Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

OBRZĄDEK POGRZEBOWY W EPOCE BRĄZU

12-07-2012, 11:20
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Aktualna cena: 29.99 zł     
Użytkownik antykwariat_ad
numer aukcji: 2430865413
Miejscowość PL
Wyświetleń: 13   
Koniec: 02-07-2012 17:17:34

Dodatkowe informacje:
Stan: Nowy
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha


A dokładnie obrządek pogrzebowy kultury mierzanowickiej


Przedmiotem aukcji jest publikacja :


IWANOWICE, STANOWISKO BABIA GÓRA, CMENTARZYSKO Z WCZESNEGO OKRESU EPOKI BRĄZU




Interesująca monografia, która przybliża nam rytuał pochówków kultury mierzanowickiej epoki brązu.


Fragmenty treści :


" We wczesnym okresie epoki brązu w całym episznurowym przykarpackim kręgu kulturowym
zdecydowanie dominuje szkieletowy obrządek pogrzebowy. Praktycznie mamy tu do czynienia
tylko z grobami płaskimi . Prawie wszystkie cmentarzyska kultury mierzanowickiej poło-
żone są w pobliżu osad , zazwyczaj na tych samych wzniesieniach. Najlepszym przykładem
są zespoły osadnicze na Górze Klim i na Babiej Górze w Iwanowicach . Wydaje się , że
podobnie lokowane były cmentarzyska kultury strzyżowskiej . Z terenów Słowacji znana jest
tylko jedna osada z miejscowości Cataj, trudno więc o jakieklwiek wnioski w tym względzie
Jak już wspomniano, cmentarzyska kultury mierzanowickiej lokowane były często na miejscu
funkcjnujących wcześniej osad tej kultury . Ludność kultury mierzanowickiej kontynuowała
też grzebanie zmarłych na cmentarzyskach kultury sznurowej. Nekropole episznurowego przy-
karpackiego kręgu kulturowego , pomimo bliskiego sąsiadowania ze współczesnymi jej osadami
zawsze były wyraźnie od nich odseparowane.
Cmentarzyska kultury mierzanowickiej , nitrzańskiej i kosztańskiej miały kształty
owalne lub wydłużone . Sytuowano je często na południowych stokach wzniesień. Na każdym
odpowiednio długo funkcjonującym cmentarzysku zaobserwować można przestrzenno-hronologiczne
reguły rozmieszczenia grobów. Wszędzie też wypadki przecinania się jam grobowych należą
do rzadkości . Nasuwa to nieodparcie wniosek o istnieniu jakiś form oznaczania grobów na
powierzchni. "


" Niezależnie od czasu i regionu szkielety kultury mierzanowickiej układane były na boku
z podkurczonymi nogami , przy czym mężczyzn , podobnie jak w grupie nitrzańskiej i kosztań-
skiej, ukłdano na ogół na prawym, kobiety zaś na lewym boku. Dłonie często pod policzkiem
niekiedy jedna dłoń pod policzkiem, druga wyprostowana wzdłuż ciała lub ułożnona na wyso-
kości pasa . Natomiast w kulturze strzyżowskiej przeważają szkielety wyprostowane , w pozy-
cji na wznak , z rękami wyciągniętymi wzdłuż tułowia lub zgiętymi w stawach łokciowych
i złożonymi na piersiach. "


" Typowa na cmentarzyskach mierzanowickich jest asymetria struktury wiekowej populacji
( zbyt mała ilość dzieci, co typowe prawie dla wszystkich innych cmentarzysk ) i struktury
płci. Zwykle mężczyźni znajdują się w sytuacji " nadprezentacji" . Niewykluczone więc, że
część zmarłych kobiet nie znajdowała z pewnych przyczyn miejsca na wspólnie użytkowanych
cmentarzyskach, lub że formy ich pochówków umykają obecnie metodom prospekcji archeologicznej "






Spis treści :


Wstęp .........................................................................................7

Opis grobów i ch inwentarzy ...................................................................13

A. Uwagi wstępne ..............................................................................13

B. Katalog grobów .............................................................................14

Stosunek cmentarzyska do osady i jego chronologia .............................................47

Analiza cmentarzyska pod względem obrządku pogrzebowego .......................................58

Uwagi na temat zabytków wchodzących w skłąd wyposażenia grobów ................................74

Demografia grup ludzkich użytkujących cmentarzysko na Babiej Górze ............................82

Organizacja społeczna grup ludzkich użytkujących cmentarzysko na Babiej Górze w Iwanowicach ...85

Cmentarzysko babiogórskie na tle obrządku pogrzebowego episznurowego, przykarpackiego kręgu
kulturowego ...................................................................................90

Zakończenie ...................................................................................102

Aneks - Zdzisłąw Hensel, Zabytki metalowe z cmentarzyska kultury mierzanowickiej na stanowisku
Babia Góra w Iwanowicach w świetle analiz chemicznych .........................................104

Wykaz cytowanej literatury ....................................................................113

Tabele ( 1-7 ) ................................................................................117

Tablice ( I - XXIII ) .........................................................................129





Kraków 1992, stron 152, duży format A4, stan bdb.