Obrotomierz, dzięki swojej uniwersalności, może pełnić wszelkie funkcje pomiarowe
Ciekawym rozwiązaniem jest dokonywanie przez jeden obrotomierz dwóch lub więcej pomiarów elementów wirujących. Częstym zastosowaniem jest jednoczesny pomiar prędkości obrotowej silnika oraz pomiar prędkości obrotowej młocarni. Zrealizowane jest to w oparciu o czujniki indukcyjne lub hallotronowe oraz przełącznik wybierający dane źródło pomiarowe.
Urządzenie można ustawić na wykrywanie optymalnego rodzaju pracy i alarmowanie w postaci świecenia jednej z dwóch diod w momencie przekroczenia dolnego lub górnego progu obrotowego.
Współpracuje z czujnikami indukcyjnymi oraz dowolnymi czujnikami pracującymi w zakresie 2-40V.
Te obrotomierze pływają na kutrach, latają w samolotach, zaś kombajny, koparki, tokarki to powrzechne ich zastosowanie.
To jest ten obrotomierz, o którym piszą, chwalą i polecają na forach technicznych.
Państwa spostrzeżenia o urządzeniach dostępne są na stronie:
www.liczniki-motogodzin.pl - zakładka opinie. Oto fragment jednej z nich:
Zakupiony przez nas obrotomierz ST-12U zastosowaliśmy do pomiaru obrotów silnika w budowanym przez nas agregacie prądotwórczym... obrotomierz działa idealnie - z dokładnością pomiaru do 1 obr/min, wystarczająco szybko odświeżanym wynikiem pomiaru. Dodatkową jego zaletą jest możliwość ustawienia sygnalizacji diodami ... LED zbyt niskiej i zbyt wysokiej prędkośći obrotowej...
Instalacja nie taka straszna
Aby podłączyć urządzenie nie trzeba przerabiać instalacji maszyny.
Do mierzenia obrotów wystarczy posiadać akumulator, przełącznik, obrotomierz i czujnik indukcyjny lub hallotronowy.
1. Zasilanie obrotomierza - plus i minus (czerwony i czarny przewód) podłączamy do stacyjki
2. Impulsy do obrotomierza (przewód niebieski) - podłączamy do jednej z poniższych opcji:
- alternator - wyjście impulsowe "W"
- cewka zapłonowa
- czujnik indukcyjny
- czujnik hallotronowy
Czujniki hallotronowe są najprostrze do podłączenia: przewód czerwony łączymy z czerwonym , czarny z czarnym, niebieski z niebieskim.
Jeśli używany trójprzewodowych czujników indukcyjnych należy je podłączyć w następujący sposób:
Zasilanie czujników - plus podłączamy do stacyjki, minus do masy (brązowy plus "+", niebieski minus "-"
Sygnał impulsowy: przewód wychodzący z czujnika (czarny) łączymy z niebieskim przewodem, dochodzącym do obrotomierza
Czujnik indukcyjny posiada świecącą diodę, która służy celom diagnostycznym. Zaświeca się ona w momencie zbliżenia czujnika do metalu.
Instalację można wykonać samodzielnie lub przez elektryka samochodowego.