Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

Niepełnosprawność i świat społeczny Szkice...

28-02-2012, 14:12
Aukcja w czasie sprawdzania była zakończona.
Cena kup teraz: 34.99 zł     
Użytkownik arik_ksiegarnia
numer aukcji: 2029716416
Miejscowość SANOK
Wyświetleń: 8   
Koniec: 30-01-2012 10:28:49

Dodatkowe informacje:
Stan: Nowy
Rok wydania (xxxx): 2009
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

Email: [zasłonięte]@arik.pl
kom: 0510 [zasłonięte] 753










Stron: 258
Format: B5
Rok wydania: 2009
Oprawa: miękka

Niepełnosprawność i świat społeczny
Szkice metodologiczne

Rzeźnicka-Krupa Jolanta

Problemy pedagogiki specjalnej związane są ściśle ze społecznymi interpretacjami niepełnosprawności. To społeczeństwo definiuje granice normy i deficytu, tu też znajdziemy największe konsekwencje dysfunkcyjności. W tym sensie stwierdzimy, że życie z niepełnosprawnością przekroczyło dawno zakres jednostkowego bytu, nie ogranicza się do „lepszej lub gorszej” rehabilitacji, nie wyznaczają jej wyłącznie indywidualne możliwości. Współczesne pojmowanie niepełnosprawności to zatem lokalizacja ludzkiego fenomenu w konkretnych sytuacjach i zjawiskach społecznych. Bogata literatura przedmiotu dowodzi, iż taki proces „uspołecznienia” niepełnej sprawności trudno zbadać na drodze tzw. metodologii pozytywistycznej. Poszukiwania badawcze Pani Jolanty Rzeźnickiej-Krupy rozwiązują wiele dylematów metodologicznych pedagogiki specjalnej. Szczegółowy opis i analiza strategii badań jakościowych w kontekście postrzegania biografii człowieka niepełnosprawnego, trudności, jakie musi pokonać, i jego interpretacji tego, co go otacza, otwiera nowe drogi badawcze dla naszej dyscypliny. W pedagogice specjalnej, czerpiącej z metodologii pedagogiki ogólnej, jest to praca wyjątkowa. Umożliwia zbadanie dotychczas niedostępnej głębi ludzkiego cierpienia i subiektywnych obszarów społecznej marginalizacji.

SPIS TREŚCI


Wprowadzenie

Niepełnosprawność, społeczeństwo i kultura

Rozdział 1

Badanie świata społecznego

1.1. Komunikacja i dyskurs jako centralne kategorie życia społecznego

1.1.1. Interpretacyjne aspekty procesów badania komunikacji

1.1.2. Komunikacja niewerbalna w perspektywie badań interpretacyjnych

1.2. Podejścia badawcze w obszarze nauk społecznych

1.2.1. Krytyka badań inspirowanych filozofią pozytywistyczną

1.2.2. Orientacja interpretacyjna w naukach społecznych

Rozdział 2

Podejście interpretacyjne w studiach nad niepełnosprawnością –

aspekty edukacyjne

2.1. Fenomenologiczno-hermeneutyczne aspekty badań edukacyjnych

2.2. Współczesne nurty badań pedagogicznych

2.3. Filozofia ponowoczesna i poststrukturalizm

w dyskursie współczesnej pedagogiki

2.4. Paradygmat interpretacyjny w obszarze badania

fenomenu niepełnosprawności

2.5. Postmodernistyczne i poststrukturalne inspiracje

w studiach nad niepełnosprawnością

Rozdział 3

Jakościowa orientacja badawcza – atrybuty i kategorie pojęciowe

3.1. Kryteria wyboru podejścia jakościowego

w realizacji projektu badawczego

3.2. Charakterystyka badań jakościowych

3.3. Źródła weryfikacji i uprawomocnienia badań jakościowych

Rozdział 4

Wybrane strategie badań jakościowych

4.1. Opis i re-konstrukcja świata społecznego

w badaniach etnograficznych

4.1.1. Pojęcie etnografii i podstawowe cechy badań etnograficznych

4.1.2. Krytyczny kontekst badań etnograficznych

4.1.3. Gromadzenie danych empirycznych w etnografii

4.1.4. Etnografia komunikacji i mikroetngraficzne analizy interakcji

(analiza materiałów audiowizualnych)

4.2. Biograficzne re-konstrukcje doświadczeń egzystencjalnych

4.2.1. Historyczne aspekty rozumienia kategorii biografii

i badań biograficznych

4.2.2. Narracja jako podstawowa kategoria badań biograficznych

4.2.3. Wywiad w badaniach biograficznych

4.2.4. Koncepcja trajektorii cierpienia F. Schütza

jako przykład podejścia biograficznego

w badaniach społecznych

4.2.4.1. Autobiograficzny wywiad narracyjny w ujęciu F. Schütza

4.3. Fenomenografi czne badania świata znaczeń

4.3.1. Teoretyczne i epistemologiczne podstawy

badań fenomenografi cznych

4.3.2. Charakterystyka procesu pozyskiwania i analizy materiału badawczego

Zakończenie

Jakościowe badania nad niepełnosprawnością – problemy rozumienia i interpretacji

Bibliografia