Obraz świata w podręcznikach szkolnych do klas początkowych
Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego
Autor: Ewa Zalewska
Cena: 33,00 zł
Podręcznik „wrósł” na dobre w krajobraz polskiej szkoły. Stanowi najważniejszy element wyprawki małego ucznia, przekraczającego po raz pierwszy szkolne progi, wyznacza rytm i treści jego działań. W ciągu trzech pierwszych lat nauki dziecko wykona tysiące poleceń, ćwiczeń i zadań zawartych w podręczniku; z jego pomocą nauczy się czytać, pisać i liczyć. (…) Polecenie „Otwórzcie podręczniki!” stanie się fundamentalnym składnikiem codziennego szkolnego rytuału, w którym dziecko uczestniczyć będzie aż do ukończenia edukacji.
Pytanie o to, jaki obraz świata (czy obrazy świata) prezentują dziecku współczesne podręczniki dla najmłodszych uczniów, jest równocześnie pytaniem o ich potencjał socjalizacyjny, na który składają się rekomendowane systemy wartości, wzorce ról społecznych, postaw i interpersonalnych relacji, zakres podejmowanej tematyki oraz sposób jej konceptualizacji; ponadto istotne są modele organizacji procesu uczenia się związane z obudową metodyczną podręcznika, bowiem poprzez dobór ćwiczeń, poleceń i zadań zostają określone granice uczniowskiej autonomii poznawczej i etycznej.
Ze wstępu
Spis treści Wprowadzenie .........................................................................................................9 Część I Podręcznik szkolny jako medium społeczne i edukacyjne Rozdział 1. Podręcznik szkolny w świetle teoretycznej refl eksji .......................17
1.1. Podręcznik szkolny do edukacji początkowej – geneza i współczesne wyzwania ............................................................... 23
1.2. Konwencjonalna perspektywa badań nad podręcznikiem szkolnym ......... 31
1.2.1. Teoria podręcznika szkolnego............................................................ 32
1.2.1.1. Podręcznik szkolny – wymiary defi nicyjne .........................34
1.2.1.2. Funkcje podręcznika szkolnego ........................................... 36
1.2.1.3. Założenia konstrukcyjne, struktura i procedury tworzenia podręcznika ..................................... 40 1.2.1.4. Treści podręczników szkolnych – status i charakterystyka .................................................... 45 1.2.1.5. Kryteria analizy i oceny podręcznika ................................... 49
1.2.2. Metodologia badań podręcznika szkolnego – procedury i metody badań .............................................................. 52
1.2.3. Kontrowersje wokół przesłanek konwencjonalnej perspektywy badań nad podręcznikiem szkolnym ................................................ 63
1.3. Dyskursywno-analityczna perspektywa badań nad podręcznikiem szkolnym ...................................................................... 65
1.3.1. Podręcznik szkolny jako Konstruktorium ........................................... 70
1.3.2. Funkcje podręcznika w perspektywie dyskursywno-analitycznej ......73
1.3.3. Wiedza w podręczniku – kondensacja dyskursów władzy................ 74
1.3.4. Metody badań podręcznika szkolnego – analiza dyskursu .............. 78
1.4. Podręcznik szkolny do edukacji początkowej – stan i perspektywy badań .......................................................................... 88 Rozdział 2. Współczesne konteksty funkcjonowania podręcznika do klas początkowych ........................................................................................ 108
2.1. Dyskursy społeczne, polityczne i kulturowe jako wyzwania dla podręcznikowego obrazu świata .......................................................... 109
2.2. Społeczna i integracyjna funkcja podręcznika szkolnego do klas I–III ....123
2.3. Szkolne ramy procesu socjalizacji .............................................................. 130
2.3.1. Socjalizacja: funkcje, etapy i mechanizmy ....................................... 131
2.3.2. Socjalizacja w klasach I–III w ujęciu współczesnych teorii socjalizacji ............................................................................... 135 Część II Obraz świata w podręcznikach szkolnych do edukacji początkowej – analiza badań własnych Rozdział 3. Koncepcja i metody badań własnych ............................................. 143
3.1. Przedmiot, cel i problematyka badawcza ................................................... 143
3.2. Analiza dyskursu jako metoda badań własnych ........................................ 146
3.3. Zasady analizy materiału empirycznego ................................................... 148
3.4. Charakterystyka badanych podręczników ................................................. 150 Rozdział 4. Prezentacja wyników badań ........................................................... 153
4.1. Dogmat prorozwojowego potencjału podręcznika – status podręcznika w opinii autorów ...................................................... 154
4.2. Horyzontalny i wertykalny wymiar podręcznikowego obrazu świata .... 157
4.3. Oblicza dzieciństwa – obraz szczęśliwego dzieciństwa i próby jego demistyfikacji ....161
4.3.1. Dorosły i dziecko jako uczestnicy międzypokoleniowej komunikacji: od autorytaryzmu do partnerstwa ........................... 162
4.3.2. Różne wymiary podręcznikowego dzieciństwa: od dzieciństwa idyllicznego do dzieciństwa zagrożonego ...................................... 168
4.3.3. Nieformalna grupa rówieśnicza – od konfl iktu do przyjaźni .........171
4.4. Szkoła i rodzina w podręczniku – dyskurs tradycji versus dyskurs nowoczesności ................................................................... 177
4.4.1. Szkoła tradycyjna – szkołą idealną ................................................. 178
4.4.1.1. Dlaczego warto chodzić do szkoły? – instytucja w służbie dziecka ........................................... 178 4.4.1.2. Nauczyciel-ideał i uczeń z defi cytem; podręcznikowe wykładnie instytucjonalnych ról ........................................ 183
4.4.1.3. Rodzice i szkoła – sojusz dla dobra dziecka ....................... 190
4.4.1.4. Klasa szkolna – społeczność prawie wzorcowa .................. 193
4.4.2. Różne oblicza podręcznikowej rodziny – od rodziny wielopokoleniowej do rodziny rozbitej ........................................... 200 4.4.2.1. Stereotypizacja i idealizacja – podstawowe wymiary konstrukcyjne dominującego wzorca rodziny ................... 201
4.4.2.1.1. Wspaniałych rodziców mam – mama i tata z podręcznika .............................. 202
4.4.2.1.2. U babci jest słodko – dziadkowie w służbie wnuków ............................................. 209
4.4.2.1.3. Dobrze mieć brata, czyli kochające się rodzeństwo ......................................................... 212 4.4.3. Rodzina wobec zmian społecznych i wyzwań codzienności: dysfunkcje w życiu rodzinnym ........................................................ 215
4.5. Społeczeństwo: organizacja, struktura i system wartości ........................ 219
4.5.1. Miasto i wieś w podręczniku – niwelowanie różnorodności .......... 220
4.5.2. Społeczny podział i wartość pracy; praca zawodowa a prestiż społeczny .......................................................................... 225
4.5.3. System wartości jako fundament relacji interpersonalnych: dualistyczny model ludzkich postaw ............................................... 231
4.6. Dziecko w obliczu trudnych sytuacji życiowych ........................................ 235
4.6.1. Zdrowie i choroba. Patetyczny i naturalistyczny obraz śmierci ..... 236
4.6.2. „Inny” w poszukiwaniu akceptacji „normalnych” – podręcznikowy wariant programu „przeciw społecznemu wykluczeniu” .............................................................. 240
4.7. Kultura wysoka i kultura popularna: centrum i antypody kulturowej edukacji ucznia ........................................................................................... 247
4.8. Dyskurs religijny jako dyskurs religii chrześcijańskiej ............................. 255
4.9. Nauka i technika w służbie postępu ........................................................... 259
4.10. Sport jako szlachetne współzawodnictwo ............................................... 263
4.11. Edukacja obywatelska – między glokalizacją a globalizacją ................... 268
4.11.1. Ojczyzna i jej symbole – patetyczność jako formuła prezentacji ................................................................................... 270
4.11.2. Różne oblicza patriotyzmu .......................................................... 274
4.11.3. Wielcy Polacy, czyli pióra, pędzle i retorty na usługach Ojczyzny ...................................................................................... 275
4.11.4. Kultura ludowa – między skansenem a oberkiem ...................... 281
4.11.5. Podręcznikowa historia Polski, czyli martyrologiczna wizja dziejów ............................................................................... 283
4.11.6. Polska w Unii Europejskiej – jedność ponad podziałami............ 290 Wnioski końcowe .............................................................................................. 294 Bibliografia .........................................................................................................303
ISBN:[zasłonięte]978-8365-110-9
Rok wydania: 2013
Liczba stron: 314
Format: B5
Na każdą książkę wystawiamy paragon fiskalny lub fakturę VAT.
Książkę można odebrać osobiście w Gdańsku - Ujeścisko
Koszt dostawy każdej dodatkowej sztuki to dodatkowo 1,50 zł
|