Publikacja koncentruje się wokół dwóch nurtów – manualizmu i pedagogiki pracy oraz osoby Tadeusza W. Nowackiego – współczesnego orędownika pierwszego oraz twórcy drugiego nurtu. Książka stanowi nie tylko przybliżenie owych nurtów naukowych, ale pokazuje ich znaczący dorobek, który stanowi ważne źródło wiedzy dla coraz liczniejszych dyplomantów specjalizujących się w pedagogice pracy, w tym również w doradztwie zawodowym i personalnym, w czym istotnie pomoże przedstawiony zaktualizowany dorobek naukowy prof. Tadeusza W. Nowackiego.
Z recenzji prof. zw. dr. hab. Jerzego Niemca:
(...) książka pod redakcją Profesor Barbary Baraniak ilustruje fenomen Profesora Tadeusza W. Nowackiego, a ponadto zawiera wiele ważnych wątków historycznych i współczesnych o pracy, jej wartości w wychowywaniu oraz kierunkach kształcenia zawodowego; jest moim zdaniem dziełem ważnym.
Spis treści:
Wprowadzenie
CZĘŚĆ PIERWSZA. MANUALIZM NIE TYLKO NA GÓRCZEWSKIEJ 8
Państwowy Instytut Robot Ręcznych w nurtach „nowej szkoły”
Tadeusz W. Nowacki
Niedoceniony reformator szkolnictwa Władysław Przanowski
Tadeusz W. Nowacki
Wiktor Ambroziewicz – kontynuator manualizmu w szkołach: łódzkiej i bielskiej
Tadeusz W. Nowacki
CZĘŚĆ DRUGA. PEDAGODZY PRACY O POCZĄTKACH I ROZWOJU PEDAGOGIKI PRACY NA GÓRCZEWSKIEJ 8
Tadeusz Tomaszewski i jego związki z pedagogiką pracy
Stefan M. Kwiatkowski
Instytut Pedagogiki na Górczewskiej 8 miejscem twórczej pracy Tadeusza W. Nowackiego
Barbara Baraniak
Od udziału w pracach Ośrodka Programów do współpracy z Instytutem Badań Edukacyjnych
Stanisław Kaczor
Reminiscencja autora o problemach edukacji przedzawodowej, prozawodowej i zawodowej w Instytucie na Gorczewskiej 8
Zygmunt Wiatrowski
Wychowawcze aspekty w obszarze działań Instytutu Badań Edukacyjnych
ks. Adam Solak
Międzynarodowe projekty badawcze pedagogiki pracy
Henryk Bednarczyk
Instytut Badań Edukacyjnych miejscem pracy, rozwoju zawodowego i naukowego w autorefleksji na rzecz pedagogiki pracy
Barbara Baraniak
CZĘŚĆ TRZECIA. PEDAGOGIKA PRACY ZILUSTROWANA DOROBKIEM NAUKOWYM TADEUSZA W. NOWACKIEGO – NESTORA POLSKIEJ PEDAGOGIKI PRACY
Podsumowanie