Psychologicznie trudna sytuacja jest udziałem tych rodziców, którzy posiadają niepełnosprawne dziecko. Brak przygotowania do zmagania się z tego typu doświadczeniem rodzi u nich szereg pytań i wątpliwości. Książka z jednej strony przybliża czytelnikowi dylematy rodziców, towarzyszące sytuacji diagnozy o niepełnosprawności dziecka, z drugiej pozwala odpowiedzieć na pytania kluczowe dla procesu jego wychowania i rehabilitacji.
Autorki poszczególnych rozdziałów podjęły trud przeprowadzenia wywiadów z matkami i ojcami dzieci o zaburzonym rozwoju, próbując dowiedzieć się, co stanowi źródło ich niepokoju, a co jest źródłem rodzicielskiej satysfakcji. Wszelkie ujawniane w tych wywiadach wątpliwości, dotyczące rozwoju dzieci, zostały opatrzone komentarzem zawierającym wskazówki na temat wspomagania rozwoju dziecka z danym typem niepełnosprawności.
Spis treści:
Wstęp
Zaburzenia z autystycznego spektrum
Beata Urbaniak
Niepełnosprawność intelektualna w stopniu lekkim
Agata Rybarczyk, Ewa Łaszczyńska – Maćkowiak
Umiarkowana i znaczna niepełnosprawność intelektualna
Beata Tylewska- Nowak
Głęboka niepełnosprawność intelektualna
Izabela Fornalik, Danuta Kopeć
O co pytają rodzice dzieci z zaburzeniami widzenia?
Katarzyna Pawelczak
Wada słuchu
Anna Jakoniuk-Diallo
Mózgowe porażenie dziecięce
Hanna Kubiak
Padaczka- spojrzenie z perspektywy lekarza
Katarzyna Mazur-Melewska
Zakończenie