Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

Obraz świata w podręcznikach szkolnych do klas poc

07-07-2014, 9:16
Aukcja w czasie sprawdzania nie była zakończona.
Cena kup teraz: 33 zł     
Użytkownik kkc32
numer aukcji: 4370376781
Miejscowość gdańsk
Zostało sztuk: 5    Wyświetleń: 2   
Koniec: 07-07-2014 09:15:00

Dodatkowe informacje:
Stan: Nowy
Okładka: miękka
Rok wydania (xxxx): 2013
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

Obraz świata w podręcznikach szkolnych do klas początkowych

Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego

Autor: Ewa Zalewska  

 

 

 


Cena: 33,00 zł

 

 

 

 

Podręcznik „wrósł” na dobre w krajobraz polskiej szkoły. Stanowi najważniejszy element wyprawki małego ucznia, przekraczającego po raz pierwszy szkolne progi, wyznacza rytm i treści jego działań. W ciągu trzech pierwszych lat nauki dziecko wykona tysiące poleceń, ćwiczeń i zadań zawartych w podręczniku; z jego pomocą nauczy się czytać, pisać i liczyć. (…) Polecenie „Otwórzcie podręczniki!” stanie się fundamentalnym składnikiem codziennego szkolnego rytuału, w którym dziecko uczestniczyć będzie aż do ukończenia edukacji.

Pytanie o to, jaki obraz świata (czy obrazy świata) prezentują dziecku współczesne podręczniki dla najmłodszych uczniów, jest równocześnie pytaniem o ich potencjał socjalizacyjny, na który składają się rekomendowane systemy wartości, wzorce ról społecznych, postaw i interpersonalnych relacji, zakres podejmowanej tematyki oraz sposób jej konceptualizacji; ponadto istotne są modele organizacji procesu uczenia się związane z obudową metodyczną podręcznika, bowiem poprzez dobór ćwiczeń, poleceń i zadań zostają określone granice uczniowskiej autonomii poznawczej i etycznej.

Ze wstępu

Spis treści
Wprowadzenie .........................................................................................................9
Część I Podręcznik szkolny jako medium społeczne i edukacyjne
Rozdział 1. Podręcznik szkolny w świetle teoretycznej refl eksji .......................17
1.1. Podręcznik szkolny do edukacji początkowej – geneza i współczesne wyzwania  ............................................................... 23
 1.2. Konwencjonalna perspektywa badań nad podręcznikiem szkolnym ......... 31
 1.2.1. Teoria podręcznika szkolnego............................................................ 32
 1.2.1.1. Podręcznik szkolny – wymiary defi nicyjne  .........................34
 1.2.1.2. Funkcje podręcznika szkolnego ........................................... 36
 1.2.1.3. Założenia konstrukcyjne, struktura i procedury tworzenia podręcznika ..................................... 40 1.2.1.4. Treści podręczników szkolnych – status i charakterystyka .................................................... 45 1.2.1.5. Kryteria analizy i oceny podręcznika ................................... 49
 1.2.2. Metodologia badań podręcznika szkolnego – procedury i metody badań .............................................................. 52
 1.2.3. Kontrowersje wokół przesłanek konwencjonalnej perspektywy badań nad podręcznikiem szkolnym  ................................................ 63
 1.3. Dyskursywno-analityczna perspektywa badań nad podręcznikiem szkolnym ...................................................................... 65
 1.3.1. Podręcznik szkolny jako Konstruktorium ........................................... 70
1.3.2. Funkcje podręcznika w perspektywie dyskursywno-analitycznej ......73
1.3.3. Wiedza w podręczniku – kondensacja dyskursów władzy................ 74
 1.3.4. Metody badań podręcznika szkolnego – analiza dyskursu .............. 78
 1.4. Podręcznik szkolny do edukacji początkowej – stan i perspektywy badań .......................................................................... 88
Rozdział 2. Współczesne konteksty funkcjonowania podręcznika do klas początkowych ........................................................................................ 108
 2.1. Dyskursy społeczne, polityczne i kulturowe jako wyzwania dla podręcznikowego obrazu świata .......................................................... 109
 2.2. Społeczna i integracyjna funkcja podręcznika szkolnego do klas I–III ....123
2.3. Szkolne ramy procesu socjalizacji .............................................................. 130
 2.3.1. Socjalizacja: funkcje, etapy i mechanizmy ....................................... 131
 2.3.2. Socjalizacja w klasach I–III w ujęciu współczesnych teorii socjalizacji ............................................................................... 135
Część II Obraz świata w podręcznikach szkolnych do edukacji początkowej – analiza badań własnych
Rozdział 3. Koncepcja i metody badań własnych ............................................. 143
3.1. Przedmiot, cel i problematyka badawcza ................................................... 143
 3.2. Analiza dyskursu jako metoda badań własnych ........................................ 146
 3.3. Zasady analizy materiału empirycznego ................................................... 148
3.4. Charakterystyka badanych podręczników ................................................. 150
Rozdział 4. Prezentacja wyników badań ........................................................... 153
 4.1. Dogmat prorozwojowego potencjału podręcznika – status podręcznika w opinii autorów ...................................................... 154
 4.2. Horyzontalny i wertykalny wymiar podręcznikowego obrazu świata  .... 157
 4.3. Oblicza dzieciństwa – obraz szczęśliwego dzieciństwa i próby jego demistyfikacji  ....161
 4.3.1. Dorosły i dziecko jako uczestnicy międzypokoleniowej komunikacji: od autorytaryzmu do partnerstwa ........................... 162
4.3.2. Różne wymiary podręcznikowego dzieciństwa: od dzieciństwa idyllicznego do dzieciństwa zagrożonego  ...................................... 168
4.3.3. Nieformalna grupa rówieśnicza – od konfl iktu do przyjaźni .........171
 4.4. Szkoła i rodzina w podręczniku – dyskurs tradycji versus dyskurs nowoczesności  ................................................................... 177
 4.4.1. Szkoła tradycyjna – szkołą idealną  ................................................. 178
4.4.1.1. Dlaczego warto chodzić do szkoły? – instytucja w służbie dziecka  ........................................... 178 4.4.1.2. Nauczyciel-ideał i uczeń z defi cytem; podręcznikowe wykładnie instytucjonalnych ról ........................................ 183
 4.4.1.3. Rodzice i szkoła – sojusz dla dobra dziecka ....................... 190
4.4.1.4. Klasa szkolna – społeczność prawie wzorcowa .................. 193
 4.4.2. Różne oblicza podręcznikowej rodziny – od rodziny wielopokoleniowej do rodziny rozbitej ........................................... 200
4.4.2.1. Stereotypizacja i idealizacja – podstawowe wymiary konstrukcyjne dominującego wzorca rodziny ................... 201
4.4.2.1.1. Wspaniałych rodziców mam – mama i tata z podręcznika .............................. 202
4.4.2.1.2. U babci jest słodko – dziadkowie w służbie wnuków  ............................................. 209
 4.4.2.1.3. Dobrze mieć brata, czyli kochające się rodzeństwo ......................................................... 212 4.4.3. Rodzina wobec zmian społecznych i wyzwań codzienności: dysfunkcje w życiu rodzinnym ........................................................ 215
 4.5. Społeczeństwo: organizacja, struktura i system wartości ........................ 219
4.5.1. Miasto i wieś w podręczniku – niwelowanie różnorodności .......... 220
 4.5.2. Społeczny podział i wartość pracy; praca zawodowa a prestiż społeczny  .......................................................................... 225
 4.5.3. System wartości jako fundament relacji interpersonalnych: dualistyczny model ludzkich postaw ............................................... 231
4.6. Dziecko w obliczu trudnych sytuacji życiowych ........................................ 235
 4.6.1. Zdrowie i choroba. Patetyczny i naturalistyczny obraz śmierci ..... 236
4.6.2. „Inny” w poszukiwaniu akceptacji „normalnych” – podręcznikowy wariant programu „przeciw społecznemu wykluczeniu” .............................................................. 240
 4.7. Kultura wysoka i kultura popularna: centrum i antypody kulturowej edukacji ucznia  ........................................................................................... 247
 4.8. Dyskurs religijny jako dyskurs religii chrześcijańskiej  ............................. 255
4.9. Nauka i technika w służbie postępu ........................................................... 259
4.10. Sport jako szlachetne współzawodnictwo ............................................... 263
4.11. Edukacja obywatelska – między glokalizacją a globalizacją  ................... 268
4.11.1. Ojczyzna i jej symbole – patetyczność jako formuła prezentacji  ................................................................................... 270
4.11.2. Różne oblicza patriotyzmu .......................................................... 274
 4.11.3. Wielcy Polacy, czyli pióra, pędzle i retorty na usługach Ojczyzny  ...................................................................................... 275
 4.11.4. Kultura ludowa – między skansenem a oberkiem ...................... 281
 4.11.5. Podręcznikowa historia Polski, czyli martyrologiczna wizja dziejów  ............................................................................... 283
 4.11.6. Polska w Unii Europejskiej – jedność ponad podziałami............ 290
Wnioski końcowe  .............................................................................................. 294
Bibliografia .........................................................................................................303

 



 

ISBN:[zasłonięte]978-8365-110-9

Rok wydania: 2013

Liczba stron: 314

Format: B5

 

 

 


 

 

 

 

Na każdą książkę wystawiamy paragon fiskalny lub fakturę VAT.

 

Książkę można odebrać osobiście w Gdańsku - Ujeścisko

 

Koszt dostawy każdej dodatkowej sztuki to dodatkowo 1,50 zł

 

 

 


 

 

 

 



Obraz świata w podręcznikach szkolnych do klas poc