Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

OCALENIE OD ZŁA W FILOZOFII PLATONA ZŁO PLATON

19-01-2012, 15:01
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Cena kup teraz: 33 zł     
Użytkownik zima1942
numer aukcji: 1999033413
Miejscowość gdańsk
Wyświetleń: 11   
Koniec: 14-01-2012 01:47:15
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha


OCALENIE OD ZŁA W FILOZOFII PLATONA

Skrzypek-Faluszczak Jadwiga
Format:146x202
Ilość stron: 264
Oprawa: Miękka
Stan: Nowa

Filozofia Platona oprócz wątków ontologicznych i metafizycznych jest refleksją nad człowiekiem, jego życiem i wiedzą, jaką posiada o tym życiu. To refleksja nad dobrem, ze względu na które człowiek działa i do którego dąży. Podstawą platońskiej etyki jest umiejętność odróżniania pozorów dobra od jego prawdziwej postaci. Dlatego Platon kieruje naszą uwagę na duszę, która dzięki rozumowi jest nieocenionym bogactwem człowieka.
Przedmiotem niniejszej pracy jest zagadnienie ocalenia duszy ludzkiej od zła. Platońskie pojęcie filozofii, zdaniem autorki, mieści w sobie aspekt soteriologiczny - jedynym środkiem wybawiającym duszę z mocy zła jest filozofia. Teza ta stanowi klucz do rozumienia platońskiej etyki i zagadnień z nią związanych.

W opracowaniach na temat Platona wiele uwagi poświęca się hipotezie upadku dusz rozumnych ze świata idei i ich wejścia w ciała, jakby za karę. Autorka tej książki skupia się na tym, co potem, czyli na możliwościach i warunkach powrotu duszy do świata idei, wyzwolenia się z materii i ponownego osiągnięcia szczęścia. Można powiedzieć, że jest to jakby zarys platońskiej teologii czy filozofii zbawienia. prof. dr hab. Henryk Pietras SJ

SPIS TREŚCI
1. WSTĘP . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .7
1.1. Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .7
1.2 Zasady interpretacji dzieł Platona. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .10
1.3. Teoria pryncypiów i ich związek z dziejami ludzkiej duszy. . . . . . . . . .18
2. ZDOBYWANIE WIEDZY JAKO PROCES
DOSKONALENIA DUSZY. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .30
2.1. Dialektyka jako sztuka zdobywania wiedzy. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .74
2.2. Platońska koncepcja arete . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .82
3. UPADEK W ZŁO, CZYLI BŁĄD POZNAWCZY. . . . . . . . . . . . . . . . . . .95
3.1. Problem winy i kary. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .123
3.2. Zagadnienie śmierci. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .140
4. PLATOŃSKA SOTERIOLOGIA ZAWARTA
W WYBRANYCH DIALOGACH I JEJ ZWIĄZEK Z NAJWYŻSZYM
POZNANIEM DOBRA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 158
4.1. Soteriologiczny wymiar nauki Platona zawarty w Timajosie . . . . . . . .176
4.2. Przemiana duszy – konwersja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .195
4.3. Finalny ogląd Dobra . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .209
5. ZEJŚCIE W „DÓŁ” I REALIZACJA DOBRA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 233
PODSUMOWANIE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 254
BIBLIOGRAFIA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 259