Najnowsza książka duńskiego terapeuty i pedagoga
JESPER JUUL
NASTOLATKI
Kiedy kończy się wychowanie?
Książkę polecają:
miesięcznik DZIECKO, miesięcznik GAGA,
portale DZIECISAWAŻNE.PL, CZAS DZIECI.pl, ZARADNAMAMA.PL
oraz Akademia MamaPyta.pl i Fundacja RORO
Ile odpowiedzialności można przekazać nastolatkowi?
Co robić, kiedy nie radzi sobie w szkole?
Jak reagować na łamanie ustalonych reguł?
Jak odbudować nadszarpnięte zaufanie?
Kiedy miłość rodziców zamienia się w obsługę?
Gdy dzieci kończą dziesięć lat, powoli wchodzą w wiek nastoletni. Cztery lata potem jest już za późno na wychowanie ‒ twierdzi Jesper Juul. Niestety, właśnie wtedy wielu rodziców próbuje w pośpiechu nadrabiać zaległości wychowawcze i naprawiać błędy. Takie turbowychowanie nie przynosi jednak spodziewanych rezultatów. Rodzice wciąż mają duży wpływ na myślenie i postępowanie nastolatka, ale jako partnerzy, którzy poprzez swoje wartości i doświadczenie motywują go do odpowiedzialnego wejścia w dorosłość.
JESPER JUUL – duński terapeuta rodzinny i pedagog o światowej renomie. Jego książka Twoje kompetentne dziecko jest jednym z najbardziej cenionych poradników wychowawczych na świecie i światowym bestsellerem.
Jesper Juul był jednym z głównych liderów przełomu we współczesnej pedagogice. Zawdzięczamy mu odejście od wychowania autorytarnego z jednej strony, oraz od filozofii permisywizmu, z drugiej. Propaguje idee szacunku i współdziałania we wzajemnych relacjach z dzieckiem, oraz dojrzałe przywództwo dorosłych.
FRAGMENTY:
,,Z moich kontaktów z nastolatkami wynika, że zaufanie rodziców to dla nich zupełnie podstawowa rzecz. Potrzebują go strasznie, ale nie wtedy, kiedy wszystko idzie dobrze, ale wtedy, kiedy nie idzie dobrze. I nie polega ono na tym, że rodzic ufa, że dziecko zrobi tylko to, co rodzice uważają za słuszne. Zaufanie do nastolatka to wiara, że da z siebie wszystko, korzystając z możliwości, jakie przed nim stoją, żeby stać się tym, kim chce się stać''.
Synowie wyjątkowych, silnych i nadmiernie odpowiedzialnych matek często nie potrafią mówić ,,Nie’’, zwłaszcza do kobiet. A to jest bardzo ważna umiejętność. Więc kiedy widzisz, że twój syn mówi ,,Tak’’, ale myśli ,,Nie’’, pomóż mu i powiedz: ,,Możesz mi odmówić’’. Jeśli odpowie: ,,Tak, ale wtedy będziesz się złościć’’, to powiedz: ,,Owszem, ale to nie jest takie ważne. Dużo ważniejsze jest, żebyś robił to, co chcesz robić, a od swojej złości mam męża''
SPIS RZECZY:
CZĘŚĆ I. OD WYCHOWANIA DO WIĘZI. Powolny proces zmian u rodziców nastolatka
Bycie nastolatkiem nie jest chorobą
Ile odpowiedzialności mogą udźwignąć dzieci i młodzież?
Odpowiedzialność i konsekwencje
Odpowiedzialność rodziców i brak społecznego konsensusu
Cieszcie się swoimi dziećmi!
PROBLEMY Z KOMUNIKACJĄ. Mów od serca, używając rozumu
Język osobisty kontra język ,,grzeczny’’
Dialog zamiast konfliktu
CZY GRANICE SĄ KONIECZNE? Jak radzić sobie z regułami i ich łamaniem?
Jak reagować na złamanie reguł?
NASTOLATKI. Konflikty między kulturą i naturą
Młodzież i seksualność
Wychowanie szkodzi wszystkim dzieciom
Traktowanie konfliktów jak daru i wyzwania
DZIECI, SZKOŁA, RODZICE – WAŻNY TRÓJKĄT
Błędy systemu
CZĘŚĆ II. ,,CO MAM ZROBIĆ?’’. Inspiracje w formie listów
Otwarta komunikacja z nastolatkiem
Czy karać za przekraczanie granic?
` ,,Lodówka jest pusta’’‒ poszukiwanie własnej drogi
Alkohol
Ojciec musi wreszcie zabrać głos!
Wspólny dom czy hotel?
Wagarowicze
CZĘŚĆ III. DIALOGI NA TEMAT ZMIANY. Dziesięć rodzin rozmawia z Jesperem Juulem
1. Odpowiedzialność i reguły
2. Kłótnie, spory, autonomiczne dzieci i granice
3. Problemy w szkole i zaufanie
4. Walka w rodzinie
5. Komputer i media
6. Szkoła jest dla nas problemem
7. Zaufanie i jego brak w naszej rodzinie
8. Napięcia w rodzinie
9. Szkoła i odpowiedzialność
10. Jak pomagać?