Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

Nowoczesne technologie w kolejnictwie - SITK 2011

13-05-2014, 22:19
Aukcja w czasie sprawdzania nie była zakończona.
Cena kup teraz: 25 zł      Aktualna cena: 15 zł     
Użytkownik Ksiegarz_KnC
numer aukcji: 4239120830
Miejscowość Kraków
Wyświetleń: 1   
Koniec: 23-05-2014 22:05:10

Dodatkowe informacje:
Stan: Nowy
Waga (z opakowaniem): 1.50 [kg]
Okładka: miękka
Rok wydania (xxxx): 2010
Kondycja: bez śladów używania
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

KOLEJ na CZYTANIE (KnC)

Zapraszam do Kolekcji

„Zeszyty naukowe SITK”

 

Przedstawiam zeszyt naukowo-techniczny Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji Rzeczpospolitej Polskiej będący zbiorem referatów przedstawionych podczas konferencji, pt.

Nowoczesne technologie i systemy zarządzania
w transporcie szynowym

Proponuję zeszyt z 2011 roku.

Wydawcą tego opracowania jest SITK RP Oddział w Krakowie.

Egzemplarz oferuję w stanie nowym, „prosto z drukarni”.

Do ceny w momencie kupna doliczam koszt wysyłki /uwzględnij to proszę przy zamówieniu/.

Książkę wysyłam natychmiast po wpływie pieniędzy na moje konto.

Sposób zapłaty do wyboru:

Wpłata na konto nr 93 1470 [zasłonięte] 0[zasłonięte]0025063 [zasłonięte] 600001 w EUROBANKU lub opcja „PayU”.

W opisie podaj proszę swoje imię, adres gdzie mam wysłać książkę oraz nr transakcji.

Jeżeli jesteś z Krakowa – możliwa jest opcja bezpośredniego przekazania książki po umówieniu miejsca spotkania /nie pobieram kwoty za przesłanie książki pocztą/.

Kontakt bezpośredni: [zasłonięte]@poczta.onet.pl

Szczegółowy opis zawartości opracowania:

ARTYKUŁY

Henryk Bałuch – RANKINGOWA KWALIFIKACJA TORÓW DO PROFILOWANIA SZYN

Szlifowanie szyn staje się szczególnie ważne w procesie utrzymania nawierzchni kolejowej. Wykonywane w odpowiednim czasie ma zalety techniczne, ekonomiczne i ekologiczne. Kwalifikacja toru do szlifowania wymaga odpowiedniej metody. Procedura kwalifikacji ma dwa stadia. Referat przedstawia nową metodę tej kwalifikacji opartą na kryteriach liczbowych. Częścią referatu są również propozycje terminologiczne.

 

Maria Bałuch – METODA OKREŚLANIA CYKLI ZAPOBIEGAWCZEGO PROFILOWANIA SZYN

Głównym problemem w zapobiegawczym profilowaniu szyn jest określanie ich cykli. Artykuł przedstawia cykle stosowane na kilu kolejach oraz proponowany przez autorkę model obliczeń. Podano również przykłady oparte na tym modelu.

 

Katarzyna Bergmann – ZABEZPIECZANIE ROBÓT TOROWYCH W POLSCE ORAZ RODZAJE AUTOMATYCZNYCH SYSTEMÓW OSTRZEGANIA (ASO)

Przedstawione w artykule techniki zabezpieczeń są bezpieczniejszą alternatywą konwencjonalnego sposobu zabezpieczeń jakim jest sygnalista. Zmiany w przepisach europejskich zarządców infrastruktury przyczyniły się w wielu krajach do poprawienia stanu bezpieczeństwa, zmniejszenia ilości wypadków jak również zwiększenia prędkości na torze sąsiednim, tym samym prowadząc do zwiększenia przepustowości.

 

Roman Bogacz – O DYNAMICZNYM ODDZIAŁYWANIU I ZUŻYCIU UKŁADU KOŁO-SZYNA

W pracy podano opis porównawczych badań pięciu różnych typów kół kolejowych pod względem zużycia i dynamicznych obciążeń układu koło-szyna. Ustawiając koła pod kątem nabiegania 1,5 stopnia symulującego zachowanie koła pojazdu w łuku przeprowadzono na stanowisku EMS 60 (100 000 cykli każde koło). Badania dynamicznego oddziaływania pojazdu szynowego na tor z falistym zużyciem przeprowadzono wyposażając wózek w koła staliwne i kuto/walcowane o różnej twardości i sztywności. Badania wykazały, że twardość kół nie jest parametrem decydującym o zużyciu i degradacji toru.

 

Adam Bugaj, Andrzej Kochan – KIEROWANIE I STEROWANIE POCIĄGÓW BEZ MASZYNISTY NA PRZYKŁADZIE SYSTEMU SELTRAC

Różne odmiany systemu SelTrac zastosowano w systemach szybkich tramwajów, lekkich kolejek miejskich, automatycznych kolejek lotniskowych oraz na liniach metra. Wszystkie wersje systemu Sletrac opierają się na dwukierunkowej, bezprzewodowej, bezpiecznej transmisji tor-pojazd, dlatego są zaliczane do klasy systemów cbtc (Communication Based Train Control).

W ramach prac Wydziału Transportu PW nad rozwojem systemów ksr dokonano analizy tego systemu pod kątem możliwości pozyskiwania informacji dla dyspozytury. Jako podstawę do analizy wybrano linie automatycznej kolejki DLR oraz linie metra Jubilee w Londynie.

W artykule przedstawiono ogólny opis systemu SelTrac oraz stanowiska dyspozytora. Omówiono niektóre aspekty kierowania ruchem pociągów w tym systemie.

 

Andrzej Chyba, Paweł Okrzesik, Maciej Puchała – SYMULATOR KOMPUTEROWY PRZEKAŹNIKOWEGO SYSTEMU (TYPU E) STEROWANIA RUCHEM POCIĄGÓW NA STACJI JAKO NARZĘDZIE SZKOLENIA I DOSKONALENIA ZAWODOWEGO DYŻURNYCH RUCHU

Proces przygotowania kadry do obsługi systemów sterowania ruchem kolejowym może być prowadzony przy zastosowaniu komputerowych symulatorów odwzorowujących funkcje rzeczywistych obiektów. Artykuł przedstawia taką możliwość w odniesieniu do przygotowania zawodowego dyżurnych ruchu. Dodatkową zaletą prezentowanego symulatora jest zlokalizowanie go w internecie, co umożliwia korzystającym z niego ćwiczenia funkcji obsługi pulpitu w dowolnym czasie i w dowolnym miejscu. Może to być również elementem e-learningu zawodowego dla dyżurnych ruchu.

 

Włodzimierz Czyczuła, Jerzy Stawowiak – MODYFIKACJA PRZYTWIERDZENIA SZYN DO PODKŁADÓW STALOWYCH TYPU Y

Praca przedstawia istotę modyfikacji przytwierdzenia szyn do podkładów stalowych typu Y oraz wybrane wyniki badań laboratoryjnych. Badania pokazały, że modyfikacja powinna wpłynąć na zmniejszenie oddziaływań dynamicznych z podkładu na podsypkę. Zakres przeprowadzonych badań jest wystarczający do ubiegania się o tymczasowe świadectwo dopuszczenia typu budowli do eksploatacji i przeprowadzenia badań na odcinkach testowych sieci kolejowej.

 

Konrad Gawłowski – REALIZACJA PROGRAMU BUDOWY LINII DUŻYCH PRĘDKOŚCI W POLSCE

W referacie przedstawiono najważniejsze informacje związane z planem budowy linii dużych prędkości w Polsce. Zwrócono szczególną uwagę na perspektywy skrócenia czasu przejazdu pomiędzy aglomeracjami i regionami w świetle rozwoju gospodarczego oraz założeń unijnej polityki zrównoważonego rozwoju. Zostały zaprezentowane dokumenty formalne oraz działania – w postaci studiów wykonalności - realizowane przez PKP PLK S.A.

 

Igor Gisterek – ALTERNATYWNE ŹRÓDŁA NAPĘDU DLA TRANSPORTU KOLEJOWEGO

Artykuł ma na celu nakreślenie problemu, jaki wkrótce stanie przed polskimi przewoźnikami kolejowymi, którzy eksploatują pojazdy o napędzie spalinowym, zwłaszcza lokomotywy o dużych mocach i znacznym zużyciu paliwa. Wiele z tych pojazdów przekracza już wiek 40 – 50 lat i kwalifikuje się do gruntownych modernizacji lub zastąpienia nowymi, bardziej wydajnymi i ekonomicznymi konstrukcjami. Przy okazji nieuchronnej wymiany taboru na nowy, warto postawić pytanie, czy obecny podział zadań przewozowych pomiędzy trakcję elektryczną i spalinową oraz sieci kolejowej pod względem zasięgu występowania elektryfikacji jest uzasadniony.

 

Igor Gisterek, Marek Krużyński, Ewelina Kwiatkowska – MOŻLIWOŚCI PRZYSTOSOWANIA PODSYPKOWEJ NAWIERZCHNI KOLEJOWEJ DO EKSPLOATACJI Z DUŻYMI PRĘDKOŚCIAMI

Istnieją rozmaite możliwości przystosowania toru podsypkowego do ruchu kolei dużych prędkości. Można to uzyskać między innymi z zastosowaniem żywicznej stabilizacji podsypki oraz stosowaniem podkładów z wibroizolacją. Zmodyfikowana w ten sposób konstrukcja nawierzchni powinna być w stanie przenosić obciążenia od szybkich pociągów. Artykuł zawiera opis badań laboratoryjnych i symulacji komputerowej zachowania konglomeratu tłuczniowo – żywicznego, jak również wyniki badań skuteczności zastosowania podkładów strunobetonowych z wibroizolacją.

 

Michał Jasiak, Marcin Kulinicz – NOWOCZESNE SYSTEMY INFORMACJI PODRÓŻNYCH W TRANSPORCIE KOLEJOWYM

Artykuł omawia przyczyny i skutki obecnego sposobu informowania pasażerów o ruchu pociągów przedstawiając także koncepcję usprawnienia systemu informacji pasażerskiej poprzez stworzenie tzw. Centralnej Bazy Danych. Opisane zostały oczekiwania pasażerów w stosunku do sposobu przekazywania informacji, obecne sposoby realizacji obowiązku informacyjnego przez różne podmioty działające na rynku kolejowych przewozów pasażerskich oraz realizowane przez nie projekty unowocześnień.

 

Maciej Kaczorek, Wojciech Glass – MODERNIZACJE I REWITALIZACJE LINII KOLEJOWYCH POMIĘDZY MIASTAMI – GOSPODARZAMI EURO 2012

Artykuł porusza tematykę poprawy stanu połączeń kolejowych pomiędzy miastami – gospodarzami rozgrywek EURO 2012 w Polsce. Opisane zostały założenia i sposób przygotowania zadań inwestycyjnych realizowanych przez Centrum Realizacji Inwestycji PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w ramach zadań finansowanych z Budżetu Państwa w roku 2011. Zaprezentowano układ prędkości maksymalnych oraz czasów przejazdów pociągów pasażerskich na liniach kolejowych nr 131, 271 i 353 wchodzących w skład połączeń Warszawa – Wrocław oraz Gdańsk – Poznań zarówno przed rozpoczęciem inwestycji, tj. w rozkładzie jazdy 2010/2011, jak i w stanie planowanym po realizacji prac, tj. w roku 2012. W prognozie możliwych do uzyskania czasów przejazdu pomiędzy miastami – gospodarzami EURO 2012 w Polsce uwzględniono także efekty kompleksowych prac modernizacyjnych prowadzonych na linii nr 9 Warszawa – Gdańsk oraz linii nr 271 na odcinku Wrocław – granica województwa dolnośląskiego, a także prac finansowanych z Funduszu Kolejowego na linii nr 3 na odcinku Łowicz - Kutno.

 

Kazimierz Kłosek, Janusz Sobolewski, Jarosław Ajdukiewicz – PRZYKŁADY ZASTOSOWANIA GEOSYNTETYKÓW DLA POPRAWY PODTORZA W REWITALIZACJI I BUDOWIE NOWYCH SZLAKÓW KOLEJOWYCH

W opracowaniu przedstawiono zastosowania geosyntetyków stosowanych w celu poprawy nośności i trwałości podtorza, układanych bezpośrednio pod warstwą tłucznia, lub zabudowywanych pod warstwą ochronną lub też używanych na większej głębokości w podtorzu, tzw. zbrojeń nadpalowych. W pierwszej kolejności omówiono i podano najstarszy sposób poprawy nośności i trwałości podtorza za pomocą geowłóknin aplikowanych bezpośrednio na torowisko, tzn. leżących bezpośrednio pod podsypką. Następnie przedstawiono przykłady i zasady wymiarowania zbrojenia geosyntetycznego układanego w spągu warstwy ochronnej, które w mniejszym stopniu podlega abrazji i wykazuje się większą trwałością niż płytko układane geowłókniny pod-tłuczniowe. W końcowej części referatu zajęto się zbrojeniami nadpalowymi stosowanymi w przypadku występowania gruntów słabych o znacznej miąższości. Zawarto tutaj kilka przykładów ilustrowanych przekrojami konstrukcyjnymi zrealizowanych zbrojeń. Dla zobrazowania zakresu wytrzymałości stosowanych geosyntetyków podano również konkretne wartości wytrzymałości znamionowych tych zbrojeń. Zamieszczony wykaz literatury tematu pozwala każdemu zainteresowanemu na samodzielne studia w tym zakresie.

 

Władysław Koc – PRÓBA WYŁAGODZENIA ZAŁOMÓW NA RAMPIE PRZECHYŁKOWEJ

W pracy poświecono uwagę praktycznemu aspektowi kształtowania rejonów skrajnych na prostoliniowych rampach przechyłkowych. Praktyka wykonawcza jednoznacznie dowodzi, że właśnie w tych rejonach dokładność pracy podbijarki pozostawia wiele do życzenia. Warto się więc zastanowić nad wyłagodzeniem tychże rejonów, co wprowadzi co prawda pewne zaburzenia w układzie występujących przyspieszeń niezrównoważonych, jednak skutki tych zaburzeń będą zapewne mniejsze niż obecne − będące wynikiem błędów pracy podbijarki. Przedstawiono stosowne rozwiązanie problemu − osobno dla rejonu początkowego rampy przechyłkowej i rejonu wejścia w łuk kołowy. Przy wyznaczaniu rzędnych przechyłki h(x) w strefie wyłagodzenia załomów znalazła zastosowanie metoda identyfikacji problemu za pomocą równań różniczkowych. Podane zależności teoretyczne zilustrowano konkretnymi przykładami obliczeniowymi.

 

Władysław Koc, Piotr Chrostowski – TWORZENIE POLIGONU KIERUNKÓW GŁÓWNYCH TRASY KOLEJOWEJ Z WYKORZYSTANIEM POMIARÓW GPS

W pracy przedstawiono kolejny moduł opracowywanego w Politechnice Gdańskiej programu komputerowego SATTRACK do wizualizacji, oceny i projektowania trasy kolejowej, dostosowanego do techniki ciągłych pomiarów satelitarnych. Jest to moduł TRACK_POL, służący do tworzenia poligonu kierunków głównych trasy kolejowej. Zapisane w pliku tekstowym współrzędne prostych wykorzystuje się do wyznaczenia ich równań w państwowym układzie odniesień przestrzennych 2000. Mając wyznaczone równania wszystkich prostych, jesteśmy w stanie określić współrzędne punktów głównych trasy oraz kąty zwrotu. Pokazano opis funkcjonowania programu oraz przykład jego zastosowania obejmujący nałożenie poligonu na kilkudziesięciokilometrowy odcinek pomierzonej satelitarnie linii kolejowej. Wyjaśniono również zasady wykorzystania programu w celu przygotowania danych do oceny odcinków trasy położonych w łuku.

 

Andrzej Kochan – PROJEKTOWANIE KOMPUTEROWYCH SYSTEMÓW KIEROWANIA RUCHEM KOLEJOWYM

W pracach związanych z komputerowymi systemami kierowania i sterowania ruchem kolejowym znacznie więcej miejsca poświęca się sterowaniu niż kierowaniu. Efektem jest brak specjalizowanych metod projektowania komputerowych systemów kierowania ruchem kolejowym. Autor na bazie swoich doświadczeń formułuje założenia dla takiej metody, a następnie przedstawia autorską metodę projektowania komputerowych systemów kierowania ruchem kolejowym nazywaną metodą PKRK. Metoda składa się z trzech etapów: analizy, modelowania i weryfikacji modelu. Formalizmem wykorzystywanym przez Autora do modelowania jest podejście obiektowe natomiast językiem opisu jest Zunifikowany Język Modelowania UML.

 

Bogusław Kołodkiewicz – ZASADY GOSPODARKI PALIWEM TRAKCYJNYM W PKP CARGO S.A. W UJĘCIU MODELOWYM

Niniejszy artykuł ma na celu ogólne zapoznanie z nowym sposobem opracowywania instrukcji pracowniczych tj. poprzez tworzenie modeli w formie diagramów i ich odpowiednie opisywanie, analizowanie, a przy okazji poszukiwanie najbardziej optymalnych rozwiązań. Jako przykład obrazujący powyższe zależności, przedstawiono koncepcję powstania Instrukcji o zasadach gospodarki paliwowej w PKP CARGO S.A –Ct-14.

 

Wojciech Kozłowski, Andrzej Surowiecki – ANALIZA EFEKTYWNOŚCI SYSTEMU „RUCHOMA DROGA” WZDŁUŻ III KORYTARZA EUROPEJSKIEGO NA ODCINKU WĘGLINIEC-PRZEMYŚL

W artykule przedstawiono koncepcję organizacji trasy przewozu pojazdów ciężarowych przy zastosowaniu wagonów typu 602 S na magistrali kolejowej E-30 (Węgliniec-Wrocław-Katowice-Przemyśl) oraz opracowano lokalizację stacji rozładowczo-załadowczych. Z przeprowadzonych obliczeń wynikają pozytywy systemu transportu „ruchoma droga”, wskazujące na opłacalność rzędu około 66% w odniesieniu do przejazdu tradycyjnie szlakiem samochodowym.

 

Lucie Lambert, Albert Le Dizes, Hubert Giraud, Alain Robinet, Vincent Talfumière – 40 LAT DOŚWIADCZENIA W BUDOWIE LINII DUŻYCH PRĘDKOŚCI. PLANOWANIE TRAS, PODŁOŻE I HYDROTECHNIKA: PRAKTYKA, WYTYCZNE I ROZWÓJ

Bazując na 40-letnim doświadczeniu w zakresie prób, badań, projektowania, robót ziemnych, utrzymania i eksploatacji sieci kolejowej dużej prędkości, niniejszy artykuł przedstawia zdobytą wiedzę oraz najważniejsze etapy rozwoju w odniesieniu do planowania przebiegu tras, prac ziemnych, torowiska oraz systemów odwodnieniowych.

 

Mariusz Maciejewski, Wiesław Zabłocki – METODYKA BUDOWY KOMPUTEROWYCH SYSTEMÓW SRK

W publikacji przedstawiono ogólne założenia metody tworzenia komputerowych systemów srk. Podstawą metody projektowania systemu srk jest strategia oparta na analizie systemowej uwzględniającej cykl V oraz podejście COTS. Treść publikacji zawiera opisy wybranych etapów projektowania należących do cyklu V. Opisy obejmują własności systemu srk i podstawy metody formalizacji opartej na modelu systemu srk nawiązującym do układu przełączającego (automatu), w którym zostają wyróżnione automaty składowe umożliwiające odwzorowanie funkcji sterowania. Podstawą analizy pracy automatów jest specyfikacja sygnałów oraz wyznaczenie funkcji przejść uzupełnione schematami grafów przejść. Rezultatem powyższej metodyki projektowania jest wypracowana metoda pozwalająca tworzyć bezpieczne komputerowe systemy sterowania ruchem.

 

Renata Maleda – WDRAŻANIE NOWYCH UREGULOWAŃ UNIJNYCH W ZAKRESIE LICENCJI I ŚWIADECTW MASZYNISTÓW NA PRZYKŁADZIE KOLEI NIEMIECKICH

W artykule zawarto informacje związane z procesem wdrażania nowej dyrektywy unijnej dotyczącej licencji i świadectwa maszynisty. Zaprezentowano główne założenia i zalecenia Europejskiej Agencji Kolejowej odpowiedzialnej za proces wprowadzenia zmian w państwach członkowskich. Artykuł zawiera informacje o procesie wdrażania dyrektywy unijnej na przykładzie kolei niemieckich.

 

Radosław Mazurkiewicz – PROBLEMY ZAKOŃCZENIA LINII DUŻYCH PRĘDKOŚCI W WĘŹLE WROCŁAWSKIM

W artykule podano główne założenia programu budowy kolei dużych prędkości w Polsce wraz z wyszczególnieniem najważniejszych parametrów technicznych związanych z geometrią i konstrukcją drogi kolejowej. Scharakteryzowano stan istniejący wrocławskiego węzła kolejowego, w odniesieniu do którego przedstawiono koncepcje doprowadzenia linii dużych prędkości do stacji Wrocław Główny. Dla rekomendowanej opcji przebiegu linii opisano najważniejsze problemy związane z geometrią układu torowego i towarzyszącymi pracami budowlanymi takimi, jak budowa lub przebudowa obiektów inżynierskich, czy roboty ziemne.

 

Adam Młodawski, Jarosław Moczarski – ROZWÓJ SYSTEMÓW SRK NA SIECI PKP PLK S.A.

W artykule, na przykładzie Zakładu Linii Kolejowych w Kielcach, zaprezentowano wybrane, symptomatyczne zjawiska zachodzące w eksploatacji systemów srk. Wskazano czynniki wpływające na rozwój systemów srk, obszary niezbędnych prac rozwojowych oraz potrzebę zastosowania podejścia systemowego w działaniach modernizacyjnych. Zwrócono uwagę na niepokojące zjawiska zachodzące w organizacji systemu eksploatacji urządzeń srk.

 

Leszek Mucha – MODERNIZACJA LINII KOLEJOWEJ (E65 – POŁUDNIE)

Artykuł dotyczy stanu realizacji projektu modernizacji linii E65 – Południe na odcinku Grodzisk Mazowiecki – Kraków/Katowice – Zwardoń/Zebrzydowice – granica państwa. Realizacja projektu rozpoczęła się w czerwcu 2009 r. Projekt realizowany jest w dwóch Fazach i został podzielony na 4 Zadania (odcinki linii). Faza I została zakończona w lipcu 2011 roku. Planowane zakończenie Fazy II – sierpień 2013 roku. Projekt uzyskał dofinansowanie Unii Europejskiej w ramach Funduszu Spójności. Decyzjami Zarządu PKP PLK S.A. zostały wybrane opcje modernizacyjne dla poszczególnych Zadań. Ciąg E 65 wchodzi w skład VI Transeuropejskiego Korytarza Transportowego łączącego kraje skandynawskie poprzez Polskę, Czechy i Austrię z południem Europy.

 

Marek Nowak, Józef Gawlik, Jerzy Schmidt – PRZYDATNOŚĆ METODY EMISJI AKUSTYCZNEJ W OCENIE STANU MOSTÓW KOLEJOWYCH O KONSTRUKCJI STALOWEJ - WYNIKI ZASTOSOWANIA I PROPOZYCJE ROZWOJU

W artykule przedstawiono wyniki prac przeprowadzonych dla sprawdzenia możliwości i opracowania skutecznego sposobu ujawniania, lokalizacji i oceny uszkodzeń korozyjnych metodą emisji akustycznej (AE) na stalowych konstrukcjach mostowych. Przedstawiono również przykłady i ocenę możliwości zastosowania metody AE do identyfikacji uszkodzenia typu pęknięcia bezpośrednio na elementach mostów stalowych. W artykule zawarto także propozycję dalszego rozwoju zastosowania metody AE mającego na celu określanie poziomu obciążenia granicznego bezpiecznej eksploatacji mostu i kontrolowanego czasowego użytkowania obiektu z występującym uszkodzeniem.

 

Mirosław Jan Nowakowski – NIEKONWENCJONALNA METODA WYMIANY PODSYPKI W METRZE W SÃO PAULO

Nieprzestrzeganie podziemnego zarysu skrajni budowli przy projektowaniu i budowie linii kolejowej powoduje liczne niedogodności podczas późniejszej eksploatacji linii. Poważną konsekwencją są utrudnienia przy zmechanizowanym oczyszczaniu podsypki lub jej wymianie. Problem można częściowo rozwiązać stosując niekonwencjonalne metody wymiany podsypki. W referacie przedstawiono sposób zastosowany na linii metra 3 Vermelha w São Paulo w Brazylii.

 

Magdalena Ożóg – ZMIANY LEGISLACJI KRAJOWEJ W ZWIĄZKU Z PLANOWANĄ BUDOWĄ I EKSLPLOATACJĄ SYSTEMU KOLEI DUŻYCH PRĘDKOŚCI W POLSCE

Budowa Kolei Dużych Prędkości w Polsce musi zostać poprzedzona przygotowaniem odpowiedniego systemu standaryzacyjnego osadzonego w ramach prawnych. Ze względu na fakt, że decyzje o budowie kolei dużych prędkości w naszym kraju podjęto znacznie później niż w innych państwach europejskich można skorzystać z istniejących doświadczeń. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. rozpoczęło niezbędne działania w kierunku przygotowania spójnego zestawu wymagań dla Kolei Dużych Prędkości w warunkach polskich. Wspomagane są one m.in. opracowaniem wykonanym przez hiszpańską firmę SENER (w ramach grantu rządu Hiszpanii) opisujące doświadczenie kolei hiszpańskich w tym zakresie oraz opracowaniem Instytutu Kolejnictwa pn: „Analiza standardów technicznych dla linii dużych prędkości w Polsce, opracowanie propozycji zmian w instrukcjach i legislacji krajowej”.

 

Aleksandra Pawlak- Burakowska, Rafał Wajer – OCENA PRAWIDŁOWOŚCI GEOMETRYCZNEJ ORAZ JAKOŚCI KONSTRUKCJI WĘZŁA TRAMWAJOWEGO, NA PODSTAWIE ZREALIZOWANYCH BADAŃ

W pracy przedstawiono wyniki oraz analizę podstawowych parametrów geometrycznych węzła tramwajowego ul. Basztowa – ul. Długa w Krakowie. Odniesiono się do wymagań polskich oraz zagranicznych w zakresie kształtowania skrzyżowań torów tramwajowych – dokonując jednocześnie przeglądu rozwiązań konstrukcyjnych. W pracy dokonano analizy problemów związanych z eksploatacją skrzyżowań tramwajowych pod kątem bezpieczeństwa ruchu. Wskazano kierunki doskonalenia konstrukcji oraz przepisów w zakresie węzłów tramwajowych.

 

Michał Pawłowski – ZALEŻNOŚĆ WSKAŹNIKA ZAGĘSZCZENIA OD WSKAŹNIKA ODKSZTAŁCENIA Z PRÓBNYCH OBCIĄŻEŃ MODELI PODTORZA Z NIESORTU KAMIENNEGO

W artykule zaprezentowano rezultaty laboratoryjnych testów wielkowymiarowych modeli podtorza kolejowego z niesortu kamiennego – jednego z etapów badań mających na celu określenie zależności wskaźników zagęszczenia i odkształcenia służących do oceny stanu zagęszczenia podtorza. Opisano przebieg i wyniki badań wstępnych, zasadniczych i kontrolnych. Na podstawie wyników oznaczeń opracowano zależność wskaźników zagęszczenia i odkształcenia dla niesortu kamiennego. Podano wnioski wynikające z przeprowadzonych doświadczeń.

 

Elżbieta Pilecka, Mirosława Bazarnik – ZNACZENIE ROZPOZNANIA GEOLOGICZNO-GEOFIZYCZNEGO W CELU UTRZYMANIA STATECZNOŚCI PODŁOŻA TRAS KOLEJOWYCH

W artykule zwrócono uwagę na znaczenie projektowania i wykonywania badań geologicznych ze szczególnym uwzględnieniem metod geofizycznych rozpoznania podłoża gruntowego przy realizacji posadowień obiektów infrastruktury kolejowej. Przedstawiono przykłady wykorzystania metod geofizycznych do lepszego rozpoznania warunków geologiczno - inżynierskich dla ochrony tras kolejowych. Prezentowane przykłady dotyczą rozpoznania deformacji nieciągłych na terenach górniczych stwarzających ogromne ryzyko dla bezpiecznej eksploatacji linii kolejowych.

 

Elżbieta Pilecka, Tomasz Manterys – MOŻLIWOŚCI MONITOROWANIA OSUWISK WZDŁUŻ TRAS KOLEJOWYCH Z WYKORZYSTANIEM SKANINGU LASEROWEGO

W artykule przedstawiono nowe możliwości monitorowania osuwisk wzdłuż tras kolejowych z wykorzystaniem metod teledetekcyjnych. Osuwiska są dużym zagrożeniem dla tras kolejowych i powodują szkody, w szczególności na obszarze Karpat polskich. Przedstawiono przyczyny powstawania osuwisk i aktualne metody monitorowania tego zagrożenia. Zaproponowano rozwinięcie monitorowania osuwisk o metody teledetekcji satelitarnej, lotniczej i naziemnej. W szczególności zwrócono uwagę, na to iż najlepszą, a przy tym szybką i dokładną metodą pomiarową jest naziemny skaning laserowy.

 

Marek Sabalski – ODSTĘPSTWA OD WARUNKÓW TECHNICZNYCH W REGULACJI USTAWY PRAWO BUDOWLANE I USTAWY O TRANSPORCIE KOLEJOWYM

Artykuł dotyczy uwarunkowań prawnych zgody na odstępstwo od warunków technicznych udzielanej przez organy administracji techniczno-budowlanej. Autor wskazuje podstawy prawne, analogie i różnice między dwoma trybami postępowania w sprawie zgody na odstępstwo. Artykuł opiera się na przepisach ustawy Prawo budowlane i ustawy o transporcie kolejowym oraz aktualnym orzecznictwie sądów administracyjnych.

 

Grzegorz Sapoń, Łukasz Franek – OBSŁUGA TRANSPORTEM SZYNOWYM STADIONU MIEJSKIEGO WE WROCŁAWIU W TRAKCIE UEFA EURO2012

Zbliżające się Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO2012, które odbędą się w Polsce oraz na Ukrainie, stanowią ogromne wyzwanie transportowe dla miast gospodarzy. Doświadczenia miast w których organizowane były tego typu imprezy, ale również miast polskich, które organizowały lub organizują cyklicznie imprezy masowe dowodzą konieczności zapewnienia znacznej podaży w transporcie zbiorowym, jedynym środku, który jest w stanie obsłużyć ogromne ilości uczestników, w stosunkowo krótkim czasie.

W referacie przedstawiono w skrócie wnioski oraz zalecenia dla obsługi transportowej z wykorzystaniem transportu szynowego Stadionu Miejskiego we Wrocławiu, jednej z aren UEFA EURO2012, sformułowane przez zespół projektowy, w pracach którego uczestniczyli autorzy.

 

Łucjan Siewczyński, Michał Pawłowski – ODDZIAŁYWANIE PŁYT PRÓBNYCH NA PODTORZE

Referat zawiera analizę współpracy z podtorzem płyt do określania modułów odkształcenia w próbnych obciążeniach. Uwzględnione są obecnie stosowane płyty okrągłe oraz płyty czworokątne zgodne z kształtem podkładów. Przeprowadzono analizę stanu naprężenia podtorza pod płytami obciążającymi i podano wnioski dotyczące głębokości strefy oddziaływania płyt na podtorze.

 

Andrzej Surowiecki, Wojciech Kozłowski, Marcin Wasiak, Lechosław Grabowski – ANALIZA STANU NAPRĘŻEŃ W PODKŁADZIE KOLEJOWYM
JAKO FUNKCJA PARAMETRÓW PODŁOŻA

Tematem artykułu jest jakość współpracy podstawowych elementów nawierzchni kolejowej na bazie modelowania numerycznego. Opracowaną „mapę” naprężeń stycznych w podkładzie kolejowym, w funkcji zmian warunków posadowienia podkładu, charakteryzowanych wskaźnikiem zagęszczenia podsypki i lokalizacją stref zagęszczenia. Artykuł relacjonuje kontynuację badań, które jako pierwszy etap projektu dotyczyły jedynie analizy stanu naprężeń normalnych.

 

Vincent Talfumiere, Jean-Marc Terpereau – ZARZĄDZANIE PROJEKTAMI Z DZIEDZINY INŻYNIERII LĄDOWEJ, NA PRZYKŁADZIE BUDOWY KOLEI DUŻYCH PRĘDKOŚCI, Z UWZGLĘDNIENIEM ASPEKTÓW FDMS (NIEZAWODNOŚĆ – DOSTĘPNOŚĆ – UTRZYMANIE – BEZPIECZEŃSTWO)

Budowa Kolei Dużych Prędkości opiera się na optymalizacji ekonomicznej projektu, która pociąga za sobą jego optymalizację techniczną, która z kolei musi uwzględniać powykonawczą techniczną obsługę infrastruktury. W tym celu, również w dziedzinie inżynierii lądowej i wodnej, zostało opracowane pojęcie FDMS. Przykładem pokazującym zastosowanie tego typu podejścia do zagadnień projektowych, jest budowa linii LGV RHIN-RHÔNE.

 

Kazimierz Towpik – KOLEJ MAGNETYCZNA - PERSPEKTYWY ROZWOJU

W artykule omówiono istniejące systemy kolei magnetycznej, niezrealizowane projekty połączeń miast europejskich, studia celowości budowy połączeń międzynarodowych oraz projekty i koncepcje rozwoju kolei magnetycznej na innych kontynentach.

 

Jerzy Turkiewicz – DANE PRZESTRZENNE DEDYKOWANE PRZEDSIĘWZIĘCIOM INFRASTRUKTURALNYM „PO ŚLADZIE” NA ETAPIE DOKUMENTACJI PRZEDPROJEKTOWEJ

Ogłoszone przez Zamawiającego zamówienie na studium wykonalności dotyczy projektu nowobudowanej linii kolejowej o długości ok. 470 km. Związane z tą inwestycją m.in. zagadnienia trasowania linii w terenie i jej oddziaływanie na środowisko o tak dużej skali nie były przedmiotem analiz u Zamawiającego. Z tego względu Zamawiający podjął decyzję o ogłoszeniu zamówienia w trybie dialogu konkurencyjnego. Realizacja studium wykonalności pokazała zasadność tego wyboru. W dziedzinie dotyczącej geodezji i kartografii zastosowano najnowocześniejsze zdobycze techniki, które umożliwiły opracowanie dokumentacji środowiskowej i trasowania zgodnie z harmonogramem realizacji studium wykonalności.

 

Andrzej Uznański – TECHNIKI SATELITARNE W NOWOCZESNYCH TECHNOLOGIACH POMIARÓW GEODEZYJNYCH NA TERENACH KOLEJOWYCH

Budowa nowych oraz utrzymanie istniejących linii kolejowych, a także modernizacje nawierzchni kolejowych, polegające na przystosowaniu ich do wyższych parametrów techniczno-eksploatacyjnych stawiają wysokie wymagania wykonawcom robót geodezyjnych. Rozwój technik pomiarowych pozwala na opracowywanie nowych technologii realizacji pomiarów geodezyjnych. W pracy przedstawiono techniki pomiarów satelitarnych oraz istotę synergicznego wykorzystania ich wraz z pomiarami naziemnymi w geodezyjnej obsłudze inwestycji o charakterze liniowym. Wskazano również na zagrożenia dla jakości wyników pomiarów satelitarnych, czy wręcz przeciwwskazania dla wykorzystywania na terenach kolejowych najnowszej techniki satelitarnych sieciowych pomiarów kinematycznych w czasie rzeczywisty. Zagadnienie jakości pomiarów geodezyjnych nabiera szczególnego znaczenia przy realizacji odcinków kolei dużych prędkości.

 

Adam Wielądek – TRANSPORT KOLEJOWY – WNIOSKI Z PRZESZŁOŚCI

Referacie przybliżono rys historyczny rozwoju transportu i infrastruktury kolejowej w Polsce w okresie powojennym, w szczególności porównano lata 1945 do 1989 i odniesiono do okresu po transformacji ustrojowej.

 

Kazimierz Woźniak, Radosław Burak-Romanowski – TECHNOLOGIE PRZEBUDOWY SIECI TRAKCYJNEJ

Niniejszy referat przedstawia zagadnienia związane z procesem budowy/modernizacji sieci trakcyjnej na liniach zarządzanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Wyszczególnia akty prawne oraz uregulowania wewnętrzne przyjęte do stosowania w PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w zakresie modernizacji sieci trakcyjnej. Ponadto przedstawia proces budowy/modernizacji, skrótowo opisuje poszczególne fazy wykonania jej przebudowy, tj.: technologie posadawiania konstrukcji wsporczych na fundamentach palowych, montaż sieci trakcyjnej z wykorzystaniem pociągu do potokowej wymiany sieci trakcyjnej, demontaż sieci trakcyjnej, wykorzystanie przy likwidacji wyeksploatowanych fundamentów konstrukcji wsporczych sieci trakcyjnej technologii wyburzania metodą minerską.

 

Andrzej Żurkowski – NOWOCZESNE ZASADY KSZTAŁTOWANIA ROZKŁADU JAZDY POCIĄGÓW PASAŻERSKICH

Kierunki rozwoju systemu przewozów pasażerskich transportem kolejowym w kontekście rozwoju innych środków transportu. Nowoczesne zasady kształtowania systemu publicznego transportu zbiorowego w miastach i regionach oraz pomiędzy nimi. Rola transportu kolejowego w obsłudze układu osadniczego obecnie oraz w najbliższych latach. Wymagania odnośnie do transportu kolejowego. Kształtowanie kolejowej oferty przewozowej. Rytmizacja i strukturyzacja rozkładu jazdy pociągów.

 

ARTYKUŁY SPONSOROWANE

Sławomir Gąsiorowski - WZMACNIANIE PODTORZA METODĄ STABILIZACJI GRUNTÓW SPOIWAMI NA PRZYKŁADZIE MODERNIZACJI LINII LK96

Na nowoczesność państwa składają się m.in. rozbudowane sieci autostrad oraz linii szybkiej kolei, które zapewniając sprawną logistykę przyśpieszają rozwój ekonomiczny kraju. W tej sytuacji niezmiernie ważna jest efektywność ekonomiczna przedsięwzięcia. Aby pociągi mogły szybko poruszać się po torach, wymagane jest, aby podtorze kolejowe było nośne i stabilne. Alternatywą dla wymiany gruntu jest ulepszanie i stabilizacja gruntów spoistych i niespoistych z udziałem wapna i/lub cementu. Metoda od ponad 20 lat obecna na polskich drogach, obecnie coraz śmielej wkraczająca na szlaki kolejowe.

 

Leszek Lewiński, Piotr Rosiński, Grzegorz Szóstakowski – NOWOCZESNE ZAMKNIĘCIA ROZJAZDOWE – PIERWSZE DOŚWIADCZENIA EKSPLOATACYJNE NA SIECI PKP PLK

W referacie przedstawiono proces wdrożenia oraz pierwsze doświadczenia eksploatacyjne na sieci PKP PLK S.A. związane z zastosowaniem hermetycznych zamknięć nastawczych typu Spherolock NG.

Omówiono proces przygotowań do ich zabudowy w istniejących rozjazdach oraz przybliżono proces wymiany klasycznych zamknięć na zamknięcia hermetyczne. Przedstawiono pierwsze doświadczenia eksploatacyjne oraz wstępne wnioski i propozycje związane z optymalnym wykorzystaniem nowego rozwiązania.

 

Piotr Michowski, Piotr Rosiński – TUNEL GOTTHARDA JAKO PRZYKŁAD ZASTOSOWANIA NOWOCZESNEJ TECHNIKI ROZJAZDOWEJ

Przedstawiono tunel Gottharda (najdłuższy tunel kolejowy świata) jako przykład zastosowania nowoczesnych systemów rozjazdowych. Omówiono przesłanki wyboru rozwiązań technicznych oraz najważniejszych cech zastosowanych systemów: zintegrowanego systemu przestawiania i kontroli Hydrostar oraz systemu diagnostyki Roadmaster, których właściwości pozwoliły na spełnienie wysokich wymagań dotyczących dostępności oraz podatności utrzymaniowej systemu przy zachowaniu wymaganego poziomu bezpieczeństwa.

 

Tomasz Pradela, Tomasz Białobrzeski – WYBRANE METODY WZMACNIANIA PODŁOŻA GRUNTOWEGO POD NASYPAMI KOLEJOWYMI. PRZYKŁAD REALIZACJI

Artykuł jest relacją z przeprowadzonych robót wzmocnienia podłoża w technologii kolumn żwirowo – betonowych w trakcie realizacji zadania: Modernizacja linii kolejowej E65, odcinek Warszawa – Gdynia, etap I, obszar LCS Gdańsk i LCS Gdy