzona —
109. Owczarek 88 Ksebka 91

116. Wiatrak
117. Mazur
118. Mazur

Str.
91 92 92

Str.
119. Nieskończony 93
120. Pasterski 93
121. Okrągły (polski) - Mazur 94

Żródia: O. Kolberg, W. Ks. Poznańskie, Seria X, Cz. 11, Krakóuj 1876, Nry; 3, 121; Seria Xl, Cz. 111, Krakom 1877, Nrjj: 43, 65, 74. 77; Seria XII, Cz. IV, Krakóuj 1879, Nrg: 538, 540, 576; Seria XH1, Cz. V, Kraków 1880, Nrjj: 178, 217, 226, 296, 304, 324, 331, 340, 360, 370.
XII. POMORZE (KASZUBI)

122. Gołąbek (taniec) 97
123. Oujcarz (taniec) 97


124. Gapa albo uirona
(taniec wroni)
125. Rus dwa

9fi 98


WIELKOŚĆ 24X16 CM,MIĘKKA OKŁADKA,LICZY 98 STRON,OKŁADKA I OZDOBNIKI M.MAKAREWICZA
.

STAN :OBWOLUTA DB+/BDB-,KSIĄŻKA BDB .

 KOSZT WYSYŁKI WYNOSI 10 ZŁ - PŁATNE PRZELEWEM / KOSZT ZRYCZAŁTOWANY NA TERENIE POLSKI,BEZ WZGLĘDU NA WAGĘ,ROZMIAR I ILOŚĆ KSIĄŻEK - PRZESYŁKA POLECONA EKONOMICZNA + KOPERTA BĄBELKOWA.W PRZYPADKU PRZESYŁKI POLECONEJ PRIORYTETOWEJ PROSZĘ O DOPŁATĘ W WYSOKOŚCI 3ZŁ.KOSZT PRZESYŁKI ZAGRANICZNEJ ZGODNY Z CENNIKIEM POCZTY POLSKIEJ / .

WYDAWNICTWO PWM KRAKÓW 1951
NAKŁAD 3100 EGZ.!!!.

INFORMACJE DOTYCZĄCE REALIZACJI AUKCJI,NR KONTA BANKOWEGO ITP.ZNAJDUJĄ SIĘ NA STRONIE "O MNIE" ORAZ DOŁĄCZONE SĄ DO POWIADOMIENIA O WYGRANIU AUKCJI.

PRZED ZŁOŻENIEM OFERTY KUPNA PROSZĘ ZAPOZNAĆ SIĘ Z WARUNKAMI SPRZEDAŻY PRZEDSTAWIONYMI NA STRONIE "O MNIE"

NIE ODWOŁUJĘ OFERT KUPNA!!!

ZOBACZ INNE MOJE AUKCJE

ZOBACZ STRONĘ O MNIE