Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

NUTY WAGNER AUTOGRAF OLESKA 1899 r.

03-06-2012, 19:19
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Cena kup teraz: 120 zł     
Użytkownik Beata2000
numer aukcji: 2331444796
Miejscowość Świętochłowice
Wyświetleń: 14   
Koniec: 17-05-2012 22:56:22
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

Normal 0 21 false false false PL X-NONE X-NONE

NUTY – PIERŚĆIEŃ NIBELUNGA WAGNER 

tytuł: „DER RING DES NIBELUNGEN.EIN BUHNENFESTSPIEL FUR DREI TAGE UND EINEN VORBEND.”

Autor:  RICHARD WAGNER

rok wydania: Mainz 1899 r.,
wydawnictwo: B. Schott’s Sohne,
ilość stron:
340,
wymiary: 21,5 x 29 cm
okładka: oryginalna, twarda,

stan: dobry, stan tak jak na zdjęciach.

Tekst opery w języku niemieckimi angielskim. Utwór dedykowany Ludwikowi II Bawarskiemu, mecenasowi Wagnera.

Nuty zawierają ex libris i wpis własnościowy Heleny Misky-Oleska. 

 

Helena Misky-Oleska wybitna śpiewaczka lwowska, jak pisała ówczesna prasa włoska o ”boskim głosie”.

Prezentowany na aukcji zbiór nut był wykorzystywany przez śpiewaczkę w jej pracy pedagogicznej. Zawiera on odręczne przypiski śpiewaczki i tłumaczenia tekstu utworu na język polski.

 

Perełka dla miłośników opery.

Wspaniała rzecz na prezent.

 

BIOGRAFIA

OLESKA Helena Jadwiga, właśc. H.J. Bulikowska, pseud. Elena Palmy, zamężna Misky (15 VII 1875 Lwów - 16 V 1969 Kraków), śpiewaczka. Akt zgonu podaje nieprawdziwą datę urodzenia 1885. Była córką Stanisława i Olgi Bulikowskich, żoną notariusza Aleksandra Misky'ego, matką śpiewaczki Felicji Misky. Głos kształciła w szkole śpiewu A i A. Souvestre'ów w Dreźnie. Debiutowała (pod pseud. E. Palmy) ok. 1900 w Teatro Comunale, śpiewała potem w Teatro San Carlo w Lizbonie oraz w Modenie i Mediolanie; prasa wł. pisała z entuzjazmem o jej "boskim głosie" (cyt. za J. Prosnakiem). Po wyjściu za mąż ok. 1901 zamieszkała we Lwowie, ale dopiero w sez. 1905/06 występo­wała w zespole opery T. Miejskiego (odtąd używała pseud. Oleska). Śpiewała partie: Amneris ("Aida"), Jadwigi ("Straszny dwór"), Ortrudy ("Lohengrin"), Mag­daleny ("Rigoletto") oraz Dalili ("Samson i Dalila") prezentując "jednolitą, doskonałą kreację, w której podziwiano muzykalność i głos, piękną grę, szlachetne, malownicze pozy" (F. Pajączkowski). W maju 1906 w Krakowie wzięła udział w koncercie kompozytorskim W. Żeleńskiego (wykonywała fragm. opery "Stara baśń"), zaś latem występowała tam gościnnie z zespołem opery lwowskiej. W sez. 1906/07 nadal była solistką opery lwowskiej. Na sez. 1907/08 została zaangażowana do opery warsz., gdzie wyróżniła się świetnym wykonaniem partii: Herodiady ("Salome"), Fryki ("Walkiria"), Królowej ("Hamlet"), Anioła ("Demon"), tyt. w "Carmen", Leonory ("Faworyta") i Ulryki ("Bal maskowy"); śpiewała w niej także wymienione wyżej partie lwowskie. Miała dobre warunki scen. i duży talent dram., piękny i dosko­nale wyszkolony mezzosopran o rozległej skali, śpiewała więc także sopranowe partie dram. np. Santuzza ("Rycerskość wieśniacza"), Laura ("Gioconda"). Na pocz. 1909 śpiewała gościnnie w operze lwow.; potem występowała tam rzadko (podobno na skutek zatargów z L. Hellerem), np. w 1911 śpiewała Brunhildę ("Zmierzch bogów"). W 1907-10 występowała regularnie na koncertach Filharmonii Warsz., a w sez. 1909/10 także w warsz. T. Wiel­kim. W październiku 1910 otworzyła we Lwowie szkołę śpiewu. Po 1912 zrezygnowała z kariery scen. i zajęła się wyłącznie pracą pedagogiczną. Jej mieszkanie we Lwowie było miejscem spotkań to­warzyskich i artyst. wybitnych pol. śpiewaków, mu­zyków i młodych adeptów sztuki wokalnej. Po 1945 uczyła śpiewu w Krakowie. Jej wychowankiem był min. A. Hiolski.

Według: http://www.e-teatr.pl/pl/osoby/41604.html 

Więcej na zdjęciach.