Obiektyw należy do flagowej serii L firmy Canon. Jest to gwarancja najwyższej jakości wykonania obiektywów współpracujących wyśmienicie ze wszystkimi aparatami pełnoklatkowymi producenta (pozwala również na używanie z matrycami APS-C). Oprócz optyki wykonanej z najlepszych dostępnych materiałów i zaawansowanych systemów stabilizacji i AF, obiektyw charakteryzuje się również idealnym spasowaniem części, dzięki czemu posiada zwiększoną odporność na kurz oraz wilgoć.
Ogniskowa umożliwiająca uwiecznienie rozległych przestrzeni (maksymalny kąt widzenia - 108 stopni) jest idealna do fotografii krajobrazowej, architektury oraz reportaży i zastosowań ogólnych. Sprzęt sprawdzi się doskonale podczas pracy w podróży, w mieście, w terenie, w studio oraz wszędzie tam, gdzie zabierze go użytkownik. Dodatkowe elementy korekcyjne pomagają w uzyskaniu obrazu pozbawionego zniekształceń i niekorzystnych efektów, również podczas pracy w ostrym świetle i kontrastowych scenach.
W obiektywie Canon EF 16-35mm F/4L IS USM zastosowano łącznie aż 3 elementy asferyczne oraz 2 ze szkła UD (ultra-low dispersion) które pomagają w uzyskaniu czystego obrazu. Dzięki powłokom Super Spectra Coating również kontrast i balans kolorów będą na najwyższym poziomie. Brak odbicia światła od wewnętrznej części obiektywu, pozwolił wyeliminować efekt tzw. zjaw występujących na zdjęciach.
Stały maksymalny otwór przysłony f/4 pozwoli na uzyskanie ostrych zdjęć podczas pracy w zróżnicowanym oświetleniu. Wartość tego parametru pozostaje niezmienna w całym zakresie ogniskowej, dzięki czemu użytkownik może ustawić parametry ekspozycji precyzyjnie, bez obawy o zmianę charakterystyki zdjęcia spowodowaną utratą światła.
W przypadku pracowania w warunkach ograniczonego oświetlenia lub fotografowania z bliska, kluczową rolę odgrywa dobrze działająca stabilizacja optyczna, pozwalająca na uzyskanie ostrych zdjęć bez konieczności zmiany czasu naświetlania lub czułości. W modelu EF 16-35mm F/4L IS USM Canon zastosował aż 4-stopniową stabilizację. Obiektyw potrafi rozpoznać i odróżnić drganie rąk od zwykłego przesuwania aparatem i wybrać optymalny sposób stabilizacji obrazu dostosowany do aktualnej sytuacji.