KOLEJ na CZYTANIE (KnC)
Zapraszam
do Kolekcji
„Zeszyty naukowe SITK”
Przedstawiam
zeszyt naukowo-techniczny Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji
Rzeczpospolitej Polskiej będący zbiorem referatów przedstawionych podczas
konferencji, pt.
Nowoczesne technologie i systemy zarządzania
w transporcie szynowym
Proponuję zeszyt z 2011
roku.
Wydawcą tego opracowania jest SITK
RP Oddział w Krakowie.
Egzemplarz oferuję w stanie nowym,
„prosto z drukarni”.
Do ceny
w momencie kupna doliczam koszt wysyłki /uwzględnij
to proszę przy zamówieniu/.
Książkę wysyłam natychmiast po
wpływie pieniędzy na moje konto.
Sposób zapłaty do wyboru:
Wpłata na konto nr 93 1470 [zasłonięte] 0[zasłonięte]0025063 [zasłonięte] 600001 w EUROBANKU
lub opcja „PayU”.
W opisie podaj
proszę swoje imię, adres gdzie mam wysłać książkę oraz nr transakcji.
Jeżeli jesteś z
Krakowa – możliwa jest opcja bezpośredniego
przekazania książki po umówieniu miejsca spotkania /nie pobieram kwoty za
przesłanie książki pocztą/.
Kontakt
bezpośredni: [zasłonięte]@poczta.onet.pl
Szczegółowy opis
zawartości opracowania:
ARTYKUŁY
Henryk Bałuch – RANKINGOWA KWALIFIKACJA
TORÓW DO PROFILOWANIA SZYN
Szlifowanie szyn staje się
szczególnie ważne w procesie utrzymania nawierzchni kolejowej. Wykonywane w
odpowiednim czasie ma zalety techniczne, ekonomiczne i ekologiczne.
Kwalifikacja toru do szlifowania wymaga odpowiedniej metody. Procedura
kwalifikacji ma dwa stadia. Referat przedstawia nową metodę tej kwalifikacji
opartą na kryteriach liczbowych. Częścią referatu są również propozycje
terminologiczne.
Maria Bałuch – METODA OKREŚLANIA
CYKLI ZAPOBIEGAWCZEGO PROFILOWANIA SZYN
Głównym problemem w
zapobiegawczym profilowaniu szyn jest określanie ich cykli. Artykuł przedstawia
cykle stosowane na kilu kolejach oraz proponowany przez autorkę model obliczeń.
Podano również przykłady oparte na tym modelu.
Katarzyna Bergmann – ZABEZPIECZANIE ROBÓT
TOROWYCH W POLSCE ORAZ RODZAJE AUTOMATYCZNYCH SYSTEMÓW OSTRZEGANIA (ASO)
Przedstawione w artykule
techniki zabezpieczeń są bezpieczniejszą alternatywą konwencjonalnego sposobu
zabezpieczeń jakim jest sygnalista. Zmiany w przepisach europejskich zarządców
infrastruktury przyczyniły się w wielu krajach do poprawienia stanu
bezpieczeństwa, zmniejszenia ilości wypadków jak również zwiększenia prędkości
na torze sąsiednim, tym samym prowadząc do zwiększenia przepustowości.
Roman Bogacz – O DYNAMICZNYM ODDZIAŁYWANIU I ZUŻYCIU UKŁADU KOŁO-SZYNA
W pracy podano opis
porównawczych badań pięciu różnych typów kół kolejowych pod względem zużycia i
dynamicznych obciążeń układu koło-szyna. Ustawiając koła pod kątem nabiegania
1,5 stopnia symulującego zachowanie koła pojazdu w łuku przeprowadzono na
stanowisku EMS 60 (100 000 cykli każde koło). Badania dynamicznego
oddziaływania pojazdu szynowego na tor z falistym zużyciem przeprowadzono
wyposażając wózek w koła staliwne i kuto/walcowane o różnej twardości i
sztywności. Badania wykazały, że twardość kół nie jest parametrem decydującym o
zużyciu i degradacji toru.
Adam Bugaj, Andrzej Kochan – KIEROWANIE
I STEROWANIE POCIĄGÓW BEZ MASZYNISTY NA PRZYKŁADZIE SYSTEMU SELTRAC
Różne odmiany systemu SelTrac
zastosowano w systemach szybkich tramwajów, lekkich kolejek miejskich,
automatycznych kolejek lotniskowych oraz na liniach metra. Wszystkie wersje
systemu Sletrac opierają się na dwukierunkowej, bezprzewodowej, bezpiecznej
transmisji tor-pojazd, dlatego są zaliczane do klasy systemów cbtc
(Communication Based Train Control).
W ramach prac Wydziału
Transportu PW nad rozwojem systemów ksr dokonano analizy tego systemu pod kątem
możliwości pozyskiwania informacji dla dyspozytury. Jako podstawę do analizy
wybrano linie automatycznej kolejki DLR oraz linie metra Jubilee
w Londynie.
W artykule przedstawiono
ogólny opis systemu SelTrac oraz stanowiska dyspozytora. Omówiono niektóre
aspekty kierowania ruchem pociągów w tym systemie.
Andrzej Chyba, Paweł Okrzesik, Maciej Puchała –
SYMULATOR KOMPUTEROWY PRZEKAŹNIKOWEGO SYSTEMU (TYPU E) STEROWANIA RUCHEM
POCIĄGÓW NA STACJI JAKO NARZĘDZIE SZKOLENIA I DOSKONALENIA ZAWODOWEGO DYŻURNYCH
RUCHU
Proces przygotowania kadry do
obsługi systemów sterowania ruchem kolejowym może być prowadzony przy
zastosowaniu komputerowych symulatorów odwzorowujących funkcje rzeczywistych
obiektów. Artykuł przedstawia taką możliwość w odniesieniu do przygotowania
zawodowego dyżurnych ruchu. Dodatkową zaletą prezentowanego symulatora jest
zlokalizowanie go w internecie, co umożliwia korzystającym z niego ćwiczenia
funkcji obsługi pulpitu w dowolnym czasie i w dowolnym miejscu. Może to być
również elementem e-learningu zawodowego dla dyżurnych ruchu.
Włodzimierz Czyczuła, Jerzy Stawowiak – MODYFIKACJA
PRZYTWIERDZENIA SZYN DO PODKŁADÓW STALOWYCH TYPU Y
Praca przedstawia istotę
modyfikacji przytwierdzenia szyn do podkładów stalowych typu Y oraz wybrane
wyniki badań laboratoryjnych. Badania pokazały, że modyfikacja powinna wpłynąć
na zmniejszenie oddziaływań dynamicznych z podkładu na podsypkę. Zakres
przeprowadzonych badań jest wystarczający do ubiegania się o tymczasowe
świadectwo dopuszczenia typu budowli do eksploatacji i przeprowadzenia badań na
odcinkach testowych sieci kolejowej.
Konrad Gawłowski – REALIZACJA PROGRAMU
BUDOWY LINII DUŻYCH PRĘDKOŚCI W POLSCE
W referacie przedstawiono
najważniejsze informacje związane z planem budowy linii dużych prędkości w
Polsce. Zwrócono szczególną uwagę na perspektywy skrócenia czasu przejazdu
pomiędzy aglomeracjami i regionami w świetle rozwoju gospodarczego oraz założeń
unijnej polityki zrównoważonego rozwoju. Zostały zaprezentowane dokumenty
formalne oraz działania – w postaci studiów wykonalności - realizowane przez
PKP PLK S.A.
Igor Gisterek – ALTERNATYWNE ŹRÓDŁA NAPĘDU DLA
TRANSPORTU KOLEJOWEGO
Artykuł ma na celu nakreślenie
problemu, jaki wkrótce stanie przed polskimi przewoźnikami kolejowymi, którzy
eksploatują pojazdy o napędzie spalinowym, zwłaszcza lokomotywy o dużych mocach
i znacznym zużyciu paliwa. Wiele z tych pojazdów przekracza już wiek 40 – 50
lat i kwalifikuje się do gruntownych modernizacji lub zastąpienia nowymi,
bardziej wydajnymi i ekonomicznymi konstrukcjami. Przy okazji nieuchronnej
wymiany taboru na nowy, warto postawić pytanie, czy obecny podział zadań
przewozowych pomiędzy trakcję elektryczną i spalinową oraz sieci kolejowej pod
względem zasięgu występowania elektryfikacji jest uzasadniony.
Igor Gisterek, Marek
Krużyński, Ewelina Kwiatkowska – MOŻLIWOŚCI PRZYSTOSOWANIA PODSYPKOWEJ
NAWIERZCHNI KOLEJOWEJ DO EKSPLOATACJI Z DUŻYMI PRĘDKOŚCIAMI
Istnieją rozmaite możliwości
przystosowania toru podsypkowego do ruchu kolei dużych prędkości. Można to
uzyskać między innymi z zastosowaniem żywicznej stabilizacji podsypki oraz
stosowaniem podkładów z wibroizolacją. Zmodyfikowana w ten sposób konstrukcja
nawierzchni powinna być w stanie przenosić obciążenia od szybkich pociągów.
Artykuł zawiera opis badań laboratoryjnych i symulacji komputerowej zachowania
konglomeratu tłuczniowo – żywicznego, jak również wyniki badań skuteczności
zastosowania podkładów strunobetonowych z wibroizolacją.
Michał Jasiak, Marcin Kulinicz – NOWOCZESNE SYSTEMY
INFORMACJI PODRÓŻNYCH W TRANSPORCIE KOLEJOWYM
Artykuł omawia przyczyny i
skutki obecnego sposobu informowania pasażerów o ruchu pociągów przedstawiając
także koncepcję usprawnienia systemu informacji pasażerskiej poprzez stworzenie
tzw. Centralnej Bazy Danych. Opisane zostały oczekiwania pasażerów w stosunku
do sposobu przekazywania informacji, obecne sposoby realizacji obowiązku
informacyjnego przez różne podmioty działające na rynku kolejowych przewozów
pasażerskich oraz realizowane przez nie projekty unowocześnień.
Maciej Kaczorek, Wojciech Glass – MODERNIZACJE I
REWITALIZACJE LINII KOLEJOWYCH POMIĘDZY MIASTAMI – GOSPODARZAMI EURO 2012
Artykuł porusza tematykę
poprawy stanu połączeń kolejowych pomiędzy miastami – gospodarzami rozgrywek
EURO 2012 w Polsce. Opisane zostały założenia i sposób przygotowania zadań
inwestycyjnych realizowanych przez Centrum Realizacji Inwestycji PKP Polskie
Linie Kolejowe S.A. w ramach zadań finansowanych z Budżetu Państwa w roku 2011.
Zaprezentowano układ prędkości maksymalnych oraz czasów przejazdów pociągów
pasażerskich na liniach kolejowych nr 131, 271 i 353 wchodzących w skład
połączeń Warszawa – Wrocław oraz Gdańsk – Poznań zarówno przed rozpoczęciem
inwestycji, tj. w rozkładzie jazdy 2010/2011, jak i w stanie planowanym po
realizacji prac, tj. w roku 2012. W prognozie możliwych do uzyskania czasów
przejazdu pomiędzy miastami – gospodarzami EURO 2012 w Polsce uwzględniono
także efekty kompleksowych prac modernizacyjnych prowadzonych na linii nr 9
Warszawa – Gdańsk oraz linii nr 271 na odcinku Wrocław – granica województwa
dolnośląskiego, a także prac finansowanych z Funduszu Kolejowego na linii nr 3
na odcinku Łowicz - Kutno.
Kazimierz Kłosek, Janusz Sobolewski, Jarosław
Ajdukiewicz – PRZYKŁADY ZASTOSOWANIA GEOSYNTETYKÓW DLA POPRAWY PODTORZA W
REWITALIZACJI I BUDOWIE NOWYCH SZLAKÓW KOLEJOWYCH
W opracowaniu przedstawiono
zastosowania geosyntetyków stosowanych w celu poprawy nośności i trwałości
podtorza, układanych bezpośrednio pod warstwą tłucznia, lub zabudowywanych pod
warstwą ochronną lub też używanych na większej głębokości w podtorzu, tzw.
zbrojeń nadpalowych. W pierwszej kolejności omówiono i podano najstarszy sposób
poprawy nośności i trwałości podtorza za pomocą geowłóknin aplikowanych
bezpośrednio na torowisko, tzn. leżących bezpośrednio pod podsypką. Następnie
przedstawiono przykłady i zasady wymiarowania zbrojenia geosyntetycznego
układanego w spągu warstwy ochronnej, które w mniejszym stopniu podlega abrazji
i wykazuje się większą trwałością niż płytko układane geowłókniny
pod-tłuczniowe. W końcowej części referatu zajęto się zbrojeniami nadpalowymi
stosowanymi w przypadku występowania gruntów słabych o znacznej miąższości.
Zawarto tutaj kilka przykładów ilustrowanych przekrojami konstrukcyjnymi
zrealizowanych zbrojeń. Dla zobrazowania zakresu wytrzymałości stosowanych
geosyntetyków podano również konkretne wartości wytrzymałości znamionowych tych
zbrojeń. Zamieszczony wykaz literatury tematu pozwala każdemu zainteresowanemu
na samodzielne studia w tym zakresie.
Władysław Koc – PRÓBA WYŁAGODZENIA ZAŁOMÓW NA
RAMPIE PRZECHYŁKOWEJ
W pracy poświecono uwagę
praktycznemu aspektowi kształtowania rejonów skrajnych na prostoliniowych
rampach przechyłkowych. Praktyka wykonawcza jednoznacznie dowodzi, że właśnie w
tych rejonach dokładność pracy podbijarki pozostawia wiele do życzenia. Warto
się więc zastanowić nad wyłagodzeniem tychże rejonów, co wprowadzi co prawda
pewne zaburzenia w układzie występujących przyspieszeń niezrównoważonych,
jednak skutki tych zaburzeń będą zapewne mniejsze niż obecne − będące
wynikiem błędów pracy podbijarki. Przedstawiono stosowne rozwiązanie problemu
− osobno dla rejonu początkowego rampy przechyłkowej i rejonu wejścia w
łuk kołowy. Przy wyznaczaniu rzędnych przechyłki h(x) w strefie wyłagodzenia
załomów znalazła zastosowanie metoda identyfikacji problemu za pomocą równań
różniczkowych. Podane zależności teoretyczne zilustrowano konkretnymi
przykładami obliczeniowymi.
Władysław Koc, Piotr Chrostowski – TWORZENIE POLIGONU
KIERUNKÓW GŁÓWNYCH TRASY KOLEJOWEJ Z WYKORZYSTANIEM POMIARÓW GPS
W pracy przedstawiono kolejny
moduł opracowywanego w Politechnice Gdańskiej programu komputerowego SATTRACK
do wizualizacji, oceny i projektowania trasy kolejowej, dostosowanego do
techniki ciągłych pomiarów satelitarnych. Jest to moduł TRACK_POL, służący do
tworzenia poligonu kierunków głównych trasy kolejowej. Zapisane w pliku
tekstowym współrzędne prostych wykorzystuje się do wyznaczenia ich równań w
państwowym układzie odniesień przestrzennych 2000. Mając wyznaczone równania
wszystkich prostych, jesteśmy w stanie określić współrzędne punktów głównych
trasy oraz kąty zwrotu. Pokazano opis funkcjonowania programu oraz przykład
jego zastosowania obejmujący nałożenie poligonu na kilkudziesięciokilometrowy
odcinek pomierzonej satelitarnie linii kolejowej. Wyjaśniono również zasady
wykorzystania programu w celu przygotowania danych do oceny odcinków trasy
położonych w łuku.
Andrzej Kochan – PROJEKTOWANIE KOMPUTEROWYCH
SYSTEMÓW KIEROWANIA RUCHEM KOLEJOWYM
W pracach związanych z
komputerowymi systemami kierowania i sterowania ruchem kolejowym znacznie
więcej miejsca poświęca się sterowaniu niż kierowaniu. Efektem jest brak
specjalizowanych metod projektowania komputerowych systemów kierowania ruchem
kolejowym. Autor na bazie swoich doświadczeń formułuje założenia dla takiej
metody, a następnie przedstawia autorską metodę projektowania komputerowych
systemów kierowania ruchem kolejowym nazywaną metodą PKRK. Metoda składa się z
trzech etapów: analizy, modelowania i weryfikacji modelu. Formalizmem wykorzystywanym
przez Autora do modelowania jest podejście obiektowe natomiast językiem opisu
jest Zunifikowany Język Modelowania UML.
Bogusław Kołodkiewicz – ZASADY
GOSPODARKI PALIWEM TRAKCYJNYM W PKP CARGO S.A. W UJĘCIU MODELOWYM
Niniejszy artykuł ma na celu
ogólne zapoznanie z nowym sposobem opracowywania instrukcji pracowniczych tj.
poprzez tworzenie modeli w formie diagramów i ich odpowiednie opisywanie,
analizowanie, a przy okazji poszukiwanie najbardziej optymalnych rozwiązań.
Jako przykład obrazujący powyższe zależności, przedstawiono koncepcję powstania
Instrukcji o zasadach gospodarki paliwowej w PKP CARGO S.A –Ct-14.
Wojciech Kozłowski, Andrzej Surowiecki – ANALIZA
EFEKTYWNOŚCI SYSTEMU „RUCHOMA DROGA” WZDŁUŻ III KORYTARZA EUROPEJSKIEGO NA
ODCINKU WĘGLINIEC-PRZEMYŚL
W artykule przedstawiono
koncepcję organizacji trasy przewozu pojazdów ciężarowych przy zastosowaniu
wagonów typu 602 S na magistrali kolejowej E-30
(Węgliniec-Wrocław-Katowice-Przemyśl) oraz opracowano lokalizację stacji
rozładowczo-załadowczych. Z przeprowadzonych obliczeń wynikają pozytywy systemu
transportu „ruchoma droga”, wskazujące na opłacalność rzędu około 66% w
odniesieniu do przejazdu tradycyjnie szlakiem samochodowym.
Lucie Lambert, Albert Le Dizes, Hubert Giraud,
Alain Robinet, Vincent Talfumière – 40 LAT DOŚWIADCZENIA W BUDOWIE LINII
DUŻYCH PRĘDKOŚCI. PLANOWANIE TRAS, PODŁOŻE I HYDROTECHNIKA: PRAKTYKA, WYTYCZNE
I ROZWÓJ
Bazując na 40-letnim
doświadczeniu w zakresie prób, badań, projektowania, robót ziemnych, utrzymania
i eksploatacji sieci kolejowej dużej prędkości, niniejszy artykuł przedstawia
zdobytą wiedzę oraz najważniejsze etapy rozwoju w odniesieniu do planowania
przebiegu tras, prac ziemnych, torowiska oraz systemów odwodnieniowych.
Mariusz Maciejewski, Wiesław Zabłocki – METODYKA
BUDOWY KOMPUTEROWYCH SYSTEMÓW SRK
W publikacji przedstawiono
ogólne założenia metody tworzenia komputerowych systemów srk. Podstawą metody
projektowania systemu srk jest strategia oparta na analizie systemowej
uwzględniającej cykl V oraz podejście COTS. Treść publikacji zawiera opisy
wybranych etapów projektowania należących do cyklu V. Opisy obejmują własności
systemu srk i podstawy metody formalizacji opartej na modelu systemu srk
nawiązującym do układu przełączającego (automatu), w którym zostają wyróżnione
automaty składowe umożliwiające odwzorowanie funkcji sterowania. Podstawą
analizy pracy automatów jest specyfikacja sygnałów oraz wyznaczenie funkcji
przejść uzupełnione schematami grafów przejść. Rezultatem powyższej metodyki projektowania
jest wypracowana metoda pozwalająca tworzyć bezpieczne komputerowe systemy
sterowania ruchem.
Renata Maleda – WDRAŻANIE NOWYCH
UREGULOWAŃ UNIJNYCH W ZAKRESIE LICENCJI I ŚWIADECTW MASZYNISTÓW NA PRZYKŁADZIE
KOLEI NIEMIECKICH
W artykule zawarto informacje
związane z procesem wdrażania nowej dyrektywy unijnej dotyczącej licencji i
świadectwa maszynisty. Zaprezentowano główne założenia i zalecenia Europejskiej
Agencji Kolejowej odpowiedzialnej za proces wprowadzenia zmian w państwach
członkowskich. Artykuł zawiera informacje o procesie wdrażania dyrektywy
unijnej na przykładzie kolei niemieckich.
Radosław Mazurkiewicz – PROBLEMY ZAKOŃCZENIA
LINII DUŻYCH PRĘDKOŚCI W WĘŹLE WROCŁAWSKIM
W artykule podano główne
założenia programu budowy kolei dużych prędkości w Polsce wraz z
wyszczególnieniem najważniejszych parametrów technicznych związanych z
geometrią i konstrukcją drogi kolejowej. Scharakteryzowano stan istniejący
wrocławskiego węzła kolejowego, w odniesieniu do którego przedstawiono
koncepcje doprowadzenia linii dużych prędkości do stacji Wrocław Główny. Dla
rekomendowanej opcji przebiegu linii opisano najważniejsze problemy związane z
geometrią układu torowego i towarzyszącymi pracami budowlanymi takimi, jak
budowa lub przebudowa obiektów inżynierskich, czy roboty ziemne.
Adam Młodawski, Jarosław Moczarski – ROZWÓJ SYSTEMÓW
SRK NA SIECI PKP PLK S.A.
W artykule, na przykładzie
Zakładu Linii Kolejowych w Kielcach, zaprezentowano wybrane, symptomatyczne
zjawiska zachodzące w eksploatacji systemów srk. Wskazano czynniki wpływające
na rozwój systemów srk, obszary niezbędnych prac rozwojowych oraz potrzebę
zastosowania podejścia systemowego w działaniach modernizacyjnych. Zwrócono
uwagę na niepokojące zjawiska zachodzące w organizacji systemu eksploatacji
urządzeń srk.
Leszek Mucha – MODERNIZACJA LINII
KOLEJOWEJ (E65 – POŁUDNIE)
Artykuł dotyczy stanu
realizacji projektu modernizacji linii E65 – Południe na odcinku Grodzisk
Mazowiecki – Kraków/Katowice – Zwardoń/Zebrzydowice – granica państwa.
Realizacja projektu rozpoczęła się w czerwcu 2009 r. Projekt realizowany
jest w dwóch Fazach i został podzielony na 4 Zadania (odcinki linii). Faza I
została zakończona w lipcu 2011 roku. Planowane zakończenie Fazy II – sierpień
2013 roku. Projekt uzyskał dofinansowanie Unii Europejskiej w ramach Funduszu
Spójności. Decyzjami Zarządu PKP PLK S.A. zostały wybrane opcje modernizacyjne
dla poszczególnych Zadań. Ciąg E 65 wchodzi w skład VI Transeuropejskiego
Korytarza Transportowego łączącego kraje skandynawskie poprzez Polskę, Czechy i
Austrię z południem Europy.
Marek Nowak, Józef Gawlik, Jerzy Schmidt – PRZYDATNOŚĆ
METODY EMISJI AKUSTYCZNEJ W OCENIE STANU MOSTÓW KOLEJOWYCH O KONSTRUKCJI
STALOWEJ - WYNIKI ZASTOSOWANIA I PROPOZYCJE ROZWOJU
W artykule przedstawiono
wyniki prac przeprowadzonych dla sprawdzenia możliwości i opracowania
skutecznego sposobu ujawniania, lokalizacji i oceny uszkodzeń korozyjnych
metodą emisji akustycznej (AE) na stalowych konstrukcjach mostowych.
Przedstawiono również przykłady i ocenę możliwości zastosowania metody AE do
identyfikacji uszkodzenia typu pęknięcia bezpośrednio na elementach mostów
stalowych. W artykule zawarto także propozycję dalszego rozwoju zastosowania
metody AE mającego na celu określanie poziomu obciążenia granicznego
bezpiecznej eksploatacji mostu i kontrolowanego czasowego użytkowania obiektu z
występującym uszkodzeniem.
Mirosław Jan Nowakowski – NIEKONWENCJONALNA METODA
WYMIANY PODSYPKI W METRZE W SÃO PAULO
Nieprzestrzeganie podziemnego
zarysu skrajni budowli przy projektowaniu i budowie linii kolejowej powoduje
liczne niedogodności podczas późniejszej eksploatacji linii. Poważną
konsekwencją są utrudnienia przy zmechanizowanym oczyszczaniu podsypki lub jej
wymianie. Problem można częściowo rozwiązać stosując niekonwencjonalne metody
wymiany podsypki. W referacie przedstawiono sposób zastosowany na linii metra 3
Vermelha w São Paulo w Brazylii.
Magdalena Ożóg – ZMIANY LEGISLACJI
KRAJOWEJ W ZWIĄZKU Z PLANOWANĄ BUDOWĄ I EKSLPLOATACJĄ SYSTEMU KOLEI DUŻYCH
PRĘDKOŚCI W POLSCE
Budowa Kolei Dużych Prędkości
w Polsce musi zostać poprzedzona przygotowaniem odpowiedniego systemu
standaryzacyjnego osadzonego w ramach prawnych. Ze względu na fakt, że decyzje
o budowie kolei dużych prędkości w naszym kraju podjęto znacznie później niż w
innych państwach europejskich można skorzystać z istniejących doświadczeń. PKP
Polskie Linie Kolejowe S.A. rozpoczęło niezbędne działania w kierunku
przygotowania spójnego zestawu wymagań dla Kolei Dużych Prędkości w warunkach
polskich. Wspomagane są one m.in. opracowaniem wykonanym przez hiszpańską firmę
SENER (w ramach grantu rządu Hiszpanii) opisujące doświadczenie kolei
hiszpańskich w tym zakresie oraz opracowaniem Instytutu Kolejnictwa pn:
„Analiza standardów technicznych dla linii dużych prędkości w Polsce,
opracowanie propozycji zmian w instrukcjach i legislacji krajowej”.
Aleksandra Pawlak- Burakowska, Rafał Wajer – OCENA
PRAWIDŁOWOŚCI GEOMETRYCZNEJ ORAZ JAKOŚCI KONSTRUKCJI WĘZŁA TRAMWAJOWEGO, NA
PODSTAWIE ZREALIZOWANYCH BADAŃ
W pracy przedstawiono wyniki
oraz analizę podstawowych parametrów geometrycznych węzła tramwajowego ul.
Basztowa – ul. Długa w Krakowie. Odniesiono się do wymagań polskich oraz
zagranicznych w zakresie kształtowania skrzyżowań torów tramwajowych –
dokonując jednocześnie przeglądu rozwiązań konstrukcyjnych. W pracy dokonano
analizy problemów związanych z eksploatacją skrzyżowań tramwajowych pod kątem
bezpieczeństwa ruchu. Wskazano kierunki doskonalenia konstrukcji oraz przepisów
w zakresie węzłów tramwajowych.
Michał Pawłowski – ZALEŻNOŚĆ WSKAŹNIKA
ZAGĘSZCZENIA OD WSKAŹNIKA ODKSZTAŁCENIA Z PRÓBNYCH OBCIĄŻEŃ MODELI PODTORZA Z
NIESORTU KAMIENNEGO
W artykule zaprezentowano
rezultaty laboratoryjnych testów wielkowymiarowych modeli podtorza kolejowego z
niesortu kamiennego – jednego z etapów badań mających na celu określenie
zależności wskaźników zagęszczenia i odkształcenia służących do oceny stanu
zagęszczenia podtorza. Opisano przebieg i wyniki badań wstępnych, zasadniczych
i kontrolnych. Na podstawie wyników oznaczeń opracowano zależność wskaźników
zagęszczenia i odkształcenia dla niesortu kamiennego. Podano wnioski wynikające
z przeprowadzonych doświadczeń.
Elżbieta Pilecka, Mirosława Bazarnik – ZNACZENIE
ROZPOZNANIA GEOLOGICZNO-GEOFIZYCZNEGO W CELU UTRZYMANIA STATECZNOŚCI PODŁOŻA
TRAS KOLEJOWYCH
W artykule zwrócono uwagę na
znaczenie projektowania i wykonywania badań geologicznych ze szczególnym
uwzględnieniem metod geofizycznych rozpoznania podłoża gruntowego przy
realizacji posadowień obiektów infrastruktury kolejowej. Przedstawiono
przykłady wykorzystania metod geofizycznych do lepszego rozpoznania warunków
geologiczno - inżynierskich dla ochrony tras kolejowych. Prezentowane
przykłady dotyczą rozpoznania deformacji nieciągłych na terenach górniczych
stwarzających ogromne ryzyko dla bezpiecznej eksploatacji linii kolejowych.
Elżbieta Pilecka, Tomasz Manterys – MOŻLIWOŚCI MONITOROWANIA
OSUWISK WZDŁUŻ TRAS KOLEJOWYCH Z WYKORZYSTANIEM SKANINGU LASEROWEGO
W artykule przedstawiono nowe
możliwości monitorowania osuwisk wzdłuż tras kolejowych z wykorzystaniem metod
teledetekcyjnych. Osuwiska są dużym zagrożeniem dla tras kolejowych i powodują
szkody, w szczególności na obszarze Karpat polskich. Przedstawiono przyczyny
powstawania osuwisk i aktualne metody monitorowania tego zagrożenia.
Zaproponowano rozwinięcie monitorowania osuwisk o metody teledetekcji
satelitarnej, lotniczej i naziemnej. W szczególności zwrócono uwagę, na to iż
najlepszą, a przy tym szybką i dokładną metodą pomiarową jest naziemny skaning
laserowy.
Marek Sabalski – ODSTĘPSTWA OD WARUNKÓW
TECHNICZNYCH W REGULACJI USTAWY PRAWO BUDOWLANE I USTAWY O TRANSPORCIE
KOLEJOWYM
Artykuł dotyczy uwarunkowań
prawnych zgody na odstępstwo od warunków technicznych udzielanej przez organy
administracji techniczno-budowlanej. Autor wskazuje podstawy prawne, analogie i
różnice między dwoma trybami postępowania w sprawie zgody na odstępstwo.
Artykuł opiera się na przepisach ustawy Prawo budowlane i ustawy o transporcie
kolejowym oraz aktualnym orzecznictwie sądów administracyjnych.
Grzegorz Sapoń, Łukasz Franek – OBSŁUGA TRANSPORTEM
SZYNOWYM STADIONU MIEJSKIEGO WE WROCŁAWIU W TRAKCIE UEFA EURO2012
Zbliżające się Mistrzostwa
Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO2012, które odbędą się w Polsce oraz na
Ukrainie, stanowią ogromne wyzwanie transportowe dla miast gospodarzy.
Doświadczenia miast w których organizowane były tego typu imprezy, ale również
miast polskich, które organizowały lub organizują cyklicznie imprezy masowe
dowodzą konieczności zapewnienia znacznej podaży w transporcie zbiorowym,
jedynym środku, który jest w stanie obsłużyć ogromne ilości uczestników, w
stosunkowo krótkim czasie.
W referacie przedstawiono w
skrócie wnioski oraz zalecenia dla obsługi transportowej z wykorzystaniem
transportu szynowego Stadionu Miejskiego we Wrocławiu, jednej z aren UEFA
EURO2012, sformułowane przez zespół projektowy, w pracach którego uczestniczyli
autorzy.
Łucjan Siewczyński, Michał Pawłowski – ODDZIAŁYWANIE
PŁYT PRÓBNYCH NA PODTORZE
Referat zawiera analizę
współpracy z podtorzem płyt do określania modułów odkształcenia w próbnych
obciążeniach. Uwzględnione są obecnie stosowane płyty okrągłe oraz płyty
czworokątne zgodne z kształtem podkładów. Przeprowadzono analizę stanu
naprężenia podtorza pod płytami obciążającymi i podano wnioski dotyczące
głębokości strefy oddziaływania płyt na podtorze.
Andrzej Surowiecki, Wojciech Kozłowski, Marcin
Wasiak, Lechosław Grabowski – ANALIZA STANU NAPRĘŻEŃ W PODKŁADZIE KOLEJOWYM
JAKO FUNKCJA PARAMETRÓW PODŁOŻA
Tematem artykułu jest jakość
współpracy podstawowych elementów nawierzchni kolejowej na bazie modelowania
numerycznego. Opracowaną „mapę” naprężeń stycznych w podkładzie kolejowym, w
funkcji zmian warunków posadowienia podkładu, charakteryzowanych wskaźnikiem
zagęszczenia podsypki i lokalizacją stref zagęszczenia. Artykuł relacjonuje
kontynuację badań, które jako pierwszy etap projektu dotyczyły jedynie analizy
stanu naprężeń normalnych.
Vincent Talfumiere, Jean-Marc Terpereau – ZARZĄDZANIE
PROJEKTAMI Z DZIEDZINY INŻYNIERII LĄDOWEJ, NA PRZYKŁADZIE BUDOWY KOLEI DUŻYCH
PRĘDKOŚCI, Z UWZGLĘDNIENIEM ASPEKTÓW FDMS (NIEZAWODNOŚĆ – DOSTĘPNOŚĆ –
UTRZYMANIE – BEZPIECZEŃSTWO)
Budowa Kolei Dużych Prędkości
opiera się na optymalizacji ekonomicznej projektu, która pociąga za sobą jego
optymalizację techniczną, która z kolei musi uwzględniać powykonawczą
techniczną obsługę infrastruktury. W tym celu, również w dziedzinie inżynierii
lądowej i wodnej, zostało opracowane pojęcie FDMS. Przykładem pokazującym
zastosowanie tego typu podejścia do zagadnień projektowych, jest budowa linii
LGV RHIN-RHÔNE.
Kazimierz Towpik – KOLEJ MAGNETYCZNA -
PERSPEKTYWY ROZWOJU
W artykule omówiono istniejące
systemy kolei magnetycznej, niezrealizowane projekty połączeń miast
europejskich, studia celowości budowy połączeń międzynarodowych oraz projekty i
koncepcje rozwoju kolei magnetycznej na innych kontynentach.
Jerzy Turkiewicz – DANE PRZESTRZENNE DEDYKOWANE
PRZEDSIĘWZIĘCIOM INFRASTRUKTURALNYM „PO ŚLADZIE” NA ETAPIE DOKUMENTACJI
PRZEDPROJEKTOWEJ
Ogłoszone przez Zamawiającego
zamówienie na studium wykonalności dotyczy projektu nowobudowanej linii
kolejowej o długości ok. 470 km. Związane z tą inwestycją m.in. zagadnienia
trasowania linii w terenie i jej oddziaływanie na środowisko o tak dużej skali
nie były przedmiotem analiz u Zamawiającego. Z tego względu Zamawiający podjął
decyzję o ogłoszeniu zamówienia w trybie dialogu konkurencyjnego. Realizacja
studium wykonalności pokazała zasadność tego wyboru. W dziedzinie dotyczącej
geodezji i kartografii zastosowano najnowocześniejsze zdobycze techniki,
które umożliwiły opracowanie dokumentacji środowiskowej i trasowania zgodnie z
harmonogramem realizacji studium wykonalności.
Andrzej Uznański – TECHNIKI SATELITARNE W
NOWOCZESNYCH TECHNOLOGIACH POMIARÓW GEODEZYJNYCH NA TERENACH KOLEJOWYCH
Budowa nowych oraz utrzymanie
istniejących linii kolejowych, a także modernizacje nawierzchni kolejowych,
polegające na przystosowaniu ich do wyższych parametrów
techniczno-eksploatacyjnych stawiają wysokie wymagania wykonawcom robót
geodezyjnych. Rozwój technik pomiarowych pozwala na opracowywanie nowych
technologii realizacji pomiarów geodezyjnych. W pracy przedstawiono techniki
pomiarów satelitarnych oraz istotę synergicznego wykorzystania ich wraz z
pomiarami naziemnymi w geodezyjnej obsłudze inwestycji o charakterze liniowym.
Wskazano również na zagrożenia dla jakości wyników pomiarów satelitarnych, czy
wręcz przeciwwskazania dla wykorzystywania na terenach kolejowych najnowszej
techniki satelitarnych sieciowych pomiarów kinematycznych w czasie rzeczywisty.
Zagadnienie jakości pomiarów geodezyjnych nabiera szczególnego znaczenia przy
realizacji odcinków kolei dużych prędkości.
Adam Wielądek – TRANSPORT KOLEJOWY – WNIOSKI Z
PRZESZŁOŚCI
Referacie przybliżono rys
historyczny rozwoju transportu i infrastruktury kolejowej w Polsce w okresie
powojennym, w szczególności porównano lata 1945 do 1989 i odniesiono do okresu
po transformacji ustrojowej.
Kazimierz Woźniak, Radosław Burak-Romanowski – TECHNOLOGIE
PRZEBUDOWY SIECI TRAKCYJNEJ
Niniejszy referat przedstawia
zagadnienia związane z procesem budowy/modernizacji sieci trakcyjnej na liniach
zarządzanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Wyszczególnia akty prawne
oraz uregulowania wewnętrzne przyjęte do stosowania w PKP Polskie Linie
Kolejowe S.A. w zakresie modernizacji sieci trakcyjnej. Ponadto przedstawia
proces budowy/modernizacji, skrótowo opisuje poszczególne fazy wykonania jej
przebudowy, tj.: technologie posadawiania konstrukcji wsporczych na
fundamentach palowych, montaż sieci trakcyjnej z wykorzystaniem pociągu do
potokowej wymiany sieci trakcyjnej, demontaż sieci trakcyjnej, wykorzystanie
przy likwidacji wyeksploatowanych fundamentów konstrukcji wsporczych sieci
trakcyjnej technologii wyburzania metodą minerską.
Andrzej Żurkowski – NOWOCZESNE ZASADY
KSZTAŁTOWANIA ROZKŁADU JAZDY POCIĄGÓW PASAŻERSKICH
Kierunki rozwoju systemu
przewozów pasażerskich transportem kolejowym w kontekście rozwoju innych
środków transportu. Nowoczesne zasady kształtowania systemu publicznego
transportu zbiorowego w miastach i regionach oraz pomiędzy nimi. Rola
transportu kolejowego w obsłudze układu osadniczego obecnie oraz w najbliższych
latach. Wymagania odnośnie do transportu kolejowego. Kształtowanie kolejowej
oferty przewozowej. Rytmizacja i strukturyzacja rozkładu jazdy pociągów.
ARTYKUŁY SPONSOROWANE
Sławomir Gąsiorowski - WZMACNIANIE PODTORZA
METODĄ STABILIZACJI GRUNTÓW SPOIWAMI NA PRZYKŁADZIE MODERNIZACJI LINII LK96
Na nowoczesność państwa składają
się m.in. rozbudowane sieci autostrad oraz linii szybkiej kolei, które
zapewniając sprawną logistykę przyśpieszają rozwój ekonomiczny kraju. W tej
sytuacji niezmiernie ważna jest efektywność ekonomiczna przedsięwzięcia. Aby
pociągi mogły szybko poruszać się po torach, wymagane jest, aby podtorze
kolejowe było nośne i stabilne. Alternatywą dla wymiany gruntu jest ulepszanie
i stabilizacja gruntów spoistych i niespoistych z udziałem wapna i/lub cementu.
Metoda od ponad 20 lat obecna na polskich drogach, obecnie coraz śmielej
wkraczająca na szlaki kolejowe.
Leszek Lewiński, Piotr Rosiński,
Grzegorz Szóstakowski – NOWOCZESNE ZAMKNIĘCIA ROZJAZDOWE – PIERWSZE
DOŚWIADCZENIA EKSPLOATACYJNE NA SIECI PKP PLK
W referacie przedstawiono
proces wdrożenia oraz pierwsze doświadczenia eksploatacyjne na sieci PKP PLK
S.A. związane z zastosowaniem hermetycznych zamknięć nastawczych typu
Spherolock NG.
Omówiono proces przygotowań do
ich zabudowy w istniejących rozjazdach oraz przybliżono proces wymiany
klasycznych zamknięć na zamknięcia hermetyczne. Przedstawiono pierwsze
doświadczenia eksploatacyjne oraz wstępne wnioski i propozycje związane z
optymalnym wykorzystaniem nowego rozwiązania.
Piotr Michowski, Piotr Rosiński
– TUNEL GOTTHARDA JAKO PRZYKŁAD ZASTOSOWANIA NOWOCZESNEJ TECHNIKI ROZJAZDOWEJ
Przedstawiono tunel Gottharda
(najdłuższy tunel kolejowy świata) jako przykład zastosowania nowoczesnych
systemów rozjazdowych. Omówiono przesłanki wyboru rozwiązań technicznych oraz
najważniejszych cech zastosowanych systemów: zintegrowanego systemu
przestawiania i kontroli Hydrostar oraz systemu diagnostyki Roadmaster, których
właściwości pozwoliły na spełnienie wysokich wymagań dotyczących dostępności
oraz podatności utrzymaniowej systemu przy zachowaniu wymaganego poziomu
bezpieczeństwa.
Tomasz Pradela, Tomasz Białobrzeski – WYBRANE METODY WZMACNIANIA PODŁOŻA
GRUNTOWEGO POD NASYPAMI KOLEJOWYMI. PRZYKŁAD REALIZACJI
Artykuł jest relacją z
przeprowadzonych robót wzmocnienia podłoża w technologii kolumn żwirowo –
betonowych w trakcie realizacji zadania: Modernizacja linii kolejowej E65,
odcinek Warszawa – Gdynia, etap I, obszar LCS Gdańsk i LCS Gdy