Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

Nowoczesne technologie w kolejnictwie - SITK 2009

20-01-2014, 19:40
Aukcja w czasie sprawdzania nie była zakończona.
Cena kup teraz: 25 zł     
Użytkownik Ksiegarz_KnC
numer aukcji: 3868317441
Miejscowość Kraków
Wyświetleń: 1   
Koniec: 18-01-2014 22:01:40

Dodatkowe informacje:
Stan: Nowy
Waga (z opakowaniem): 1.50 [kg]
Okładka: miękka
Rok wydania (xxxx): 2009
Kondycja: bez śladów używania
Język: polski
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

KOLEJ na CZYTANIE (KnC)

Zapraszam do Kolekcji

„Zeszyty naukowe SITK”

 

Opracowania naukowe, referaty, prace autorów pracujących w ośrodkach naukowo-badawczych jak i praktyków z poszczególnych dziedzin naszego życia są bezcennymi materiałami, pozwalającymi poznać najnowsze osiągnięcia w danej dziedzinie. Proponuję Ci materiał może w mało ciekawej dziedzinie jakim jest transport szynowy (transport kolejowy, transport miejski). Posiada ona jednak swoich fanów jak i osoby w niej pracujące zainteresowane jej dniem dzisiejszym i rozwojem w najbliższej przyszłości.

Przedstawiam zeszyt naukowo-techniczny Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji Rzeczpospolitej Polskiej będący zbiorem referatów przedstawionych podczas konferencji zorganizowanej w 2009 roku, pt.

Nowoczesne technologie i systemy zarządzania
w transporcie szynowym

Proponuję zeszyt z 2009 roku.

Wydawcą tego opracowania jest SITK RP Oddział w Krakowie.

Egzemplarz oferuję w stanie nowym, „prosto z drukarni”.

Do ceny w momencie kupna doliczam koszt wysyłki /uwzględnij to proszę przy zamówieniu/.

Książkę wysyłam natychmiast po wpływie pieniędzy na moje konto.

Sposób zapłaty do wyboru:

Wpłata na konto nr 93 1470 [zasłonięte] 0[zasłonięte]0025063 [zasłonięte] 600001 w EUROBANKU lub opcja „PayU”.

W opisie podaj proszę swoje imię, adres gdzie mam wysłać książkę oraz nr transakcji.

Jeżeli jesteś z Krakowa – możliwa jest opcja bezpośredniego przekazania książki po umówieniu miejsca spotkania /nie pobieram kwoty za przesłanie książki pocztą/.

Kontakt bezpośredni: [zasłonięte]@poczta.onet.pl

Szczegółowy opis zawartości opracowania:

ARTYKUŁY

Henryk Bałuch – TRWAŁOŚĆ W PROJEKTOWANIU, BUDOWIE I UTRZYMANIU NAWIERZCHNI KOLEJOWEJ

Trwałość nawierzchni kolejowej zależy od wielu czynników, włączając rodzaj stali szynowej, sztywność, układ geometryczny toru i jakość robót nawierzchniowych. W ostatnich 10 – 15 latach w szynach narastają ciągle uszkodzenia kontaktowo-zmęczeniowe. Ten rodzaj degradacji może doprowadzić ostatecznie do całkowitego uszkodzenia szyn, a nawet do wykolejenia. Znaczącą rolę odgrywa przy tym gatunek stali szynowej. Wpływ podkładek pod podkładami na sztywność nawierzchni, degradację podsypki i absorpcję wibracji ma również znaczenie w trwałości nawierzchni. Czynniki te oraz przyrost przyspieszeń na pojedynczych połączeniach torów są omawiane w tym artykule

Mariusz Maciejewski – ZRÓŻNICOWANIE STRUKTUR KOMPUTEROWYCH URZĄDZEŃ ZALEŻNOŚCIOWYCH

W artykule zostały omówione podstawowe czynniki charakteryzujące współczesne komputerowe (zależnościowe) systemy srk, a także wybrane zagadnienia analizy porównawczej tych systemów. Analiza porównawcza obejmuje tzw. filozofię zapewnienia bezpieczeństwa, metodologię tworzenia oprogramowania, opis typowych struktur (warstw) komputerowych systemów srk oraz kryteria podziału na okręgi nastawcze. W podsumowaniu postawiono tezę, że podstawą wyboru systemu są możliwości i zakres realizowanych przez system srk funkcji.

Grzegorz Stencel – NAWIERZCHNIA KOLEJOWA NA LINIACH DUŻYCH PRĘDKOŚCI

W artykule zawarto wybrane zagadnienia dotyczące projektowania i budowy nawierzchni na liniach dużych prędkości. Określono podstawowe parametry eksploatacyjne charakteryzujące wybrane linie dużych prędkości. Przedstawiono warunki geometryczne projektowania z uwzględnieniem obowiązującej Specyfikacji technicznej interoperacyjności podsystemu Infrastruktura. Zaprezentowano wybrane konstrukcje nawierzchni stosowane na liniach dużych prędkości w Europie i na Świecie.

Mieczysław Strzeboński, Henryk Bęczkowski, Zbigniew Kania – ROZWÓJ MECHANIZACJI, TECHNOLOGII I ORGANIZACJI UTRZYMANIA DRÓG KOLEJOWYCH NA PKP

Artykuł przedstawia w zarysie historię rozwoju mechanizacji, technologii i organizacji w utrzymaniu i budowie dróg kolejowych w okresie od lat powojennych drugiej wojny światowej do stanu aktualnego. Niezwykle szybki i efektywny postęp techniczny i technologiczny w Służbie Drogowej PKP, jaki notuje się od końca lat 60-tych nie byłby możliwy bez powołania przez ówczesne Ministerstwo Komunikacji specjalistycznych jednostek technicznych - Oddziałów, a następnie Zakładów Maszyn Torowych. Artykuł może być interesującym materiałem szkoleniowym dla nowych pracowników kolei w zakresie utrzymania i budowy dróg kolejowych.

Krzysztof Kozioł, Krzysztof Stypuła - P OMIARY DRGAŃ I SYMULACJE KOMPUTEROWE W PROJEKTOWANIU WIBROIZOLACJI NAWIERZCHNI SZYNOWYCH

W artykule przedstawiono problematykę pomiarów w budynkach drgań generowanych przez transport szynowy oraz wymagania w zakresie akredytacji laboratoriów oferujących takie pomiary i wykonywanie ocen wpływu drgań na budynki i na ludzi przebywających w budynkach. Wskazano na rolę baz danych pomiarowych oraz symulacji komputerowych jako narzędzia do prognozowania wspomnianych wpływów oraz projektowania wibroizolacji nawierzchni szynowych. Zaprezentowano przykłady zastosowania symulacji komputerowych w projektowaniu wibroizolacji nawierzchni kolejowej w tunelu oraz nawierzchni tramwajowej na trasie W-Z w Warszawie (na ulicy i na Wiadukcie Pancera).

Andrzej Surowiecki, Wojciech Kozłowski, Wiesław Kielanowski – WYBRANE ZAGADNIENIA NOŚNOŚCI PODŁOŻA DRÓG SZYNOWYCH ZE WZMOCNIENIEM

Tematem artykułu jest ocena efektywności wzmocnienia podłoża nawierzchni kolejowej, traktowanej jako układ wielowarstwowy ośrodka ziarnistego. W pierwszej części opracowania zamieszczono modele analityczne warstwy ośrodka sypkiego wzmocnionego poziomymi wkładkami, których idea prowadzi do oszacowania nośności podbudowy toru ze wzmocnieniem, w oparciu o rezultaty badań doświadczalnych, zrealizowanych na fizycznych modelach laboratoryjnych. Część druga ma charakter rozpoznania możliwości numerycznych oszacowań nośności i zawiera założenia procedur zmierzających do oszacowania nośności wzmocnionego podłoża, przy zastosowaniu zaawansowanych metod i podejść w geotechnice i mechanice teoretycznej. W podsumowaniu referatu podano wskazówki pomocne w zaawansowaniu poruszanych zagadnień.

Adam Wielądek – JAK ZAPOBIEC KURCZENIU SIĘ KOLEI?

W artykule przedstawiono zagadnienia związane z własnością, zarządzaniem, utrzymaniem, rozwojem oraz dostępem do infrastruktury kolejowej w Europie. Wskazano przyczyny braku zrównoważonego rozwoju transportu lądowego w Polsce, a także nakreślono rekomendacje dotyczące kierunków zmian.

Wiesław Zabłocki – SYNTEZA FUNKCJI NALEŻNOŚCIOWYCH STACYJNEGO SYSTEMU SRK

W artykule przedstawiono zarys metody formalizacji systemu srk. Podstawą formalizacji są własności drogi przebiegu analizowane zgodnie z zasadami bezpieczeństwa ze szczególnym uwzględnieniem funkcji sprzeczności dróg przebiegów. Zaproponowana metoda formalizacji definiuje uporządkowane statyczne i dynamiczne struktury danych oraz relacje. Struktury informacji są podstawą konstrukcji relacji, które pozwalają sformułować funkcje i inne relacje zależnościowe systemu srk, a w tym i funkcje sprzeczności dróg przebiegów. Opis $formalny relacji i funkcji zależnościowych umożliwia zredagowanie równań zależnościowych warunkujących algorytmizację sterowania. Rezultatem powyższych badań jest formalny (matematyczny) model systemu srk. Model i zbudowany na jego podstawie symulator stanowią narzędzia badawcze, które pozwalają nie tylko wnioskować o systemie srk, a także tworzyć system rzeczywisty.

Krzysztof Grochowski, Ireneusz Sitek, Mariusz Maciejewski, Sławomir Jasiński – BUDOWA URZĄDZEŃ KIEROWANIA I STEROWANIA RUCHEM
ILTOR-2 I WT UZ

Artykuł prezentuje podstawowe cechy funkcjonalne i strukturę techniczną urządzeń kierowania i sterowania ruchem, proponowanych dla kolejnictwa polskiego, budowanych jako połączenie systemów ILTOR-2 i WT UZ.

Radosław Mazurkiewicz – ROLA TRANSPORTU SZYNOWEGO W OBSŁUDZE EURO 2012 WE WROCŁAWIU

W referacie przedstawiono ogólne założenia organizacji mistrzostw Europy w piłce nożnej Euro 2012 we Wrocławiu. Opisano rolę, jaką ma pełnić kolej w czasie mistrzostw. Scharakteryzowano główne planowane inwestycje w zakresie infrastruktury kolejowej, które są przewidziane do zakończenia przed połową roku 2012. W referacie zamieszczono także słabe strony koncepcji przewidzianych do realizacji, przedstawiono ich niektóre mankamenty oraz zasygnalizowano sposoby ich poprawy.

Kazimierz Towpik – PROBLEMY DIAGNOSTYKI TORU BEZSTYKOWEGO

Nierównomierny rozkład sił podłużnych w szynach toru bezstykowego może doprowadzić w niekorzystnych warunkach do jego odkształcenia, a nawet wyboczenia. Zmianę rozkładu sił powoduje również wykonywanie robót utrzymania. Tradycyjna diagnostyka wykorzystuje pomiar przemieszczeń podłużnych szyn metodą punktów stałych. Zastosowanie innych metod pomiaru umożliwi w przyszłości ciągłe monitorowanie stanu toru bezstykowego.

Ivana Martinčević, Przemysław Brona – SYSTEMY KOLEJOWO - TRAMWAJOWE NA PRZYKŁADZIE CHEMNITZ I KASSEL

W niniejszym artykule przedstawione zostały systemy kolejowo - tramwajowe powstałe w dwóch niemieckich miastach - Chemnitz i Kassel. Dla każdego miasta podano charakterystykę linii, po których poruszają się tramwaje dwusystemowe, między innymi parametry techniczne linii, długości tras, a także lokalizację i infrastrukturę przystankową. Opisano również organizację ruchu tramwajów dwusystemowych w warunkach kolejowych. Następnie scharakteryzowano pojazdy i podano ich podstawowe parametry. Artykuł zawiera także krótki opis uwarunkowań formalno – prawnych dla takich systemów. Opisano również plany rozbudowy systemów kolejowo – tramwajowych w tych miastach.

Igor Gisterek, Marek Krużyński – ANALIZA EFEKTÓW POWIERZCHNIOWEJ STABILIZACJI PODSYPKI ŻYWICAMI SYNTETYCZNYMI

W artykule przedstawiono wyniki symulacji efektów stabilizacji żywicami syntetycznymi górnej warstwy podsypki tłuczniowej w torze kolejowym. Rozwiązanie to ma na celu wzmocnienie pryzmy podsypki w torach przystosowanych do eksploatacji z dużymi prędkościami. Przeanalizowano rozkłady przemieszczeń w kierunku wzdłużnym nawierzchni i w kierunku poprzecznym do osi toru, w tym dla modelu ze stabilizowaną tylko górną warstwą podsypki i całą warstwą powierzchniową, ze skarpami włącznie. Wyniki badań i obliczeń komputerowych wskazują na celowość zastosowania tego rodzaju technologii przy budowie dróg kolejowych dla dużych prędkości ruchu pociągów.

Barbara Kaleta, Maciej Puchała – KOMPUTEROWE WSPOMAGANIE KIEROWANIA RUCHEM POCIĄGÓW

Szerokie zastosowanie systemów komputerowych zmienia charakter pracy na poszczególnych stanowiskach. W referacie przedstawiono ten problem w odniesieniu do stanowiska dyżurnego ruchu, który współpracując z dyspozytorem realizuje proces kierowania ruchem pociągów. Wyposażenie stanowisk dyżurnych ruchu w odpowiednio oprogramowane terminale pracujące w sieci umożliwi dostęp do koniecznej informacji, a także wymianę tej informacji z innymi stanowiskami związanymi z ruchem pociągów. Inne zagadnienie to komputerowe systemy sterowania ruchem kolejowym oraz cyfrowe systemy łączności tak przewodowej jak i bezprzewodowej. Również te systemy stanowią wyposażenie stanowiska dyżurnego ruchu. Komputeryzacja procesu kierowania ruchem pociągów jest więc zagadnieniem wielowątkowym i ważnym z punktu widzenia bezpieczeństwa ruchu pociągów

Maria Bałuch – JAKOŚĆ PODBIJANIA ROZJAZDÓW KOLEJOWYCH

Dokładność regulacji położenia rozjazdów podczas ich podbijania podbijarkami automatycznymi ma zasadniczy wpływ na trwałość rozjazdów i spokojność jazdy. Jakość robót wykonywanych na rozjazdach wpływa również na długość cyklu dzielącego czas jednej naprawy od drugiej. W artykule przedstawiono syntezę wyników badań jakości robót podbijania rozjazdów oraz spostrzeżenia dotyczące najczęściej spotykanych nieprawidłowości.

Andrzej Noworyta – KONTRAKTY „PROJEKTUJ I BUDUJ” - OPTYMALNA FORMUŁA REALIZACYJNA - DOŚWIADCZENIA KZA S.A. KRAKÓW

Kontrakty „Projektuj i Buduj” to optymalna formuła realizacyjna inwestycji infrastrukturalnych, szczególnie w części dotyczącej sterowania ruchem kolejowym wraz z systemami towarzyszącymi. Kontrakty „P i B” dają możliwość skrócenia czasu realizacji i przejęcia przez Wykonawcę większej odpowiedzialności za Kontrakt, ale z drugiej strony narzucają bardzo wysokie wymagania techniczne, organizacyjne i finansowe wobec Wykonawców. Kryteriom tym są w stanie sprostać doświadczeni wykonawcy. KZA S.A. Kraków jest jednym z liderów w tym obszarze, czego dowodem są liczne referencje i nagrody z pomyślnie zakończonych realizacji.

Andrzej Wiśniewski – INNOWACYJNOŚĆ STYMULATOREM ROZWOJU FIRMY

Innowacyjna strategia błękitnego oceanu zaproponowana przez jej twórców nie jest akademickim rozważaniem i okazją do dalszych dysput i popisów rzeszy specjalistów.

Intuicyjnie odczuwa się, że sugerowane przez autorów postępowanie przy wyszukiwaniu dla siebie wolnej przestrzeni rynku jest właściwe, szczególnie jeśli sami postawimy się i w roli oferenta i w roli nabywcy. Takie dwustronne, całkiem różne spojrzenia, przekonują nas, że w owej strategii nie ma słabych punktów.

Jarosław Majchrzak – SYSTEM TAF TSI W OBSŁUDZE LOGISTYCZNEJ PRZEWOZÓW KOLEJOWYCH

W artykule przedstawiono prawne, organizacyjne i techniczne aspekty wdrożenia w przedsiębiorstwach kolejowych państw członków Unii Europejskiej, systemu wspomagającego interoperacyjność kolejowych przewozów towarowych. Celem systemu jest wzmocnienie rynkowej pozycji kolejowych przewoźników towarowych, w stosunku do transportu drogowego. TSI TAF (Techniczne Specyfikacje Interoperacyjności, Telematyczne Aplikacje dla Przewozów Towarowych) jest systemem obejmującym dwa aspekty. Część techniczna obejmuje opracowanie i wdrożenie systemu informatycznego umożliwiającego przesyłanie komunikatów między różnymi przedsiębiorstwami kolejowymi w Europie. System w możliwie bezinwazyjny sposób będzie się łączył ze sobą lokalne systemy informatyczne wspomagające przewozy towarowe. System będzie przesyłać zaszyfrowane dane w postaci komunikatów. System TSI TAF składać się będzie z modułu centralnego, który umożliwi administrowanie systemem. W module centralnym zapisane będą także dane referencyjne i pliki danych słownikowych wspólnych dla wszystkich użytkowników. Poszczególne systemy krajowe będą komunikować się ze sobą, poprzez lokalnie zainstalowane instancje Interfejsu Uniwersalnego (Common Interface). Część funkcjonalna systemu obejmuje komunikaty, które będą przesyłane między użytkownikami systemu. Opis każdego komunikatu obejmuje zawartość i okoliczności, które determinują jego nadanie. Poza budową części wspólnej – europejską, system wymagać będzie dostosowania aplikacji krajowych. Nieodzowne będzie zbudowanie infrastruktury przejściowej i modułów wewnętrznych, które w bezpieczny i precyzyjny sposób zinterpretują nadesłane zapytania i wygenerują właściwą odpowiedź.

Andrzej Massel – ROZMIESZCZENIE POŁĄCZEŃ ROZJAZDOWYCH NA MODERNIZOWANYCH LINIACH KOLEJOWYCH

Artykuł przedstawia praktykę modernizacji linii kolejowych w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem schematu funkcjonalnego linii i rozmieszczenia posterunków ruchu. Zostały porównane odległości między posterunkami umożliwiającymi zmianę toru oraz wyprzedzanie pociągów na wybranych liniach kolejowych w Czechach, w Niemczech i w Polsce. Przedstawiono wskazania do projektowania zawarte w opracowanych standardach - szczegółowych warunków technicznych dla modernizacji lub budowy linii kolejowych do prędkości vmax ≤ 200 km/h dla taboru konwencjonalnego oraz 250 km/h dla taboru z wychylnym pudłem.

Stanisław Oszczak, Cezary Specht, Władysław Koc – PRÓBA OCENY DOKŁADNOŚCI POMIARÓW SATELITARNYCH TORU KOLEJOWEGO

W pracy przedstawiono rozwój technik pomiarów satelitarnych GPS, na tle zmieniających się rozwiązań wyznaczania fazowej poprawki pseudoodległościowej. Wskazano na występujące różnice w wykorzystaniu pomiarów RTK z pojedynczej stacji oraz aktywnych sieci geodezyjnych. Na podstawie uzyskanych danych z ok. 40-kilometrowego odcinka linii kolejowej dokonano analizy błędu wyznaczeń współrzędnych sieci ASG-EUPOS, w porównaniu do badań przeprowadzonych przez innych autorów. Wskazano na istotny udział błędów wynikających ze zmienności współczynników geometrycznych DOP na wyniki pomiarów. Uzyskane wartości współrzędnych dały podstawę do rozpatrzenia możliwości wykorzystania techniki pomiarów satelitarnych przy określaniu miarodajnych danych do projektowania układów geometrycznych toru.

Wojciech Kozłowski,, Andrzej Surowiecki – WPŁYW KONFIGURACJI OPOROWEJ ŚCIANY GABIONOWEJ NA STATECZNOŚĆ NASYPU KOMUNIKACYJNEGO

Obiektem badań jest nasyp komunikacyjny ze skarpą stabilizowaną przy zastosowaniu oporowej ściany złożonej z koszy siatkowo-kamiennych (gabionów). Przeprowadzono analizę stateczności ściany, w zakresie wartości współczynników stateczności: na przesunięcie, wywrócenie oraz obrót względem powierzchni poślizgu obejmującej całość budowli z fragmentem podłoża. Parametrem zmiennym jest konfiguracja ściany. Wartości współczynników stateczności były podstawą weryfikacji autorskiego programu numerycznego. Program został sporządzony w celu wspomagania klasycznych obliczeń i uwzględnia postępujące deformacje elementów ściany.

Mariusz Buława – SYSTEM INFORMATYCZNY DAT – PIERWSZE DOŚWIADCZENIA EKSPLOATACYJNE

W artykule przedstawiono system informatyczny DSAT gromadzący i udostępniający informacje z urządzeń detekcji stanów awaryjnych taboru wdrażany na sieci PKP PLK S.A. Omówiono również pierwsze doświadczenia eksploatacyjne związane z funkcjonowaniem systemu oraz pozyskiwanymi informacjami diagnostycznymi dotyczącymi taboru eksploatowanego na polskiej sieci kolejowej.

T. Kołakowski, W. Lorenc, G. Seidl – NOWOCZESNE KONSTRUKCJE ZESPOLONE MOSTÓW KOLEJOWYCH

W artykule przedstawiono nowoczesne rozwiązania konstrukcyjne stosowane w przęsłach mostów kolejowych oraz perspektywy rozwoju tych rozwiązań w najbliższej przyszłości. Przedstawiane konstrukcje oparte są na pomyśle stosowania do budowy przęseł przeciętych dwuteowników walcowanych. W ten sposób powstaje ekonomiczna i trwała konstrukcja będąca formą pośrednią pomiędzy konstrukcją z dźwigarów obetonowanych a typowym przęsłem zespolonym.

Przemysław Brona, Baptiste Calvet – MOŻLIWOŚCI UTWORZENIA KOLEJOWEGO KORYTARZA TRANSPORTU TOWARÓW POMIĘDZY HOLANDIĄ I POLSKĄ

Artykuł jest próbą przybliżenia projektu mającego na celu zbadanie możliwości utworzenia kolejowego korytarza transportu towarowego między Holandią i Polską, a także próbą oceny stanu i perspektyw rozwoju transportu towarowego między tymi krajami wraz z identyfikacją istniejących barier i propozycją wskazania połączeń kolejowych między Polską i Holandią.

Łucjan Siewczyński – BADANIA I TECHNOLOGIE ŁĄCZONYCH NAPRAW PODTORZA W MODERNIZACJI

Podczas modernizacji podtorza na całej długości linii wzmacniana jest górna strefa podtorza przez wbudowanie warstwy ochronnej. W niektórych miejscach, według stwierdzonych potrzeb, wykonywane są także naprawy słabych miejsc podtorza. Różne naprawy w tym samym miejscu powinny być przeprowadzone w stosownej kolejności przy zastosowaniu celowo dobranych metod. W referacie omówiono trzy przykłady łączonych napraw podtorza wykonanych podczas modernizacji linii E-20 i E-30.

Andrzej Uznański – ESTYMACJA PRECYZJI I DOKŁADNOŚCI WYNIKÓW POMIARÓW RTN W ODNIESIENIU DO SIECI ASG-EUPOS

Artykuł dotyczy najnowszego narzędzia do realizacji pomiarów geodezyjnych w postaci naziemnego systemu stacji referencyjnych o zasięgu ogólnokrajowym ASG-EUPOS, który funkcjonuje w Polsce od czerwca 2008 r. i aktualnie udostępniony jest nieodpłatnie. W artykule przedstawiono zagadnienia związane z możliwościami wykorzystania w precyzyjnych pomiarach geodezyjnych stacji referencyjnych ASG-EUPOS. O doborze narzędzia do realizacji pomiarów geodezyjnych decydują aspekty techniczne w postaci oferowanej przez nie dokładności i niezawodności oraz aspekty ekonomiczne w postaci jego ceny i efektywności użycia. W pracy zaprezentowano wyniki najnowszych pomiarów testowych Autora z jesieni 2009r. Wnioski z przeprowadzonej analizy oparto na 4475 pozycjach ze 149 serii pomiarowych wykonanych na 27 punktach testowych.

Andrzej Uznański – SATELITARNE TECHNIKI POMIAROWE

W artykule zaprezentowano satelitarne techniki prowadzenia pomiarów geodezyjnych. Ujęto aktualnie dostępne metody i procedury wyznaczania pozycji punktów, umożliwiające uzyskiwanie centymetrowych lub nawet milimetrowych dokładności wyznaczania współrzędnych. Przedstawiono rozwiązania wymagające postprocessingu obserwacji satelitarnych oraz dające wyniki w czasie rzeczywistym. Opisano pomiary prowadzone przy wykorzystaniu fizycznej stacji referencyjnej lub grupy takich stacji oraz najnowsze, bazujące na naziemnych systemach stacji referencyjnych, których przykładem realizacji w Polsce jest regionalny MSPP i ogólnokrajowy ASG-EUPOS. Teoria opracowania uzupełniona jest wybranymi przykładami pomiarów satelitarnych zrealizowanych przez Autora.

W artykule zaakcentowano zalety stosowania satelitarnych technik pomiarowych, szczególnie dla obiektów o charakterze liniowym, przedstawiając również ich ograniczenia i zagrożenia dla jakości uzyskiwanych wyników pomiarów.

Włodzimierz Czyczuła, Witold Groll – BADANIA ODDZIAŁYWAŃ DYNAMICZNYCH UKŁADU POJAZD - NAWIERZCHNIA NA ODCINKACH TESTOWYCH LINII CMK

W artykule przedstawiono badania przyspieszeń drgań korpusów łożysk w pojeździe oraz sił na styku koło z szyną podczas przejazdu pociągu testowego z różnymi prędkościami (od około 100 km/h do 230 km/h). Badania te przeprowadzono przy przejeździe pociągu przez odcinki testowe, usytuowane na linii CMK, gdzie znajdują się różne typy nawierzchni: typowa nawierzchnia z podkładem PS-94 i przytwierdzeniem rodziny SB, nawierzchnia z podkładem PS-94, przytwierdzeniem rodziny SB ze wzmocnioną podsypką oraz nawierzchni z podkładem PS-08 i przytwierdzeniem ICOSTRUN-02. Badania wykazały, że w przypadku nawierzchni z podkładem PS-08 z przytwierdzeniem ICOSTRUN-02 prędkość pociągu w niewielkim stopniu wpływa na parametry dynamiczne mierzone w pojeździe. Natomiast w przypadku typowej nawierzchni SB wzrost oddziaływań wraz z prędkością jest istotny.

Tadeusz Dobrosławski – SYSTEMY INFORMATYCZNE W DETEKCJI STANÓW AWARYJNYCH TABORU - SID

Artykuł prezentuje rozwój kluczowych dla podniesienia bezpieczeństwa ruchu kolejowego systemów detekcji stanów awaryjnych taboru (DSAT). Zwraca szczególną uwagę na rolę najnowszych technik i technologii informatycznych w technice pomiarowej, jak i w zarządzaniu pozyskanymi informacjami. Artykuł oparty został na doświadczeniach z eksploatacji urządzeń DSAT na sieci kolejowej zarządzanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. na przestrzeni 2002 – 2009 roku oraz doświadczeń z wdrażania systemu informatycznego SID, przeznaczonego do zarządzania informacjami technicznymi o taborze kolejowym.

Krzysztof Grzegorzewicz, Andrzej Giergowicz – PRZEBUDOWA MOSTÓW KOLEJOWYCH POD RUCHEM

W artykule przedstawiono wybrane sposoby budowy i wzmacniania fundamentów oraz konstrukcji oporowych, ze szczególnym uwzględnieniem mostów kolejowych, po których może odbywać się ruch. Przybliżono różne rozwiązania konstrukcyjne i rodzaje fundamentów oraz ścian oporowych, omawiając sposób ich wykonania oraz zalety i wady.

Roman Bogacz, Andrzej Chudzikiewicz, Peter Meinke – OCENA JAKOŚCI TORU KOLEJOWEGO I UKŁADÓW BIEGOWYCH NA PODSTAWIE WIELKOŚCI FIZYCZNYCH MIERZONYCH NA KORPUSACH ŁOŻYSK ZESTAWÓW KOŁOWYCH

Artykuł dotyczy przeglądu badań związanych z oceną stanu technicznego toru i pojazdu szynowego na podstawie pomiaru sił, przyspieszeń i temperatury na korpusach łożysk zastawów kołowych. Podano wstępną propozycja klasyfikacji stanu toru opartą na jakości oddziaływania pojazdu szynowego z torem.

Maciej Jamka, Sergiusz Lisowski, Michał Strach – ZASTOSOWANIE WSPÓŁCZESNYCH TECHNOLOGII GEODEZYJNYCH W OKREŚLANIU GEOMETRII TORU W ASPEKCIE DOPUSZCZALNYCH PRĘDKOŚCI POCIĄGÓW

W artykule przedstawiono analizę parametrów geometrycznych układów krzywoliniowych wyznaczonych analitycznie metodą wieloelementowej analizy regresji na podstawie współrzędnych osi toru wyznaczonych metodą RTK GPS. Otrzymane parametry geometryczne, pozwoliły obliczyć wartości dopuszczalnych prędkości na badanych układach krzywoliniowych toru.

Ryszard Sikora – ZAŁOŻENIA I WYNIKI OCEN EFEKTYWNOŚCIOWYCH PROJEKTÓW KOLEJOWYCH, A MOŻLIWE DO UZYSKANIA DOFINANSOWANIE UNIJNE

W artykule poruszono problematykę wskazania uwarunkowań dla pozyskania finansowania ze strony UE dla projektów inwestycyjnych realizowanych w ramach POIiŚ w oparciu o obowiązujące regulacje. Przedstawiono rezultaty ocen efektywnościowych przykładowego projektu dotyczącego modernizacji kolejowej infrastruktury liniowej, jak też Omówiono wyznaczanie luki finansowej dla projektu i możliwego do pozyskania wsparcia Komisji Europejskiej oraz wariantowanie luki i wynikającego z niej wsparcia. Wskazano na celowość nieautomatycznego podchodzenia do problemu.

Karol Gruszka – TECHNICZNA KONCEPCJA ZABUDOWY SYSTEMU ETCS (ZAŁOŻENIA OGÓLNE)

Referat prezentuje skrótowy opis systemu ETCS, ze wskazaniem różnic w architekturze i funkcjonalności poszczególnych poziomów. Jednocześnie wskazuje na cechy charakterystyczne systemu, które wyróżniają system ETCS spośród innych systemów Bezpiecznej Kontroli Jazdy Pociągu BKJP. Wskazane zostały także kryteria, które mogą posłużyć do optymalnego wyboru poziomu systemu ETCS, w zależności od parametrów linii. Na koniec przedstawiono propozycję dotyczącą sieci kolejowej w Polsce.

Jan Kmita – NOWA GENERACJA ŁOŻYSK MOSTOWYCH ZE STOPU ALUMINIUM I MAGNEZU.

W artykule przedstawiono nową generację łożysk mostowych ze stopu aluminium i magnezu (AlMg4.5). Przybliżono zalety przedstawionych łożysk i ich wyższość nad dotychczas produkowanymi. Pokazano, że względu na olbrzymie możliwości eksploatacyjne, łożyska soczewkowe mają dużą przydatność, szczególnie w mostach kolejowych.

Jan Raczyński – PROGRAM BUDOWY LINII DUŻYCH PRĘDKOŚCI W POLSCE

W artykule przedstawiony został program budowy kolei dużych prędkości w Polsce, na który składają się dwa przedsięwzięcia: budowa nowej linii Warszawa – Łódź/Poznań/Wrocław i modernizacji linii E 65 (CMK) z przedłużeniami do Krakowa i Katowic, a dalej do granicy z Republiką Czeską i Słowacją. Obecnie prowadzone są prace nad studiami wykonalności dla tych linii, których zakończenie jest przewidziane w latach 2[zasłonięte]011-20. Prace nad budową i modernizacją są przewidziane najpóźniej od 2014 r.  Prowadzone są już działania komplementarne dla tych projektów, w szczególności nad
restrukturyzacją węzłów kolejowych i budową nowych dworców będą modernizacją istniejących.

Juliusz Sołkowski – WPŁYW PARAMETRÓW MECHANICZNYCH NAWIERZCHNI KOLEJOWEJ NA UGIĘCIA SZYNY W STREFACH PRZEJŚCIOWYCH

W artykule przedstawiono przegląd problemów związanych z nawierzchniami kolejowymi w strefach przejściowych z punktu widzenia bieżących rozważań modelowo-teoretycznych, które podważają od dawna zakorzenione przekonania, co do natury efektu progowego. Podano także przykłady badań doświadczalnych prowadzonych w Stanach Zjednoczonych, których konkluzją jest stwierdzenie braku zależności oddziaływań dynamicznych koło - szyna od różnicy sztywności nawierzchni poza obiektem i na obiekcie. Ponadto, przedstawiono zestawienia sztywności różnych systemów przytwierdzeń i nawierzchni obecnie stosowanych, podkreślając w zasadzie niewielkie różnice sztywności pomiędzy nimi. W końcowej części artykułu przeprowadzono szereg obliczeń porównawczych z wykorzystaniem trzech modeli obliczeniowych, których konkluzją jest stwierdzenie dobrej zgodności wyników. Co ważniejsze, stwierdzono jakościową różnicę w przenoszeniu obciążeń (liniach ugięcia szyny) w zależności od tego, które parametry mechaniczne nawierzchni były uzmienniane, wskazując na różnice w sztywności zginania jako na przyczynę dodatkowego obciążenia nawierzchni.

Jan Ziaja, Marcin Szwed – IZOLACJE NATRYSKOWE ORAZ PODTORZA W ŚWIETLE ANALIZY KOSZTÓW LCC

W artykule przedstawiono metody izolacji i uszczelnień firmy Stirling Lloyd oraz przybliżono technologię podtorza z asfaltu lanego firmy Aeschlimann, ze szczególnym uwzględnieniem obiektów mostowych. Pokazano, iż podniesienie standardów (mimo nieznacznego początkowego podniesienia kosztów) dotyczących izolacji mostowych, wprowadzenie pełnowartościowych metod uszczelnień, a także przestrzeganie norm europejskich skraca czas wykonania oraz prowadzi w efekcie do obniżenia kosztów budowy i eksploatacji obiektów inżynieryjnych, na co wyraźnie wskazują analizy LCC (tj. koszty obiektu od projektu przez budowę do końca eksploatacji).

 

Zapraszam serdecznie:

Grzegorz Brudny

Księgarz (KnC)