O projektowaniu architektury w dobie narzędzi cyfrowych.
Stan aktualny i perspektywy rozwoju.
autor: Krystyna Januszkiewicz
Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej, 2010
stron: 206
oprawa: miękka
format: A4
ISBN:[zasłonięte]978-8393-560-9
Rewolucja informatyczna oznacza dla architektury rozszerzenie warsztatu projektanta o cyfrowe narzędzia wspomagające projektowanie i wytwarzanie zwłaszcza form swobodnych o złożonej geometrii. W wielu miejscach na świecie widoczne są budowle, które informują nie tylko o logice strukturalnej, ale także o ukierunkowaniu projektowania na zrównoważony rozwój. Technologie cyfrowe sprawiły, że dla architektury otwarły się nowe możliwości badania wpływu różnych czynników na ukształtowanie formy Forma obecnie, w dużej mierze, wynika z logiki procesów cyfrowych i wyników dynamicznych symulacji zachowań złożonych systemów materiałowych w określonych warunkach środowiskowych. Takie wieloparametryczne podejście wprowadza nowe rozumienie optymalizacji, racjonalności i wydajności, które stoi w opozycji wobec tradycyjnych koncepcji architektonicznych i inżynierskich. Poszukiwania nowych możliwości efektywnej realizacji celów środowiskowych zaczynają także kierować się ku badaniom sposobów, jakimi w relacji ze środowiskiem dysponuje Natura w projektowaniu roślin i organizmów. W projektowaniu architektury przyjęte zostało fullerowskie przekonanie, że tylko formy powstałe w wyniku procesów naturalnej formacji będą, tak samo jak organizmy, sprawne, wydajne i adaptujące się do zmiennych warunków środowiska. Również inżynieria materiałowa sięga po modele wypracowane przez Naturę i stosuje techniki biomimetyczne, by opracować metody produkcji materiałów, na jakie oczekuje zaangażowana środowiskowo architektura. Projektowanie oparte na wiedzy naukowej stało się faktem.
[Krystyna Januszkiewicz]
SPIS TREŚCI: Wprowadzenie 5
Przedmiot pracy 7
Zakres pracy 7
Cel pracy 8
Stan badań 9
Metoda pracy 12
1. Komputer jako aktywne narzędzie w projektowaniu i realizacji Rozwój narzędzi cyfrowych 15
Koncepcje przestrzeni osadzanych cyfrowo 27
Formowanie przez medium cyfrowe 37
2. Nowy język formalny: powierzchnia generowania cyfrowo - nowa tektonika i materiałowość Problem powierzchni 63
Powierzchnia w cyfrowej praktyce projektowej 73
Powierzchnia jako nowe uwarunkowanie przestrzenne 80
Potrzeba nowych materiałów 96
Powierzchnia jako nowe uwarunkowanie kulturowe 104
3. Ku nowej architekturze organicznej Projektować tak jak Natura - Buckminster Fuller 115
Emergencja, matematyka i architektura 124
Zadania dla architektury 128
Instrumentalizacja procesów naturalnych w projektowaniu architektury 129
Ku integracji metod i narzędzi 136
Morfoekologiczne podejście do środowiska 138
Architektura jako nowa praktyka materiałowa 143
W kierunku syntetycznego życia 154
Wnioski końcowe 157
Przypisy 167
Bibliografia 189
Słownik użytych terminów 194
Ilustracje 198
Streszczenia 200