SPIS TREŚCI
1. WSTĘP . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .7
1.1. Wprowadzenie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .7
1.2 Zasady interpretacji dzieł Platona. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .10
1.3. Teoria pryncypiów i ich związek z dziejami ludzkiej duszy. . . . . . . . . .18
2. ZDOBYWANIE WIEDZY JAKO PROCES
DOSKONALENIA DUSZY. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .30
2.1. Dialektyka jako sztuka zdobywania wiedzy. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .74
2.2. Platońska koncepcja arete . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .82
3. UPADEK W ZŁO, CZYLI BŁĄD POZNAWCZY. . . . . . . . . . . . . . . . . . .95
3.1. Problem winy i kary. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .123
3.2. Zagadnienie śmierci. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .140
4. PLATOŃSKA SOTERIOLOGIA ZAWARTA
W WYBRANYCH DIALOGACH I JEJ ZWIĄZEK Z NAJWYŻSZYM
POZNANIEM DOBRA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 158
4.1. Soteriologiczny wymiar nauki Platona zawarty w Timajosie . . . . . . . .176
4.2. Przemiana duszy – konwersja . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .195
4.3. Finalny ogląd Dobra . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .209
5. ZEJŚCIE W „DÓŁ” I REALIZACJA DOBRA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 233
PODSUMOWANIE . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 254
BIBLIOGRAFIA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 259