Nowoczesne tramwaje w komunikacji miejskiej
Bogusław Molecki (red.)
rok wydania: 2014
oprawa: miękka
format: B5
stron: 156
wydawnictwo: Oficyna Wyd.Politechniki Wrocławskiej
Książka ma charakter monograficzny, kompleksowo omawia problemy eksploatacji nowoczesnych wagonów tramwajowych w komunikacji miejskiej z punktu widzenia pasażera. Przedstawiono tło historyczne rozwoju sieci tramwajowych na świecie, jak i obecny zakres wykorzystywania tych systemów. Zaprezentowano historię wrocławskich wagonów tramwajowych, ze szczególnym uwzględnieniem zmian w wyposażeniu przestrzeni pasażerskiej. Oceniono z punktu widzenia pasażera trzy niskopodłogowe typy wagonów tramwajowych, wykorzystywane we Wrocławiu: Protram 205 WrAs, Skoda 16 T oraz Skoda 19 T. Opracowanie zamyka przegląd powiązań taboru tramwajowego z systemami ITS oraz omówienie zagadnień związanych z komfortem podróżnych.
SPIS TREŚCI:
Wstęp 5
1. Komunikacja tramwajowa w systemie aglomeracyjnego transportu szynowego 7
1.1. Charakterystyka komunikacji tramwajowej 7
1.2. Tramwaj jako forma lekkiego transportu szynowego 11
Bibliografia 14
2. Zarys rozwoju komunikacji tramwajowej na świecie 15
2.1. Geneza komunikacji miejskiej 15
2.2. Rozwój wczesnych form komunikacji tramwajowej 16
2.3. Okres świetności tramwaju elektrycznego 20
2.4. Regres komunikacji tramwajowej w epoce masowej motoryzacji 26
2.5. Rehabilitacja komunikacji tramwajowej 39
Bibliografia 51
3. Wrocławskie wagony tramwajowe 55
3.1. Początki komunikacji tramwajowej we Wrocławiu 55
3.2. Standaryzacja taboru 66
3.3. Numeracja taborowa 69
3.4. Tabor tramwajowy po zakończeniu II wojny światowej 71
Bibliografia 79
4. Wrocławskie wagony niskopodłogowe - konstrukcja taboru a wymagania pasażerów 81
4.1. Wprowadzenie 81
4.2. Wrocławskie jednokierunkowe wagony niskopodłogowe 82
4.3. Wrocławskie dwukierunkowe wagony niskopodłogowe 83
4.4. Niska podłoga a wymiana pasażerów 84
4.5. Problem wymiany pasażerów w tramwajach Protram 205 WrAs 88
4.6. Problem wymiany pasażerów w tramwajach Skoda 16 T 91
4.7. Problem wymiany pasażerów w tramwajach Skoda 19 T 96
4.8. Niska podłoga a organizacja wnętrza pojazdu 102
4.9. Organizacja wnętrza wagonu Protram 205 WrAs 105
4.10. Organizacja wnętrza wagonu Skoda 16 T 107
4.11. Organizacja wnętrza wagonu Skoda 19T 111
4.12. Wprowadzenie automatów biletowych 115
4.13. Niska podłoga a komfort podróży 118
4.14. Komfort podróży w wagonie Protram 205 WrAs 120
4.15. Komfort podróży w wagonie Skoda 16 T 122
4.16. Komfort podróży w wagonie Skoda 19 T 123
4.17. Podsumowanie 124
Bibliografia 125
5. Urządzenia Inteligentnego Systemu Transportu w wagonach tramwajowych 127
5.1. Oznakowanie zewnętrzne pojazdu 127
5.2. Oznakowanie wewnętrzne pojazdu 131
5.3. Informacja głosowa 132
5.4. Pozycjonowanie pojazdu 133
5.5. Przekazywanie informacji z tramwaju do systemu 135
5.6. Przekazywanie informacji z systemu do tramwaju 137
5.7. Łączność radiowa motorniczych z dyspozyturą 138
5.8. Wymagania odnoszące się do pojazdów w ITS 139
5.9. Podsumowanie 141
Bibliografia 142
6. Komfort w pojazdach komunikacji miejskiej 143
6.1. Ewolucja poglądów i działań w zakresie podniesienia komfortu w pojazdach 143
6.2. Komfort globalny jako wielokryterialny wyróżnik wygody pracy i podróżowania 144
6.3. Ocena komfortu cieplnego wnętrza pojazdu 145
6.4. Realizacje techniczne rozwiązań konstrukcyjnych zapewniające wyższy komfort w pojazdach komunikacji zbiorowej 151
6.5. Podsumowanie 154
Bibliografia 154
Informacja o autorach 155