Centrum badania opinii społecznej
Wartości, praca, zakupy...
O stylach życia Polaków
pod redakcją naukową Maciei Falkowskiej
Warszawa 1997
ISBN 83-[zasłonięte]171-2-5
Spis treści:
Mirosława Marody: STYL ŻYCIA JAKO KATEGORIA OPISU SOCJOLOGICZNEGO Część I: ORIENTACJE ŻYCIOWE POLAKÓWKrzysztof Pankowski: O SENSIE ŻYCIA, WARTOŚCIACH ŻYCIOWYCH, CNOTACH I WYSTĘPKACHOpinie o sensie życia (18). Czynniki decydujące o poczuciu udanego życia (23). Marzenia Polaków (25). Między fatalizmem a nadzieją (27). Szarość życia? (33). Zachowawczość (34). Wartości: dobroć, uczciwość, pracowitość (38). Większe i mniejsze grzechy - stosunek Polaków do wybranych zachowań nagannych bądź niejednoznacznych moralnie (41). Zakończenie (48)Beata Roguska: RODZINA POLSKA - WZORY I WARTOŚCIModele małżeństwa - preferencje i rzeczywistość (52). Recepta na udane małżeństwo (61). Wartości wychowawcze (64)Izabella Bukraba-Rylska: WIEŚ, CZYLI PARADOKSY TRANSFORMACJISamopoczucie i kondycja materialna mieszkańców wsi (72). System wartości mieszkańców wsi (77). Czas wolny mieszkańców wsi i ich uczestnictwo w kulturze (85). Wieś - balastem transformacji? (91). Zakończenie (96) Część II: KONDYCJA PSYCHOSPOŁECZNA I MATERIALNA POLAKÓWKrystyna Milczarek: PRZYSTOSOWANI? O KONDYCJI MATERIALNEJ I PSYCHOSPOŁECZNEJ POLAKÓWZałożenia wstępne (103). Kondycja materialna Polaków (108). Sposoby radzenia sobie z rzeczywistością (109). Postrzeganie własnej sytuacji materialnej i jej zmian (112). Oszczędności jako wskaźnik kondycji materialnej i psychospołecznej (115). Wygrani - przegrani (120). Przystosowani-nieprzystosowani (124). Dystrybucja społecznych nastrojów - zamiast podsumowania (132)Marek Gawroński: CZY POLACY OBRASTAJĄ W DOBRA? WARUNKI MIESZKANIOWE I WYPOSAŻENIE GOSPODARSTW DOMOWYCHJak mieszkamy (135). Co posiadamy (142) Część III: POLAKÓW DZIEŃ POWSZEDNI: PRACA, CZAS WOLNY, ZAKUPYMacieja Falkowska: PRACA - KONIECZNOŚĆ CZY STYL ŻYCIA?Przez pracę do celu (154). Wizje pracy idealnej (159). Pracujący czy zapracowani? (170). Indywidualne strategie zawodowe (174). Typologia postaw wobec pracy (180). Styl pracy czy styl życia? (188)Macieja Falkowska: CZAS WOLNY 1 ORIENTACJE KULTURALNE POLAKÓWBrak czasu - mit czy rzeczywistość (191). Czy Polacy są domatorami? (196) Orientacje kulturalne (199). Podsumowanie (208)Robert Kostka: ZDROWY STYL ŻYCIA PO POLSKUSport i rekreacja (211). Wypoczynek (218). Używki: nikotyna i alkohol (224). Podsumowanie (230)Włodzimierz Derczyński: POSTAWY I ZACHOWANIA KONSUMENCKIEJak robimy zakupy (232). Gdzie robimy podstawowe zakupy (234). Kryteria zakupów (236). Stosunek do oferty rynkowej (240). Typy konsumenckich postaw i zachowań (242). Postrzeganie swojego miejsca w społeczeństwie a postawy i zachowania na rynku (251) Część IV: POSTRZEGANIE MIEJSCA W STRUKTURZE SPOŁECZNEJWłodzimierz Derczyński: POZYCJA SPOŁECZNA, POCZUCIE TOŻSAMOŚCI KLASOWEJ I WZORCE AWANSU SPOŁECZNEGOSamooceny pozycji społecznych (261). Identyfikacje klasowe (267). Porównanie z wynikami wcześniejszych badań (272). Skład społeczny badanych identyfikujących się z poszczególnymi klasami i warstwami (275). Samoocena pozycji społecznej a identyfikacja klasowa (281 ). Siła związku między identyfikacjami klasowymi a cechami położenia społecznego (282). Sylwetki społeczne poszczególnych grup - podobieństwa i różnice między grupami społeczno-zawodowymi a wybranymi klasami i warstwami identyfikacyjnymi (285). Wzorce awansu społecznego - klasy i warstwy, do których chcielibyśmy należeć (290). Cechy społeczno-demograficzne a wzorce awansu (292). Identyfikacje klasowe a wzorce awansu (293). Pozycja społeczna a wzorce awansu (297). Obrazy klas i warstw społecznych w oczach tych, którzy pragną do nich należeć (299). Kilka uwag o kryteriach społecznego „wyróżnienia” (320) ANEKS
330 stron
stan b. dobry
Polecam i zapraszam na pozostałe aukcje książkowe.