Ze spisu treści:RZECZ WIDZIANA I WIDOK
Trudność odróżniania rzeczy od widoku rzeczy. — Czym się różni rzecz i widok rzeczy? — Powstawanie widoków. Skąd się biorą i jak długo trwają? — Widoki są zjawiskami psychicznymi. —Jak można dzielić się widokami? — Odtwarzanie widoków rzeczy z pomocą barwionych płaszczyzn. Rysunek. — Zależność widoków od warunków fizycznych
PERSPEKTYWA
Co to jest perspektywa? — Perspektywa jako niezbędna podstawa rysunku. — Perspektywa jako część psychologii i jej stosunek do geometrii. — Jak wpływa nauka perspektywy na umiejętność widzenia?
BUDOWA I DZIAŁANIE OKA
Światło biegnie po liniach prostych. -— Światła nie można widzieć. — Smugi świetlne. — Światło widziane przy zamkniętych powiekach. — Pole widzenia. - Światło malarzem. — Camera obscura. — Soczewka dwuwypukła wzmaga jasność i ostrość obrazu. — Dlaczego soczewka skupia stożki świetlne? — Jak soczewka załamuje światło? — Ognisko soczewki. — Aberracja chrematyczna. — Utrwalanie obrazu za pomocą kliszy. — Żywy aparat fotograficzny. - Trzy rodzaje zjawisk w procesie widzenia: fizyczne, fizjologiczne i psychiczne
WIDOK ŚWIATA I OBRAZ NA SIATKÓWCE
Powierzchnia obrazu. — Odwrócenie obrazu a nie widoku. — Miejsce obrazów na siatkówce. - Zasadnicze prawo perspektywy. — Naturalne ramy widoku. — Oddalenie oka od płaszczyzny obrazu
WIDOKI PROSTYCH RÓWNOLEGŁYCH DO PŁASZCZYZNY OBRAZU
Linie równoległe do płaszczyzny obrazu nie zmieniają w widoku swego kierunku. — Linie równoległe do płaszczyzny obrazu zmieniają w widoku wielkość. — Wielkość widoków linii równoległych do płaszczyzny obrazu zależy od kąta widzenia
WIDOKI PROSTYCH POZIOMYCH, NIERÓWNOLEGŁYCH DO PŁASZCZYZNY OBRAZU
Jak takie proste wyglądają. — Odcinki nierównoległe do płaszczyzny obrazu zmieniają w widoku kierunek i wielkość. — Punkty zbiegu. — Horyzont. — Jak czytać proste poziome z rysunku? —Jak rysować widoki linii poziomych?
WIDOKI KĄTÓW POZIOMYCH
Kąt prosty czołowy. — Kąt prosty przekątny. — Kąt prosty przypadkowy. — Kąt ostry i rozwarty
WIDOKI FIGUR PŁASKICH POZIOMYCH
Pół kwadratu w pozycji czołowej. — Mierzenie prostopadłych do płaszczyzny obrazu — punkty miernicze i promienie miernicze. — Kwadrat w pozycji czołowej — trzy systemy linii poziomych: równoległe do płaszczyzny obiazu, prostopadłe i poziome przekątne. - Kwadrat poziomy w pozycji przekątnej z wierzchołkiem na ramie obrazu. — Jak zmierzyć bok kwadratu w pozycji przekątnej z pomocą miary długości danej na ramie obrazu? — Podstawy trójkątów równoramiennych o wspólnym kierunku ramion mają wspólny kierunek. — Zasada pomiarów perspektywicznych. — Perspektywiczny podział odcinków. Cząstkowy — punkt mierniczy Min. — Przesuwanie pomocniczych w głąb obrazu. — Pomocnicza geometrycznie równoległa do promienia równoległego do danej linii biegnącej w głąb. — Kwadrat w pozycji przypadkowej z wierzchołkiem na ramie obrazu. — Konstrukcja kwadratu w pozycji przypadkowej o dowolnym położeniu danego wierzchołka. — Cząstkowe punkty zbiegu. — Konstrukcja trójkątów poziomych — linia podstawowa. — Model stały widoku bryły. — Czy się da wykonać model ruchomy? — Aparat Durera. — Model widoku bryły, zawieszony w powietrzu. — Model ruchomy. — Figury płaskie, utworzone z trójkątów. — Pięciokąt. — Sześcio-kąt. — Ośmiokąt i wieloboki o większej ilości boków. — Opis kola i konstrukcja koła w płaszczyźnie obrazu. — Siatki do rysowania kół. — Widoki koła: prosta, koło i elipsa. — Elipsa — jak wygląda i jak ją rysować? — Widok koła odsuniętego od pionu głównego. — Widok kuli. — Widok koła jako paraboli. — Widok koła jako hiperboli
BRYŁY GRANIASTE NA POZIOMIE
Graniastosłupy czworoboczne. — Sześcian w pozycji czołowej. — Sześcian w pozycji przekątnej. — Sześcian w pozycji przypadkowej. — Wnętrze czworoboczne zorientowane czołowo. — Wysokość głów i stóp ludzkich, zależna od wysokości horyzontu. — Wnętrze w pozycji przekątnej. — Wnętrze w pozycji przypadkowej
METODY WYZNACZANIA WYSOKOŚCI W GŁĘBI
Mur pionowy, biegnący w głąb — metoda J. Pozzo. — Metoda Angera. — Metoda Reilego
ROZMAITE POŁOŻENIA PŁASZCZYZN W PRZESTRZENI
Ile pozycji w przestrzeni może zajmować płaszczyzna? — Płaszczyzny równoległe do płaszczyzny obrazu. — Płaszczyzny nierównolegle do płaszczyzny obrazu. — Powtórzenie pozycji ogólnej i model. — Jeden z ciekawszych widoków sześcianu. — Widoki z góry i z dołu
KILKA PRZYKŁADÓW MNIEJ SCHEMATYCZNYCH
ODBICIA W ZWIERCIADŁACH
Woda spokojna. — Woda sfalowana. — Zwierciadło pionowe i ukośne. — Zwierciadła krzywe i połyski
ŚWIATŁA I CIENIE
Jak powstają i jak się dzielą cienie? — Oświetlenie sztuczne. — Cienie prostych, rzucone na płaszczyzny poziome. — Cienie rzucone na płaszczyzny pionowe. — Cienie rzucone na zasłony płaszczyzn i powierzchnie ukośne. — Cienie kół i przedmiotów okrągłych. — Oświetlenie sztuczne z dwóch punktów świecących. — Oświetlenie słoneczne
PERSPEKTYWA POWIETRZNA
Zmiany jasności. — Zmiany jakościowe
stron 299
wyd.
Wydawnictwo Budownictwo i Architektura
1954 r.
twarda okładka
stan:
dobry +
uwaga:
lekkie otarcia brzegów okładki