Uwagi do piątego wydania
Przedmowa do pierwszego wydania
Zasady praktyki wychowawczej opartej na podstawach duchowych
Pomoc ze świata nocy
Czy Anioł odpowiada?
Pytania Strażnika na moście
Gdy ciało jest dla duszy zbyt zimne
Chłodna głowa i gorące serce
Wychowanie moralne
Postrzeganie jako proces twórczy
Naśladowanie i pragnienie dobra
Na tropie zmysłu życia
Uwagi wstępne
„Prazadowolenie”
Uwagi na marginesie dotyczące trudnego tematu zmysłu życia
Pozytywny, spokojny stan jawy oraz dobro jako podstawa świata
Rytmy życiowe a zaufanie wobec bytu
Dziecko nerwowe i niespokojne
Pielęgnowanie zmysłu życia jako oswobodzenie oddechu
Wychowywanie dzieci i wychowywanie siebie: tolerancja
Na tropie zmysłu dotyku
Skóra jako narząd zmysłowy
Uwagi dotyczące postrzegania dotykiem
„Uczucie bycia przenikniętym Bogiem”
Zmysł dotyku a zainteresowanie światem:
różnica – rezonans – oczywistość
Wiedza o człowieku a praktyka wychowawcza
Co to znaczy „rozumieć...”?
Stosunek do świata wyrażający miłość
Bliskość a niebezpieczeństwo zranienia
„Ja cielesne posiadające granice przestrzenne”
Przybycie na Ziemię
Wychowywanie dzieci i wychowywanie siebie: troskliwość
Tajemny uraz dziecka lękliwego
Zmysły cielesne i zmysły społeczne – o lękach nabytych
Dziecko lękliwe i niepewne – obserwacje
Przygotowanie do snu i początek dnia
Wychowywanie dzieci i wychowywanie siebie: „pozytywne spojrzenie”
Dziecko lękliwe i niepewne – dalsze obserwacje
Podsumowanie: postępowanie z dziećmi niespokojnymi i lękliwymi
Na tropie zmysłu ruchu oraz zmysłu równowagi
Uwagi wstępne
„Doznanie swobody w obszarze własnej duszy”
Uczucie „autonomiczności”
Ukryty kompozytor
O subtelnym nastrojeniu duszy
Postać duszy: postać stworzona z ruchu
Zdolność do współodczuwania
Niesłuszne wnioski wyciągane w utrudnionych warunkach rozwojowych
Dziecko smutne i skłonne do pogrążania się w sobie: charakterystyka ukrytych zaburzeń zmysłu ruchu
Podłoże: słabe naśladowanie we wczesnym dzieciństwie
Muśnięte przez Anioła: nieświadome tęsknoty dziecka
Postępowanie z dziećmi smutnymi i skłonnymi do pogrążania się w sobie
Mowa ukształtowana – gest, który ma sens
Wychowywanie dzieci i wychowywanie siebie: siła współodczuwania
Zmysł równowagi
Oswobodzenie ramion i dłoni
Zmysł równowagi a umiejętność wydawania sądów :48:34
Równowaga duszy a zmysł równowagi
„Umiejętność chodzenia jako dar łaski”: kierownicza rola zmysłu równowagi
Równowaga duszy a poczucie własnej wartości
Wskazówki wychowawcze w postępowaniu z dziećmi smutnymi i skłonnymi do pogrążania się w sobie
Zakończenie: pedagogika a etyka
Wykaz literatury przedmiotu
Wybór bibliografii w języku polskim
Wybór bibliografii w języku niemieckim