Publikacja ta jest przeznaczona dla uczniów klas IV-VI szkoły podstawowej, nauczycieli oraz wszystkich tych, którzy interesują się historią. Teksty źródłowe będą doskonałą pomocą w nauczaniu historii, gdyż:
– ilustrują i dokumentują różnorodne problemy z dziejów narodów,
– pozwalają na łatwiejsze zrozumienie trudnych i skomplikowanych faktów historycznych,
– mogą upoglądowić i uatrakcyjnić przebieg jednostki lekcyjnej.
Podane materiały stanowią dla nauczyciela istotną wartość dydaktyczną, gdyż uwzględniają problematykę prezentowaną w obowiązującym programie nauczania historii. Dla ucznia są atrakcyjne i czytelne, ponieważ mieszczą się w granicach jego możliwości intelektualnych. Zadaniem nauczyciela historii nowoczesnej szkoły jest nauczanie problemowe rozwijające u uczniów: samodzielność myślenia, krytycyzm, dociekliwość, umiejętność rozwiązywania zadań, dokonywanie analizy zjawisk społecznych i politycznych itp. Prezentowana książka w dużym zakresie może nauczycielowi pomóc w tych działaniach, a uczniowi pozwolić na łatwiejsze przyswajanie poznanej wiedzy historycznej.