wysyłka 0 zł !
priorytet 2 zł
tytuł: OŚWIATA W ZWIĄZKU RADZIECKIM
wydawnictwo: PZWS
ilość stron: 322
format: 25X18
oprawa: TWARDA PŁÓCIENNA Z TŁOCZENIAMI
stan: BARDZO DOBRY - strony czyste, nie popisane, brak podkreśleń w tekście. Blok książki mocny – kartki nie wypadają. Wewnątrz dedykacja na jednej z dwóch wewnętrznych stron tytułowych (można ją wyciąć). Okładka minimalnie przybrudzona.
__________
OD REDAKCJI
Książkę „Oświata w Związku Radzieckim” wydajemy z myślą o szerokich rzeszach polskich nauczycieli i wychowawców, pracownikach pedagogicznych administracji szkolnej, o działaczach społecznych- słowem o tych wszystkich, którzy żywo interesują się sprawami oświaty i którymi na co dzień do praktycznego działania potrzebna jest znajomość jej rozwoju u największego i najbliższego nam sąsiada- w Kraju Rad.
Obecnej sytuacji oświaty w Polsce Ludowej, charakteryzującej się wytężoną pracą nad przygotowaniem reformy szkolnictwa podstawowego i średniego, zainteresowanie rozwojem oświaty i wychowania w Związku Radzieckim jest u nas zjawiskiem powszechnym. Tym tłumaczy się myśl zorganizowania w czasie od 15 listopada do 24 grudnia 1961 roku „Dni Radzieckiej Oświaty i Pedagogiki” w ramach Miesiąca Przyjaźni Polsko-Radzieckiej.
Nie jest dziełem przypadku, że polscy oświatowcy, przystępując do trudnej pracy związanej z realizacją reformy szkolnej, kierują swoje zainteresowania przede wszystkim ku osiągnięciom oświatowym Związku Radzieckiego.
Dziś ludzie całego świata mają oczy zwrócone na Związek Radziecki, patrzą z podziwem na triumfalne loty ludzi radzieckich w Kosmos, wiążą swoje nadzieje z toczoną przez naród radziecki walką o pokój, podziwiają ogromne osiągnięcia budownictwa socjalizmu.
Dla wszystkich oczywista jest ścisła współzależność między wspaniałymi osiągnięciami nauki, techniki i gospodarki radzieckiej a zagadnieniami wychowania człowieka. Zostało to mocno podkreślone w „Programie Komunistycznej Partii Związku Radzieckiego”, uchwalonym przez XXII Zjazd KPZR.
Zadanie przedstawienia czytelnikom polskim spraw oświaty w Związku Radzieckim, postawione przed autorami i redakcja tej książki, nie jest ani proste, ani łatwe. Przystępując Do jego wykonania, zdawaliśmy sobie sprawę, że: • przedmiot opisu i analizy znajduje się w ciągłym rozwoju, stąd też n p. przytaczane liczby, mające obrazować aktualny stan oświaty, oraz fakty podane dla ilustracji omawianych zagadnień szybko się zmieniają; • przedmiot opisu i analizy powstaje w ścisłym związku i we wzajemnym uwarunkowaniu z całokształtem życia i rozwojem społeczeństwa radzieckiego, nie można go więc ukazać w oderwaniu od przeszłej, obecnej i projektowanej na przyszłość rzeczywistości Kraju Rad, nie można go ukazać w obrazie statycznym; • przedmiot opisu i analizy jest bardzo rozległy, a zakreślone ramy książki są bardzo wąskie, w związku z tym zachodzi konieczność klasyfikacji i selekcji, wyboru spraw najważniejszych oraz konieczność niezwykłej kondensacji materiału.
Wymienione trudności, do których należy dodać jeszcze jedną, wynikającą z faktu, że poszczególne rozdziały, a nawet części rozdziałów, pisane były przez różnych autorów, staraliśmy się rozwiązać w miarę naszych sił i możliwości.
Wspominając o tym sądzimy jednak, że książka mimo braków jest pożyteczna i interesująca. Głównym bowiem jej celem jest udostępnienie materiału informacyjnego z możliwie różnych dziedzin oświaty i kultury w ZSRR. Wyrażamy głębokie przekonanie, że bliższe zaznajomienie się z osiągnięciami Związku Radzickiego w dziedzinie oświaty pomoże lepiej realizować zadania, które stawia przed wszystkimi pracownikami oświaty reforma szkolnictwa w naszym kraju.
Sądzimy również, że ukazując wspaniałe osiągnięcia Związku Radzickiego w dziedzinie oświaty oraz perspektywy jej dalszego rozwoju wnosimy także swój wkład w dzieło umacniania przyjaźni polsko-radzieckiej.
__________
SPIS TREŚCI
Od redakcji
I. Oświata w latach 1[zasłonięte]917-19 - M. Pęcherski
II. System szkolny Ogólne zasady polityki oświatowej - M.Pęcherski System szkolny po reformie z roku 1958 - M. Pęcherski Wychowanie przedszkolne - M. Kwiatkowska Szkoła ogólnokształcąca - M. Pęcherski Szkolnictwo zawodowe - M. Godlewski Szkoły specjalne - S. Jedlewski Szkolnictwo wyższe - J. Tymowski Szkoły dla pracujących - J. Szkop
III. Cele, treść i metody pracy dydaktyczno-wychowawczej Cele wychowania i kształcenia - W. Okoń Treść kształcenia i wychowania w szkole ogólnokształcącej - J. T. Wiloch Wiązanie szkoły z życiem - T. Nowacki Metody i organizacja pracy dydaktyczno-wychowawczej - Cz. Kupisiewicz Praca pozalekcyjna i pozaszkolna młodzieży - S. Słomkiewicz Praca wychowawcza organizacji młodzieżowych i dziecięcych - F. Mleczko, H. Świątnicki Szkoła i rodzina - I. Janiszewska Opieka nad dzieckiem - R. Przezwański
IV. Problem narodowościowy w szkolnictwie - T. Przezwański
V. Praca kulturalno-oświatowa - Z. Garstecki
VI. Budownictwo i wyposażenie szkół Budownictwo szkolne - W. Pokora Wyposażenie szkół i pomoce naukowe - A. Podgórska Podręczniki dla szkół - T. Parnowski
VII. Nauczyciel radziecki Pozycja i funkcja społeczna nauczyciela - J. Kwiatek Kształcenie nauczycieli-wychowawców - W. Wojtyński Doskonalenie nauczycieli-wychowawców - K. Kuligowska
VIII. Rozwój nauk pedagogicznych Badania naukowe z zakresie oświaty i szkolnictwa - T. Tomaszewski Akademia Nauk Pedagogicznych RFSRR - W. Szczerba Wydawnictwa pedagogiczne - J. T. Wiloch
IX. Wychowanie i oświata w programie KPZR - B. Suchodolski
Przypisy