wudziesty wiek przyniósł muzyce brytyjskiej różnorodność, o jakiej wcześniej na Wyspach nikt nie marzył. Po kilku wiekach muzycznej dominacji twórców z kontynentu, kompozytorzy brytyjscy przemówili własnym głosem. Benjamin Britten – w operze, Cornelius Cardew – w eksperymentach stawiających pytania o granice muzycznego dzieła sztuki, Brian Ferneyhough – w wyjątkowo skomplikowanych partyturach, Peter Maxwell Davies – w odwołaniach do przeszłości i natury, Thomas Ades – w postmodernistycznym żonglowaniu stylami i gatunkami, którym wprowadza muzykę brytyjską w dwudziesty pierwszy wiek. Ale scena brytyjska to również muzyka rozrywkowa, której kolejne wcielenia stanowią odbicie społecznych nastrojów na Wyspach. Na szeroką panoramę zjawisk i postaci, które ukształtowały tamtejszą sceną muzyczną, patrzymy z dwóch perspektyw: wewnętrznej – oczami brytyjskich muzykologów i krytyków, wśród których znaleźli się Paul Griffiths, Richard McGregor, Edward Venn, Arnold Whittall – i zewnętrznej – w tekstach autorów polskich: Doroty Kozińskiej, Michała Libery, Iwony Lindstedt, Jacka Skolimowskiego i Jana Topolskiego.
Antologia Nowa muzyka brytyjska pod redakcją Agaty Kwiecińskiej jest przedsięwzięciem wydawniczym Krakowskiego Biura Festiwalowego. Partnerem projektu jest Korporacja Ha!art.
• • •
Spis treści:
HISTORIA
* Paul Griffiths: Pół wieku muzyki brytyjskiej (1900 – 1950)
* Jacek Skolimowski: Brytyjska tożsamość w muzyce popularnej
ZJAWISKA
* Dorota Kozińska: Stara wesoła tradycja Iwona Lindstedt: Grupa (szkoła) manchesterska
* Paul Griffiths: Nowa złożoność
OSOBOWOŚCI
* Arnold Whittall: Benjamin Britten – mistrz operowego dramatu
* Arnold Whittall: Harrison Birtwistle i modernistyczny mainstream
* Richard McGregor: Muzyka Petera Maxwella Daviesa
* Michał Libera: Pięć i pół porażki Corneliusa Cardew
* Jan Topolski: Jonathan Harvey – rytualne melodie
* Edward Venn: Thomas Ades
INDEKS