Przedmiotem aukcji jest oryginalna, sprowadzona z Wielkiej Brytanii
opaska NIKE Stand Up Speak UP
Są to dwie połączone ze sobą opaski - jedna biała, jedna czarna - o wymiarach 200 mm.
Stand Up Speak Up to europejska kampania społeczna przeciw rasistowskim zachowaniom na stadionach piłki nożnej.Inicjatorem kampanii był francuski piłkarz Thierry Henry w styczniu 2005 r., po zajściu na stadionie Bernabeu w listopadzie 2004 r., kiedy to grupa pseudokibiców na meczu Anglia-Hiszpania, wznosiła rasistowskie okrzyki, m.in. nazywając "małpą" Ashleya Cole i Shauna Wright-Phillipsa. Na znak sprzeciwu piłkarz na galę World Player of the Year w grudniu 2004 założył na rękę dwie opaski - białą i czarną.
Jak powiedział Thierry Henry:"Rasizm jest jednym z największych problemów środowiska piłkarskiego w całej Europie. Ludzie mogą myśleć, że problem zniknął, ale to nieprawda. Gracze na boisku potrzebują pomocy wszystkich, by zagłuszyć rasistów i powiedzieć im, że takie działania są nie do przyjęcia... ”
Do akcji przyłączyła się firma Nike, która szeroko rozpropagowała ją w mediach. Nike zaprojektowała i wykonała symboliczne gumowe opaski na nadgarstek: jedną czarną i jedną białą, splecione ze sobą, obie z logo akcji. Sprzedano około 5 milionów tych bransoletek, co przyniosło dochód w wysokości ok. 6 milionów euro. Całość pieniędzy została przekazana na dofinansowanie ponad 200 projektów i kampanii społecznych, zaangażowanych w walkę z rasizmem i podnoszenie świadomości w tej dziedzinie.
Firma zaprojektowała również stroje dla piłkarzy w kolorach białym i czarnym, m.in. dla reprezentacji Portugalii.Przez cały okres trwania akcji, opaski z jej logo były widoczne nadgarstkach wielu sław piłkarskich, nosili je m.in.:
Thierry Henry, Rio Ferdinand, Ronaldinho, Wayne Rooney, Cristiano Ronaldo, Ruud van Nistelrooy, Claude Makélélé, Philippe Mexès, Carles Puyol, Roberto Carlos, Christoph Metzelder, Otto Addo, Adriano i Fabio Cannavaro.