|
Aleksander Hercen
O powstaniu styczniowym
Warszawa 1962
386 s., tw., 20 cm
stan dobry (skreślone stemple i sygn. bibl.)
SPIS TREŚCI
Wstęp ................. 5
1 Ostrzeżenie do redakcji „Demokraty Polskiego" .... 17
2 Pas de reveries! Pas de reveries!......... 18
3 Z Polski................ 19
4 [Radziwiłł i jego majątki].......... 21
5 J. Lelewel i kazamaty............ 22
6 Rosja i Polska (list I—V)........... 22
7 Nowa podłość w Polsce........... 69
8 [Jeszcze o Radziwille]............ 69
9 Wspaniale zwycięstwo odniesione w guberni kowieńskiej przez cesarski pułk huzarów............ 70
10 [Znowu i znowu pas de reveries!]......... 71
11 Nowości Warszawskie............ 72
12 Po Muchanowie Cecurin........... 72
13 Wojna................ 73
14 [„Przegląd Rzeczy Polskich"].......... 74
15 Zwycięstwo odniesione przez bohaterskiego generała Mucha-nowa Nadwiślańskiego............ 75
16 Es reiten drei Reiter............ 76
18 Sprawozdanie............... 80
17 Terror w Polsce............. 80
19 Vivat Polonia!.............. 81
20 Nabożeństwo żałobne w Petersburgu....... 85
21 10 kwietnia 1861 r. i zabójstwa w Warszawie..... 86
22 Wykaz szpiegów i oskarżenie przez „Nord" oficerów rosyjskich o okrucieństwo............ 88
23 Mater Dolorosa.............. 90
24 [Garibaldi i „Kołokoł"]............ 91
25 Rejtern................ 92
26 Lekcja geografii............. 93
27 Konsul pruski Berger, pełniący obowiązki namiestnika polskiego i odważny generał Meyendorf z Kurlandii ......... 93
28 [Z „Sanktpietierburskich Wiedomosti"]....... 94
29 Ojcowska rada.............. 94
30 [Joachim Lelewel]............. 98
31 Do wydawcy „Przeglądu Rzeczy Polskich"...... 98
32 [Do redaktora „Przeglądu Rzeczy Polskich"]..... 99
33 Polski adres............... 99
34 Kobiety rosyjskie do kobiet polskich....... 100
35 Z kim jest Litwa?............. 103
36 Do polskich wygnańców w Genui........ 104
37 [Z Kowna].............. 104
38 [Do Komitetu Polskiego]........... 105
39 Na marginesie listu z Wołynia......... 106
40 Od wydawców.............. 108
41 Uroczystości ku czci zjednoczenia Litwy z Polską w Kownie 108
42 [Adres polskich dam]............ 108
43 [Telegraf]............... 109
44 [Poeta Syrokomla]............. 109
45 Mogiła Konarskiego............ 109
46 Oszczerstwo na Polaków........... 110
47 Rosyjscy triumfatorzy w Suwałkach........ 110
48 Artyleria i żałoba............. 114
49 List oficerów.............. 115
50 Rufin Piotrowski............. 116
51 [Jak też pocznie sobie Konstanty Mikołajewicz w Polsce?] . 122
52 Wystrzały, rany i zabójstwa.......... 123'
53 Keller!................ 126
54 Arnholdt, Sliwicki i Rostkowski......... 126
55 Szubienica w Warszawie........... 127
56 Odpowiedź „Polakowi" na artykuł i list...... 128
57 Do Centralnego Komitetu Polskiego w Warszawie .... 129
58 Do oficerów rosyjskich w Polsce......... 130
59 Z kim wojujecie?............. 136
60 Sfałszowany werbunek........... 137
61 Odpowiedź............... 139
62 Rosyjscy męczennicy i dręczyciele w Polsce..... 140
63 [Z Warszawy]..............140
64 Do Jego Cesarskiej Wysokości W. Księcia Konstantego Mikołajewicza od oficerów rosyjskich stacjonujących w Polsce . 140
65 Do oficerów wojsk rosyjskich od komitetu oficerów rosyjskich w Polsce................141
66 Umieją umierać..............141
67 [„Daily Telegraph"]............142
68 MDCCCLXIII..............142
69 Oficjalny kontradres............145
70 Sojusz rosyjsko-francuski...........148
71 Expiatio! ...............148
72 Raport — rapport, a nie denunciation.......150
73 Zrównanie praw obcokrajowców i Rosjan w obliczu katorgi . 151
74 Propaganda policyjna i podatek.........151
75 Resurrexit!...............152
76 W sprawie adresu oficerów..........154
77 Braterska prośba do żołnierzy rosyjskich...... 158
78 Udzielni książęta............. 159
79 Francuski gut, austriacki gut, a prusacki bardziej gut . . . 160
80 Przestępstwa w Polsce........... 161
81 Do oficerów rosyjskich, którzy pisali do nas z Polski ... 165
82 Książę Orłów i baron Budberg......... 165
83 Surtout pas trop de zele, mr Budberg....... 166
84 Pomocnicze wojsko francuskie w Polsce...... 166
85 Ziemia i wola . . ..... 167
86 21 lutego 1863 .............. 168
87 Płacz ................ 168
88 Grabież i rozbój w Polsce.......... 172
89 Konstytucja aleksandrowska i pawłowowskie „Wremia" . . 174
90 1853 — 1863......... ..... 175
91 Great Western.............. 181
92 Rosjanka u Langiewicza....... 135
93 [„Nadwiślanin"] ............. I35
94 Die Geschicktlichkeit ist mit einer Okonomie verbunden . . 185
95 Proklamacja „Ziemi i Woli".......... 186
96 [Manifest i literacki Liprandi].......... 188
97 Hrabia Nostitz.............. 189
98 Powrót jego cesarskiej wysokości głównodowodzącego armii czynnej do Warszawy............ 190
99 Hrabina Chreptowiczowa i arcybiskup Feliński..... 190
100 Telegraficzne zwycięstwa........... 191
101 Demoralizacja wojenna........... 192
102 Biedne imię Rosjanina........... 192
103 A. A. Potiebnia.............. 193
104 Oficerowie rosyjscy w szeregach powstańców..... 194
105 Błysk sumienia.............. 196
106 Dziwne igraszki przypadku.......... 197
107 Do roczników petersburskiego szpiegostwa...... 198
108 Hyde Park i zakazany mityng......... 199
109 „Ward Jackson"............. 200
110 Między błyskawicą i gromem......... 201
111 Petersburski „Gołos" i bałtycki bełkot o Centralnym Komitecie ................ 202
112 Proklamacja.............. 203
113 [„Wsieobszczij Dniewnik" i „Moskowskije Wiedomosti"] . . 203
114 Pierwszy maja.............. 204
115 Czego się oni tak przestraszyli?........ 205
116 Nazwisko, nazwisko? — Na Boga, nazwisko!..... 209
117 Z. Padlewski.............. 209
118 Rossiada ............... 210
119 Płacz nad Miniszewskim........... 224
120 Nie ma róży bez kolców........... 226
121 Bankiet w Sztokholmie........... 226
122 Podli! ................ 227
123 „Dień" i „Kołokoł"............ 228
124 Martyrologium polskie............ 232
125 „Kołokoł" i „Dień"............. 234
126 Nie wierzymy!.............. 244
127 Zygmunt Sierakowski............ 245
128 „Dień" i „Kołokoł"............. 247
129 ...A sprawa toczy się swoją koleją........ 255
130 Szubienice i czasopisma........... 259
131 Wyzucie z posiadania...........262
132 Punkt zwrotny............. 263
133 [„Adresołówstwo"]............. 264
134 Warszawa pocieszona!............ 254
135 Odchodzącemu w wieczność 1863 rokowi....... 270
136 [Jeden się zarumienił]............ 271
137 [Rosjanie we Florencji, w Genewie i Nicei]..... 272
138 Schinderknecht.............. 272
139 Czy to ten sam Panowski?......... 273
140 Patriotyzm w Pary żu............ 273
141 Przyczynek do murawiowszczyzny........ 273
142 Tajemnice prywatne i pa ństwowe........273
143 Ludożercy samowładztwa........... 274
144 List do Garibaldiego............ 275
145 Sentymentalne spojrzenie wstecz......... 284
146 Odpowiedź Garibaldiemu........... 285
147 Oszaleli do reszty............. 291
148 Car w niełasce. Pierwsze avertissement Milutinowi . . . 292
149 Słowianofilstwo w komorze celnej........ 293
150 Józef Jankowski............. 294
151 Na Wołyń!............... 296
152 Spacyfikowanie Litwy, uspokojenie Polski...... 298
153 Europejczyk .............. 299
154 [Wyzwolenie chłopów w Polsce]......... 301
155 Lżenie idących na śmierć........... 301
156 Pytanie pod adresem „Dnia".......... 302
157 Dokumenty! Dokumenty!........... 303
158 [Książę W. Czerkasski]............ 303
159 Bluźnierstwo „Moskowskich Wiedomosti" oraz ich takt . . 304
160 Kwiatki z ojczystej niwy........... 304
161 Polizeiwut............... 306
162 Egzekucje w Kazaniu............ 307
163 Agryppina Petersburska........... 308
164 Cesarscy sankiulotydzi............ 309
165 I cóż dalej?.............. 310
166 Poprawki i uzupełnienia........... 320
167 [Z. Samarin i M. Bekieniew].......... 325
168 Wyzwolenie chłopów w Rosji i powstanie polskie .... 326
169 Dwa listy Jarosława Dąbrowskiego........ 327
170 I to jest sława?.............. 327
171 Przyjaźń i braterstwo............ 328
172 Zesłanie jednego zamiast drugiego........ 329
173 Poglądy polityczne generała Rożnowa....... 329
174 Prawosławie na szynach........... 331
175 Podziękowanie za płodność.......... 331
176 Stracenie Rosjan............. 332
177 Z Polski................ 332
178 [Opieka rewolucyjna]............ 333
Przypisy................ 335
WSTĘP
Zbliżająca się setna rocznica wybuchu powstania styczniowego przyczynia się do wzrostu zainteresowania społeczeństwa polskiego zarówno samym powstaniem, jak i całością problemu walk wyzwoleńczych naszego narodu. Walka narodowowyzwoleńcza stanowi bowiem najbardziej istotne zagadnienie całej epoki w naszych dziejach, a jej wpływ na całokształt stosunków społecznych, na psychikę, literaturę i sztukę naszego narodu był olbrzymi. Rozbiory Polski, dokonane pod koniec XVIII stulecia przez mocarstwa będące ostoją feudalizmu, absolutyzmu i legitymizmu, naruszyły proces funkcjonowania organizmu narodowego. Wszystkie rewolucyjne i postępowe elementy w społeczeństwie polskim dążyły do przywrócenia tego organizmu do życia. Ich działalność pełna wzniosłych porywów, bolesnych klęsk i cierpień stanowi piękną kartę w historii Polski i pozostanie na zawsze wzruszającym pomnikiem bohaterstwa i martyrologii.
Walka narodowowyzwoleńcza rozwinęła się w okresie, kiedy Polska nie dokonała jeszcze rewolucji burżuazyjno-demokratycznej i kraj nasz pozostawał wciąż jeszcze w warunkach ekonomiki feudalnej. Ekonomika ta przeżywała stadium chronicznego kryzysu i hamowała rozwój wszystkich dziedzin życia narodu. Dlatego też walka o wyzwolenie narodowe musiała się organicznie zespolić z walką o realizację reform i przemian o charakterze burżuazyjno-demokratycznym, które by wyprowadziły naród z feudalnego impasu.
Najważniejszym problemem społecznym ówczesnej Polski była kwestia agrarna, z którą były związane interesy najliczniejszej grupy narodu — mas chłopskich. Od sposobu rozwiązania tego problemu zależało zarówno tempo rozwoju ekonomiki polskiej, jak też udział chłopów jako świadomych bojowników sprawy narodowej w walce wyzwoleńczej.
W ciągu dziesięcioleci poprzedzających powstanie styczniowe 1863 r. na czele ruchu narodowowyzwoleńczego znajduje się szlachta. Walka jej miała charakter historycznie postępowy, albowiem, z jednej strony, była skierowana przeciwko zaborcom, ostojom reakcyjnego feudalizmu i absolutyzmu w Europie, z drugiej zaś — obiektywnie sprzyja³a realizacji programu rewolucji bur¿uazyjno-demokratycznej. Postêpowoœæ ta mia³a jednak cechy klasowej ograniczonoœci. Balast œwiatopogl¹du szlacheckiego — idealizowanie stosunków panuj¹cych w przedrozbiorowej Rzeczypospolitej, tendencja do utrzymania uprzywilejowanej pozycji szlachty w narodzie, niedocenianie sprawy ch³opskiej - wszystko to powa¿nie ogranicza³o rezultaty dzia³alnoœci rewolucjonistów szlacheckich i skazywa³o ich na osamotnion¹ walkê i klêskê.
Skuteczność walki o wyzwolenie narodowe ograniczał w tym okresie także fakt, iż kierowniczą w niej rolę w latach 1830-ych odgrywała emigracja. Działając w warunkach wolnych od ucisku, utrzymując kontakt z postępowymi prądami Europy Zachodniej, starała się emigracja odzwierciedlać myśli i uczucia całego narodu, wypracowywać programy działalności i realizować je. Oderwanie od kraju musiało ujemnie odbić się na jej działalności, która jednak była o tyle skuteczna, o ile odpowiadała żywotnym interesom kraju. A tak było nie zawsze. Oderwanie od kraju sprzyjało izolacji od jego aktualnej problematyki, kształtowało nierealne programy działania, a priori skazane na niepowodzenie. Oderwanie od kraju w połączeniu z niekorzystną sytuacją polityczną i brakiem perspektyw jej zmiany wzbudzało nastroje pesymizmu, których naturalną konsekwencją było uleganie mistycyzmowi, tworzenie złudnych wizji i mitów, pogrążanie się w religijnej ekstazie. Nawet najbardziej postępowi i rewolucyjni przedstawiciele emigracji nie byli w stanie się od tego uchronić.
Postępowe skrzydło emigracji polskiej zdziałało wiele dla rozwoju walki narodowowyzwoleńczej, lecz tylko kraj mógł ująć w swoje ręce ster tej walki i zrealizować jej hasła.
W historii walki wyzwoleńczej narodu polskiego 1831—1863 dostrzegamy dwa równoległe, wzajemnie splatające się ze sobą procesy. Jeden '— to stopniowe, lecz systematyczne emancypowanie się ruchu narodowowyzwoleńczego spod kierownictwa emigracji i wypracowywanie własnego programu działania, w oparciu o konkretną rzeczywistość kraju. Drugi — to przełamanie i przezwyciężenie w tym ruchu balastu światopoglądu szlacheckiego, rozrywanie kręgu interesów tej grupy, wysuwanie postulatów programowych, odzwierciedlających interesy szerokich rzesz narodu, przede wszystkim zaś mas chłopskich, organizowanie wśród nich szerokiej akcji agitacyjnej, budzenie świadomości narodowej, wciąganie do szeregów bojowników o wolność.
Polscy działacze demokratyczni przypisywali wielką wagę powiązaniu sprawy polskiej z interesami rewolucji europejskiej, z ideą międzynarodowej solidarności ludów. Tym samym przeciwstawiali się oni antynarodowej polityce obozu arystokratycznego, wiążącego swe nadzieje z pomocą rządów Europy Zachodniej, angażującego się w konflikty wojenne i rozgrywki dyplomatyczne nie maj¹ce nic wspólnego ze spraw¹ polsk¹.
Niezmiernie doniosłą rolę przypisywał polski obóz demokratyczny nawiązaniu rewolucyjnej współpracy z narodem rosyjskim, z którym stosunki były w przeszłości bardzo skomplikowane w wyniku przede wszystkim egoistycznej polityki zarówno rosyjskich, jak i polskich feudałów.
Problem stosunków polsko-rosyjskich by! czynnikiem absorbującym w tym czasie uwagę wszystkich odłamów polskiego społeczeństwa, przy czym każdy z nich w różny sposób stosunki te rozpatrywał.
Najbardziej reakcyjne ugrupowania obozu magnacko-szlacheckiego zeszły, dążąc do utrzymania swych przywilejów, na pozycje zdrady narodowej, wyrzekając się własnego narodu, oddając się pod opie-kuńcze skrzydła caratu.
Inne ugrupowania tego obozu, wiążąc swe nadzieje z interwencją państw zachodnich, krzewiły w społeczeństwie nastroje biologicznej nienawiści do narodu rosyjskiego, przedstawiając go jako „naród niewolników", utrudniając tym samym narodowi polskiemu znalezienie drogi do porozumienia i współpracy z narodem, który uciskany przez to samo jarzmo był potencjalnie jego naturalnym sojusznikiem.
Przedstawiciele obozu demokratycznego rozróżniali między caratem i narodem rosyjskim i przeciwstawiali ich sobie, współczuli cierpieniom narodu, wyrażali nadzieję, iż w przyszłości obudzi się ze snu, otrząśnie okowy niewoli i jako wolny reprezentant ludzkości odegra wielką rolę w jej dziejach. Sądzili, że walka narodu polskiego o swe wyzwolenie narodowe ma wielkie znaczenie dla narodu rosyjskiego. W ich poglądach było wiele elementów mistycznych, przeważnie brakło im realistycznej analizy stosunków społecznych i politycznych. Niemniej jednak ich zasadnicza myśl była głęboko słuszna i dobrze służyła sprawie zacieśnienia wzajemnych stosunków pomiędzy narodami, sprawie obalenia caratu i wyzwolenia Polski.
Szczególną czcią otaczali demokraci polscy świetlane postacie dekabrystów. Ilekroć przedstawiciele polskiej demokracji zwracali się z apelem czy odezwą do narodu rosyjskiego, zawsze ze czcią i pietyzmem wspominali pamięć ofiar 1825 r. Coroczne uroczystości żałobne ku czci dekabrystów, organizowane przez polską lewicę emigracyjną, odgrywały ogromną rolę w kształtowaniu się podstaw polsko-rosyjskiego sojuszu rewolucyjnego, jednocześnie zaś zapoznawały narody Europy z rewolucyjnymi tradycjami narodu rosyjskiego.
Bohaterska walka narodu polskiego o niepodległość budziła podziw i szacunek postępowych elementów narodu rosyjskiego. W przeciwieństwie do wielkomocarstwowej i szowinistycznej nagonki na Polaków ze strony czynników państwowych, popieranej przez zwolenników „oficjalnej ideologii", bądź reakcyjnego słowianofilstwa, postępowe elementy narodu rosyjskiego nie ba³y siê przyznaæ Polsce prawa do wolnego ¿ycia.
Człowiekiem, który odniósł się w Rosji szczególnie entuzjastycznie do sprawy polskiej, był Aleksander Hercen — jeden z najwybitniejszych przedstawicieli rosyjskiego ruchu rewolucyjnego XIX stulecia.
Nie jest rzeczą łatwą dokonać krótkiej charakterystyki tej wspaniałej jednostki, odznaczającej się zarówno wielkim humanizmem i erudycją, jak też niezłomną wolą walki o cel, postawiony sobie jeszcze w młodości...
...Było to w pierwszych latach reakcji mikołajewskiej. Po krwawym zdławieniu powstania dekabrystów w Rosji zapanowała martwa cisza; żelazna ręka tyranii carskiej tłumiła bezlitośnie każdy przejaw wolnej myśli. W społeczeństwie dominowały nastroje apatii, zniechęcenia, rozpaczy. W takich warunkach młody Aleksander Hercen składa wraz ze swym najserdeczniejszym przyjacielem Mikołajem Ogariowem przysięgę, że życie swoje poświęci realizacji celu, w imię którego oddali swe życie dekabryści. Po wstąpieniu na Uniwersytet Moskiewski Hercen rzuca się w wir pracy kółkowej, poznaje utwory Aleksandra Radiszczewa, rewolucyjnej myśli Zachodniej Europy, studiuje dzieła klasyków utopijnego socjalizmu. W ówczesnych warunkach Rosji kółka studenckie były jedynym ośrodkiem, gdzie żarzył się ogień wolnej i niezależnej myśli. Nic więc dziwnego, że władze pilnie śledziły za działalnością studentów. Wkrótce, w roku 1834 Hercen zostaje aresztowany.
Następują lata zesłania, w czasie których Hercen przebywa w Permie, Wiatce i Włodzimierzu nad Klaźmą. Bacznie obserwuje otaczającą go rzeczywistość, smutną rzeczywistość mikołajewskiej Rosji, widzi bezprawia i samowolę prowincjonalnych despotów w gubernatorskich mundurach, nędzę i cierpienia dręczonego ludu rosyjskiego. Wkrótce obserwacje te znajdą odzwierciedlenie w pierwszych utworach literackich („Kto winien?", „Sroka złodziejka"), a szczególnie na kartach pamiętnika, opatrzonego tytułem „Rzeczy minione i rozmyślania", w których realizm w odtwarzaniu rzeczywistości szedł w parze z niezrównanym mistrzostwem stylu. Jednocześnie Hercen zadziwia wielką erudycją, szczególnie w dziedzinie filozofii. Jego „Listy o poznaniu przyrody" stanowią wspaniałe studium o materia-listycznym pojmowaniu otaczającego świata.
Lata 1843—1847 spędza Hercen w Moskwie, mając już wyrobioną markę w rosyjskim świecie literackim. Przyjaźni się z wielkim krytykiem literackim, rewolucjonistą Wissarionem Bielińskim, pisarzem Iwanem Turgieniewem, historykiem Tymoteuszem Granowskim, publicystami Annienkowem, Botkinem i in., bierze czynny udział w polemice pomiędzy słowianofilami i zapadnikami.
Ponura atmosfera mikołajewskiej Rosji i stałe inwigilowanie przez w³adze policyjne wp³ywaj¹ deprymuj¹co na Hercena. Podejmuje on decyzjê emigracji, któr¹ urzeczywistnia w roku 1847.
Przebywa przez jakiś czas we Włoszech, następnie osiada w Paryżu. Burżuazyjne porządki monarchii lipcowej nie znalazły entuzjasty w osobie Hercena. Panowanie plutokracji finansowej, konformizm polityczny francuskich mężów stanu doczekały się niejednej zjadliwej, a jednocześnie bardzo trafnej oceny na kartach nieustannie rosnącego dorobku publicystycznego Hercena.
Wybuch rewolucji lutowej w roku 1848 powitał Hercen z entuzjazmem. Ocenił ją jako wiosnę ludzkości, jako młodzieńczy zryw świata do nowego, lepszego życia. Wkrótce jednak rewolucja zamiera. Zwycięstwo reakcji, a zwłaszcza krwawe stłumienie przez gen. Cavaignaca czerwcowego powstania robotników paryskich wywiera na przybyszu z Rosji przytłaczające wrażenie. Klęskę rewolucji Hercen ocenił jako zmierzch cywilizacji europejskiej. Nastrój rozpaczy i bólu znalazł odzwierciedlenie w utworze pod tytułem „Z tamtego brzegu".
W dniach zwycięskiego pochodu kontrrewolucji rozczarowany do Europy Zachodniej Hercen coraz częściej zwraca swą myśl ku rosyjskiej ojczyźnie. Jeszcze w czasie zesłania zdołał przekonać się, że nie ma jednej, organicznie zespolonej Rosji, lecz są dwie Rosje: Rosja Pałacu Zimowego i knuta carskiego i Rosja uciskana, ludowa. I właśnie w tych dniach depresji porewolucyjnej Hercen zaczyna dochodzić do wniosku, że w Rosji ludowej, w formach bytu rosyjskiego tkwią zalążki przyszłego ustroju sprawiedliwości społecznej. Taki zalążek dostrzegł on w instytucji wiejskiej wspólnoty gminnej, w której upatrywał panaceum przyszłości Rosji. Była to teoria błędna, ale w ówczesnych warunkach wyrażała ona dążenie do uznania prawa chłopów do ziemi i do sprawiedliwego jej podziału pomiędzy tych, którzy w codziennym trudzie ją uprawiają. Ta teoria Hercena odegra istotną rolę w dalszym rozwoju rosyjskiej myśli rewolucyjnej, stanie się idealistyczną podstawą narodnictwa.
Wiążąc z ludową Rosją nadzieje na lepszą przyszłość, Hercen stawia przed sobą bardzo ambitny i trudny cel. Postanawia zapoznać demokratyczną opinię Europy z rewolucyjnymi tradycjami narodu rosyjskiego, ażeby przezwyciężyć dominujące w ówczesnej Europie mniemanie, utożsamiające Rosję z reakcyjnym caratem.
Pierwszym przedsięwzięciem na tym polu jest wydanie w 1851 r. w języku francuskim i niemieckim pracy „O rozwoju idei rewolucyjnych w Rosji". Życzliwe przyjęcie, z jakim się spotkała, dodało Hercenowi bodźca do dalszej działalności na tym polu, do nadania jej systematycznego charakteru. W tym celu przenosi się Hercen w 1852 r. do Londynu i tu zakłada Wolną Drukarnię Rosyjską, która odegrała bardzo wybitną rolę w dziejach wolnej prasy rosyjskiej.
Rozpoczyna się okres najbardziej płodnej działalności ...
Słowa kluczowe:
|
KOSZT WYSYŁKI:
- Niezależnie od ilości kupionych książek koszt wysyłki liczony jest tylko raz i wynosi:
- 7,50 polecony/paczka ekonomiczna
- 9.00 polecony/paczka priorytet
- Koszt wysyłki za granicę: ustalany indywidualnie
DODATKOWE INFORMACJE O WYSYŁCE I PŁATNOŚCI:
- Wysyłkę realizujemy 2 razy w tygodniu za pośrednictwem Poczty Polskiej
- Książki wysyłamy w bezpiecznych "bąbelkowych" kopertach
- Nie wysyłamy za pobraniem, nie ma także możliwości odbioru osobistego
- Forma płatności: płatne z góry (zwykły przelew/Płacę z Allegro)
- W przypadku większej ilości zakupionych książek, prosimy o wpłatę w terminie 10 dni - niestety nie przetrzymujemy zakupionych książek "na później":)
|