Opis książki:
Wstęp Rozdział I. Sylwetka intelektualna Wojciecha Dzieduszyckiego w kontekście ówczesnych realiów kulturowych i ideowo-politycznych 1. Człowiek czynu 2. Myśliciel 3. Recepcja pisarstwa 3.1. W nurcie idei pozytywistycznych i "postępowych" 3.2. W nurcie myśli katolickiej 3.3. W kręgu sporów o kształt metafizyki Rozdział II. Podstawy systemu filozoficznego. Pomiędzy idealizmem a realizmem 1. Status metodologiczny filozofii 1.1. Natura poznania filozoficznego 1.2. Przedmiot i cel filozofii 1.3. Realizm przedfilozoficzny punktem wyjścia poznania filozoficznego 2. Zagadnienia teoriopoznawcze 2.1. Źródła i sposoby poznania 2.2. Przedmiot poznania 2.3. Kwestia prawdy łącznikiem epistemologii z metafizyką 2.4. Sumienie jako kryterium prawdy 3. Podstawy metafizyczne 3.1. Metafizyka czy ontologia? 3.2. Koncepcja substancji 3.3. Idee, ideały i rzeczywistość idealna 4. Etyka dopełnieniem metafizyki 4.1. Człowiek istotą moralną, czyli rozumną i wolną 4.2. Realizacja dobra moralnego celem ludzkiego życia 4.3. Sumienie jako kryterium dobra moralnego 4.4. Dobro moralne (cnota) warunkiem szczęścia 5. Estetyka jako nauka o pięknie, prawdzie i dobru 5.1. Obiektywistyczna koncepcja piękna 5.2. Piękno jako źródło miłości 5.3. Piękno jako dążenie do doskonałości bytowej 6. Dzieje filozofii jako droga poszukiwania prawdy 6.1. Koncepcja historiografii filozofii 6.2. Rozumiejąco-wartościujący typ historii filozofii 6.3. Od historiografii do historiozofii - w poszukiwaniu filozofii wieczystej Rozdział III. Neomesjanistyczna filozofia dziejów 1. Główne punkty odniesienia neomesjanistycznej filozofii dziejów 1.1. Mesjanizm romantyczny i jego rodzaje 1.2. Krytyka mesjanizmu w okresie międzypowstaniowym 2. Religijno-patriotyczne podstawy neomesjanizmu 2.1. Neomesjanistyczna kontynuacja idei posłannictwa narodu 2.2. Postęp dziejowy a upadek nowożytnej cywilizacji 2.3. Chrześcijańskie źródła historiozoficznego optymizmu 2.4. Misja Słowiańszczyzny w dziejach 2.5. Katolicka reinterpretacja mesjanizmu 2.6. Historiozofia jako humanistyczno-teologizujący typ filozofii dziejów Zakończenie Summary Bibliografia Indeks osób
|