KOLEJ na CZYTANIE (KnC)
Zapraszam
do Kolekcji
„Zeszyty naukowe SITK”
Opracowania
naukowe, referaty, prace autorów pracujących w ośrodkach naukowo-badawczych jak
i praktyków z poszczególnych dziedzin naszego życia są bezcennymi materiałami,
pozwalającymi poznać najnowsze osiągnięcia w danej dziedzinie. Proponuję Ci
materiał może w mało ciekawej dziedzinie jakim jest transport szynowy
(transport kolejowy, transport miejski). Posiada ona jednak swoich fanów jak i
osoby w niej pracujące zainteresowane jej dniem dzisiejszym i rozwojem w
najbliższej przyszłości.
Przedstawiam
zeszyt naukowo-techniczny Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji
Rzeczpospolitej Polskiej będący zbiorem referatów przedstawionych podczas
konferencji zorganizowanej w 2009 roku, pt.
Nowoczesne technologie i systemy zarządzania
w kolejnictwie
Proponuję zeszyt z 2008
roku.
Wydawcą tego opracowania jest SITK
RP Oddział w Krakowie.
Egzemplarz oferuję w stanie nowym,
„prosto z drukarni”.
Do ceny
w momencie kupna doliczam koszt wysyłki /uwzględnij
to proszę przy zamówieniu/.
Książkę wysyłam natychmiast po
wpływie pieniędzy na moje konto.
Sposób zapłaty do wyboru:
Wpłata na konto nr 93 1470 [zasłonięte] 0[zasłonięte]0025063 [zasłonięte] 600001 w EUROBANKU
lub opcja „PayU”.
W opisie podaj
proszę swoje imię, adres gdzie mam wysłać książkę oraz nr transakcji.
Jeżeli jesteś z
Krakowa – możliwa jest opcja bezpośredniego
przekazania książki po umówieniu miejsca spotkania /nie pobieram kwoty za
przesłanie książki pocztą/.
Kontakt
bezpośredni: [zasłonięte]@poczta.onet.pl
Szczegółowy opis
zawartości opracowania:
ARTYKUŁY
Henryk
Bałuch
BADAWCZE
ASPEKTY PRZYGOTOWAŃ DO WPROWADZENIA W POLSCE DUŻYCH PRĘDKOŚCI POCIĄGÓW
Streszczenie
Budowa linii kolejowych dużych
prędkości powinna być zharmonizowana z modernizacją całego kolejnictwa. Wiele
związanych z tym zagadnień, niespotykanych na kolejach innych krajów, wymaga
interdyscyplinarnych badań. Przygotowania powinny objąć również kształcenie i
doskonalenie kadr.
Słowa kluczowe: linie
kolejowe dużych prędkości, modernizacja kolejnictwa, badania
interdyscyplinarne, rozjazdy
Mara Bałuch
ODDZIAŁYWANIA
POJAZDÓW SZYNOWYCH NA POJEDYNCZYCH POŁĄCZENIACH TORÓW
Streszczenie
W pojedynczych połączeniach
torów parametrem decydującym o spokojności jazdy i narastaniu degradacji
nawierzchni jest przyrost przyspieszenia. W referacie przedstawiono zależność
między wartością tego parametru, a rozstawem torów. Omówiono też wyniki
pomiarów geometrycznych i dynamicznych wykonanych na 12 rozjazdach położonych
na jednej z linii magistralnych.
Słowa kluczowe: rozjazd,
rozstaw torów, parametry kinematyczne, nierówności poziome, naprężenia w
szynach, siły pionowe
Mariusz
Buława
MONOTORING
I DIAGNOSTYKA URZĄDZEŃ INFRASTRUKTURY KOLEJOWEJ – WYBRANE DOŚWIADCZENIA
EUROPEJSKIE
Streszczenie
W artykule przedstawiono
aktualne tendencje kolei europejskich w zakresie monitoringu urządzeń
infrastruktury kolejowej (ang. Fixed infrastrukture asset monitiring). Obok
aspektów technicznych poruszono aspekty ekonomiczne i organizacyjne warunkujące
poprawę dostępności sieci kolejowej oraz racjonalizacje kosztów jej utrzymania.
Słowa kluczowe: monitoring
stanu technicznego systemów kolejowych, systemy monitoringu, systemy
monitoringu infrastruktury, inteligentna infrastruktura, utrzymanie zależne od
stanu technicznego, diagnostyka rozjazdów
Andrzej
Cichoń
ŚREDNIE
SZKOLNICTWO ZAWODOWE W POLSCE
Streszczenie
W artykule opisano historię
szkolnictwa zawodowego w Polsce od powstania kolei na ziemiach polskich do
chwili obecnej. Autor zwraca uwagę na szkody, jakie przyniosła niezbyt
przemyślana reorganizacja tej dziedziny. Podkreśla, że majątek, który ongiś
został zainwestowany w szkoły, powoli ulega dekapitalizacji i z biegiem czasu
ulegnie bezpowrotnie zniszczeniu. Naturalnemu „zużyciu” ulegają też
wysokokwalifikowane kadry, które z braku zajęcia muszą zmieniać specjalizację i
odchodzą z zawodu. Kształcenie średniego personelu technicznego stwarza
możliwość podnoszenia kwalifikacji tych pracowników poprzez studia zawodowe.
Dzięki temu uczelnie zyskują już przygotowanych do zawodu studentów, którzy
mogą pogłębiać zdobytą wcześniej wiedzę.
Słowa kluczowe: szkolnictwo
zawodowe, technik, technikum kolejowe
Włodzimierz
Czyczuła
Jerzy
Stawowiak
Andrzej
Łuszpak
DOSKONALENIE
KONSTRUKCJI PODKŁADÓW KOLEJOWYCH I PRZYTWIERDZEŃ
Streszczenie
W artykule przedstawiono
wybrane wyniki badań podkładu PS-08 wraz z systemem przytwierdzenia
ICOSTRUN-02. Dokonano także porównania parametrów przytwierdzenia ICOSTRUN-02 z
systemem ICOSTRUN-01. W dalszej części referatu zestawiono podstawowe cechy
systemu „podkład PS-08 z przytwierdzeniem ICOSTRUN-02”. W podsumowaniu
przedstawiono możliwości zastosowań i rozwoju zaprezentowanego systemu.
Słowa kluczowe: podkład
kolejowy, przytwierdzenie, doskonalenie, icostrun.
Tadeusz
Dyr
SZANSE
I ZAGROŻENIA DLA ROZWOJU RYNKU KOLEJOWYCH PRZEWOZÓW REGIONALNYCH
Streszczenie
W niniejszym artykule
przeanalizowano skutki wdrażanych koncepcji regionalizacji transportu
kolejowego. Wskazano na ich szanse i zagrożenia w kreowaniu efektywnego systemu
transportu regionalnego.
Słowa kluczowe: kolejowe
przewozy regionalne, regionalizacja transportu, organizacja przewozów regionalnych,
finansowanie przewozów regionalnych, spółki kolejowe, konkurencyjność, samorząd
lokalny
Marek
Krużyński
ZASTOSOWANIE
GEOKRATY DO WZMACNIANIA NASYPÓW KOLEJOWYCH
Streszczenie
Jednym z najnowszych rozwiązań
technicznych, stosunkowo rzadko stosowanych do wzmacniania skarp kolejowych
budowli ziemnych jest konstrukcja oporowa z zastosowaniem geosyntetyku zwanego
geokratą, geowebem lub geomatą. Pozwala ona na stosunkowo łatwe wykonanie
przypory z zastosowaniem miejscowego materiału gruntowego w postaci pospółek
lub żwirów. Stosowanie tego rozwiązania zaleca się głównie tam, gdzie
zastosowanie innych podobnych rozwiązań natrafia na trudności lub jest zbyt
kosztowne. Konstrukcja oporowa z geokraty dobrze spełnia swoje zadanie
polegające na zwiększeniu stateczności skarpy, jest wodoprzepuszczalna i trwała
oraz łatwa w wykonawstwie.
Słowa kluczowe: podtorze,
wzmocnienie skarp, geokrata
Hans
Linder
PRZYSZŁOŚCIOWA
TECHNOLOGIA TORÓW JEZDNYCH FIRMY MAX BÖGL DLA POLSKI
Streszczenie
W najbliższych latach czekają
polską sieć kolejową kierunkowe inwestycje. Istniejące trasy kolejowe muszą być
dostosowane do rosnących wymagań na infrastrukturę. Rosnące przewozy ładunków i
linie dużych prędkości dla 250 km/godz. I więcej przeznaczone do przewozów
pasażerskich wymagają dużych inwestycji modernizacyjnych i poprawiających
zagospodarowanie przestrzeni.
Nawierzchnie tłuczniowe
spełniają te wymagania i początkowo spisują się nawet lepiej, tracą jednak
walory nieproporcjonalnie szybko wraz ze wzrostem prędkości i obciążenia
przewozami. Średnio i długoterminowo jest stały tor Bögla jednak
ekonomiczniejszy z powodu niższych kosztów utrzymania i większej dostępności.
Obok innych korzyści oferuje FAB – Feste Fahrbahn Bögl największą dokładność
położenia toru, a w połączeniu z rozwiązaniem rozjazdów zapewnia całościowy
system. Obok stałego toru dla linii kolejowych obejmuje przyszłościowa
technologia jazdy firmy MAX BÖGL także systemy dla torowisk tramwajowych i
przejazdów kolejowych. Produkcja gotowych elementów betonowych jest zaplanowana
w pobliżu przyszłego miejsca budowy, aby zredukować koszty transportu i
logistyki, a także obniżyć oddziaływanie na środowisko. Naturalne.
Słowa kluczowe: Master
Plan, modernizacja, rewitalizacja, rozwój infrastruktury kolejowej, sieć
kolejowa.
Andrzej
Massel
ROZWÓJ
INFRASTRUKTURY KOLEJOWEJ W MASTER PLANIE DLA TRANSPORTU KOLEJOWEGO W POLSCE DO
ROKU 2030
Streszczenie
W artykule przedstawiono
przewidywane działania oraz cele związane z rozwojem infrastruktury kolejowej
zawarte w Master Planie dla transportu kolejowego w Polsce do roku 2030.
Przybliżono zakres, sposób działania, a także koszty oraz oczekiwane efekty
przeprowadzenia programu modernizacji, rewitalizacji, odtworzenia i rozbudowy
infrastruktury kolejowej w ramach Master Planu.
Słowa kluczowe: Master
Plan, modernizacja, rewitalizacja, rozwój infrastruktury kolejowej, sieć
kolejowa.
Radosław
Mazurkiewicz
Janusz
Wolski
EKSPLOATACJA
LINII KOLEJOWYCH ZNACZENIA LOKALNEGO – DOLNOŚLĄSKIE PRZYKŁADY
Streszczenie
W artykule opisano stan obecny
i formy eksploatacji trzech wybranych linii kolejowych, zlokalizowanych na
Dolnym Śląsku. Pokazano działania mające na celu utrzymanie przewozó1) na
odcinkach zagrożonych zamknięciem głównie z powodu złego stanu technicznego
infrastruktury. Zaprezentowano również niektóre inicjatywy władz lokalnych
zmierzające do ożywienia ruchu pasażerskiego na wybranych liniach, a także
zamieszczono kontrprzykład linii, dla której wprowadzenie przewozów
pasażerskich jest nieopłacalne.
Słowa kluczowe: kolej regionalna,
linie znaczenia lokalnego, Dolny Śląsk, Euroregion Nysa
Magdalena
Ożóg
Sabina
Puławska
„ZIELONY
PAKIET” KOMISJI EUROPEJSKIEJ JAKO KLUCZOWY ELEMENT UNIJNEJ POLITYKI
TRANSPORTOWEJ
Streszczenie
W artykule omówiono zawartość
oraz konsekwencje wprowadzania pakietu pięciu propozycji legislacyjnych
przygotowanych przez Komisję Europejską, których celem jest ograniczenie
uciążliwości oddziaływania transportu na środowisko. Jedna z propozycji
skierowana do sektora kolejowego dotyczy ograniczenie hałasu emitowanego przez
tabor kolejowy.
Słowa kluczowe: ochrona
środowiska, zrównoważony rozwój transportu, hałas, polityka transportowa
Jan
Raczyński
KIERUNKI
ROZWOJU KONSTRUKCJI POJAZDÓW SZYNOWYCH
Streszczenie
W artykule omówiony został
program harmonizacji standardów technicznych w zakresie budowy i eksploatacji
pojazdów kolejowych, jaki jest obecnie realizowany w ramach dyrektyw o
interoperacyjności kolei. Program ten mający na celu rozwój rynku kolejowego
zostanie ukończony w 2010 roku. Opisane zostały też główne trendy w rozwoju
konstrukcji pojazdów oraz ich klasyfikacja, czynniki kształtujące rozwój i
wymagania klientów.
Słowa kluczowe: polityka
transportowa, standaryzacja, tabor kolejowy
Jan
Raczyński
WPŁYW
ROZWOJU INTEROPERACYJNOŚCI I UNIJNYCH PROGRAMÓW INFRASTRUKTURALNYCH NA
KONKURENCYJNOŚĆ TRANSPORTU KOLEJOWEGO
Streszczenie
W artykule przedstawiono wpływ
standaryzacji europejskiego systemu kolejowego i unijnych programów
infrastrukturalnych na konkurencyjność transportu kolejowego w Europie.
Przybliżono także aktualny stan prawny w zakresie specyfikacji TSI dla kolei
dużych prędkości i kolei konwencjonalnych. Opisano główne kierunki działań,
podjęte dla poprawy stanu infrastruktury kolejowej.
Słowa kluczowe: interoperacyjność,
konkurencyjność, specyfikacje TSI, restrukturyzacja sieci kolejowej, TEN-T
Juliusz
Sołkowski
RÓŻNICE
W SPOSOBIE PRACY POMIĘDZY NAWIERZCHNIAMI PODSYPKOWYMI I BEZPODSYPKOWYMI
Streszczenie
W artykule przedstawiono
porównanie wybranych aspektów pracy nawierzchni podsypkowych i bezpodsypkowych
w przenoszeniu obciążeń dynamicznych. Porównanie przeprowadzono w kontekście
potrzeby łączenia różnych typów nawierzchni. Obliczenia wykonano z
wykorzystaniem własnego modelu nawierzchni, który opisany jest przy pomocy
równania różniczkowego ze zmiennymi współczynnikami stanowiącego rozwinięcie
modelu belki na podłożu sprężystym. Wykorzystano także model MES 3D. W wyniku
obliczeń wykazano, że traktowanie różnic pomiędzy nawierzchniami jako różnicy
sztywności jest błędne i prowadzi do fałszywych wniosków odnośnie konstrukcji
tzw. stref przejściowych, które postrzega się jedynie jako problem wzmocnienia
nawierzchni podsypkowej.
Słowa kluczowe: nawierzchnia
podsypkowa, nawierzchnia bezpodsypkowa, szynowe podpory blokowe – system EBS,
system szyny w otulinie – system ERS, system RHEDA, strefy przejściowe,
sztywność.
Krzysztof
Stypuła
O
POTRZEBIE ZMIANY REGULACJI PRAWNYCH DOTYCZĄCYCH USYTUOWANIA BUDOWLI I BUDYNKÓW
W SĄSIEDZTWIE LINII KOLEJOWEJ
Streszczenie
W artykule przedstawiono
propozycję zmiany uregulowań prawnych dotyczących usytuowania budynków w
sąsiedztwie linii kolejowej. Zaproponowane zmiany mają na celu umożliwienie
budowy budynków nad torami oraz wprowadzenia obowiązku wykonywania ekspertyz
wpływu drgań i hałasu oraz odpowiednich zabezpieczeń przed nimi w przypadku
budynków projektowanych odległości mniejszej niż 50 m od osi najbliższego toru.
Omówiono przykładową opinię zawierającą prognozę wpływu na budynek drgań
kolejowych.
Słowa kluczowe: drgania
budynków, drgania kolejowe
Piotr
Szadkowski
EFEKTYWNE
UTRZYMANIE SZYNY KOLEJOWEJ
Streszczenie
W artykule przedstawiono
pokrótce wady powstające w szynach kolejowych, sposoby diagnostyki tych wad
oraz metody napraw szyn w torze ze szczególnym uwzględnieniem obróbki szyn w
torze przy pomocy sprzętu szlifująco-skrawającego. Przedstawiono nową maszynę
frezującą typu SFU 04. Opisano jej podstawowe parametry techniczne i sposób
pracy, zwrócono uwagę na obszary zastosowania, wskazano wprowadzone innowacje w
odniesieniu do istniejących maszyn tego typu oraz podkreślono osiągane wyniki.
Ponadto opisano szlifierkę taśmową SM 04 będącą absolutna nowością w dziedzinie
szlifowania szyn. Wskazano na możliwość łączenia obydwu opisanych maszyn w
zespół oraz podkreślono wynikające z tego zalety.
Słowa kluczowe: szlifowanie
szyn, frezarka do szyn, szlifierka taśmowa do szyn
Kazimierz
Towpik
DUŻE
PRĘDKOŚCI W ŚWIETLE OBRAD ŚWIATOWEGO KONGRESU „AMSTERDAM 2008”
Streszczenie
W artykule przedstawiono
informację o 6 Światowym Kongresie Dużych Prędkości w Amsterdamie. Omówiono
istniejące obecnie systemy linii dużych prędkości na świecie oraz plany ich dalszego
rozwoju. Poruszono aspekty ochrony środowiska i znaczenia budowy nowych linii
dla rozwoju produkcji przemysłowej. Wskazano kierunki dalszego rozwoju w
zakresie niezbędnych badań oraz rozwoju nowych technologii.
Słowa kluczowe: linie
dużych prędkości, ochrona środowiska, nowe technologie, infrastruktura kolei
Adam
Wielądek
ZARZĄDZANIE
KOLEJĄ W NIEPEWNYCH WARUNKACH
Streszczenie
Artykuł jest próbą
uświadomienia jak trudno opisywać rynki, w tym związane z transportem kolejowym
i opracowywać długoterminowe prognozy, aby podejmować właściwe decyzje, w
szczególności w momencie pojawienia się kryzysów finansowych i niepewnych
warunków.
Słowa kluczowe: prognozy
długoterminowe, transport, zarządzanie koleją
Kazimierz
Kłosek
ZBROJENIE
NAWIERZCHNI KOLEJOWEJ I PODTORZA GEOSYNTETYKAMI
Streszczenie
W artykule opisano problem
zbrojenia nawierzchni kolejowej i podtorza geosyntetykami ze szczególnym uwzględnieniem
kolei dużych prędkości. Przedstawiono podstawowe kryteria doboru geosyntetyków,
a także przybliżono zagadnienie w świetle wybranych dokumentów normalizujących
i przykładów kolei europejskich.
Słowa kluczowe: podtorze,
geosyntetyk, linie kolejowe dużych prędkości
PREZENTACJE
Lothar
Muders
PRODUKCJA
I STOSOWANIE SZYN NATURALNIE DŁUGICH
Streszczenie
Prezentacja Firmy Voestalpine
Polska Sp. z o.o.
Andrzej
Żurkowski
ROLA
CNTK W KSZTAŁCENIU KADR DLA TRANSPORTU KOLEJOWEGO Streszczenie
Obszary działalności
dydaktycznej i naukowo-badawczej oraz zadania CNTK w procesach badawczych
transportu kolejowego.
PREZENTACJE SPONSORSKIE
Artur
Wróblewski
Firma
Voosloh Skamo Sp. z o.o.
SYSTEMY
PRZYTWIERDZENIA SZYN DLA LINII DUŻYCH PRĘDKOŚCI
Firma Schwihag
KOMPONENTY
MINIMALNEGO UTRZYMANIA NAWIERZCHNI
Maciej
Lignowski
BUDOWA
DYSPOZYTORSKIEGO CENTRUM STEROWANIA RUCHEM KOLEJOWYM NA LINII KOLEJOWEJ NR 250
ETAP I
(STACJA GDYNIA GŁÓWNA „GG SKM”)
Jan
Pabiańczyk
TRANSPORT
W POLSCE NA POCZĄTKU XXI WIEKU
SAMOCHODY
CZY KOLEJE?
Zapraszam serdecznie:
Grzegorz Brudny
Księgarz (KnC)