Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

Nowe tendencje w prawie konkurencji UE [nowa]

28-02-2012, 14:23
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Cena kup teraz: 62.70 zł     
Użytkownik ksieg-inter_pl
numer aukcji: 2029940651
Miejscowość Warszawa
Wyświetleń: 6   
Koniec: 30-01-2012 12:04:47
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

Przedmiotem aukcji jest:

Nowe tendencje w prawie konkurencji UE

Piontka Eugeniusz (red.)

Dane:
  • ISBN:978[zasłonięte][zasłonięte]52658
  • liczba stron: 554
  • okładka: twarda
  • wydawnictwo: wolters kluwer polska
  • seria: Monografie
  • wymiary: 140 x 200 mm
  • Rok wydania: 2008
  • Stan produktu: nowy, nieużywany



  • Opis książki:
    W niniejszym tomie czytelnicy interesujący się wspólnotowym prawem konkurencji znajdą krytyczną analizę wybranych problemów oraz tendencji ujawniających się w tym zakresie. Autorzy nie pretendują do udzielania jednoznacznych odpowiedzi we wszystkich poruszanych sprawach, identyfikują niemniej występujące problemy prawne i poddają je krytycznej analizie prawniczej ze wskazaniem zarówno możliwych rozwiązań, jak i trudności instytucjonalnych czy instrumentalnych w obszarze odnośnych stosunków. Poleganie przez wszystkich Autorów na starannie dobranym materiale normatywnym oraz na dokumentacji oficjalnej Unii Europejskiej z odnośnych dziedzin, w tym na bogatym dorobku Komisji Europejskiej i sądów wspólnotowych, jak też na rozległym i reprezentatywnym piśmiennictwie polskim i zagranicznym sprawia, że lektura składających się na ten tom opracowań dostarcza wielu cennych wskazań mogących zainteresować zarówno badaczy, jak i praktyków prawa konkurencji.

    Wykaz skrótów
    15
    Słowo wprowadzające - Eugeniusz Piontek
    17
    Część I
    Nakazanie udzielenia licencji przymusowej w wyniku nadużywania pozycji dominującej w świetle orzecznictwa wspólnotowego - Emilia Stępień
    21
    Wstęp
    23
    Rozdział 1
    Wprowadzenie
    25
    1. Podstawa traktatowa
    25
    2. Stosunek między prawem konkurencji i prawem własności intelektualnej, przedmiot regulacji dziedzin . 28
    2.1. Ogólna charakterystyka wybranych praw własności intelektualnej
    30
    2.2. Prawa własności intelektualnej versus prawo konkurencji
    31
    3. Swoboda kontraktowania w odniesieniu do art. 82 Traktatu
    34
    4. Doktryna odmowy dostawy (refusal to supply) i doktryna urządzeń kluczowych (essential facility doctrine)
    35
    5. Podstawa nałożenia licencji
    36
    Rozdział 2
    Droga do określenia przesłanek udzielenia licencji przymusowej
    38
    1. Wstęp
    38
    2. Orzeczenie w sprawie Parke, Davis & Co.
    39
    3 Orzeczenie w sprawie Renault i Volvo
    40
    4. Przełom - orzeczenie w sprawie Magill
    42
    5. Następstwa sprawy Magill - kontrowersje wokół przesłanek
    46
    5. 1. Orzeczenie w sprawie Ladbroke
    46
    5. 2. Orzeczenie w sprawie Bronner
    47
    6. Wnioski
    49
    Rozdział 3
    Licencja przymusowa obecnie - sprawa IMS Health
    50
    1. Stan faktyczny i procedura
    50
    2. Pytania sądu niemieckiego
    52
    3. Opinia Rzecznika Generalnego
    54
    4. Orzeczenie Trybunału
    56
    4.1. Odmowa dostępu do produktu lub usługi, który jest niezbędny, aby prowadzić dane przedsięwzięcie
    57
    4.2. Przesłanka nowego produktu
    59
    4.3. Odmowa udzielenia licencji nie jest obiektywnie uzasadniona
    61
    4.4. Odmowa udzielenia licencji powoduje wyeliminowanie całości konkurencji na rynku wtórnym
    62
    5. Czy licencja powinna być udzielana od początku istnienia prawa autorskiego?
    64
    6. Specjalne okoliczności, które mogły zaważyć na rozstrzygnięciu sprawy
    66
    6.1. Klienci IMS Health współpracowali przy tworzeniu struktury, która stała się standardem przemysłowym
    66
    6.2. Struktura cegiełkowa prawem autorskim o znikomym stopniu innowacyjności
    69
    6.3. IMS Health dostarczał struktury cegiełkowej firmom, które z nim nie konkurowały
    71
    7. Stosunek licencji przymusowej do doktryny odmowy dostawy i doktryny urządzeń kluczowych
    72
    8. Rozsądna opłata licencyjna
    75
    9. Wyrok sądu niemieckiego
    76
    10. Wnioski
    77
    Rozdział 4
    Nowe przesłanki nałożenia licencji przymusowej? - sprawa Microsoft
    78
    1. Wstęp
    78
    2. Stan faktyczny i postępowanie
    78
    3. Przesłanki zastosowane w decyzji Komisji - test całości okoliczności
    80
    4. Czy sprawa Microsoft mieści się w teście z IMS Health?
    81
    5. Specjalne okoliczności mające wpływ na decyzję Komisji
    83
    5. 1. Odmowa dostawy dotychczasowemu klientowi
    83
    5. 2. Zamknięcie dostępu po uzyskaniu pozycji dominującej
    84
    5. 3. Efekt sieci, standaryzacja
    84
    5. 4. Polityka Wspólnoty mająca na celu zapewnienie dostępu do informacji interoperacyjnej
    85
    6. Okoliczności przeciwko udzieleniu licencji przymusowej
    86
    7. Wynagrodzenie za udzielenie licencji
    87
    8. Wnioski
    88
    Rozdział 5
    Stanowisko Komisji - "Memorandum dyskusyjne"
    90
    Rozdział 6
    Orzeczenie w sprawie Microsoft
    94
    1. Zakres badania decyzji Komisji
    94
    2. Kwestia praw własności intelektualnej
    95
    3. Test zastosowany przez Sąd Pierwszej Instancji
    97
    3.1. Przesłanka niezbędności
    100
    3.2. Ryzyko wyeliminowania konkurencji
    101
    3.3. Przesłanka nowego produktu
    102
    3.4. Obiektywne uzasadnienie
    104
    3.4.1. Prawa własności intelektualnej
    104
    3.4.2. Tajemnica handlowa
    105
    4. Konkluzje
    106
    5. Podsumowanie
    108
    Wykaz aktów prawnych
    110
    Orzecznictwo
    111
    Bibliografia
    113
    Część II
    Ochrona konkurencji w telekomunikacji ze szczególnym uwzględnieniem doktryny Urządzeń Kluczowych - Anna Pisarkiewicz
    119
    Wstęp
    121
    Rozdział 1
    Definicje
    131
    1. Prawo konkurencji
    131
    2. Zakres przedmiotowy - telekomunikacja a łączność elektroniczna
    132
    3. Zakres podmiotowy - przedsiębiorstwo telekomunikacyjne
    134
    3.1. Kategorie przedsiębiorstw telekomunikacyjnych w zliberalizowanym porządku regulacyjnym
    136
    3.1.1. Przedsiębiorstwa posiadające prawa wyłączne lub specjalne na innych rynkach
    136
    3.1.2. Przedsiębiorstwa pionowo zintegrowane
    137
    3.1.3. Przedsiębiorstwa o znaczącej pozycji rynkowej (SMP)
    138
    Rozdział 2
    Analiza rynku i ustalanie znaczącej pozycji rynkowej
    140
    1. Procedura definiowania i analizy rynku
    141
    1.1. Określenie rynku właściwego
    144
    1.1.1. Właściwy rynek produktowy
    147
    1.1.2. Właściwy rynek geograficzny
    154
    1.1.3. Aspekt podmiotowy
    155
    1.1.4. Rynki ponadnarodowe
    156
    1.2. Badanie efektywnej konkurencyjności rynku oraz wyznaczanie przedsiębiorstw posiadających znaczącą pozycję rynkową (SMP)
    156
    1.2.1. Definicja znaczącej pozycji rynkowej
    157
    1.2.2. Znacząca pozycja rynkowa na rynku telefonii stacjonarnej i komórkowej
    159
    1.2.3. Kolektywna pozycja dominująca
    160
    1.2.4. Przenoszenie pozycji znaczącej na rynki powiązane
    165
    2. Określenie indywidualnych obowiązków regulacyjnych
    166
    2.1. Rola krajowych organów regulacyjnych
    167
    2.2. Procedura współpracy w zakresie potrzeb analizy rynku pod rządami Nowego Porządku Regulacyjnego 168
    2.2.1. Pomiędzy krajowymi organami regulacyjnymi a krajowymi organami ds. ochrony konkurencji
    169
    2.2.2. Pomiędzy Komisją a krajowymi organami regulacyjnymi
    169
    2.2.3. Pomiędzy krajowymi organami regulacyjnymi
    171
    2.2.4. Europejska Grupa Regulatorów
    171
    Rozdział 3
    Obowiązki nakładane na państwa członkowskie i przedsiębiorstwa jako instrumenty ochrony konkurencji
    173
    1. Zasady wyboru obowiązków regulacyjnych
    173
    2. Pojęcie dostępu w prawie wspólnotowym
    176
    3. Opis poszczególnych obowiązków regulacyjnych
    180
    3.1. Obowiązki państw członkowskich
    180
    3.2. Obowiązki nakładane na przedsiębiorców o znaczącej pozycji rynkowej
    182
    3.2.1. Obowiązki w zakresie dostępu i używania sieci (art. 12 DD)
    183
    3.2.2. Obowiązki związane z zapewnieniem dostępu do lokalnej pętli abonenckiej - LLU (Rozporządzenie 2887/2000)
    186
    3.2.3. Obowiązki dotyczące przejrzystości (art. 9 DD)
    193
    3.2.4. Obowiązki dotyczące niedyskryminacji (art. 10 DD)
    194
    3.2.5. Obowiązki dotyczące rozdzielenia rachunkowości (art. 11 DD)
    195
    3.2.6. Obowiązki dotyczące kontroli cen (art. 13 DD)
    196
    3.2.7. Obowiązki dotyczące rachunkowości kosztów (art. 13 DD)
    197
    3.3. Obowiązki nakładane niezależnie od pozycji rynkowej
    198
    3.4. Obowiązki na rynkach detalicznych
    199
    3.4.1. Minimalny zestaw łączy dzierżawionych (art. 18 DPU)
    200
    3.4.2. Wybór operatora i preselekcja (art. 19 DPU)
    201
    3.4.3. Kontrola cen detalicznych (art. 17 DPU)
    203
    Rozdział 4
    Odmowa świadczenia a doktryna Urządzeń Kluczowych (doktryna Essential Facilities) oraz inne formy nadużycia pozycji dominującej
    206
    1. Generalne zagadnienia związane ze stosowaniem art. 82 TWE
    207
    1.1. Rys historyczny
    208
    1.2. Zakres zastosowania art. 82 TWE
    208
    1.3. Pojęcie pozycji dominującej/dominacji oraz nadużycia
    209
    1.4. Praktyki eksploatacyjne (ang. exploitative) i antykonkurencyjne/wyłączające (ang. anticompetitive/exclusionary)
    211
    2. Przykłady praktyk stanowiących nadużycie pozycji dominującej
    212
    2.1. Odmowa świadczenia lub przyznania dostępu (z ang. refusal to deal or grant access)
    212
    2.2. Doktryna Essential Facilities
    215
    2.2.1. Geneza doktryny EF
    216
    2.2.2. Doktryna EF w decyzjach Komisji
    217
    2.2.3. Doktryna EF w orzecznictwie Sądu Pierwszej Instancji
    226
    2.2.4. Doktryna EF w orzecznictwie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości
    228
    2.3. Dyskryminacja
    232
    2.3.1. Powiązanie dyskryminacji z innymi zachowaniami
    232
    2.3.2. Ciężar dowodu
    233
    2.4. Wiązanie usług/sprzedaż wiązana
    234
    2.4.1. Powiązanie sprzedaży wiązanej z innymi zachowaniami
    236
    2.4.2. Obiektywne uzasadnienie
    237
    2.5. Zakazane praktyki cenowe
    237
    2.5. 1. Zaniżanie cen (ang. price squeeze) 2
    39
    2.5. 2. Dumping cenowy (ang. predatory pricing)
    241
    2.5. 3. Ceny wygórowane (ang. excessive prices)
    244
    2.5. 4. Subsydiowanie krzyżowe (ang. cross-subsidising)
    245
    2.5.5. Rabaty (z ang. rebates)
    247
    Rozdział 5
    Kontrola koncentracji
    249
    1. Rozporządzenie 1/2003 .
    251
    2. Rozporządzenie 139/2004
    253
    2.1. Etapy procesu decyzyjnego
    254
    2.2. Zakres przedmiotowy Rozporządzenia 139/2004
    256
    2.3. Określenie rynku właściwego
    258
    2.4. Ocena zgodności koncentracji z rynkiem wspólnotowym
    259
    2.5. Połączenia w rynkach względnie skoncentrowanych
    261
    2.6. Jurysdykcja
    262
    2.6.1. System odesłań pod rządami Rozporządzenia 4064/89 v263
    2.6.2. System odesłań pod rządami Rozporządzenia 139/2004
    264
    3. Kontrola koncentracji w sektorze telekomunikacyjnym
    266
    3.1. Typologia połączeń w telekomunikacji
    268
    3.2. Środki zaradcze w po cenach w telekomunikacji
    268
    3.3. Decyzje dotyczące koncentracji w sektorze telekomunikacyjnym
    269
    3.3.1. Cegetel + 4
    269
    3.3.2. Vodafone Airtouch/Mannesmann
    271
    3.3.3. ENEL/FT/DT
    272
    3.3.4. Telia/Telenor
    273
    3.3.5. Newscorp/Telepiu 274
    Podsumowanie
    279
    Bibliografia 288
    Część III
    Prywatny model ochrony konkurencji oraz jego realizacja w postępowaniu przed sądem krajowym. Maciej Bernatt
    299
    Wstęp
    301
    Rozdział 1
    Publiczny a prywatny model ochrony konkurencji
    303
    Rozdział 2
    Kompetencje sądow na podstawie Rozporz.dzenia nr 1/2003
    306
    1. Uprawnienie krajowych sądów w zakresie stosowania art. 81 i 82 TWE
    306
    2. Współpraca pomiędzy sądami krajowymi a Komisji i krajowymi organami ochrony konkurencji
    308
    3. Jednolite stosowanie wspólnotowego prawa konkurencji
    312
    4. Wnioski
    316
    Rozdział 3
    Praktyczne funkcjonowanie prywatnego modelu ochrony konkurencji w postępowaniu przed sądem krajowym . 317
    1. Stosowanie wspólnotowego prawa konkurencji przez sądy krajowe
    317
    1.1. Podstawa traktatowa i orzecznicza
    317
    1.2. Orzecznictwo ETS w zakresie reguł stosowania przepisów wspólnotowego prawa konkurencji przed sądami krajowymi .
    319
    1.3. Prawo konkurencji jako element wspólnotowego porządku publicznego
    320
    2. Postępowanie przed sądem krajowym w związku z naruszeniem reguł konkurencji
    324
    2.1. Charakterystyka podmiotowa postępowania
    324
    2.2. Przesłanki odpowiedzialności cywilnej w związku z naruszeniem wspólnotowych reguł konkurencji
    330
    3. Postępowanie dowodowe i inne aspekty procesowe
    336
    3.1. Ciężar dowodowy .
    336
    3.2. Standard dowodowy
    338
    3.3. Środki dowodowe
    339
    3.4. Koszty procesu
    343
    3.5. Jurysdykcja i prawo właściwe
    344
    Podsumowanie 346
    Część IV
    Roszczenie odszkodowawcze w postępowaniu w sprawie o naruszenie wspólnotowego prawa konkurencji - Bożena Nowak-Chrząszczyk
    355
    Wstęp
    357
    Rozdział 1
    Zagadnienia wprowadzające
    361
    1. Skarga odszkodowawcza
    361
    2. Wspólnotowe podstawy prawne skargi odszkodowawczej
    362
    Rozdział 2
    Harmonizacja
    367
    1. Harmonizacja w drodze legislacji?
    369
    2. Pole dla Trybunału
    371
    Rozdział 3
    Przeszkody w skutecznym dochodzeniu roszczeń odszkodowawczych
    377
    1. Przesłanka winy
    379
    2. Postępowanie dowodowe
    382
    3. Wymiar odszkodowania
    388
    4. Obrona z powołaniem się na przeniesienie obciążeń
    392
    5. Roszczenia odszkodowawcze wnoszone przez konsumentów
    395
    6. Koszty powództwa
    399
    7. Postępowanie prywatnoskargowe a publicznoskargowe
    402
    Rozdział 4
    Przykład Stanów Zjednoczonych
    405
    Rozdział 5
    Jaka skarga odszkodowawcza?
    414
    1. Przesłanka winy
    418
    2. Postępowanie dowodowe
    423
    3. Wymiar odszkodowania
    429
    4. Obrona z powołaniem się na przeniesienie obciążeń
    434
    5. Roszczenia odszkodowawcze wnoszone przez konsumentów
    438
    6. Koszty powództwa
    439
    7. Postępowanie prywatnoskargowe a publicznoskargowe
    444
    Rozdział 6
    Skarga odszkodowawcza w Polsce
    448
    Podsumowanie
    461
    Bibliografia
    463
    Część V
    Stosowanie wspólnotowego prawa konkurencji w międzynarodowym arbitrażu handlowym - Agnieszka Żabówka
    471
    Wstęp
    473
    Rozdział 1
    Stosowanie wspólnotowego prawa konkurencji w arbitrażu międzynarodowym
    477
    1. Pojęcie "europejskiego porządku prawnego"
    477
    1.1. Wspólnotowe prawo konkurencji jako element porządku publicznego
    480
    1.2. Orzeczenie Eco Swiss i jego znaczenie
    482
    2. Dopuszczalność poddania sporu pod arbitraż
    486
    2.1. Dopuszczalność poddania pod arbitraż sporu z zakresu prawa konkurencji
    488
    2.1.1. Mitsubishi v. Soler
    490
    2.1.2. Orzecznictwo europejskie 493
    2.1.3. Dopuszczalno arbitrażu w państwach członkowskich
    500
    2.2. Prawo właściwe dla oceny dopuszczalności poddania sporu pod arbitra.
    502
    3. Stosowanie prawa wspólnotowego przez arbitrów
    510
    3.1. Zasady działania arbitrów w rozstrzyganiu sporów
    511
    3.2. Obowiązki arbitrów w rozstrzyganiu sporów z zakresu wspólnotowego prawa konkurencji
    513
    3.3. Kwestie proceduralne
    519
    3.3.1. Relacja postępowania arbitrażowego do postępowań toczących się przed organami ochrony konkurencji
    520
    3.3.2. Ciężar dowodu
    521
    3.3.3. Ustalanie faktów
    523
    3.4. Roszczenia związane z naruszeniem reguł konkurencji
    523
    3.5. Międzynarodowa praktyka arbitrażowa
    526
    Rozdział 2
    Kontrola wyroków arbitrażowych oraz rola krajowych i wspólnotowych instytucji
    528
    1. Prawo sądów polubownych do występowania do ETS z pytaniem prejudycjalnym
    528
    1.1. Trybunały arbitrażowe a podmiotowy zakres art. 234 TWE
    529
    1.2. Dopuszczalno zwrócenia się do ETS za pośrednictwem sądu krajowego
    532
    2. Kontrola wyroków przez sądy krajowe
    533
    2.1. Sposoby kontroli wyroków arbitrażowych
    534
    2.2. Zasady kontroli prowadzonej przez sądy krajowe
    537
    2.2.1. Thales v. Euromissile
    542
    2.2.2. Lesotho v. Impregilo
    543
    2.2.3. Marketing Displays International v. VR
    544
    3. Rola Komisji Europejskiej w kontroli wyroków
    546
    Bibliografia
    551

    Zobacz nasze pozostałe aukcje

    Dodaj nas do ulubionych sprzedawców

    Zapraszamy serdecznie.