KOLEJ na CZYTANIE (KnC)
Zapraszam
do Kolekcji
„Zeszyty naukowe SITK”
Opracowania
naukowe, referaty, prace autorów pracujących w ośrodkach naukowo-badawczych jak
i praktyków z poszczególnych dziedzin naszego życia są bezcennymi materiałami,
pozwalającymi poznać najnowsze osiągnięcia w danej dziedzinie. Proponuję Ci
materiał może w mało ciekawej dziedzinie jakim jest transport szynowy
(transport kolejowy, transport miejski). Posiada ona jednak swoich fanów jak i
osoby w niej pracujące zainteresowane jej dniem dzisiejszym i rozwojem w
najbliższej przyszłości.
Przedstawiam
zeszyt naukowo-techniczny Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji
Rzeczpospolitej Polskiej będący zbiorem referatów przedstawionych podczas
konferencji zorganizowanej w 2003 roku, pt.
Nowoczesne technologie i systemy zarządzania
w kolejnictwie
Proponuję zeszyt z 2003
roku.
Wydawcą tego opracowania jest SITK
RP Oddział w Krakowie.
Egzemplarz oferuję w stanie bardzo
dobrym.
Do ceny
w momencie kupna doliczam koszt wysyłki /uwzględnij
to proszę przy zamówieniu/.
Książkę wysyłam natychmiast po
wpływie pieniędzy na moje konto.
Sposób zapłaty do wyboru:
Wpłata na konto nr 93 1470 [zasłonięte] 0[zasłonięte]0025063 [zasłonięte] 600001 w EUROBANKU
lub opcja „PayU”.
W opisie podaj
proszę swoje imię, adres gdzie mam wysłać książkę oraz nr transakcji.
Jeżeli jesteś z
Krakowa – możliwa jest opcja bezpośredniego
przekazania książki po umówieniu miejsca spotkania /nie pobieram kwoty za
przesłanie książki pocztą/.
Kontakt
bezpośredni: [zasłonięte]@poczta.onet.pl
Szczegółowy opis
zawartości opracowania:
ARTYKUŁY
Henryk
Bałuch
OPŁACALNOŚĆ
SZLIFOWANIA SZYN
Streszczenie
Wykazano już, że szlifowanie
szyn ma wiele zalet, takich jak poprawa komfortu jazdy, zmniejszenie
rozluźniania się podsypki i zanieczyszczeń środowiska hałasem, usuwanie
odkształceń plastycznych główki itp. Liczba czynników, które mogą stanowić
model efektywności szlifowania szyn jest duża. W referacie uwzględniono wzrost
trwałości szyn wynikający ze szlifowania. Sformułowano syntetyczny wskaźnik
ekonomicznej cechy szlifowania i przedstawiono go w przykładzie obliczeń.
Maria
Bałuch
WARIANTY
PRĘDKOŚCI DROGOWYCH NA PRZYKŁADZIE LINII WARSZAWA - GDAŃSK
Streszczenie
Referat zawiera ogólny opis
analizy prędkości, zależnych głównie od układu geometrycznego toru, na
modernizowanych liniach kolejowych oraz przykłady wyników tej analizy,
przeprowadzonej na linii Warszawa – Gdańsk. Przedstawiono założenia przyjęte do
analizy prędkości i trzy, wybrane, warianty prędkości drogowych wraz z
omówieniem związanych z nimi zakresów robót modernizacyjnych.
Bożysław
Bogdaniuk
TECHNICZNE
ZAGROŻENIA W TRANSPORCIE KOLEJOWYM PO OKRESIE TRANSFORMACJI KOLEI
Streszczenie
W artykule przedstawiono
zagrożenia w warunkach eksploatacji jakie niosą ze sobą przemiany strukturalne
w transporcie kolejowym. Wcześniejsza identyfikacja tych zagrożeń pozwoli na
podjęcie działań zapobiegających tym zagrożeniom i określenie efektywnych
działań profilaktycznych. Dla pełnego rozpoznania skali tych zagrożeń i
ustalenie ich wpływu na sprawność techniczną transportu kolejowego, powinny być
włączone wszystkie ośrodki zajmujące się transportem kolejowym w zakresie
wynikającym z ich specjalizacji zawodowej czy naukowej.
Krzysztof
Brodacki
SPOSOBY
REALIZACJI UKŁADKI NAWIERZCHNI Z PODKŁADAMI TYPU „Y”
Streszczenie
Artykuł przedstawia propozycje
wymiany nawierzchni w podkładami typu „Y”, przy pomocy suwnic samojezdnych w
odpowiednim oprzyrządowaniem, oraz zastosowanie do tego celu automatycznych
pociągów wymiany nawierzchni P-93 i P-95.
Krzysztof
Brodacki
PORÓWNANIE
PROCESÓW TECHNOLOGICZNYCH Z ZASTOSOWANIEM NOWOCZESNYCH MASZYN KOMBAJNÓW WYMIANY
NAWIERZCHNI I WZMOCNIENIA PODTORZA, ORAZ ZESTAWEM POJEDYNCZYCH MASZYN
BUDOWLANYCH
Streszczenie
W artykule pokazano czynniki
mające wpływ na jakość wykonanych robót dla maszyn kombajnów P-93 (P-95) i
AHM-800R i innych technologii robót.
Krzysztof
Brodacki
ANALIZA
MOŻLIWOŚCI STOSOWANIA NOWOCZESNYCH KOSIAREK BIJAKOWYCH DO KOSZENIA ROŚLINNOŚCI
NA POBOCZACH TORU KOLEJOWEGO
Streszczenie
Opracowanie zawiera analizę
pracy kosiarki bijakowej celem zastosowania jej do koszenia poboczy toru
kolejowego.
Krzysztof
Brodacki
Janusz
Karkula
ZMIANY
W PROCESIE TECHNOLOGICZNYM WZMOCNIENIA PODTORZA MASZYNĄ AHM-800R, DLA UZYSKANIA
LEPSZYCH WYNIKÓW EKONOMICZNYCH
Streszczenie
Opisano tutaj różne przypadki
procesów technologicznych wzmocnienia podtorza maszyną AHM-800R, z
zastosowaniem różnych zestawów maszyn i sprawdzono jaki ma to wpływ na wyniki
ekonomiczne wykonanych robót.
Andrzej
Chyba
Henryk
Kobylanka
NMOWE
ROZWIĄZANIA TECHNICZNE NA BOCZNICACH HUTY STALI CZĘSTOCHOWA SP. Z O.O.
Streszczenie
Ostatnie dziesięciolecie
cechuje się wyraźnym rozwojem rozwiązań technicznych w transporcie kolejowym na
terenie zakładów. Wydział Transportu i Ekspedycji Huty Stali Częstochowa jest
inspiratorem wielu nowatorskich rozwiązań. W referacie scharakteryzowano zdalne
sterowanie lokomotywami manewrowymi, lokomotywy dwusilnikowe, urządzenia srk
typu SUP-2 i zespół lokalnego przestawiania zwrotnic.
Włodzimierz
Czyczuła
Dariusz
Kudła
Sergiusz
Lisowski
BUDOWA
BEZPODSYPKOWEJ NAWIERZCHNI TYPU RHEDA-2000 NA WIADUKTACH KOLEJOWYCH LINII
KRAKÓW - MEDYKA
Streszczenie
W referacie przedstawiono
podstawowe zagadnienia, związane z budową pilotażowych odcinków z nawierzchni
typu Rheda-2000 na linii kolejowej Kraków – Medyka. Przedstawiono genezę
wprowadzenia tego rozwiązania, konstrukcję nawierzchni i obiektów oraz omówiono
podstawowe problemy wykonawcze.
Józef
Jeżewicz
REGULACJA
RYNKU TRANSPORTOWEGO JAKO NARZĘDZIE STYMULACJI WZROSTU GOSPODARCZEGO.
INSTRUMENTY
REGULACJI RYNKU.
Streszczenie
Transport stwarza ogromne
zagrożenia dla jakości i bezpieczeństwa życia, stanu środowiska naturalnego.
Wzrost gospodarczy powoduje zwiększenie potrzeb przewozowych. Zwiększone
przewozy wymagają rozbudowy infrastruktury. Infrastruktura transportowa jest
czynnikiem decydującym o funkcjonowaniu transportu i rozwoju gospodarki.
Niedostateczny rozwój infrastruktury transportowej jest powodem przeciążenia
dróg, straty czasu, zwiększenia kosztów transportu, nadmiernej ilości wypadków
transportowych, przeciążenia środowiska. Odbija się to nie tylko na
uczestnikach ruchu, ale i na całej gospodarce, np.: straty produktywności,
zmniejszenie mobilności, obniżenie zdolności konkurencyjnej gospodarki, spadek
zatrudnienia, wzrost bezrobocia są między innymi powodowane „wąskimi gardłami”
w transporcie. Prawo to ważny instrument regulacji rynku transportowego.
Powinno sprzyjać oczekiwanym postawom uczestników procesów transportowych,
kształtować zachowania przewoźników oraz upodobania i preferencje pasażerów i
klientów (nadawców, odbiorców). Zasada wzajemności lansowana jest w krajach UE,
jako sposób skrośnego finansowania rozwoju ekologicznych gałęzi transportu i
budowy brakujących ogniw łańcuchów transportowych. Krzyżowe finansowanie w
transporcie jest coraz częściej stosowane jako narzędzie do wyrównywania szans
i pozycji konkurencyjnej transportu kolejowego i żeglugi śródlądowej.
Internalizacja kosztów transportu to zespół zasad i instrumentów do
przenoszenia kosztów dla wyrównywania szans i wspomagania pożądanych kierunków
rozwoju transportu.
Józef
Jeżewicz
BARIERY
I SZANSE ROZWOJU TRANSPORTU KOLEJOWEGO W POLSCE
Streszczenie
Transport jest bardzo ważnym
ogniwem gospodarki narodowej. W Polsce niektóre parametry gospodarowania,
warunki konkurencji między gałęziami transportu są nierówne. Transport kolejowy
zaliczyć należy do ekologicznych. Transport szynowy jest kapitałochłonny i
kosztowny. Przyczyny tego leżą w tym, że obciążony jest on z nawiązką kosztami
drogi. To sprawia, że jest niekonkurencyjny. Dla poprawy równowagi
międzygałęziowej w transporcie trzeba pilnie określić standardy i warunki gospodarowania
(prowadzenia biznesu), wyznaczyć priorytety, kierunki, skalę i tempo rozwoju
poszczególnych dziedzin transportu oraz ustalić formalne warunki konkurencji
międzygałęziowej.
Józef
Jeżewicz
KIERUNKI
RPOZWOJU, UWARUNKOWANIA EKONOMICZNE I FORMALNE ROZWOJU TRANSPORTU W UE
Streszczenie
Trendy rozwoju transportu, jak
i skutki tego rozwoju, zwłaszcza negatywne skutki oddziaływania na środowisko
są stosunkowo łatwo poznawalne i mierzalne. Natomiast bardzo trudno mierzalne
są skutki opóźnienia rozwoju transportu na rozwój gospodarczy kraju. Komisja
Europejska jak i rządy krajów członkowskich poświęcają wiele działań formalnych
dla harmonizacji rozwoju transportu, kształtowania zachowań przewoźników i
organizatorów przewozów, co by ograniczyć negatywne skutki transportu na
środowisko i rozwój gospodarczy. Zamierzone kierunki rozwoju transportu wytycza
się w długich i krótkich okresach. Tam gdzie brakuje zachęt ekonomicznych lub
są one nieskuteczne do osiągania zmierzonych celów wkracza się prawem. W
Europie Zachodniej intensywnie pracuje się nad internalizacją kosztów
transportu. Są już próby wdrożenia mechanizmów internalizacji.
Janina
Jędrzejczak – Gas
Jolanta
Laskowska
Joanna
Wyrwa
BADANIA
MARKETINGOWE NA RYNKU KOLEJOWYCH PRZEWOZÓW TOWAROWYCH W WOJEWÓDZTWIE LUBUSKIM
Streszczenie
W artykule została
przedstawiona charakterystyka rynku kolejowych przewozów towarowych w
województwie lubuskim. Zaprezentowano wyniki badań marketingowych
przeprowadzonych wśród przedstawicieli przedsiębiorstw korzystających z usług
transportowych realizowanych przez Zakład Przewozów Towarowych CARGO S.A. w
Zielonej Górze.
Bogusław
Kołodkiewicz
Andrzej
Koper
Mieczysław
Szywacz
SYSTEMY
INFORMATYCZNE WSPOMAGAJĄCE ZARZĄDZANIE TABOREM W PKP CARGO S.A.
Streszczenie
W niniejszym referacie zaprezentowano
systemy wspomagające zarządzanie taborem kolejowym w PKP CARGO S.A..
Przedstawiono podstawowe założenia dla docelowego systemu elektronicznego
wspomagania zarządzania taborem kolejowym w tej Spółce. Omówiono podstawowe
systemy aktualnie eksploatowane w PKP CARGO S.A. oraz przedstawiono dwa
opracowane, lecz nie wdrożone systemy: Dysponowanie Pojazdami i Drużynami
Trakcyjnymi DPD i Śledzenie Wagonów i Przesyłek ŚLEDŹ, których założenia są
generalnie zbieżne z oczekiwaniami PKP CARGO S.A.. W końcowej części referatu
omówiono system Globalnego Pozycjonowania Satelitarnego GPS w aspekcie jego
zastosowania do śledzenia pojazdów szynowych i przesyłek.
Andrzej
Massel
KSZTAŁTOWANIE
NOWOCZESNEJ OFERTY PRZEWOZOWEJ W KOLEJOWYM RUCHU REGIONALNYM
Streszczenie
Autor podejmuje próbę
wyjaśnienia drastycznego spadku przewozów. Opisuje standardy jakościowe
obowiązujące w Unii Europejskiej. Na tej podstawie wskazuje na szereg
możliwości podniesienia oferty przewozowej w kolejowym ruchu regionalnym.
Oferta ta zmierzać może do znacznej poprawy efektywności przewozów regionalnych
na terenie np. Dolnego Śląska.
Radosław
Mazurkiewicz
MOŻLIWOŚCI
OŻYWIENIA REGIONALNYCH POŁĄCZEŃ KOLEJOWYCH W POLSKIEJ CZĘŚCI EUROREGIONU NYSA
Streszczenie
W artykule przedstawiono stan
obecny sieci kolejowej na obszarze Euroregionu Nysa z uwzględnieniem połączeń
kolejowych przez granice państw i eksterytorialnego przebiegu niektórych linii.
Omówiono połączenia kolejowe realizowane przez przewoźników niepaństwowych
(Lausitz Bahn, Sächsisch-Böhmische Eisenbahngesellschaft), działających na
terenie Niemiec i Czech. Przedstawiono również koncepcję czeskiego programu
zintegrowanej komunikacji szynowej „Regiotram NISA” dla miast Liberec –
Jablonec i całego regionu. Na tle rozwiązań wprowadzanych w państwach
ościennych podano trzy propozycje ożywienia szynowego transportu pasażerskiego
po stronie polskiej: koncepcję zintegrowanego tramwajowo-kolejowego systemu
komunikacji miejskiej dla Jeleniej Góry, koncepcję połączenia regionalnego
Liberec – Zgorzelec przez Zawidów oraz celowość dostępu do linii eksploatowanej
przez Lausitz Bahn od strony Jeleniej Góry do stacji Krzewina Zgorzelecka.
Ryszard
Mielnik
Maciej
Puchała
Sławomir
Surma
STACYJNY
KOMPUTEROWO-PRZEKAŹNIKOWY SYSTEM STEROWANIA RUCHEM KOLEJOWYM TYPU OSA-H W
OCENIE JEGO BEZPOŚREDICH UŻYTKOWNIKÓW
Streszczenie
Tematem referatu jest system
komputerowo-przekaźnikowy (hybrydowy) produkowany przez KZA S.A. w Krakowie.
Autorzy szczególnie zajęli się problemem opinii bezpośrednich użytkowników
(dyżurnych ruchu). Przeprowadzone zostały badania ankietowe dotyczące tego zagadnienia.
W referacie przedstawiono krótko opis systemu ze szczególnym uwzględnieniem
konstrukcji podsystemu interfejsu użytkownika a także wybrane wyniki badań w
zakresie funkcjonalności i łatwości obsługi systemu oraz jego ogólną ocenę.
Zbigniew
Nowacki
Jolanta
Laskowska
Daniel
Fic
KONKURENCYJNOŚĆ
TRANSPORTU KOLEJOWEGO W ASPEKCIE BEZPIECZEŃSTWA KOMUNIKACYJNEGO W WOJEWÓDZTWIE
LUBUSKIM
Streszczenie
Poniższy artykuł jest próbą
kompleksowej oceny stanu bezpieczeństwa w infrastrukturze transportowej
województwa. Autorzy ograniczyli się do przedstawienia sytuacji wypadkowej w
transporcie samochodowym i kolejowym, ponieważ pozostałe gałęzie transportu odgrywają
marginalna rolę w systemie transportowym województwa. Analizą objęto horyzont
czasowy trzech lat tj. od 1999 do 2001 roku, czyli od momentu powstania
województwa. Podsumowując, można wyciągnąć następujące wnioski: pod względem
liczby wypadków, ich ofiar i innych zagrożeń, transport kolejowy jest
bezpieczny, ekologiczny i mało uciążliwy społecznie, stan bezpieczeństwa na
drogach województwa lubuskiego uległ poprawie przez zmniejszenie ilości
wypadków i ofiar, przy utrzymaniu się dużej ciężkości wypadków, wypadkowość w
transporcie kolejowym utrzymuje się na bardzo niskim poziomie w porównaniu z
transportem samochodowym, w wypadkach pociągowych i manewrowych od 1999 roku
nie było żadnej ofiary śmiertelnej. Wypadki śmiertelne na kolei wynikają przede
wszystkim z nieostrożności użytkowników dróg, pasażerów i osób postronnych.
Jan
Raczyński
DYREKTYWY
O INTEROPERACYJNOŚCI KOLEI
Streszczenie
Konsekwencją rozwoju wspólnego
europejskiego rynku kolejowego jest konieczność standaryzacji rozwiązań
technicznych. Wymagania w tym zakresie określone zostały w dyrektywach o
interoperacyjności kolei. Interoperacyjność według definicji zawartej w
dyrektywie oznacza „…zdolność transeuropejskiego systemu kolei konwencjonalnej
do umożliwienia bezpiecznego i niezakłóconego ruchu pociągów, które uzyskują
wymagane wielkości osiągów dla tych linii.” Zdolność ta opiera się na
wszystkich warunkach technicznych i eksploatacyjnych, które muszą być
spełnione, żeby spełnić te zasadnicze wymagania.
Grzegorz
Sapoń
BADANIA
PASAŻERSKICH PRZEWOZÓW KOLEJOWYCH W RUCHU REGIONALNYM NA TERENIE WOJEWÓDZTWA
ŁÓDZKIEGO
Streszczenie
Znajomość potoków pasażerskich
w ruchu regionalnym pozwala na skuteczne zarządzanie tymi przewozami. W
referacie zostały przedstawione wyniki badań potoków pasażerów korzystających z
usług PKP na terenie województwa łódzkiego. Badania zostały zlecone przez Urząd
Marszałkowski Województwa Łódzkiego i obejmowały wszystkie pociągi kursujące (w
typowym dniu roboczym) w ruchu regionalnym oraz dodatkowo pociągi pospieszne
kursujące w relacjach Łódź Fabryczna – Warszawa Wschodnia i Łódź Fabryczna –
Koluszki – Śląsk. Na podstawie wyników została opracowana mapa potoków
pasażerskich na sieci kolejowej województwa łódzkiego przedstawiająca wielkość
potoków pasażerów na poszczególnych jej odcinkach.
Wiesław
Starowicz
Zofia
Bryniarska
Jolanta
Żurowska
OCENA
OFERTY PRZEWOZOWEJ W PRZEWOZACH REGIONALNYCH NA TERENIE WOJEWÓDZTWA
MAŁOPOLSKIEGO
Streszczenie
W województwie małopolskim
podjęto w 2001 roku prace zmierzające do utworzenia struktur zarządzających do
zarządzania całym systemem transportowym województwa (transport kolejowy i
drogowy). Dla określenia rozmiaru przewozów w ramach województwa dokonano identyfikacji
potrzeb przewozowych, potoków regionalnych oraz oferty przewozowej
przewoźników. W referacie na tle informacji o wielkości potrzeb przewozowych i
potoków pasażerskich przedstawiono ocenę oferty przewozowej wszystkich
przewoźników realizujących przewozy regionalne, w tym w szczególności PKP.
Wyniki można interpretować w kategoriach konkurencji międzygałęziowej.
PREZENTACJA
Cezary
Lipko
DOSTOSOWANIE
POLSKICH PRZEPISÓW W ŚWIETLE DYREKTYW UE DLA ZAPEWNIENIA JAKOŚCI BUDOWLOM I
URZĄDZENIOM KOLEJOWYM ORAZ WPROWADZANIA ICH NA RYNEK
Zapraszam serdecznie:
Grzegorz Brudny
Księgarz (KnC)