Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

NOWAK TEORIA SOCJALIZMU WŁASNOŚĆ WŁADZA NAKOM 1991

09-05-2014, 20:16
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Aktualna cena: 59.99 zł     
Użytkownik inkastelacja
numer aukcji: 4197341552
Miejscowość Kraków
Wyświetleń: 5   
Koniec: 09-05-2014 20:00:00

Dodatkowe informacje:
Stan: Używany
Okładka: miękka
Rok wydania (xxxx): 1991
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

KLIKNIJ ABY PRZEJŚĆ DO SPISU TREŚCI

KLIKNIJ ABY PRZEJŚĆ DO OPISU KSIĄŻKI

KLIKNIJ ABY ZOBACZYĆ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY ZNAJDUJĄCE SIĘ W TEJ SAMEJ KATEGORII

KLIKNIJ ABY ZOBACZYĆ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY WEDŁUG CZASU ZAKOŃCZENIA

KLIKNIJ ABY ZOBACZYĆ INNE WYSTAWIANE PRZEZE MNIE PRZEDMIOTY WEDŁUG ILOŚCI OFERT

PONIŻEJ ZNAJDZIESZ MINIATURY ZDJĘĆ SPRZEDAWANEGO PRZEDMIOTU, WYSTARCZY KLIKNĄĆ NA JEDNĄ Z NICH A ZOSTANIESZ PRZENIESIONY DO ODPOWIEDNIEGO ZDJĘCIA W WIĘKSZYM FORMACIE ZNAJDUJĄCEGO SIĘ NA DOLE STRONY (CZASAMI TRZEBA CHWILĘ POCZEKAĆ NA DOGRANIE ZDJĘCIA).


PEŁNY TYTUŁ KSIĄŻKI -
AUTOR -
WYDAWNICTWO -
WYDANIE -
NAKŁAD - EGZ.
STAN KSIĄŻKI - JAK NA WIEK (ZGODNY Z ZAŁĄCZONYM MATERIAŁEM ZDJĘCIOWYM) (wszystkie zdjęcia na aukcji przedstawiają sprzedawany przedmiot).
RODZAJ OPRAWY -
ILOŚĆ STRON -
WYMIARY - x x CM (WYSOKOŚĆ x SZEROKOŚĆ x GRUBOŚĆ W CENTYMETRACH)
WAGA - KG (WAGA BEZ OPAKOWANIA)
ILUSTRACJE, MAPY ITP. -

DARMOWA WYSYŁKA na terenie Polski niezależnie od ilości i wagi (przesyłka listem poleconym priorytetowym, ew. paczką priorytetową, jeśli łączna waga przekroczy 2kg), w przypadku wysyłki zagranicznej cena według cennika poczty polskiej.

KLIKNIJ ABY PRZEJŚĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ

SPIS TREŚCI LUB/I OPIS (Przypominam o kombinacji klawiszy Ctrl+F – przytrzymaj Ctrl i jednocześnie naciśnij klawisz F, w okienku które się pojawi wpisz dowolne szukane przez ciebie słowo, być może znajduje się ono w opisie mojej aukcji)

LESZEK NOWAK
U PODSTAW TEORII SOCJALIZMU
TOM I
WŁASNOŚĆ I WŁADZA O KONIECZNOŚCI SOCJALIZMU
WYDAWNICTWO
Nakom ' Poznań
1991
Redakcja Jacek Goslar
Projekt okładki Krystyna Hajduk
Fotografia Maciej Łuczak
Korekta
Bożena Osada-Wasielewska





Spis treści tomu I

Słowo wprowadzające [1990] VII
Wstęp [1979] XIII
CZĘŚĆ 1 PRÓBA NIE-MARKSOWSKIEJ TEORII FORMACJI SPOŁECZNO-EKONOMICZNEJ
Wprowadzenie. Marksowski materializm historyczny: teoria i metodologia 3
Rozdz. I Dwuznaczność Marksowskiego materializmu historycznego 11 Rozdz. II Adaptacja i rewolucja. Próba usunięcia dwuznaczności Mark-
sowskiej........................ 25
Rozdz. III Osobliwość niewolnictwa: rozwój poprzez zbytek..... 53
Rozdz. IV Osobliwość feudalizmu: cykl podwójny ........... 73
Rozdz. V Osobliwość kapitalizmu - próba postawienia problemu . 105
CZĘŚĆ 2 SPOŁECZEŃSTWA KLASOWE I SUPRAKLASOWE
Wprowadzenie. Podstawowe ograniczenie Marksowskiego materializmu
historycznego...................... 149
Rozdz. VI Szkic materialistycznej konceptualizacji zjawiska władzy . . 157
Rozdz. VII Władza, własność, panowanie duchowe........... 167
Rozdz. VIII Totalitaryzm: jedność władzy i własności ......... 183
CZEŚĆ 3 TOTALITARYZACJA KAPITALIZMU PRÓBA TEORII EWOLUCJI SOCJALISTYCZNEJ
Rozdz. IX Władza i własność w społeczeństwie marksowskim o gospodarce stacjonarnej................... 203
Rozdz. X Władza i własność w społeczeństwie marksowskim o gospodarce dynamicznej. Osobliwość kapitalizmu....... 221
DODATKI
Dodatek (i) Popper o niemożliwości teorii procesu historycznego . . 243
Dodatek (ii) Berlin o immoralizmie teorii procesu historycznego . . . 247
Dodatek (iii) Kołakowski o Marksowskim materializmie historycznym 252
Dodatek (iv) O pojęciu totalitaryzmu.................. 256
Dodatek (v) „Wyzwolenie społeczne" czy wyzwolenie narodowe? . . 259 Dodatek (vi) (wspólnie z P. Buczkowskim i A. Klawiterem) Religia
jako struktura klasowa................. 271
Dodatek (vii) Pętla pracownicza i kontrpętla ideowa. Próba konkretyzacji modelu kapitalizmu............... 314
Dodatek (viii) (wspólnie z K. Paprzycką) Kilka uwag o naturze społeczeństw „Trzeciego Świata"............. 330
Dodatek (ix) Uwagi o tezie o totalitaryzacji kapitalizmu..... 340
Dodatek (x) Dlaczego „demokracje" są (na ogół) nastawione pokojowo ......................... 343
Dodatek (xi) Kapitalizm i demokracja. Model V?in społeczeństwa klasowego .....-................... 346
Literatura cytowana......................... 355





SŁOWO WPROWADZAJĄCE [1990]

W nowych warunkach politycznych ukazują się w naszym kraju liczne książki do niedawna niedostępne w normalnym obiegu czytelniczym, za to o skomplikowanym rodowodzie. Także niniejsze opracowanie należy do tego gatunku. Stąd na początek kilka podstawowych informacji.
Dwa pierwsze tomy tej książki zostały przekazane we wrześniu 1979 do dyspozycji Towarzystwa Kursów Naukowych. Ukazały się jednak w przekładzie angielskim, pod łącznym tytułem Property and Power. Towards a non-Marxian Historical Materialism w serii Theory and Decision Library wydawnictwa Reidel (Kluwer), w 1983. Po polsku ukazał się natomiast na początku grudnia 1981 tom I pod tytułem Wolność i władza (omyłkowo, miało być Własność i władza) opublikowany przez NZS Akademii Rolniczej w Poznaniu. Z wprowadzeniem stanu wojennego samo wydawnictwo zostało rozwiązane, a znaczna większość nakładu książki skonfiskowana. Tom II nie był dotąd po polsku ogłoszony, aczkolwiek był parokrotnie przygotowywany do druku w latach osiemdziesiątych na zamówienie rozmaitych wydawnictw niezależnych; zawsze jednak jakieś złe moce stawały na przeszkodzie i próby te kończyły się jeno utratą kolejnych kopii maszynopisu. Pierwsza wersja tomu III powstała z wykładów, jakie jesienią 1982 wygłaszałem dla działaczy „Solidarności" w Zakładzie Karnym w Kwidzyniu. Zostały też one opublikowane niesłychanie żmudną techniką „szpilkową" w założonym ad hoc wydawnictwie Internowa. W jaki sposób ludzie ci zdołali - mimo wielokrotnych rewizji w celach - powielić" 100 egzemplarzy jednoarkuszowej broszurki i w dodatku znaczną część" nakładu wynieść poza więzienie, jest dla mnie zagadką do dzisiaj. Tom ten ukończyłem jesienią 1986, a ogłoszony został jako Władza. Próba teorii idealizacyjnej w wydawnictwie podziemnego Społecznego Komitetu Nauki, In Plus, w 1988. W postaci uzupełnionej ukaże się on w Stanach Zjednoczonych w wydawnictwie Greenwood/Praeger/Quorum. Ta uzupełniona wersja, z dość znacznymi jednak skrótami, a także licznymi nowymi elementami i dodatkami, stanowi podstawę niniejszego wydania tomu III.
Tomy I i III wchodzą do niniejszego, pierwszego pełnego wydania książki w zasadzie nie zmienione. Poza zwyczajną obróbką tekstu - usunięcie powtórzeń, drobne przesunięcia kompozycyjne, poprawki stylistyczne czy terminologiczne -poczyniłem dwie tylko zmiany. Pierwszą jest usunięcie w tomie I większej części
rozdziału VI poświęconego teorii władzy - jako że tematyce tej poświęcony jest cały właściwie tom III; pozostało z tego rozdziału tyle, ile faktycznie wykorzystuje się w następujących po nim modelach z ostatniej części tomu I. Drugą jest przeformułowanie kilku tez rozdziału VII tego tomu - obciążonych jeszcze tradycją adaptacyjnej (a więc nomologicznej) wykładni Marksowskiej teorii społecznej - w duchu nie-Marksowskiego materializmu historycznego; sformułowania te uzgodniłem obecnie z zawartością pozostałych rozdziałów tomu I. Większe zmiany poczyniłem natomiast w tomie II, poświęconym reinterpretacji historii Rosji. Tezy tego tomu nie uległy co prawda istotniejszym korekturom w wyniku konfrontacji z nowszą literaturą historyczną, niemniej pozwoliła ona na pełniejsze i dokładniejsze ich uargumentowanie, a także na postawienie pewnych nowych dla mnie problemów.
Ponadto zaś dołączyłem do wszystkich tomów dodatki. Składają się na nie opracowania uzupełniające w stosunku do niniejszej Jcsiążki. Artykuły te już to polemizują ze znanymi w literaturze przedmiotu teoriami z punktu widzenia koncepcji w książce tej przedstawionej (por. np. polemiki z Popperem, Berlinem i Kołakowskim), już to porównują wyrażone w pracy stanowisko z poglądami alternatywnymi (por. np. porównania koncepcji trójwładzy z koncepcją Brzeziri-skiego/Friedricha). Inne rozwijają wątki ważne a w książce nieobecne -np. teorię narodu, czy teorię funkcjonowania religii. Jeszcze inne stosują pewne z modeli wyłożonych w książce do nowej problematyki - np. do społeczeństw „Trzeciego Świata" czy do roli pokoleń w rozwoju społecznym. Pewne dodatki podejmują problematykę metodologiczną humanistyki (np. rolę wartościowania w konstrukcji teorii), inne zaś problematykę ogólnofilozoficzną (rolę jednostki w dziejach czy zagadnienie autonomii jednostki ludzkiej). Pewne z tych tekstów zestawiają najważniejsze tezy tomu I z tym, co się w ostatnim dziesięcioleciu w kapitalizmie wydarzyło. Pewne podejmują wreszcie problematykę polskiej drogi do i od socjalizmu.
W sytuacji, w której sama książka była nie do ogłoszenia po polsku, usiłowałem w przeciągu ostatnich lat kilkunastu ogłosić" choć fragmenty wyłożonej w niej koncepcji w polskich czasopismach naukowych. Nawet jednak najbardziej abstrakcyjne i odległe od wszelkiej polityki teksty wysyłane do rozmaitych czasopism o różnorakich orientacjach światopoglądowych spotykał zawsze ten sam los. Dziś trudno ocenić", na ile działała tu cenzura, a na ile sami redaktorzy. Przypuszczalnie jednak nie wchodziły w rachubę względy merytoryczne, skoro wszystkie wysyłane do owych pism teksty ukazały się następnie w przekładach obcojęzycznych w zachodnich czasopismach naukowych.
Dwa wszakże pozytywne wyjątki chciałbym tu odnotować. Był taki okres, kiedy Studia Filozoficzne podejmowały na serio próby ogłoszenia jednego z rozdziałów tomu III niniejszego opracowania. Miało to miejsce po okresie „Solidarności", kiedy redaktorem naczelnym tego czasopisma był ktoś, kto pragnął nadać temu miesięcznikowi prawdziwie pluralistyczny charakter. Jego uporczywe wysiłki nie były jednafk w stanie przeważyć oporu Wydziału Nauki KC b. PZPR, wkrótce
został też odwołany ze stanowiska. Ponadto, w samym okresie „Solidarności" jeden z rozdziałów tomu I został ogłoszony przez Studia Socjologiczne.
W tej sytuacji koncepcja wyłożona w niniejszej książce mogła docierać do czytelnika polskiego tylko dzięki wysiłkom i uporowi ludzi, którzy nie mieli bynajmniej obowiązku zawodowego zadania tego podejmować. W 1986 próbowałem np. ogłosić jeden z rozdziałów tomu III, poświęcony nie-Ewangelicznemu modelowi człowieka, w kilkunastu czasopismach filozoficznych i pokrewnych. Walkę z cenzurą podjęły dwa pisma, oba literackie - Twórczość oraz Pismo. Pierwsze zresztą skutecznie (por. nr 11 z 1987). Pismo ogłosiło natomiast w 1988 pewien fragment tomu I. Pozostaje mi tylko żywić nadzieję, że periodyki te nie straciły zbyt wielu prenumeratorów na tych ciężkawych artykułach, daleko odbiegających od polotu ogłaszanych tam zazwyczaj esejów.
Zasadniczym jednak źródłem publikacji fragmentów wyłożonej w niniejszej książce koncepcji były niezależne pisma i serie broszur społeczno-politycznych: poznańskie Broszury Społeczne, Veto, Bez debitu i Czas kultury, wrocławskie Tematy, Obecność, Przyjaciel Nauk i Biuletyn Dolnośląski, warszawskie Niepodległość, Most, oraz Vacat, krakowskie Biuletyn NZS i Po prostu, szczecińskie SAW A oraz Obraz, gdańskie Przegląd Polityczny i Fakt, bydgoski Catacumbus, łódzki Wakat, lubelskie Spotkania i szereg innych (kilka esejów ukazało się także w emigracyjnych czasopismach: Aneksie, Kulturze i Kontakcie). Trudno mi bez wzruszenia wspominać odwagę tych ludzi, którzy narażali się na poważne kłopoty życiowe, przez długi okres czasu z ryzykiem więzienia włącznie, aby ogłaszać rzeczy, które nie musiały odpowiadać ich zainteresowaniom i pojęciom o tym, co warto publikować. Pewne wyobrażenie o tym, czego ich codzienna praca wymagała uzyskałem któregoś zimowego wieczoru w 1985, kiedy z powodu nieoczekiwanej wpadki zwykłego kuriera, wydawcy Przyjaciela Nauk poprosili mnie o przewiezienie kilkuset egzemplarzy tego czasopisma. Do dziś pamiętam ten strach - o zatrzymanie, o konfiskatę samochodu, strach w końcu niezbyt-wiadomo-dlaczego -jaki mnie wówczas ogarnął. Pewnie musiałem mieć kłopoty ze skrywaniem braku odwagi, bo już nigdy więcej w żadnej tego rodzaju misji się do mnie nie zwrócono. Doprawdy, opinia publiczna skoncentrowana na powszechnie znanych symbolach oporu obywatelskiego nie docenia zwykłego, codziennego męstwa, jakie wykazywało tysiące ludzi zaangażowanych w podziemnym ruchu wydawniczym przez tyle lat.
Fragmenty tej książki prezentowane były na kilku spotkaniach naukowych w kraju: jesienią 1980 w Polskim Towarzystwie Filozoficznym, oddziały w Poznaniu, Gdańsku i Łodzi, w 1981 na Zjeździe Polskiego Towarzystwa Socjologicznego, w 1984 w Instytucie Religioznawstwa UJ, w 1987 na seminariach prof. Zbigniewa Kwiecińskiego w Toruńskim Oddziale PAN i dr Henryka Kliszko w Instytucie Socjologii UW oraz na Zjeździe Filozofii Polskiej. Koncepcje w nich zawarte wiele skorzystały z analizy, jakiej zostały tam poddane. Niektóre zaś z koncepcji tomu III zgoła uformowały się w korespondencji. Pisząc bowiem ten tom w latach 1[zasłonięte]983-19, doświadczałem jednej z najniezwyklejszych rzeczy, jaka piszącemu
zdarzyć się może - nieustannej wymiany myśli z kimś, kto będąc zainteresowany przedmiotem, i ujmując go po swojemu, jest jednocześnie profesjonalnie zainteresowany naszą nad nim pracą. Nie widać może wyraźnie w tym tomie, ile zawdzięcza on esejom p. Andrzeja Falkiewicza, które później złożyły się na jego książkę Jeden i liczba mnoga (Wrocław: Wyd. Kret, 1989) - cytowanie jej wydawało mi się niestosowne. Wpływ jednak myśli w niej zawartych na myśli jakoby jeno interpretowane jest niewątpliwy.
Trudno mi tutaj powstrzymać się od wspomnienia wyrazów solidarności koleżeńskiej, jakich doświadczałem w minionych latach. Myślę o tych, którzy składali protesty przeciwko administracyjnym, a raczej politycznym, decyzjom związanym z osobą niżej podpisanego; ci, którzy szczególnie angażowali się w tej akcji, zaryzykowali wiele, do wyroku sądowego włącznie. Myślę o tych, którzy narażali, niektórzy po wielekroć, swoje interesy zawodowe, by zabiegać o anulowanie tych decyzji; niektórzy świadomie zdecydowali się zapomnieć o swych uzasadnionych roszczeniach - dla dobra sprawy. Myślę wreszcie o tych nieznanych mi ludziach, którzy umożliwili mi ukończenie tomu trzeciego tej książki przyznając w marcu 1985 stypendium Społecznego Komitetu Nauki na ten właśnie cel.
Dziękuję również Panu Janowi Plewie za okazaną pomoc w wydaniu niniejszej książki.
Chciałbym też zadośćuczynić miłemu obowiązkowi podziękowania kilku instytucjom naukowym: Uniwersytetom w Berlinie i Catanii oraz Instytutom Badań Zaawansowanych w Canberze, Wassenaar i Berlinie, w których przebywałem przez kilka ostatnich lat na kontraktach. Wszystkim im zawdzięczam możliwość napisania rozmaitych tekstów z zakresu filozofii społecznej, a dwóm ostatnim - możliwość bezpośredniej pracy nad przygotowaniem do druku niniejszej książki.
W pierwotnym zamyśle książka ta miała być czterotomowa - tom czwarty, planowany jako reinterpretacja dziejów społecznych socjalizmu, miał pozostawać do tomu trzeciego w takim stosunku, jak drugi do pierwszego. Jednakże -szczęśliwie dla życzliwego mi Wydawnictwa - nie mogę pomieścić napisania tego rodzaju opracowania w swych planach pisarskich na nadchodzące lata; część 5 tomu III jest tym, co pozostało z zamysłu tomu czwartego. Na zakończenie chciałbym krótko rzecz wyjaśnić.
Poglądy moje na materie, o których traktuje niniejsza książka, zasadniczo nie uległy zmianie na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat; poprzednio zresztą też nie poglądy uległy zmianie, lecz coś dużo mniej ważnego - orientacja polityczna (por. niżej Wstęp z 1979). „Zasadniczo", bo początkowo nie-Marksowski materializm historyczny zawierał pewne intuicje anarchistyczne, których usunięcie umożliwiło dopiero, jak miałem to już okazję wyjaśniać [por. Obecność 19, 1987: 71], oparcie tej koncepcji na nie-Ewangelicznym modelu człowieka. Ale to kwestia zmiany akcentów w jednej i tej samej w zasadzie strukturze teoretycznej. Jeśli zaś pominąć tego rodzaju przeakcentowania, dopowiedzenia czy korektury, to nie widzę potrzeby większych rewizji w tym, co pisałem w drugiej połowie
lat siedemdziesiątych, i potem w połowie lat osiemdziesiątych. Książka naukowa to jednak nie tylko zestaw tez, to także nadzieje co do tego, w jakich kierunkach rozwijanie tych tez jest możliwe i przynosi owocne konstrukcje wyjaśniające. Podstawową nadzieją, na jakiej wsparta jest niniejsza książka, jest to, iż naszkicowany w niej nie-Marksowski paradygmat materialistyczno-histo-ryczny daje się zastosować we wszystkich trzech dziedzinach życia społecznego: w gospodarce, polityce i kulturze. Myślę, że to prawda, jeśli idzie o sferę własności (tom I) i sferę władzy (tom III): w dwóch trzecich więc nadzieje moje w pełni się sprawdziły. Niepowodzenie, mimo wielokrotnych prób, rozwinięcia teorii kultury w duchu nie-Marksowskiego materializmu historycznego zmuszają mnie jednak do poniechania wiary w to, iż paradygmat ten jest w stanie przynieść większe efekty dla zrozumienia natury zjawisk kulturowych. Zobowiązany jestem paru przyjaciołom za cierpliwość, z jaką mi to tłumaczyli, a także winien im jestem wyrazy ubolewania za mój, chyba troszeczkę zbyt długotrwały, upór. Jest w dziedzinie kultury coś, dla uchwycenia czego kategorie interesów i konfliktów - choć w pełni stosowalne i tutaj [por. np. Dodatek (vi) do tomu pierwszego] - są po prostu za słabe. To „coś" wykracza zresztą daleko poza filozofię społeczną czy filozofię człowieka, zmusza zaś do podjęcia problematyki filozoficznej bez przymiotników. Przypadek sprawił, że piszę te słowa kończące pracę nad książką niemal dokładnie dziesięć lat po napisaniu Polskiej drogi od socjalizmu (ukazała się w Poznańskich Broszurach Społecznych, wydawanych przez Wielkopolską Inicjatywę Wydawniczą, we wrześniu 1980), która popularyzowała główne jej idee. Były to takie idee: (I) system trójwładzy jest naturalnym następstwem kapitalizmu, wolno więc go oczekiwać na technologicznie rozwiniętym Zachodzie; (II) my natomiast - a pierwszy nasz kraj - z socjalizmu już wychodzimy; (III) od socjalizmu wiedzie droga nie z powrotem do kapitalizmu, lecz do nowej formacji społecznej. Z tych trzech tez sprawdziła się, jak dotąd, tylko teza druga (a i to pod warunkiem, że nie zdarzy się jeszcze pętla obywatelska, w wyniku której komunistycznych trójpanów zastąpią inni, która to możliwość nie jest stale wykluczona). Czy sprawdzą się pozostałe dwie tezy - nie wiem. Nie sposób mieć zdecydowane sądy w tego rodzaju sprawach. Zdecydowany może być tylko sąd warunkowy. I taki zdecydowany sąd mam: jeśli naszkicowana w tej książce teoria jest dostatecznie bliska prawdy, to także i pozostałe dwie jej główne tezy się sprawdzą. A jeśli nie, to świadczyć to będzie o tym, że przedstawiona tutaj teoria jest w podstawowych swych punktach fałszywa. I - zobaczymy."

Poznań, 29 sierpnia 1990r.
Leszek Nowak





LITERATURA CYTOWANA
(tom I oraz dodatki)

Aleksandrów, N. [I960]: Gosudarstwo, w: FHosofskaja enciklopedija, t.l, Moskwa.
Bakunin, M. [1965]: Pisma wybrane, t.l, Warszawa: KiW.
Balicki, W. [1970]: Z problematyki prawa koniecznej zgodności stosunków produkcji z charakterem sił
wytwórczych, w: Kmita [1970b].
Banaszak, G. [1979]: Klasyfikacja w kategorialnej interpretacji dialektyki, w: Łastowski, Nowak [1979]. Basso, L. [I960]: Statystyki nie przekreślają marksizmu, w: O współczesnym kapitalizmie, Warszawa:
PWN.
Bell, D. [1983]: Powrót sacrum?, Aneks, 29-30.
Berlin, I. [1984]: Four Essays on Liberty, London-New York: Oxford Univ. Press. Beer, M. [1957]: Historia powszechna socjalizmu i walk społecznych, t. I, Warszawa: KiW. Bierdiajew, N. [1937]: Problem komunizmu, Warszawa: Rój (reprint 1981). Bois, G. [1978]: Kryzys feudalizmu, Prezentacje, 12. Brzeziński, J. [1976]: Struktura procesu badawczego w naukach behawioralnych, Warszawa-Poznań:
PWN.
Brzeziński, J., Fr. Coniglione, T.A.F. Kuipers i L. Nowak [1990] red.: Idealization I: General Problems, (Poznań Studies in the Philosophy of the Sciences and the Humanities, 16), Amsterdam/Atlanta:
Rodopi.
Buczkowski, P. [1978]: Teoria ruchu formacji spoleczno-ekonomicznej. Próba interpretacji adaptacyjnej, w: Nowak [1978a].
- - - [1981]: Z problematyki teorii społeczeństw ekonomicznych, Szczecin: Wyd. PAM.
- - - [1982]: Towards a Theory of Economic Society. An Attempt at the Adaptive Interpretation, w: Nowak [1982b].
Buczkowski, P., A. Klawiter i L. Nowak [1982]: Historical Materialism as a Theory of the Social Whole,
w: Nowak [1982b]. Buczkowski, P. i A. Klawiter [1986] red.: The Theories of Ideology and Ideology of Theories (Poznań
Studies in the Philosophy of the Sciences and the Humanities, 9), Amsterdam: Rodopi. Cackowski, Z. i J. Kmita (1979] red.: Społeczny kontekst poznania, Wroclaw: Ossolineum. Chavance, B. [1985] red.: Marx en perspective, Paris: E.H.E.S.S. Chmara, M. i L. Nowak [1972]: Zasada historyzmu w teorii Marksowskiej i marksistowskiej, Studia
Socjologiczne, 2. Cohen, M., Th. Nagel i Th. Scanion [1980] red.: Marx, Justice, and History. A „Philosophy & Public
Affairs" Reader, Princeton: Princeton Univ. Press. Coniglione, F. [1986]: // sentiero interotto, Catania: Prisma.
Coniglione, Fr. [1990]: Abstraction and Idealization in Marx and Hegel, w: Brzeziński et al. [1990] Constant, B. [1978]: Wykłady z polityki konstytucyjnej, w: B. i M. Sobolewscy [1978]. Daniels, R.V. [1969]: The Conscience of the Revolution. Communist Opposition in Soviet Russia, New
York; Simon&Schuster.
Dahrendorf, R. [1959]: Class and Class Conflict in Industrial Society, Stanford: Stanford Univ. Press. Davies, J.C. [1975]: Przyczynek do teorii rewolucji, w: Derczyński, Jasińska-Kania, Szacki [1975]. Derczyński, W., A. Jasińska-Kania i J. Szacki [1975] red.: Elementy teorii socjologicznych, Warszawa:
PWN.
Dmowski, R. [1907]: Myśli nowoczesnego Poloka, Lwów.
Dorosz, K. [1984]: Przeciw gnostykom, Aneks, 34.
Dziewulski, J. [1978]: Geneza i główna treść teorii ekonomicznej Róży Luksemburg a aktualne spory
wokół jej poglądów, Warszawa: Wyd. SGPiS.
Dżilas, M. [1958]: Nowa klasa. Analiza systemu komunistycznego, New York: SDR. Estey, J.A. [1959]: Cykle koniunkturalne, Warszawa: PWE. Eliade, M. [1966]: Traktat o historii religii, Warszawa: KiW.
- - - [1983]: Sacrum i profanum w świecie współczesnym, Aneks, 29-30. Engels, F. [1949a]: Anty-Dühring, Warszawa: KiW.
- - - [1949b]: Ludwik Feuerbach i zmierzch klasycznej filozofii niemieckiej, Warszawa: KiW.
- - - [1969a]: O upadku feudalizmu i początkach rozwoju burżuazji, Warszawa: KiW.
- - - [1969b]: Pochodzenie rodziny, własności prywatnej i państwa, w: Dzieła, t. 21, Warszawa: KiW.
Falkiewicz, A. [1980]: Teatr-Społeczeiistwo, Wroclaw: Ossolineum.
Fest, J. [1971): Oblicze Trzeciej Rzeszy, Warszawa: Czytelnik.
Fetscher, I. [1971]: Marx and Marxism, New York: Herder&Herder.
Galbraith, J.K. [1978]: Ekonomia a cele społeczne, Warszawa: PWE.
Galtung, J. [1980]: A Structural Theory of Imperialism, w: Vogeler, Souza [1980].
Gillman, J. [1966]: Spadkowa tendencja stopy zysku, Warszawa: KiW.
Gieorgica, J.P. [1978]: Pojecie interesu w marksistowskiej nauce o polityce, w: Opałek [1978].
Gomulka, S. [1978]: O czynnikach ekonomicznych w demokratyzacji socjalizmu i socjalizacji
kapitalizmu, Aneks, 15.
Grossmann, H. [1985]: Przekształcenie wartości w cenę u Marksa a kwestia kryzysu, w: Łoziński [1985]. Habermas, J. [1976]: Zur Rekonstruktion des historischen Materialismus, Frankfurt/M.: Suhrkamp. Hegel, G.W.F.[1958): Wykłady z filozofii dziejów, „Biblioteka Klasykdw Filozofii", t. 1-2, Warszawa:
PWN.
- - - [1963]: Zasady filozofii prawa, „Biblioteka Klasyków Filozofii", Warszawa: PWN. Heller, A. [1982]: The Philosophy of History, London: Routledge & Kegan Paul.
- - - [1985]: Marx, Justice, Freedom: the Libertarian Prophet, w: Chavance [1985]. Hobhouse, L. [1978]: Liberalizm, w: B. i M. Sobolewscy [1978].
Howe, I. (1983] red.: 1984 Revisited. Totalitarianism in Our Century, New York: Harper & Row. Hume, D. [1963]: Traktat o naturze ludzkiej „Biblioteka Klasykdw Filozofii", Ul, Warszawa: PWN. Ingarden, R. [1963]: Z badań nad filozofią współczesną, Warszawa: PWN. JasiAska, A. i L. Nowak [1976]: Grundlagen der Manischen Klassentheorie. Eine Rekonstruktion,
w: Ritsert [1976]. Jedlicki, J. [1981a]: Przedmowa do Jedlicki [1981b].
- - - [1981b] red.: Liberalizm dzisiaj, Warszawa: Niezależna Oficyna Wydawnicza. Kaczyńska E. i K. Piesowicz [1977]: Wykłady z powszechnej historii gospodarczej, Warszawa: PWN. Kalecki, M. [1958]: Teoria dynamiki gospodarczej, Warszawa: PWN.
- - - [1962]: Prace z teorii koniunktury (1933 - 1939), Warszawa: PWN.
- - - [1964]: Uwagi o spoleczno-gospodarczych aspektach „ustrojów pośrednich", w: Kalecki [1985].
- - - [1967]: Zagadnienie realizacji u Tuhana Baranowskiego i Róży Luksemburg, w: Wokół teorii ekonomicznych „Kapitału", Warszawa: PWN.
- - - [1970]: Boliwia: przykład „ustroju pośredniego" w Ameryce Łacińskiej, w: Kalecki [1985].
- - - [1974]: Marksowskie równania reprodukcji a współczesna ekonomia, Życie Gospodarcze, 26.
- - - [1985]: Kraje rozwijające sie, w: Dzieła, t. 5, Warszawa: PWN. Kautsky, K. [1950]: Pochodzenie chrześcijaństwa. Warszawa: KiW
- - - [1963): Materialistyczne pojmowanie dziejów, t. 1-2, Warszawa: KiW. Kejzerow, N.M. [1976]: Władza i autorytet, Warszawa: PWN.
Kelles-Krauz, K-. [1962): Pisma Wybrane, t. 2, Warszawa: KiW.
Keynes, J.M. [1956]: Ogólna teoria zatrudnienia, procentu i pieniądza, Warszawa: PWN. Khrushchev, N. [1970): Khrushchev Renumbers, Boston-Toronto.
Klawiter, A. (1975]: Ludwika Krzywickiego teoria determinacji świadomości przez byt w świetle jego koncepcji materializmu historycznego, Studia Socjologiczne, 4.
- - - [1978]: Problem metodologicznego statusu materializmu historycznego, Warszawa-Poznań:
PWN.
Kmita, J. [1970a]: Uwagi o holizmie Marksowskim jako koncepcji metodologicznej, w: Kmita [1970b].
- - - [1970b] red.: Założenia metodologiczne „Kapitału" Marksa, Warszawa: KiW.
- - - [1971]: Z metodologicznych problemów interpretacji humanistycznej, Warszawa: PWN.
- - - [1977a] red.: Założenia badań nad rozwojem historycznym, Warszawa: PWN.
- - - [1977b]: Przedmowa do: Popper [1977).
Kolakowski, L. [1976-78]: Główne nurty marksizmu, t. 1-3, Paryż: Instytut Literacki.
- - - [1983]: Totalitarianism and the Virtue of the Lie, w: Howe [1983]. Konstantinow, F. [1955] red.: Materializm historyczny, Warszawa: KiW.
Kowalik, T. [1971]: Róża Luksemburg. Teoria akumulacji i reprodukcji, Wroclaw: Ossolineum. Kozyr-Kowalski, S. i J. Ładosz [1976]: Dialektyka i społeczeństwo. Wstęp do materializmu historycznego,
Warszawa: PWN.
Krajewski, W. [1974]: Darwinizm a materializm historyczny, Studia Socjologiczne, 3. Krelle, W. [1973]: Macht und ökonomisches Gesetz in der Verteilung, w: Schneider, Watrin [1973]. Kropotkin, P. [1946]: Pomoc wzajemna jako czynnik rozwoju, Łódź. Krzywicki, L. [1974]: Idea a życie, w: Dzieła, Warszawa: PWN.
Kula, W. [1962]: Teoria ekonomiczna ustroju feudalnego. Próba modelu, Warszawa: PWN. Kuliszer, J. (1961): Powszechna historia gospodarcza średniowiecza i czasów nowożytnych, t. 1-2,
Warszawa: PWN. Kuznets, S. [1976]: Wzrost gospodarczy narodów. Produkt i struktura produkcji, Warszawa: PWN.
Łastowski, K. [1981]: Problem analogii teorii rozwoju gatunków a teorii formacji społeczno-ekonomicznej, Warszawa-Poznań: PWN.
Labriola, A. [1961]: Szkice o materializmie historycznym, Warszawa: KiW.
Lange, O. [1967]: Ekonomia polityczna, t.l, Warszawa: PWN.
Lassalle, F. [I960]: O istocie konstytucji, Warszawa: KiW.
Lenin, W.I. [1951]: Karol Marks (krótki rys biograficzny wraz z wykładem marksizmu), Warszawa:
KiW.
- - - [1972]: O państwie, w: Marks, Engels, Lenin o polityce, Warszawa: KiW. Lukacs, G. [1968]: History and Class Consciousness, Cambridge, Mass.: MIT Press.
- - - [1978]: Lenin. Studium struktury myśli, Studia Filozoficzne, 10.
Luksemburg, R. [1963]: Akumulacja kapitału. Przyczynek do ekonomicznego wyjaśnienia imperializmu,
Warszawa: KiW.
- - - [1971]: Kwestia narodowościowa i autonomia, w: Wybór tekstów polskiej myśli
marksistowskiej, red. S. Dziamski, Poznań: Wyd. UAM.
Łoziński, J. [1985] red.: Szkoła Frankfurcka, t. 1, Warszawa: Kolegium Otryckie. Malewski, A. i J. Topolski [I960]: Studia z metodologii historii, Warszawa: PWN. Manteuffel, T. [1968]: Historia powszechna. Średniowiecze, Warszawa: PWN. Marks, K. [1955]: Przyczynek do krytyki ekonomii politycznej. Warszawa: KiW.
- - - [1959]: Kapital. Krytyka ekonomii politycznej, t. 3, cz. 2, Warszawa: KiW.
- - - [1960a]: Przyczynek do Krytyki Heglowskiej filozofii prawa. Wstęp, w: Dzieła, t. 1, Warszawa:
KiW.
- - - [1960b]: Rękopisy ekonomiczno-filozoficzne, w: Dzieła, t. 1, Warszawa. KiW.
- - - [1960c]: Ideologia niemiecka, w: Dzieła, t. 3, Warszawa: KiW.
- - - [1968]: Kapitał. Krytyka ekonomii politycznej, t. 1, w: Dzieła, t. 23, Warszawa: KiW. Marks, K. i F. Engels [1962]: Manifest Partii Komunistycznej, w: Dzieła, t. 4, Warszawa: KiW. Margul, T. |1983]: Jak umierały religie? Z zagadnień tanatologii religii, Warszawa: KiW. Meek, R. [I960]: Teoria waności oparta na pracy. Warszawa: PWN.
Mendelson, L. [I960]: Teoria i historia kryzysów i cykli ekonomicznych, t. 1-2, Warszawa: PWE. Meyerhoff, H. [I959J ed.: The Philosophy of History in Our Time, New York: Doubleday. Nagels, J. [1973]: Reprodukcja kapitału w ujęciu Karola Marksa, Warszawa: PWN. Nowak, I. [1975]: Dialektyczna korespondencja a rozwój nauki, Warszawa-Poznań: PWN.
- - - [1977]: Z problematyki teorii prawdy w filozofii marksistowskiej, Poznań: Wyd. UAM. Nowak, L. [1971]: U podstaw Marksowskiej metodologii nauk, Warszawa: PWN.
- - - [1973a]: Anatomia krytyki marksizmu, Warszawa: KiW.
- - - [1973b]: Teoria formacji społecznej jako teoria adaptacyjna, Studia Socjologiczne, 4.
- - - [1973c|: Cztery pytania z materializmu historycznego, Człowiek i Światopogląd, 4.
- - - [1974]: Zasady marksistowskiej filozofii nauki. Próba systematycznej rekonstrukcji, Warszawa: PWN.
- - - [1977a]: U podstaw dialektyki Marksowskiej. Próba interpretacji kategorialnej, Warszawa: PWN.
- - - [1977b]: Wstęp do idealizacyjnej teorii nauki, Warszawa: PWN.
- - - [1977c]: O wielości materializmów historycznych, w: Kmita [1977].
- - - [1978a] red.: Założenia materializmu historycznego, Poznańskie Studia z Filozofii Nauki, t. 3, Warszawa-Poznań: PWN.
- - - [1978b]: U podstaw ontologii kategorialnej, Poznań: samizdat.
- - - [1978c]: Wykłady z filozofii marksistowskiej, t. 2: Ontologia i epistemologia, Poznań: Wyd. UAM.
- - - [1979a]: Interpretacje i programy, czyli co daje nam materializm historyczny tu i teraz, Zdanie, 8.
- - - [1979b]: Historyzm metodologiczny w kategorialnej interpretacji dialektyki, w: Cackowski, Kmita [1979].
- - - [1979c|: Historical Momentums and Historical Epochs. An Attempt at a non-Marxian Historical Materialism, Analyse und Kritik, 1.
- - - [1980]: The Structure of Idealization. Towards a Systematic Interpretation of the Marxian Idea of Science, „Synthese Library", vol. 139, Dordrecht-Boston-London: Reidel (Kluwer).
- - - [1981a]: Adaptacja i rewolucja. Problem ruchu formacji spoleczno-ekonomicznej w materializmie historycznym, Studia Socjologiczne, 4.
- - - [1981b]: Dwa szkice z nie-Marksowskiego materializmu historycznego, Poznań: Wielkopolska Inicjatywa Wydawnicza.
- - - [1982a]: On Marxist Social Philosophy, w: (ed.) G. Fl0ystadt, Contemporary Philosophy. A New Survey, vol. 3: Philosophy of Action, The Hague-Boston-London: Nijnoff (Kluwer).
- - - [1982b] red.: Social Classes, Action and Historical Materialism, (Poznań Studies in the Philosophy of the Sciences and the Humanities, 6), Amsterdam: Rodopi.
- - - [1983a] Nieświadomość nie tłumaczy filozofa, w: Nowak [1983b].
- - - [1983b]: Nieświadomość nie tłumaczy filozofa. Eseje, Poznań: Samodzielna Oficyna Literacka.
- - - [1984]: Kościół i lud ziemski, Biuletyn Dolnośląski, 5.
- - - [1984-85]: Marksizm w socjalizmie: ideologia dysfunkcjonalna, Przyjaciel nauk. Studia z teorii i krytyki społecznej, 1-2, Wroclaw: Aspekt.
- - - [1985]: Człowiek i ludzie, Obecność, 9, Wrocław: Aspekt.
- - - [1986]: Science, that is, Domination through Truth, w: Buczkowski, Klawiter [1986],
- - - [1987a]: A Model of Socialist Society, Studies in Soviet Thought, 34.
- - - [1987b]: Oltre Marx. Per un materialismo storico non-Marxiano, Roma: Armando.
- - - [1988]: Spiritual Domination as a Class Oppression: A Contribution to the Theory of Culture in Non-Marxian Historical Materialism, Philosophy of the Social Sciences, 18, 2.
Nowak, S. [1965]: Studia z metodologii nauk społecznych. Warszawa: PWN.
- - - [1969]: O pojęciu normy społecznej, w: pr. zb. Moralność i społeczeństwo. Księga pamiątkowa ku czci Marii Ossowskiej, Warszawa: PWN.
Opałek, K. [1978] red.: Z zagadnień teorii polityki, Warszawa: PWN.
Petrażycki, L. [1959]: Wstęp do nauki prawa i moralności, Warszawa: PWN.
Popper, K. R. [1965]: Conjectures and Refutations, London: Routledge & Kegan Paul.
- - - [1966]: The Open Society and Its Enemies, t. 2, London: Routledge&Kegan Paul.
- - - [1967]: The Poverty of Historicism, London: Routledge&Kegan Paul.
- - - [1977]: Logika odkrycia naukowego, Warszawa: PWN. Rainko, S. [1978]: Świadomość i historia, Warszawa: Czytelnik.
Ritsert, J. [1976] red.: Zur Wissenschaftslogik einer kritischen Soziologie, Frankfurt/M.: Suhrkamp. Rudner, R. [1966]: Philosophy of the Social Sciences, Englewood Cliffs, N. J.: Prentice-Hall. Rummel, R. J. [1983]: Libertarianism and International Violence, Journal of Conflict Resolution, 27
(March). Rummel, R. J. [1985]: Libertarian Propositions on Violence Within an' Bef. een Nations. A test
against published research results, Journal of Conflict Resolution, 29 (September). Russett, B. [1990]: The Politics of an Alternative Security System: toward a more democratic and
therefore more peaceful world, w: Weston [w druku]. Schaff, A. [1965]: Marksizm a jednostka ludzka, Warszawa: KiW. Schneider, H. K. i Ch. Watrin [1973].: red. Macht und ökonomisches Gesetz, Berlin. Serczyk, W. A. [1975]: Z teoretycznej problematyki wojen chłopskich. Historyka, 5, Wrocław:
Ossolineum.
Sobolewska, B, i M. Sobolewski [1978] red.: Liberalizm, Warszawa: PWN. Spirkin, A. G. [1968]: Zarys filozofii marksistowskiej, Warszawa: KiW. Such, J. [1972]: O uniwersalności praw nauki, Warszawa: KiW. Sweezy, P. M. [1961]: Teoria rozwoju kapitalizmu, Warszawa: PWN. Szeptulin, A. [1973]: Filozofia marksizmu-leninizmu, Warszawa: KiW. Tarniewski, M. (Karpiński, J.) [1975]: Ewolucja czy rewolucja, Paryż: Instytut Literacki. Tischner, J. [1980]: Polski kształt dialogu, Lublin: Biblioteka Spotkań. Toynbee, A. [1959]: History, Science and Fiction, w: Meyerhoff [1959]. Ułam, A. B. [1974]: Stalin. The Man and His Era, New York: The Viking Press. Vogeler, I. i A. R. de Souza (1980): Dialectics of Third World Development, Montclair: Allanheld
& Osmun.
Waidenberg, M. [1972]: Wzlot i upadek Karola Kautsky'ego, t. 1, Kraków: Wyd. Literackie. Weston, B. [w druku] red.: Alternatives to Nuclear Deterrence, Boulder, Colo.: Westview. Wiatr, J. [1973]: Marksistowska teoria rozwoju społecznego, Warszawa: KiW. Wierusz-Kowalski, J. [1970]: Reformatorzy chrześcijaństwa, Warszawa: KiW Wolski, J. [1971]: Historia powszechna. Starożytność, Warszawa: PWN. Wood, A. [1980]: The Marxian Critique of Justice, w: Cohen, Nagel, Scanion [1980],
- - - [1985]: Marx's Immoralism, w: Chavance [1985].
pr. zb. [1969]: Wprowadzenie do zagadnień teologicznych. Dogmatyka, Poznań-Warszawa-Lublin:
Ks. św. Wojciecha. Zielińska, R. [1981]: Abstrakcja, idealizacja, generalizacja, Poznań: Wyd. UAM.



WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


WRÓĆ DO WYBORU MINIATUR ZDJĘĆ


Możesz dodać mnie do swojej listy ulubionych sprzedawców. Możesz to zrobić klikając na ikonkę umieszczoną poniżej. Nie zapomnij włączyć opcji subskrypcji, a na bieżąco będziesz informowany o wystawianych przeze mnie nowych przedmiotach.