Zabawki Mikołaja to multimedialny, interaktywny program na płycie CD-ROM dla dzieci w wieku od 4 do 9 lat, który na podstawie przygód pary przyjaciół – chłopca o imieniu Mikołaj i jego kota Miau-Miau ma za zadanie pomóc dziecku w opanowaniu rozmaitych umiejętności.
Młodsze dzieci mogą wysłuchać bajki, którą przedstawia dziecięcy narrator, natomiast starsze dzieci mogą aktywnie w niej uczestniczyć, ponieważ każdy z ekranów programu kryje w sobie mnóstwo niespodzianek w postaci interaktywnych i udźwiękowionych animacji. Wystarczy kliknąć na element aktywny, czyli na różne przedmioty, miejsca, postacie, aby np. ożywić zwierzaka, pozwolić zaśpiewać wybranej postaci, czy uruchomić planszę edukacyjną. Elementy aktywne łatwo jest poznać, ponieważ na nich strzałka kursora zamienia się w główkę małego kotka.
Program Zabawki Mikołaja jest pełen walorów edukacyjnych i jest pozbawiony agresji. Umożliwia dziecku naukę przez zabawę, przy czym przekazywane informacje nie są przeładowane wiedzą encyklopedyczną, lecz są dostosowane do wieku młodego użytkownika. Dziecko zdobywa wiadomości z wiedzy o środowisku i arytmetyki, doskonali czytanie i wymowę, dowiaduje się jak wygląda praca w dobrej firmie i jak nie powinna wyglądać praca w firmie, uczy się podejmować właściwe decyzje i odróżniać podstawowe pojęcia etyczne – dobro od zła i prawdę od fałszu.
Dodatkowym elementem edukacyjnym programu jest możliwość wyboru angielskiej wersji językowej, co w przypadku młodszych dzieci można potraktować jako oswajanie się dziecka z językiem obcym, a starsze dzieci mogą bawiąc się doskonalić znajomość języka angielskiego.
Do każdej płyty CD-ROM z programem Zabawki Mikołaja jest również dołączona tradycyjna gra planszowa zatytułowana W MIASTECZKU MIKOŁAJA. Można więc kontynuować zabawę, ale już bez komputera.
Zagadnienia dydaktyczne:
- czytanie i wymowa poszczególnych wyrazów,
- pisanie listu do Świętego Mikołaja,
- dodawanie i mnożenie przy przygotowywaniu rachunku w sklepie,
- projektowanie i drukowanie płatków śniegu,
- rozpoznawanie i dopasowywanie stroju,
- poznawanie kierunków świata,
- przyswajanie miesięcy i pór roku,
- temperatura i pogoda a odpowiednie ubranie.
Wymagania techniczne:
- system operacyjny Windows 95/98/NT/2000/XP/Vista 32-bit.
(w Windows 7/8 nie można uruchomić),
- karta grafiki pracująca z rozdzielczością 640x480 i 256 kolorami,
- karta dźwiękowa Sound Blaster lub inna zgodna w 100%,
- napęd CD-ROM,
- myszka.