| Autor: Jan Tschichold Wydawca: RECTO VERSO Rok wydania: 2011 Okładka: twarda Wymiary: 150 x 215 Ilość stron: 241 ISBN: 978-83-[zasłonięte]270-7-1
Cena detaliczna: 89,00
| Opis:„Nowa typografia” to legendarny podręcznik nowoczesnego projektowania graficznego wydany oryginalnie w 1928 roku w Berlinie. Jan Tschichold, wybitny niemiecki typograf, nauczyciel i teoretyk projektowania, przedstawia w niej rewolucyjną koncepcję typografii odrzucającej naśladownictwo stylów historycznych i stosowanie ornamentów na rzecz logicznej, rzeczowej i funkcjonalnej formy oraz ekonomii środków wyrazu. W pierwszej części książki, zaczynając od krótkiej historii tradycyjnej typografii, poprzez opis przemian jakie dokonały się w plastyce — od impresjonizmu przez kubizm, futuryzm, ekspresjonizm, dadaizm, suprematyzm, neoplastycyzm i konstruktywizm — a następnie zarys początków rewolucji typograficznej, autor prezentuje genezę i istotę nowoczesnego drukarstwa. Drugą część stanowią opisy rozwiązań podstawowych zadań projektowych w duchu nowoczesnej typografii. Tschichold analizuje kolejno: logotyp, papier firmowy, kopertę, kartkę pocztową, wizytówkę, druk reklamowy, afisz, plakat, ogłoszenie, gazetę i książkę. Prezentacji poszczególnych zagadnień towarzyszą reprodukcje awangardowych realizacji Théo van Doesburga, Kurta Schwittersa, Eł Lisickiego, Laszló Moholya-Nagya, Herberta Bayera, Pieta Zwarta, Waltera Dexela, Johannesa Molzana, Maxa Burchartza, Franza W. Seiwerta, Joosta Schmidta, Lajosa Kassáka, Willego Baumeistera, Karela Teigego oraz samego autora.
Pod względem opracowania typograficznego książka jest wybitnym przykładem realizacji postulatów, których rzecznikiem był Tschichold, co sprawia, że jej walory nie maleją od pierwszego wydania. Polskie tłumaczenie książki ukazuje się jako faksymile, odtwarzając w najdrobniejszych szczegółach elementy oryginału: układ, kroje pisma, papier, jakość druku i oprawę. |
|
|