KOLEJ na CZYTANIE (KnC)
Zapraszam
do Kolekcji
„Zeszyty naukowe SITK”
Opracowania
naukowe, referaty, prace autorów pracujących w ośrodkach naukowo-badawczych jak
i praktyków z poszczególnych dziedzin naszego życia są bezcennymi materiałami,
pozwalającymi poznać najnowsze osiągnięcia w danej dziedzinie. Proponuję Ci
materiał może w mało ciekawej dziedzinie jakim jest transport szynowy
(transport kolejowy, transport miejski). Posiada ona jednak swoich fanów jak i
osoby w niej pracujące zainteresowane jej dniem dzisiejszym i rozwojem w
najbliższej przyszłości.
Przedstawiam
zeszyt naukowo-techniczny Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji
Rzeczpospolitej Polskiej będący zbiorem referatów przedstawionych podczas
konferencji zorganizowanej w 2009 roku, pt.
Nowoczesne technologie i systemy zarządzania
w transporcie szynowym
Proponuję zeszyt z 2009
roku.
Wydawcą tego opracowania jest SITK
RP Oddział w Krakowie.
Egzemplarz oferuję w stanie nowym,
„prosto z drukarni”.
Do ceny
w momencie kupna doliczam koszt wysyłki /uwzględnij
to proszę przy zamówieniu/.
Książkę wysyłam natychmiast po
wpływie pieniędzy na moje konto.
Sposób zapłaty do wyboru:
Wpłata na konto nr 93 1470 [zasłonięte] 0[zasłonięte]0025063 [zasłonięte] 600001 w EUROBANKU
lub opcja „PayU”.
W opisie podaj
proszę swoje imię, adres gdzie mam wysłać książkę oraz nr transakcji.
Jeżeli jesteś z
Krakowa – możliwa jest opcja bezpośredniego
przekazania książki po umówieniu miejsca spotkania /nie pobieram kwoty za
przesłanie książki pocztą/.
Kontakt
bezpośredni: [zasłonięte]@poczta.onet.pl
Szczegółowy opis
zawartości opracowania:
ARTYKUŁY
Henryk Bałuch – TRWAŁOŚĆ W PROJEKTOWANIU,
BUDOWIE I UTRZYMANIU NAWIERZCHNI KOLEJOWEJ
Trwałość nawierzchni kolejowej
zależy od wielu czynników, włączając rodzaj stali szynowej, sztywność, układ
geometryczny toru i jakość robót nawierzchniowych. W ostatnich 10 – 15 latach w
szynach narastają ciągle uszkodzenia kontaktowo-zmęczeniowe. Ten rodzaj
degradacji może doprowadzić ostatecznie do całkowitego uszkodzenia szyn, a
nawet do wykolejenia. Znaczącą rolę odgrywa przy tym gatunek stali szynowej.
Wpływ podkładek pod podkładami na sztywność nawierzchni, degradację podsypki i
absorpcję wibracji ma również znaczenie w trwałości nawierzchni. Czynniki te
oraz przyrost przyspieszeń na pojedynczych połączeniach torów są omawiane w tym
artykule
Mariusz Maciejewski – ZRÓŻNICOWANIE STRUKTUR
KOMPUTEROWYCH URZĄDZEŃ ZALEŻNOŚCIOWYCH
W artykule zostały omówione
podstawowe czynniki charakteryzujące współczesne komputerowe (zależnościowe)
systemy srk, a także wybrane zagadnienia analizy porównawczej tych systemów.
Analiza porównawcza obejmuje tzw. filozofię zapewnienia bezpieczeństwa,
metodologię tworzenia oprogramowania, opis typowych struktur (warstw)
komputerowych systemów srk oraz kryteria podziału na okręgi nastawcze. W
podsumowaniu postawiono tezę, że podstawą wyboru systemu są możliwości i zakres
realizowanych przez system srk funkcji.
Grzegorz Stencel – NAWIERZCHNIA KOLEJOWA NA
LINIACH DUŻYCH PRĘDKOŚCI
W artykule zawarto wybrane
zagadnienia dotyczące projektowania i budowy nawierzchni na liniach dużych
prędkości. Określono podstawowe parametry eksploatacyjne charakteryzujące
wybrane linie dużych prędkości. Przedstawiono warunki geometryczne
projektowania z uwzględnieniem obowiązującej Specyfikacji technicznej
interoperacyjności podsystemu Infrastruktura. Zaprezentowano wybrane
konstrukcje nawierzchni stosowane na liniach dużych prędkości w Europie i na
Świecie.
Mieczysław Strzeboński, Henryk Bęczkowski, Zbigniew
Kania – ROZWÓJ MECHANIZACJI, TECHNOLOGII I ORGANIZACJI UTRZYMANIA DRÓG
KOLEJOWYCH NA PKP
Artykuł przedstawia w zarysie
historię rozwoju mechanizacji, technologii i organizacji w utrzymaniu i
budowie dróg kolejowych w okresie od lat powojennych drugiej wojny światowej do
stanu aktualnego. Niezwykle szybki i efektywny postęp techniczny i
technologiczny w Służbie Drogowej PKP, jaki notuje się od końca lat 60-tych nie
byłby możliwy bez powołania przez ówczesne Ministerstwo Komunikacji specjalistycznych
jednostek technicznych - Oddziałów, a następnie Zakładów Maszyn Torowych.
Artykuł może być interesującym materiałem szkoleniowym dla nowych pracowników
kolei w zakresie utrzymania i budowy dróg kolejowych.
Krzysztof Kozioł, Krzysztof Stypuła - P OMIARY DRGAŃ
I SYMULACJE KOMPUTEROWE W PROJEKTOWANIU WIBROIZOLACJI NAWIERZCHNI SZYNOWYCH
W artykule przedstawiono
problematykę pomiarów w budynkach drgań generowanych przez transport szynowy
oraz wymagania w zakresie akredytacji laboratoriów oferujących takie pomiary i
wykonywanie ocen wpływu drgań na budynki i na ludzi przebywających w budynkach.
Wskazano na rolę baz danych pomiarowych oraz symulacji komputerowych jako
narzędzia do prognozowania wspomnianych wpływów oraz projektowania
wibroizolacji nawierzchni szynowych. Zaprezentowano przykłady zastosowania
symulacji komputerowych w projektowaniu wibroizolacji nawierzchni kolejowej w
tunelu oraz nawierzchni tramwajowej na trasie W-Z w Warszawie (na ulicy i na
Wiadukcie Pancera).
Andrzej Surowiecki, Wojciech Kozłowski, Wiesław
Kielanowski – WYBRANE ZAGADNIENIA NOŚNOŚCI PODŁOŻA DRÓG SZYNOWYCH ZE
WZMOCNIENIEM
Tematem artykułu jest ocena
efektywności wzmocnienia podłoża nawierzchni kolejowej, traktowanej jako układ
wielowarstwowy ośrodka ziarnistego. W pierwszej części opracowania zamieszczono
modele analityczne warstwy ośrodka sypkiego wzmocnionego poziomymi wkładkami,
których idea prowadzi do oszacowania nośności podbudowy toru ze wzmocnieniem, w
oparciu o rezultaty badań doświadczalnych, zrealizowanych na fizycznych
modelach laboratoryjnych. Część druga ma charakter rozpoznania możliwości numerycznych
oszacowań nośności i zawiera założenia procedur zmierzających do oszacowania
nośności wzmocnionego podłoża, przy zastosowaniu zaawansowanych metod i podejść
w geotechnice i mechanice teoretycznej. W podsumowaniu referatu podano
wskazówki pomocne w zaawansowaniu poruszanych zagadnień.
Adam Wielądek – JAK ZAPOBIEC KURCZENIU SIĘ
KOLEI?
W artykule przedstawiono
zagadnienia związane z własnością, zarządzaniem, utrzymaniem, rozwojem oraz
dostępem do infrastruktury kolejowej w Europie. Wskazano przyczyny braku
zrównoważonego rozwoju transportu lądowego w Polsce, a także nakreślono
rekomendacje dotyczące kierunków zmian.
Wiesław Zabłocki – SYNTEZA FUNKCJI
NALEŻNOŚCIOWYCH STACYJNEGO SYSTEMU SRK
W artykule przedstawiono zarys
metody formalizacji systemu srk. Podstawą formalizacji są własności drogi
przebiegu analizowane zgodnie z zasadami bezpieczeństwa ze szczególnym
uwzględnieniem funkcji sprzeczności dróg przebiegów. Zaproponowana metoda
formalizacji definiuje uporządkowane statyczne i dynamiczne struktury danych
oraz relacje. Struktury informacji są podstawą konstrukcji relacji, które
pozwalają sformułować funkcje i inne relacje zależnościowe systemu srk, a w tym
i funkcje sprzeczności dróg przebiegów. Opis $formalny relacji i funkcji
zależnościowych umożliwia zredagowanie równań zależnościowych warunkujących
algorytmizację sterowania. Rezultatem powyższych badań jest formalny
(matematyczny) model systemu srk. Model i zbudowany na jego podstawie symulator
stanowią narzędzia badawcze, które pozwalają nie tylko wnioskować o systemie
srk, a także tworzyć system rzeczywisty.
Krzysztof Grochowski, Ireneusz Sitek, Mariusz
Maciejewski, Sławomir Jasiński – BUDOWA URZĄDZEŃ KIEROWANIA I STEROWANIA RUCHEM
ILTOR-2 I WT UZ
Artykuł prezentuje podstawowe
cechy funkcjonalne i strukturę techniczną urządzeń kierowania i sterowania
ruchem, proponowanych dla kolejnictwa polskiego, budowanych jako połączenie
systemów ILTOR-2 i WT UZ.
Radosław Mazurkiewicz – ROLA TRANSPORTU
SZYNOWEGO W OBSŁUDZE EURO 2012 WE WROCŁAWIU
W referacie przedstawiono
ogólne założenia organizacji mistrzostw Europy w piłce nożnej Euro 2012 we
Wrocławiu. Opisano rolę, jaką ma pełnić kolej w czasie mistrzostw.
Scharakteryzowano główne planowane inwestycje w zakresie infrastruktury
kolejowej, które są przewidziane do zakończenia przed połową roku 2012. W
referacie zamieszczono także słabe strony koncepcji przewidzianych do
realizacji, przedstawiono ich niektóre mankamenty oraz zasygnalizowano sposoby
ich poprawy.
Kazimierz Towpik – PROBLEMY DIAGNOSTYKI TORU
BEZSTYKOWEGO
Nierównomierny rozkład sił
podłużnych w szynach toru bezstykowego może doprowadzić w niekorzystnych
warunkach do jego odkształcenia, a nawet wyboczenia. Zmianę rozkładu sił
powoduje również wykonywanie robót utrzymania. Tradycyjna diagnostyka
wykorzystuje pomiar przemieszczeń podłużnych szyn metodą punktów stałych.
Zastosowanie innych metod pomiaru umożliwi w przyszłości ciągłe monitorowanie
stanu toru bezstykowego.
Ivana Martinčević, Przemysław Brona – SYSTEMY KOLEJOWO
- TRAMWAJOWE NA PRZYKŁADZIE CHEMNITZ I KASSEL
W niniejszym artykule
przedstawione zostały systemy kolejowo - tramwajowe powstałe w dwóch
niemieckich miastach - Chemnitz i Kassel. Dla każdego miasta podano
charakterystykę linii, po których poruszają się tramwaje dwusystemowe, między
innymi parametry techniczne linii, długości tras, a także lokalizację i
infrastrukturę przystankową. Opisano również organizację ruchu tramwajów
dwusystemowych w warunkach kolejowych. Następnie scharakteryzowano pojazdy i
podano ich podstawowe parametry. Artykuł zawiera także krótki opis uwarunkowań
formalno – prawnych dla takich systemów. Opisano również plany rozbudowy
systemów kolejowo – tramwajowych w tych miastach.
Igor Gisterek, Marek Krużyński – ANALIZA EFEKTÓW
POWIERZCHNIOWEJ STABILIZACJI PODSYPKI ŻYWICAMI SYNTETYCZNYMI
W artykule przedstawiono
wyniki symulacji efektów stabilizacji żywicami syntetycznymi górnej warstwy
podsypki tłuczniowej w torze kolejowym. Rozwiązanie to ma na celu wzmocnienie
pryzmy podsypki w torach przystosowanych do eksploatacji z dużymi prędkościami.
Przeanalizowano rozkłady przemieszczeń w kierunku wzdłużnym nawierzchni i w
kierunku poprzecznym do osi toru, w tym dla modelu ze stabilizowaną tylko górną
warstwą podsypki i całą warstwą powierzchniową, ze skarpami włącznie. Wyniki
badań i obliczeń komputerowych wskazują na celowość zastosowania tego rodzaju
technologii przy budowie dróg kolejowych dla dużych prędkości ruchu pociągów.
Barbara Kaleta, Maciej Puchała – KOMPUTEROWE WSPOMAGANIE
KIEROWANIA RUCHEM POCIĄGÓW
Szerokie zastosowanie systemów
komputerowych zmienia charakter pracy na poszczególnych stanowiskach. W
referacie przedstawiono ten problem w odniesieniu do stanowiska dyżurnego
ruchu, który współpracując z dyspozytorem realizuje proces kierowania ruchem
pociągów. Wyposażenie stanowisk dyżurnych ruchu w odpowiednio oprogramowane
terminale pracujące w sieci umożliwi dostęp do koniecznej informacji, a także
wymianę tej informacji z innymi stanowiskami związanymi z ruchem pociągów. Inne
zagadnienie to komputerowe systemy sterowania ruchem kolejowym oraz cyfrowe
systemy łączności tak przewodowej jak i bezprzewodowej. Również te systemy
stanowią wyposażenie stanowiska dyżurnego ruchu. Komputeryzacja procesu
kierowania ruchem pociągów jest więc zagadnieniem wielowątkowym i ważnym z
punktu widzenia bezpieczeństwa ruchu pociągów
Maria Bałuch – JAKOŚĆ PODBIJANIA ROZJAZDÓW
KOLEJOWYCH
Dokładność regulacji położenia
rozjazdów podczas ich podbijania podbijarkami automatycznymi ma zasadniczy
wpływ na trwałość rozjazdów i spokojność jazdy. Jakość robót wykonywanych na
rozjazdach wpływa również na długość cyklu dzielącego czas jednej naprawy od
drugiej. W artykule przedstawiono syntezę wyników badań jakości robót
podbijania rozjazdów oraz spostrzeżenia dotyczące najczęściej spotykanych
nieprawidłowości.
Andrzej Noworyta – KONTRAKTY „PROJEKTUJ I
BUDUJ” - OPTYMALNA FORMUŁA REALIZACYJNA - DOŚWIADCZENIA KZA S.A. KRAKÓW
Kontrakty „Projektuj i Buduj”
to optymalna formuła realizacyjna inwestycji infrastrukturalnych, szczególnie w
części dotyczącej sterowania ruchem kolejowym wraz z systemami towarzyszącymi.
Kontrakty „P i B” dają możliwość skrócenia czasu realizacji i przejęcia przez
Wykonawcę większej odpowiedzialności za Kontrakt, ale z drugiej strony
narzucają bardzo wysokie wymagania techniczne, organizacyjne i finansowe wobec
Wykonawców. Kryteriom tym są w stanie sprostać doświadczeni wykonawcy. KZA S.A.
Kraków jest jednym z liderów w tym obszarze, czego dowodem są liczne referencje
i nagrody z pomyślnie zakończonych realizacji.
Andrzej Wiśniewski – INNOWACYJNOŚĆ STYMULATOREM
ROZWOJU FIRMY
Innowacyjna strategia
błękitnego oceanu zaproponowana przez jej twórców nie jest akademickim
rozważaniem i okazją do dalszych dysput i popisów rzeszy specjalistów.
Intuicyjnie odczuwa się, że
sugerowane przez autorów postępowanie przy wyszukiwaniu dla siebie wolnej
przestrzeni rynku jest właściwe, szczególnie jeśli sami postawimy się i w roli
oferenta i w roli nabywcy. Takie dwustronne, całkiem różne spojrzenia,
przekonują nas, że w owej strategii nie ma słabych punktów.
Jarosław Majchrzak – SYSTEM TAF TSI W OBSŁUDZE
LOGISTYCZNEJ PRZEWOZÓW KOLEJOWYCH
W artykule przedstawiono
prawne, organizacyjne i techniczne aspekty wdrożenia w przedsiębiorstwach
kolejowych państw członków Unii Europejskiej, systemu wspomagającego
interoperacyjność kolejowych przewozów towarowych. Celem systemu jest
wzmocnienie rynkowej pozycji kolejowych przewoźników towarowych, w stosunku do
transportu drogowego. TSI TAF (Techniczne Specyfikacje Interoperacyjności,
Telematyczne Aplikacje dla Przewozów Towarowych) jest systemem obejmującym dwa
aspekty. Część techniczna obejmuje opracowanie i wdrożenie systemu
informatycznego umożliwiającego przesyłanie komunikatów między różnymi przedsiębiorstwami
kolejowymi w Europie. System w możliwie bezinwazyjny sposób będzie się
łączył ze sobą lokalne systemy informatyczne wspomagające przewozy towarowe.
System będzie przesyłać zaszyfrowane dane w postaci komunikatów. System TSI TAF
składać się będzie z modułu centralnego, który umożliwi administrowanie
systemem. W module centralnym zapisane będą także dane referencyjne
i pliki danych słownikowych wspólnych dla wszystkich użytkowników.
Poszczególne systemy krajowe będą komunikować się ze sobą, poprzez lokalnie
zainstalowane instancje Interfejsu Uniwersalnego (Common Interface). Część
funkcjonalna systemu obejmuje komunikaty, które będą przesyłane między
użytkownikami systemu. Opis każdego komunikatu obejmuje zawartość i
okoliczności, które determinują jego nadanie. Poza budową części wspólnej –
europejską, system wymagać będzie dostosowania aplikacji krajowych. Nieodzowne
będzie zbudowanie infrastruktury przejściowej i modułów wewnętrznych, które w
bezpieczny i precyzyjny sposób zinterpretują nadesłane zapytania
i wygenerują właściwą odpowiedź.
Andrzej Massel – ROZMIESZCZENIE POŁĄCZEŃ
ROZJAZDOWYCH NA MODERNIZOWANYCH LINIACH KOLEJOWYCH
Artykuł przedstawia praktykę
modernizacji linii kolejowych w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem schematu
funkcjonalnego linii i rozmieszczenia posterunków ruchu. Zostały porównane
odległości między posterunkami umożliwiającymi zmianę toru oraz wyprzedzanie
pociągów na wybranych liniach kolejowych w Czechach, w Niemczech i w Polsce.
Przedstawiono wskazania do projektowania zawarte w opracowanych standardach -
szczegółowych warunków technicznych dla modernizacji lub budowy linii
kolejowych do prędkości vmax ≤ 200 km/h dla taboru
konwencjonalnego oraz 250 km/h dla taboru z wychylnym pudłem.
Stanisław Oszczak, Cezary Specht, Władysław Koc
– PRÓBA OCENY DOKŁADNOŚCI POMIARÓW SATELITARNYCH TORU KOLEJOWEGO
W pracy przedstawiono rozwój
technik pomiarów satelitarnych GPS, na tle zmieniających się rozwiązań
wyznaczania fazowej poprawki pseudoodległościowej. Wskazano na występujące różnice
w wykorzystaniu pomiarów RTK z pojedynczej stacji oraz aktywnych sieci
geodezyjnych. Na podstawie uzyskanych danych z ok. 40-kilometrowego odcinka
linii kolejowej dokonano analizy błędu wyznaczeń współrzędnych sieci ASG-EUPOS,
w porównaniu do badań przeprowadzonych przez innych autorów. Wskazano na
istotny udział błędów wynikających ze zmienności współczynników geometrycznych
DOP na wyniki pomiarów. Uzyskane wartości współrzędnych dały podstawę do
rozpatrzenia możliwości wykorzystania techniki pomiarów satelitarnych przy
określaniu miarodajnych danych do projektowania układów geometrycznych toru.
Wojciech Kozłowski,, Andrzej Surowiecki – WPŁYW
KONFIGURACJI OPOROWEJ ŚCIANY GABIONOWEJ NA STATECZNOŚĆ NASYPU KOMUNIKACYJNEGO
Obiektem badań jest nasyp komunikacyjny
ze skarpą stabilizowaną przy zastosowaniu oporowej ściany złożonej z koszy
siatkowo-kamiennych (gabionów). Przeprowadzono analizę stateczności ściany, w
zakresie wartości współczynników stateczności: na przesunięcie, wywrócenie oraz
obrót względem powierzchni poślizgu obejmującej całość budowli z fragmentem
podłoża. Parametrem zmiennym jest konfiguracja ściany. Wartości współczynników
stateczności były podstawą weryfikacji autorskiego programu numerycznego.
Program został sporządzony w celu wspomagania klasycznych obliczeń i uwzględnia
postępujące deformacje elementów ściany.
Mariusz Buława – SYSTEM INFORMATYCZNY DAT –
PIERWSZE DOŚWIADCZENIA EKSPLOATACYJNE
W artykule przedstawiono
system informatyczny DSAT gromadzący i udostępniający informacje z urządzeń
detekcji stanów awaryjnych taboru wdrażany na sieci PKP PLK S.A. Omówiono
również pierwsze doświadczenia eksploatacyjne związane
z funkcjonowaniem systemu oraz pozyskiwanymi informacjami
diagnostycznymi dotyczącymi taboru eksploatowanego na polskiej sieci
kolejowej.
T. Kołakowski, W. Lorenc, G. Seidl – NOWOCZESNE
KONSTRUKCJE ZESPOLONE MOSTÓW KOLEJOWYCH
W artykule przedstawiono
nowoczesne rozwiązania konstrukcyjne stosowane w przęsłach mostów kolejowych
oraz perspektywy rozwoju tych rozwiązań w najbliższej przyszłości.
Przedstawiane konstrukcje oparte są na pomyśle stosowania do budowy przęseł
przeciętych dwuteowników walcowanych. W ten sposób powstaje ekonomiczna i
trwała konstrukcja będąca formą pośrednią pomiędzy konstrukcją z dźwigarów
obetonowanych a typowym przęsłem zespolonym.
Przemysław Brona, Baptiste Calvet – MOŻLIWOŚCI UTWORZENIA
KOLEJOWEGO KORYTARZA TRANSPORTU TOWARÓW POMIĘDZY HOLANDIĄ I POLSKĄ
Artykuł jest próbą
przybliżenia projektu mającego na celu zbadanie możliwości utworzenia kolejowego
korytarza transportu towarowego między Holandią i Polską, a także próbą oceny
stanu i perspektyw rozwoju transportu towarowego między tymi krajami wraz z
identyfikacją istniejących barier i propozycją wskazania połączeń kolejowych
między Polską i Holandią.
Łucjan Siewczyński – BADANIA I TECHNOLOGIE
ŁĄCZONYCH NAPRAW PODTORZA W MODERNIZACJI
Podczas modernizacji podtorza
na całej długości linii wzmacniana jest górna strefa podtorza przez wbudowanie
warstwy ochronnej. W niektórych miejscach, według stwierdzonych potrzeb,
wykonywane są także naprawy słabych miejsc podtorza. Różne naprawy w tym samym
miejscu powinny być przeprowadzone w stosownej kolejności przy zastosowaniu
celowo dobranych metod. W referacie omówiono trzy przykłady łączonych napraw podtorza
wykonanych podczas modernizacji linii E-20 i E-30.
Andrzej Uznański – ESTYMACJA PRECYZJI I
DOKŁADNOŚCI WYNIKÓW POMIARÓW RTN W ODNIESIENIU DO SIECI ASG-EUPOS
Artykuł dotyczy najnowszego
narzędzia do realizacji pomiarów geodezyjnych w postaci naziemnego systemu
stacji referencyjnych o zasięgu ogólnokrajowym ASG-EUPOS, który funkcjonuje w
Polsce od czerwca 2008 r. i aktualnie udostępniony jest nieodpłatnie. W artykule
przedstawiono zagadnienia związane z możliwościami wykorzystania w precyzyjnych
pomiarach geodezyjnych stacji referencyjnych ASG-EUPOS. O doborze narzędzia do
realizacji pomiarów geodezyjnych decydują aspekty techniczne w postaci
oferowanej przez nie dokładności i niezawodności oraz aspekty ekonomiczne w
postaci jego ceny i efektywności użycia. W pracy zaprezentowano wyniki
najnowszych pomiarów testowych Autora z jesieni 2009r. Wnioski z
przeprowadzonej analizy oparto na 4475 pozycjach ze 149 serii pomiarowych
wykonanych na 27 punktach testowych.
Andrzej Uznański – SATELITARNE TECHNIKI
POMIAROWE
W artykule zaprezentowano
satelitarne techniki prowadzenia pomiarów geodezyjnych. Ujęto aktualnie
dostępne metody i procedury wyznaczania pozycji punktów, umożliwiające
uzyskiwanie centymetrowych lub nawet milimetrowych dokładności wyznaczania
współrzędnych. Przedstawiono rozwiązania wymagające postprocessingu obserwacji
satelitarnych oraz dające wyniki w czasie rzeczywistym. Opisano pomiary
prowadzone przy wykorzystaniu fizycznej stacji referencyjnej lub grupy takich
stacji oraz najnowsze, bazujące na naziemnych systemach stacji referencyjnych,
których przykładem realizacji w Polsce jest regionalny MSPP i ogólnokrajowy
ASG-EUPOS. Teoria opracowania uzupełniona jest wybranymi przykładami pomiarów
satelitarnych zrealizowanych przez Autora.
W artykule zaakcentowano
zalety stosowania satelitarnych technik pomiarowych, szczególnie dla obiektów o
charakterze liniowym, przedstawiając również ich ograniczenia i zagrożenia dla
jakości uzyskiwanych wyników pomiarów.
Włodzimierz Czyczuła, Witold Groll – BADANIA ODDZIAŁYWAŃ
DYNAMICZNYCH UKŁADU POJAZD - NAWIERZCHNIA NA ODCINKACH TESTOWYCH
LINII CMK
W artykule przedstawiono
badania przyspieszeń drgań korpusów łożysk w pojeździe oraz sił na styku koło z
szyną podczas przejazdu pociągu testowego z różnymi prędkościami (od około 100
km/h do 230 km/h). Badania te przeprowadzono przy przejeździe pociągu przez
odcinki testowe, usytuowane na linii CMK, gdzie znajdują się różne typy nawierzchni:
typowa nawierzchnia z podkładem PS-94 i przytwierdzeniem rodziny SB,
nawierzchnia z podkładem PS-94, przytwierdzeniem rodziny SB ze wzmocnioną
podsypką oraz nawierzchni z podkładem PS-08 i przytwierdzeniem ICOSTRUN-02.
Badania wykazały, że w przypadku nawierzchni z podkładem PS-08 z
przytwierdzeniem ICOSTRUN-02 prędkość pociągu w niewielkim stopniu wpływa na
parametry dynamiczne mierzone w pojeździe. Natomiast w przypadku typowej
nawierzchni SB wzrost oddziaływań wraz z prędkością jest istotny.
Tadeusz Dobrosławski – SYSTEMY
INFORMATYCZNE W DETEKCJI STANÓW AWARYJNYCH TABORU - SID
Artykuł prezentuje rozwój
kluczowych dla podniesienia bezpieczeństwa ruchu kolejowego systemów detekcji
stanów awaryjnych taboru (DSAT). Zwraca szczególną uwagę na rolę najnowszych
technik i technologii informatycznych w technice pomiarowej, jak i w
zarządzaniu pozyskanymi informacjami. Artykuł oparty został na doświadczeniach
z eksploatacji urządzeń DSAT na sieci kolejowej zarządzanej przez PKP Polskie
Linie Kolejowe S.A. na przestrzeni 2002 – 2009 roku oraz doświadczeń z
wdrażania systemu informatycznego SID, przeznaczonego do zarządzania
informacjami technicznymi o taborze kolejowym.
Krzysztof Grzegorzewicz, Andrzej Giergowicz – PRZEBUDOWA
MOSTÓW KOLEJOWYCH POD RUCHEM
W artykule przedstawiono
wybrane sposoby budowy i wzmacniania fundamentów oraz konstrukcji oporowych, ze
szczególnym uwzględnieniem mostów kolejowych, po których może odbywać się ruch.
Przybliżono różne rozwiązania konstrukcyjne i rodzaje fundamentów oraz ścian
oporowych, omawiając sposób ich wykonania oraz zalety i wady.
Roman Bogacz, Andrzej Chudzikiewicz, Peter
Meinke – OCENA JAKOŚCI TORU KOLEJOWEGO I UKŁADÓW BIEGOWYCH NA PODSTAWIE
WIELKOŚCI FIZYCZNYCH MIERZONYCH NA KORPUSACH ŁOŻYSK ZESTAWÓW KOŁOWYCH
Artykuł dotyczy przeglądu
badań związanych z oceną stanu technicznego toru i pojazdu szynowego na
podstawie pomiaru sił, przyspieszeń i temperatury na korpusach łożysk zastawów
kołowych. Podano wstępną propozycja klasyfikacji stanu toru opartą na jakości
oddziaływania pojazdu szynowego z torem.
Maciej Jamka, Sergiusz Lisowski, Michał Strach
– ZASTOSOWANIE WSPÓŁCZESNYCH TECHNOLOGII GEODEZYJNYCH W OKREŚLANIU GEOMETRII
TORU W ASPEKCIE DOPUSZCZALNYCH PRĘDKOŚCI POCIĄGÓW
W artykule przedstawiono
analizę parametrów geometrycznych układów krzywoliniowych wyznaczonych
analitycznie metodą wieloelementowej analizy regresji na podstawie
współrzędnych osi toru wyznaczonych metodą RTK GPS. Otrzymane parametry
geometryczne, pozwoliły obliczyć wartości dopuszczalnych prędkości na badanych
układach krzywoliniowych toru.
Ryszard Sikora – ZAŁOŻENIA I WYNIKI OCEN
EFEKTYWNOŚCIOWYCH PROJEKTÓW KOLEJOWYCH, A MOŻLIWE DO UZYSKANIA DOFINANSOWANIE
UNIJNE
W artykule poruszono
problematykę wskazania uwarunkowań dla pozyskania finansowania ze strony UE dla
projektów inwestycyjnych realizowanych w ramach POIiŚ w oparciu o obowiązujące
regulacje. Przedstawiono rezultaty ocen efektywnościowych przykładowego
projektu dotyczącego modernizacji kolejowej infrastruktury liniowej, jak też
Omówiono wyznaczanie luki finansowej dla projektu i możliwego do pozyskania
wsparcia Komisji Europejskiej oraz wariantowanie luki i wynikającego z niej
wsparcia. Wskazano na celowość nieautomatycznego podchodzenia do problemu.
Karol Gruszka – TECHNICZNA KONCEPCJA ZABUDOWY
SYSTEMU ETCS (ZAŁOŻENIA OGÓLNE)
Referat prezentuje skrótowy
opis systemu ETCS, ze wskazaniem różnic w architekturze i funkcjonalności
poszczególnych poziomów. Jednocześnie wskazuje na cechy charakterystyczne
systemu, które wyróżniają system ETCS spośród innych systemów Bezpiecznej
Kontroli Jazdy Pociągu BKJP. Wskazane zostały także kryteria, które mogą
posłużyć do optymalnego wyboru poziomu systemu ETCS, w zależności od parametrów
linii. Na koniec przedstawiono propozycję dotyczącą sieci kolejowej w Polsce.
Jan Kmita – NOWA GENERACJA ŁOŻYSK MOSTOWYCH ZE
STOPU ALUMINIUM I MAGNEZU.
W artykule przedstawiono nową
generację łożysk mostowych ze stopu aluminium i magnezu (AlMg4.5). Przybliżono
zalety przedstawionych łożysk i ich wyższość nad dotychczas produkowanymi.
Pokazano, że względu na olbrzymie możliwości eksploatacyjne, łożyska soczewkowe
mają dużą przydatność, szczególnie w mostach kolejowych.
Jan Raczyński – PROGRAM BUDOWY LINII DUŻYCH
PRĘDKOŚCI W POLSCE
W artykule przedstawiony
został program budowy kolei dużych prędkości w Polsce, na który składają się
dwa przedsięwzięcia: budowa nowej linii Warszawa – Łódź/Poznań/Wrocław i
modernizacji linii E 65 (CMK) z przedłużeniami do Krakowa i Katowic, a dalej do
granicy z Republiką Czeską i Słowacją. Obecnie prowadzone są prace nad studiami
wykonalności dla tych linii, których zakończenie jest przewidziane w latach
2[zasłonięte]011-20. Prace nad budową i modernizacją są przewidziane najpóźniej od 2014
r. Prowadzone są już działania komplementarne dla tych projektów, w
szczególności nad
restrukturyzacją węzłów kolejowych i budową nowych dworców będą modernizacją
istniejących.
Juliusz Sołkowski – WPŁYW PARAMETRÓW
MECHANICZNYCH NAWIERZCHNI KOLEJOWEJ NA UGIĘCIA SZYNY W STREFACH PRZEJŚCIOWYCH
W artykule przedstawiono przegląd
problemów związanych z nawierzchniami kolejowymi w strefach przejściowych z
punktu widzenia bieżących rozważań modelowo-teoretycznych, które podważają od
dawna zakorzenione przekonania, co do natury efektu progowego. Podano także
przykłady badań doświadczalnych prowadzonych w Stanach Zjednoczonych, których
konkluzją jest stwierdzenie braku zależności oddziaływań dynamicznych koło -
szyna od różnicy sztywności nawierzchni poza obiektem i na obiekcie. Ponadto,
przedstawiono zestawienia sztywności różnych systemów przytwierdzeń i
nawierzchni obecnie stosowanych, podkreślając w zasadzie niewielkie różnice
sztywności pomiędzy nimi. W końcowej części artykułu przeprowadzono szereg
obliczeń porównawczych z wykorzystaniem trzech modeli obliczeniowych, których
konkluzją jest stwierdzenie dobrej zgodności wyników. Co ważniejsze,
stwierdzono jakościową różnicę w przenoszeniu obciążeń (liniach ugięcia szyny)
w zależności od tego, które parametry mechaniczne nawierzchni były uzmienniane,
wskazując na różnice w sztywności zginania jako na przyczynę dodatkowego
obciążenia nawierzchni.
Jan Ziaja, Marcin Szwed – IZOLACJE NATRYSKOWE
ORAZ PODTORZA W ŚWIETLE ANALIZY KOSZTÓW LCC
W artykule przedstawiono
metody izolacji i uszczelnień firmy Stirling Lloyd oraz przybliżono technologię
podtorza z asfaltu lanego firmy Aeschlimann, ze szczególnym uwzględnieniem
obiektów mostowych. Pokazano, iż podniesienie standardów (mimo nieznacznego początkowego
podniesienia kosztów) dotyczących izolacji mostowych, wprowadzenie
pełnowartościowych metod uszczelnień, a także przestrzeganie norm europejskich
skraca czas wykonania oraz prowadzi w efekcie do obniżenia kosztów budowy i
eksploatacji obiektów inżynieryjnych, na co wyraźnie wskazują analizy LCC (tj.
koszty obiektu od projektu przez budowę do końca eksploatacji).
Zapraszam serdecznie:
Grzegorz Brudny
Księgarz (KnC)