WPROWADZENIE
..HERBERT METAFIZYCZNY". ZARYS PROBLEMATYKI Z dziejów recepcji ..żeby szlachetne piękno / uroda istnienia / a może nawet dobro
miały we mnie dom" .
Rilke, Eliot, Herbert - „poeci końca"
..Na niemożliwej granicy" 2J
Tajemnica i lad ukryty ^
Zasada paradoksu. O metodzie J7
Podziękowanie 50
ROZDZIAŁ PIERWSZY
POMIĘDZY KOŃCEM I APOKALIPSĄ. KRĘGI TRADYCJI
..To jest właśnie koniec" 52
„Kato, kyrie. kato" 54
Spadkobierca poetów „spełnionej apokalipsy" 55
Tradycja Drugiej Awangardy. Miłosz i Czechowicz 66
„Katastrofizm pamięci". Diagnoza współczesności 71
W perspektywie egzystencjalnej: mit końca 81
„Katastrofizm ocalający". Rola sztuki 97
ROZDZIAŁ DRUGI
„OTO ŻYJĘ W RÓŻNYCH CZASACH". FIGURY I TEMATY
CZASOPRZESTRZENNE
Wobec dyktatu czasu i przestrzeni (wstępna klasyfikacja) 110
Oblicza historii 121
Koło 123
Wiatr 138
Historia - polityka 141
Nieruchome przestrzenie '49
Wieczność - miejsce wygnania ^^
Martwe pejzaże „Życie moje / powinno zatoczyć koło"
Początek ]M
W perspektywie dziejów Dwuwymiarowe figury pamięci
407
ROZDZIAŁ TRZECI
MIĘDZY NIHILIZMEM A WIARĄ
„To nie jest ślepa ulica" 191
Ocalony z potopu. Wybrane motywy biblijne 197
„Wierność ziemi". Związki z Nietzschem 211
„Ofiara krwi i myśli" 211
Lekcja Zaratustry 217
Projekt odwrócony 222
Śladem Czechowicza 227
Chrzest ziemi 230
„Umarłe religie". Echa myśli Nietzscheańskiej 234
ROZDZIAŁ CZWARTY
ELIOT, RILKE, HÓLDERLIN. „ESTETYKA KOŃCA"
Metafizyczny trójkąt 252
Herbert - Eliot. Ku wyobraźni ascetycznej 258
Pod patronatem Eliota 261
Miejsce spotkania: ziemia jałowa 267
Tęsknota do ascezy 272
Tradycja metafizyczna 280
Napis 288
Dialog z Eliotem 295
Ku perspektywie eschatologicznej 302
Herbert - Rilke. Nurt liryczno-elegijny 313
Baczyński i Nietzsche: elegijność i kontestacja 325
Nurt orficki 337
„Świat ze skargi" 341
Herbert - Hólderlin. Idea pojednania 354
ZAKOŃCZENIE 371
Nota bibliograficzna 37^
Wykaz skrótów literatury podmiotowej 377
Bibliografia 37g
Summary -^
Indeks nazwisk -^g