Dodatkowe informacje
ISBN:83-7363-179-8liczba stron: 146Okładka: miękkaWydawnictwo: KULWymiary: 148 x 210 mmRok wydania: 2004 Opis
Próba charakterystyki umysłowej władzy poznawczej w rozumieniu Tomasza z Akwinu, stanowiącej integralną część Tomaszowej koncepcji człowieka i koncepcji bytu. Autor docieka, w jakiej mierze poszczególne nazwy intelektu oznaczają odrębne władze poznawcze, a w jakiej jedynie funkcje tej władzy. Tomasza z Akwinu koncepcja umysłowej władzy poznawczej ukazana jest na tle koncepcji tej władzy u Platona, Augustyna i Kartezjusza.
Spis treści:
Wstęp
Rozdział I. Dusza i jej władze w tradycji platonsko-augustyńskiej
1. Człowiek jako niezłożony duch w interpretacji Platona
2. Podstawy tożsamości duszy i jej władz w filozofii św. Augustyna
3. Inspiracje platońsko-augustyńskie w koncepcji duszy i jej władz u R. Descartes'a
Rozdział II. Przedmiotowo-podmiotowe podstawy wyróżnienia umysłowej władzy poznawczej
1. Byt przedmiotem poznania
1.1. Właściwy przedmiot poznania a umysłowa władza poznawcza
2. Natura władzy poznawczej
2.1. Intelekt jako forma przypadłościowa duszy
2.2. Zagadnienie intelektu czynnego
3. Dusza jako podmiot intelektu
3.1. Ostateczna racja istnienia umysłowej władzy poznawczej
Rozdział III. Umysłowa władza poznawcza i jej nazwy
1. Intelekt a jego poznawcze funkcje
1.1. Intelekt a rozum
1.1.1. Inteligencja
1.2. Rozum wyższy i rozum niższy
1.3. Pamięć
1.4. Umysł
1.5. Intelekt spekulatywny i intelekt praktyczny
1.5.1. Syndereza
1.5.2. Sumienie
1.6. Świadomość
2. Analogiczność funkcji i nazw intelektu
Zakończenie
Bibliografia