Autor
Francoise Luttenschlager
Opis
Wydawnictwo Wielki Błękit
ISBN 978-83-[zasłonięte]-1731-2
Warszawa 2009, wyd. 1 , format 160 x 240, objętość 200 str., oprawa miękka
Generalnie uznaje się, że dziecko jest gotowe czerpać wiedzę ze wszystkiego co samo przeżywa, nigdy nie angażuje się w jakąś czynność do połowy i rzadko ogranicza ją do pojedynczego wykonania w przypisanym mu czasie. To właśnie ta obserwacja przywiodła Autorkę do rozwinięcia koncepcji „niebieskiej liny” poświęconej zajęciom wodnym i podwodnym dla dzieci w wieku od 7 do 12 lat. Poświęcona stworzeniu więzi pomiędzy czasem spędzonym w wodzie i poza nią, ta „niebieska lina” towarzyszy dzieciom w ich poznawaniu przestrzeni wodnych, po to aby zachowały czystą przyjemność i chęć odkrywania podwodnych sekretów.
Spotkanie dziecka z wodą to wspaniała okazja przeżywania przyjemnych chwil, odkrywania nowego i nauki samodzielności. Ale zanim dojdzie do takiego spotkania, niezwykle ważnym jest poznanie oczekiwań i ogólnych potrzeb każdego wieku, po to aby lepiej ocenić co nowego może przynieść każdemu z nas kontakt z wodą. I to jest zadaniem książki „Nurkowanie dzieci”: w niej poznajemy przestrzeń podwodną gdy Autorka proponuje zajęcia twórcze, naśladownicze i eksperymentalne, których zadaniem jest przede wszystkim wykształcenie u młodych ludzi w wieku od 7 do 12 lat umiejętności wyrażania siebie za pomocą ruchu, mowy ciała i emocji. Ogólne podejście do świata podwodnego, wypracowane w tej książce, pozwala „na sucho” zgłębić możliwości, które dziecko bez trudu połączy z zajęciami odbytymi w wodzie. To rodzaj motywacji i zaangażowania, które ułatwiają dostęp do samodzielności i wiedzy o „świecie, w którym nurkujemy”.
Uwagi praktyczne dotyczące zajęć w morzu lub na basenie, w wodzie lub poza nią, skierowane są głównie do rodziców, ale również do nauczycieli i instruktorów, pragnących również poznać nowe możliwości edukacyjne.
Proponowane przez Autorkę zajęcia w wodzie i pod wodą przeznaczone są głównie dla dzieci w wieku od 7 do 12 lat. Taki wybór wieku nie był przypadkowy: to okres rozwoju dziecka, kiedy woda może odegrać ogromną rolę. W okresie miedzy 7 a 12 rokiem życia, dziecko otwiera się na świat: o ile do 6 lat poszukuje ono przyjemności życia, to około 7 roku bardzo szybko zaczyna wykazywać potrzebę poszerzenia swojej sfery aktywności. Bezpieczny i beztroski świat z pierwszych lat jego życia pozwolił mu spokojnie „dorosnąć”, ale teraz jest już gotowe do „wyjścia” poza granice swojej rodziny i otrzeć się o światowe życie. Nieznane je przyciąga, chce widzieć rzeczy, i tworzyć swoje własne pojęcie o nich. Nadal rośnie spokojnie we własnym tempie, podczas gdy jego chęć poznania wzrasta z każdym dniem.
Ale zanim Autorka wprowadzi w wodne arkana tego „małego człowieczka”, którego czeka wspaniała przyszłość, proponuje abyśmy się postarali go poznać: Kim on jest? Jak odpowiedzieć na jego oczekiwania i potrzeby? Co umie? Jak się rozwija?
Oczywiście Autorka nie dokonuje w książce szerokiego omówienia tych wszystkich zagadnień, lecz jedynie stara się przekazać niektóre ważne elementy odpowiedzi.
O Autorce: Od 1992r. Françoise LUTTENSCHLAGER jest instruktorem nurkowania (w federacji nurkowej i instruktorem państwowym 2-go stopnia). W swojej działalności dziennikarskiej, nauczycielskiej i trenerskiej stara się zawsze bronić wartości „partnerstwa”. Ta zasada przyświeca jej w prowadzonych od 15 lat zajęciach dla dzieci pod hasłem odkrywania morskiego świata. Wspólnie ze swoim przyjacielem, Fredym Lemarechal’em opublikowała w 1996 w wydawnictwie Chiron książkę pod tytułem „Nurkowanie: zostań Wodnikiem”. Ta na wpół filozoficzna, na wpół edukacyjna książka opowiada o możliwościach przystosowania się człowieka do środowiska wodnego.
Część pierwsza Konstrukcja szkolenia
I - OD PIERWSZAKÓW DO DZIECI STARSZYCH
Stałe potrzeby: działać, bawić się, odkrywać
Przyswojenie otwartego sposobu kształcenia
Pierwsze kroki do niezależności
II - OBSERWACJA, POSTRZEGANIE, ODCZUWANIE.
Odkrywanie nowych możliwości w kontakcie z wodą
Wzbogacanie czynności ruchowych
Mobilizacja zmysłów
Dostęp do nowej wiedzy
III - ROSNĄĆ UCZĄC SIĘ ŻYCIA WWODZIE
Naśladowanie, tworzenie, eksperymentowanie:
narzędzia do poznawania środowiska wodnego
Woda - przestrzeń do życia i współżycia
Część druga Zajęcia
I. O. I. Z., skuteczne przypomnienie podczasprzygotowywania sesji
Adaptacja w środowisku: główny cel
I - ZAJĘCIA NAŚLADOWCZE
Po co naśladować zwierzęta morskie?
Naśladuję bez kopiowania
Synteza umiejętności rozwijanych w trakcie zajęć naśladowczych
Podsumowanie zabaw w naśladowanie
Kontynuacja na sucho: "Szukam i dokumentuję"
II - ZAJĘCIA TWÓRCZE
"Poznaję nowe sposoby poruszania się"
Kontynuacja na sucho: Z biegiem wody
III - ZAJĘCIA EKSPERYMENTALNE
"Chcę poczuć, zobaczyć i stwierdzić "Pływ wody"
W wodnej szkole
Kontynuacja na sucho: "Zadaję sobie pytania, próbuję zrozumieć dlaczego"
Epilog
Adresy
Załączniki
I - Jakie kwalifikacje są wymagane do uprawiania płetwonurkowania w Polsce?
II - Ustawa o kulturze fizycznej
III - Rozporządzenie Ministra Sportu w sprawie zasad bezpieczeństwa przy uprawianiu płetwonurkowania z dnia 17 sierpnia 2006 r. (Dz.U. Nr 154, poz. 1103)
o autorce
Kupując na kilku naszych aukcjach za wysyłkę płacisz tylko raz - jej koszt zależny jest od wagi książek, o kalkulację kosztów prosimy pytać w mailu. Kupujący otrzyma paragon lub fakturę.
NAJBARDZIEJ POSZUKIWANE KSIĄŻKI
ZAWSZE W ATRAKCYJNEJ CENIE!