Ochrona konsumenta na rynku żywności
Irena Ozimek
stron: 148
rok wydania: 2008
oprawa: miękka
format: B5
wydawnictwo: SGGW
SPIS TREŚCI:
Wykaz wybranych skrótów ... 5
Wstęp ... 7
I. Uwarunkowania rozwoju ochrony konsumenta żywności w Polsce ... 9
1. Prawa przysługujące konsumentowi na rynku żywności ... 9
2. Wpływ organizacji międzynarodowych na rozwój ochrony konsumenta
na rynku żywności w Polsce ... 10
3. Wpływ zmian polityczno-gospodarczych w Polsce na rozwój ochrony konsumenta ... 13
4. Wpływ prawa żywnościowego Unii Europejskiej na poziom ochrony konsumenta w Polsce ... 15
II. Zapewnienie bezpieczeństwa żywności w produkcji i dystrybucji w świetle uregulowań prawnych ... 21
1. Wybrane podstawowe defi nicje zawarte w regulacjach prawnych ... 21
2. Wymagania zawarte w regulacjach prawnych dotyczące bezpieczeństwa żywności ... 24
2.1. Ogólne wymagania dotyczące bezpieczeństwa żywności ... 24
2.2. Substancje dodatkowe dozwolone, aromaty i substancje pomagające w przetwarzaniu ... 28
2.3. Zagrożenia mogące wystąpić w żywności ... 34
2.4. Opakowania żywności ... 39
2.5. Wymagania higieniczne ... 41
2.5.1. Wymagania ogólne ... 41
2.5.2. Wymagania w odniesieniu do żywności pochodzenia zwierzęcego ... 46
2.5.3. Wymagania w stosunku do zakładów zamkniętych żywienia zbiorowego ... 48
2.6. Zatwierdzenie zakładu i wpis do rejestru ... 49
2.7. Zasady transportu i handlu prowadzonego w tymczasowych pomieszczeniach ... 51
2.8. Zasada identyfi kowalności w łańcuchu żywnościowym ... 53
2.9. Odpowiedzialność w łańcuchu żywnościowym ... 54
3. Wymagania dotyczące wprowadzania do obrotu poszczególnych rodzajów żywności ... 57
3.1. Wymagania dotyczące jakości handlowej żywności ... 57
3.2. Szczególne wymagania dotyczące środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego, suplementów diety, nowej żywności ... 59
3.3. Wymagania dotyczące innych rodzajów żywności ... 63
III. Kontrola i nadzór nad żywnością w Polsce ... 69
1. Urzędowa kontrola żywności ... 69
2. Funkcjonowanie systemu RASFF ... 76
IV. Instytucjonalna ochrona konsumentów na rynku żywności ... 79
1. Wspólnotowe i międzynarodowe instytucje oraz organizacje zajmujące się ochroną konsumenta ... 79
2. Kompetencje polskich instytucji i organizacji zajmujących się ochroną konsumentów na rynku żywności ... 83
V. Prawo konsumentów do informacji i edukacji na rynku żywności ... 89
1. Źródła informacji konsumenckiej ... 89
2. Sprzedawca żywności jako źródło informacji dla konsumenta ... 91
3. Informacje zamieszczane na opakowaniach produktów żywnościowych ... 94
4. Promocja żywności ... 107
5. Oświadczenia żywieniowe i zdrowotne ... 115
6. Nieuczciwe praktyki rynkowe ... 117
VI. Regulacje prawne związane z zakupem żywności ... 121
1. Umowa sprzedaży ... 121
2. Postępowanie reklamacyjne ... 121
VII. Regulacje prawne mogące wpłynąć na poziom zaspokojenia potrzeb żywnościowych przez polskich konsumentów ... 127
VIII. Podsumowanie ... 133
IX. Bibliografia ... 135
1. Spis piśmiennictwa ... 135
2. Wykaz wybranych aktów prawnych ... 139
X. Aneks ... 147