KOLEJ na CZYTANIE (KnC)
Zapraszam
do Kolekcji
„Zeszyty naukowe SITK”
Opracowania
naukowe, referaty, prace autorów pracujących w ośrodkach naukowo-badawczych jak
i praktyków z poszczególnych dziedzin naszego życia są bezcennymi materiałami,
pozwalającymi poznać najnowsze osiągnięcia w danej dziedzinie. Proponuję Ci
materiał może w mało ciekawej dziedzinie jakim jest transport szynowy
(transport kolejowy, transport miejski). Posiada ona jednak swoich fanów jak i
osoby w niej pracujące zainteresowane jej dniem dzisiejszym i rozwojem w
najbliższej przyszłości.
Przedstawiam
zeszyt naukowo-techniczny Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji
Rzeczpospolitej Polskiej będący zbiorem referatów przedstawionych podczas
konferencji zorganizowanej w 2005 roku, pt.
Nowoczesne technologie i systemy zarządzania
w kolejnictwie
Proponuję zeszyt z 2005
roku.
Wydawcą tego opracowania jest SITK
RP Oddział w Krakowie.
Egzemplarz oferuję w stanie bardzo
dobrym.
Do ceny
w momencie kupna doliczam koszt wysyłki /uwzględnij
to proszę przy zamówieniu/.
Książkę wysyłam natychmiast po
wpływie pieniędzy na moje konto.
Sposób zapłaty do wyboru:
Wpłata na konto nr 93 1470 [zasłonięte] 0[zasłonięte]0025063 [zasłonięte] 600001 w EUROBANKU
lub opcja „PayU”.
W opisie podaj
proszę swoje imię, adres gdzie mam wysłać książkę oraz nr transakcji.
Jeżeli jesteś z
Krakowa – możliwa jest opcja bezpośredniego
przekazania książki po umówieniu miejsca spotkania /nie pobieram kwoty za
przesłanie książki pocztą/.
Kontakt
bezpośredni: [zasłonięte]@poczta.onet.pl
Szczegółowy opis
zawartości opracowania:
ARTYKUŁY
Henryk
Bałuch
DYLEMATY
WPROWADZENIA STANDARDÓW EUROPEJSKICH
W UTRZYMANIU NAWIERZCHNI KOLEJOWEJ
Streszczenie
Wśród dużej liczby dokumentów
wydawanych przez Europejski Komitet Standaryzacji (CEN) znajdują się również
liczne unormowania dotyczące torów i rozjazdów. Do najważniejszych można
zaliczyć te, które określają odchyłki dopuszczalne. Ich szczegółowa analiza
nastręcza jednak liczne wątpliwości. Część związanych z tym dylematów
przedstawia ten referat.
Maria
Bałuch
ODDZIAŁYWANIA
POJAZDÓW SZYNOWYCH W POSZCZEGÓLNYCH STREFACH ROZJAZDÓW
Streszczenie
Degradacja rozjazdów na sieci
kolejowej w Polsce jest stosunkowo duża. W celu zapewnienia niezawodności
rozjazdów konieczne są liczne usprawnienia. Jednym z nich jest optymalizacja
tolerancji szerokości torów i żłobków. Pierwszym krokiem wiodącym do tego celu
jest symulacja oddziaływania pojazdów szynowych na różne strefy rozjazdów.
Referat przedstawia wyniki tej symulacji.
Bożysław
Bogdaniuk
KOLEJOWA
OFERTA W RUCHU REGIONALNYM WOJEWÓDZTWA POMORSKIEGO
Streszczenie
Autor w swoim referacie
przedstawia jak podstawowe zasady funkcjonowania ruchu regionalnego są
realizowane w praktyce oraz możliwości oceny jakości oferty przewozów
regionalnych na przykładzie województwa pomorskiego. Ograniczenie się do
jednego województwa nie oznacza, że podobne problemy nie występują w innych
regionach. Od kilku lat w Katedrze Inżynierii Kolejowej Politechniki Gdańskiej
prowadzone są badania nad jakością kolejowego ruchu regionalnego w Polsce,
które dostarczyły dużej ilości materiału obrazującego aktualny stan oferty
przewozowej w ruchu regionalnym.
Krzysztof
Brodacki
SPOSÓB
LIKWIDACJI NIERÓWNOŚCI POWIERZCHNI GŁÓWKI SZYNY TRAMWAJOWEJ POPRZEZ STOSOWANIE
SZLIFIERKI DOGŁADZARKI TORÓW TRAMWAJOWYCH TYPU SF-60 PRODUKCJI F-MY WINDHOFF
Streszczenie
W artykule opisany jest sposób
szlifowania szyn tramwajowych, w Berlińskich Zakładach Komunikacyjnych
specjalną szlifierką dogładzarką SF-60 produkcji firmy Windhoff, podano
parametry pracy i opis budowy maszyny.
Mariusz
Buława
NOWOSZESNE
TECHNIKI POMIARU NACISKÓW KÓŁ TABORU KOLEJOWEGO JAKO NARZĘDZIE DO POPRAWY
BEZPIECZEŃSTWA
I EFEKTYWNOŚCI TRANSPORTU KOLEJOWEGO
Streszczenie
Referat zawiera przegląd
technologii pomiaru nacisków pionowych kół taboru w warunkach statycznych i
podczas ruchu. Porównano podejście Przewoźników (właścicieli taboru) oraz
Zarządców Infrastruktury..
Maciej
Auguściuk
Radosław
Burak
Kazimierz
Woźniak
NOWOCZESNE
TECHNOLOGIE MODERNIZACJI URZĄDZEŃ SIECI TRAKCYJNEJ
Streszczenie
Autorzy przedstawiają historię
elektryfikacji PKP. Następnie opisują sposoby modernizacji i naprawy sieci
trakcyjnej. Opisują technologię fundamentów palowych, mocowanie konstrukcji
wsporczych, montaż zespołów podwieszeń i wywieszania przewodów.
Andrzej
Cichoń
ŚREDNIE
SZKOKLNICTWO ZAWODOWE TRANSPORTOWCÓW W POLSCE
Streszczenie
O sukcesie każdego
nowoczesnego przedsiębiorstwa decydują w głównej mierze trzy fundamentalne obszary
działania: poziom organizacyjny, technologiczny, a przede wszystkim,
zarządzanie zasobami ludzkimi ukierunkowane na podnoszenie poziomu
intelektualnego pracowników i motywowanie ich do profesjonalnego i mentalnego
związania się z zakładem pracy. Z tego też powodu niezwykle istotnym zadaniem
dla kadry kierowniczej jest szkolenie zawodowe pracowników organizowane w
możliwie różnorodnych formach edukacyjnych. I tymi właśnie problemami autor
zajmuje uwagę czytelnika w swoim referacie.
Włodzimierz
Czyczuła
KOLEJE
DUŻYCH PRĘDKOŚCI W POLSCE – CO TO ZNACZY?
Streszczenie
Praca przedstawia podstawowe
dylematy rozwoju kolei dużych prędkości w Polsce. Wykazano, że dostosowanie
linii CMK do prędkości 200 km/h – w obecnych realiach – nie ma technicznego
sensu. W podsumowaniu stwierdzono, że Polska potrzebuje kilku linii kolejowych
o najwyższym standardzie, po których pociągi będą się poruszać z prędkościami
300 km/h.
Witold
Kilijański
JAK
WSPOMÓC BUDŻETOWANIE W DUŻEJ ORGANIZACJI SYSTEMEM INFORMATYCZNYM?
Streszczenie
Niniejszy artykuł jest
podsumowaniem doświadczeń CONTROL-LING SYSTEMS z kilkudziesięciu wdrożeń
rozwiązań informatycznych wspomagających prowadzenie controllingu w średniej i
dużej wielkości Firmach w całej Polsce. Obecnie rozpoczyna się ekspansja Firmy
na rynki Unii Europejskiej.
Kazimierz
Kłosek
PROGRAM
BADAWCZY UE „INTRANSNET” JAKO PLATFORMA EUROPEJSKIEJ WSPÓŁPRACY SIECI
LABORATORIÓW BADAWCZYCH TRANSPORTU.
Streszczenie
W pracy przedstawiono wstępne
rezultaty zakończonego w 2005 roku programu UE „Intransnet”, będącego próbą
stworzenia systemu informacji i komunikacji dla europejskich ośrodków
badawczych transportu. Głównym produktem projektu jest standaryzowany system
baz danych o ośrodkach badawczych infrastruktury transportu w większości krajów
europejskich. Umożliwia on pozyskanie szerokiej gamy informacji o możliwościach
współpracy, dostępności źródeł materialnych i intelektualnych.
Dieter
Hartleben
Krzysztof
Kraszewski
Mirosław
Okniański
NOWOCZESNE
METODY USUWANIA USZKODZEŃ SZYN W TORZE
Streszczenie
Mobilna obróbka szyn stanowi
stały i nieodzowny element ekonomicznego i technicznego utrzymania nawierzchni
kolejowej. Służą do tego wydajne maszyny pozwalające na realizację stawianych
im zadań z zastosowaniem technik strugania, frezowania i szlifowania szyn.
Marek
Krużyński
PROJEKTOWANIE
WZMOCNIENIA TOROWISKA Z GEOWŁÓKNINĄ
Streszczenie
W pracy przedstawiono problem
wpływu geowłókniny separacyjno-drenującej, wbudowywanej pod warstwą ochronną,
na zmniejszenie sztywności torowiska. Przeprowadzono analizę przekazywania
ciśnień z torowiska w głąb podtorza i odkształcalności warstwy geowółkniny.
Zaproponowano kilka możliwości rozwiązania problemu, w tym korekty wymaganych
przy odbiorach robót podtorowych wartości modułów odkształcenia wtórnego, mając
na uwadze ich stwierdzony wzrost w pierwszym okresie eksploatacji toru, na
skutek postępującego sprasowania warstwy geosyntetyku pod obciążeniem
eksploatacyjnym, podwyższenia wymaganych modułów podłoża warstwy ochronnej dla
typowych rozwiązań wzmocnienia górnej strefy torowiska, lub korekty grubości
zaprojektowanej warstwy ochronnej.
Andrzej
Massel
LINIA
DUŻYCH PRĘDKOŚCI WROCŁAW/POZNAŃ – ŁÓDŹ - WARSZAWA
Streszczenie
W ostatnim okresie zostało
wykonane wstępne studium wykonalności budowy linii dużych prędkości
Wrocław/Poznań – Łódź – Warszawa. Analizie podano 7 wariantów projektu,
obejmujących zarówno budowę nowej linii, jak i modernizację istniejącej
infrastruktury. 2 warianty zostały zarekomendowane do dalszych analiz w ramach
studium wykonalności. Nowa linia pozwoli na uzyskanie bardzo atrakcyjnych
czasów przejazdu w wszystkich relacjach, na przykład Wrocław – Warszawa 1
godzina 40 minut, Poznań – Warszawa 1 godzina 35 minut, Łódź – Warszawa 45
minut.
Radosław
Mazurkiewicz
KOLEJ
AGLOMERACYJNA WE WROCŁAWIU
Streszczenie
W referacie scharakteryzowano
wrocławski węzeł kolejowy i jego dogodne ukształtowanie pod kątem uruchomienia
szybkiej kolei miejskiej. Omówiono kilka koncepcji rozwoju pasażerskiej
komunikacji zbiorowej w mieście w oparciu o transport szynowy. Rozwinięto
propozycję stworzenia systemu kolei aglomeracyjnej w oparciu o istniejącą sieć
linii i łącznic kolejowych. W dalszej części referatu podano wybrane
techniczno-organizacyjne uwarunkowania powstania wrocławskiej kolei miejskiej,
omawiając w szczególności niezbędne inwestycje w zakresie układu torowego oraz
przystanków osobowych.
Maciej
Puchała
WYBRANE
ZAGADNIENIA ZARZĄDZANIA PERSONELEM W ORGANIZACJI W ODNIESIENIU DO PLK S.A.
Streszczenie
Tematem referatu jest
pokazanie ważności zagadnień związanych z zarządzaniem zasobami ludzkimi dla
dobrego funkcjonowania organizacji gospodarczych. Takie problemy jak:
rekrutacja, outplacement, doskonalenie zawodowe czy komunikacja interpersonalna
decydują w efekcie o konkurencyjności firmy. Coraz bardziej zintegrowane
systemy informatyczne zarządzania wspomagają również obszar kształtowania
relacji „pracownik-pracownik” czy „pracownik-firma”. Coraz powszechniej mówi
się o tworzeniu i wdrażaniu systemów zarządzania wiedzą. Odnosząc się do
konkretnej organizacji autor podaje przykłady zaczerpnięte z obszaru działania
przedsiębiorstwa PLK S.A.
Jan
Raczyński
HARMONIZACJA
STANDARDÓW TECHNICZNYCH W ZAKRESIE BUDOWY
I EKSPLOATACJI TABORU KOLEJOWEGO W UNII EUROPEJSKIEJ
Streszczenie
W referacie dokonano omówienia
istoty i celu prowadzonej obecnie w Unii Europejskiej harmonizacji standardów
technicznych w zakresie budowy i eksploatacji taboru kolejowego. Zadanie to
jest obecnie w trakcie realizacji a jego ukończenie, przynajmniej w zasadniczej
części jest przewidziane do 2009 roku. Przedstawiony został także w referacie
system prawny obowiązujący w okresie przejściowym oraz harmonogram prac nad
określonymi specyfikacjami TSI.
Ryszard
J. Rokicki
Andrzej
Polak
PRZESŁANKI
IMPLEMENTACJI CONTROLLINGU
W PRZEDSIĘBIORSTWACH KOLEJOWYCH
Streszczenie
W warunkach dynamicznie
zmieniającego się otoczenia biznesowego, w tym narastającej konkurencji na
rynku, koncentracji kapitału, otwierania się granic, wprowadzania nowych
technologii, istnienia barier wzrostu, a nawet wpływu tak odległych zjawisk,
jak polityka Unii Europejskiej i globalizacja, niemożliwym staje się efektywne
zarządzanie przedsiębiorstwem przy użyciu metod i środków z ubiegłego wieku. W
tym kontekście znaczenia nabierają różne innowacyjne rozwiązania wspierające
kadrę menedżerską. Godną uwagi propozycją okazuje się ciągle nowatorska i
rozwojowa metoda zarządzania – controlling. Pierwsza część artykułu ma
charakter popularyzatorski prezentując genezę, istotę i zastosowania
controllingu. Następnie, z perspektywy szczebla Zakładu pracy, autorzy opisują
wymagania, możliwości i realne korzyści wdrożenia controllingu do praktyki
zarządzania w przedsiębiorstwach grupy PKP S.A. Poddając krytycznej ocenie
obowiązujący styl i system zarządzania przedsiębiorstwami kolejowymi, artykuł
ma charakter dyskusyjny.
Łucjan
Siewczyński
Michał
Pawłowski
WYMAGANE
I OSIĄGANE WARTOŚCI WSKAŹNIKA ODKSZTAŁCENIA MODERNIZOWANEGO PODŁOŻA
Streszczenie
Wzmocnienie górnej strefy
podtorza podczas modernizacji polega głównie na wbudowaniu stosownej warstwy
ochronnej. Podczas budowy podtorze przygotowane do budowy warstwy, a po
zakończeniu modernizacji układ warstwa ochronna – podtorze, podlegają badaniom dla
określenia wartości wskaźnika zagęszczenia gruntów i materiałów warstwy oraz
dla określenia wartości modułów pierwotnego i wtórnego odkształcenia płytą VVS.
Wyniki porównywane są z wymaganymi wartościami w przepisach i w projektach
podtorza. Uproszczeniem badań zagęszczenia jest metoda pośrednia przy
zastosowaniu wskaźnika odkształcenia wyznaczonego z ilorazu wartości obu
modułów. Wartościom wskaźnika odkształcenia w normie przypisane są wartości
wskaźnika zagęszczenia ustalone jednak dla ośrodka jednorodnego. Ograniczenie
to utrudnia ocene zagęszczenia rzeczywistych uwarstwionych podtorzy. W
referacie przeprowadzono analizę stanu naprężenia i odkształcenia podtorza
uwarstwionego pod płytą obciążającą oraz analizę wartości współczynników
odkształcenia z badań podczas modernizacji podtorza linii kolejowych E-20 i
E-30. Podano wnioski dotyczące głębokości strefy oddziaływania płyty na
podtorze oraz o stosowalności normowych zależności wartości wskaźnika
odkształcenia i wskaźnika zagęszczenia.
Kazimierz
Towpik
KOLEJ
MAGNETYCZNA W SYSTEMIE TRANSPORTU SZYNOWEGO
Streszczenie
W swojej pracy, autor
przedstawia różne tendencje rozwojowe transportu szynowego. Swoją uwagę skupił
na kolejach niekonwencjonalnych poruszających się na poduszce magnetycznej.
Opisuje systemy obecnie badanych systemów: japońskiego JR Maglev oraz MLU
(liniowego samochodu osobowego) i europejskiego rozwiązania M-Bahn oraz
Transrapid.
Adam
Wielądek
UWAGI
OGÓLNE NA TEMAT NOWOCZESNYCH TECHNOLOGII
I SYSTEMÓW ZARZĄDZANIA W KOLEJNICTWIE
Streszczenie
Autor opisuje powody słabnącej
pozycji kolei i na tej podstawie przedstawia szereg technologii i systemów
zarządzania w kolejnictwie. Przedstawia narzędzia prawne służące do osiągnięcia
celów polityki transportowej. Omawia warunki potrzebne do rewitalizacji
transportu kolejowego.
Dieter
Pietschmann
Jürgen
Wolf
Heiko Sante
INNOWACYJNA
NAWIERZCHNIA BEZPODSYPKOWA W SYSTEMIE NBU INNOVATIVE FESTE FAHRBAHN SYSTEM NBU
Streszczenie
ThyssenKrupp GfT Gleistechnik GmbH oraz
Naumburger Bau-union GmbH & CO (NBU) zaprezentowały na terenach wystawowych
Międzynarodowych Targów Innotrans 2004 prototyp innowacyjnego rozwiązania nawierzchni
bezpodsypkowej w systemie NBU. Ten Świadomie nieskomplikowany w swoich
założeniach system, w którym nie zastosowano podkładów betonowych spotkał się z
żywym zainteresowaniem zwiedzających. W niniejszej pracy opisujemy prostą
budowę systemu, technologię i poszczególne etapy wykonywania tego innowacyjnego
systemu.
Zapraszam serdecznie:
Grzegorz Brudny
Księgarz (KnC)