Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony, zgadzasz się na ich użycie. OK Polityka Prywatności Zaakceptuj i zamknij X

NIEMOJEWSKI - SIEDEM CUDÓW ŚWIATA ARCHIT.HIST 1948

09-05-2014, 19:59
Aukcja w czasie sprawdzania nie była zakończona.
Cena kup teraz: 49.99 zł     
Użytkownik ikonotheka
numer aukcji: 4196440006
Miejscowość Kraków
Wyświetleń: 6   
Koniec: 09-05-2014 20:00:00
info Niektóre dane mogą być zasłonięte. Żeby je odsłonić przepisz token po prawej stronie. captcha

Normal 0 21 false false false MicrosoftInternetExplorer4

 

 

 

 

 

 

Opracowanie tekstów francuskich DR MARIA KOSKO prot uniwersytetu w Saskatoon (Canada), lektor uniwersytetów w Lugdunie i Grenobli
Opracowanie   rysunków Studenci      Wydziału      Architektury Politechniki     Warszawskiej
pod   kierunkiem    asystentów    Zakładu    Historii
Architektury     i     Sztuki     Inż.     arch.     Zygmunta
Skibniewskiego  i Piotra  Biegańskiego



SPIS    FOTOGRAFII




Fot. 1. Venezia — Festa dl S. Marco........        3
Fot 2. Paris — Nótre Damę.......-   ...       81
Fot. 3. Venezia — Palazzo  Ducale.......                     71
Fot. 4. Firenze — Palazzo  Strozzi       .*.........       83
Fot. 5 Viceixza — Villa Capra           .........       95
Fot. 6 Girgenti — II tempio di Giunohe Lacinia......       99
Fot. 7. El Escorial — Chateau Royal........     108
Fot. 8. Paris — Bortę   Saint-Denis........,     123



SPIS    RYSUNKÓW



Rys.    1.   Paris —Place  des  Vosges.   Skala   1:1000        .        .        .        .        .        20
Warszawa — Stare Miasto (Place du Vieux Marchś). Skala 1 : 1000       21 Rys.    2.   Du Cerce.au — Pont Neuf, Paris (projekt). Według dzieła V. Egon
& Waldemar Hesling „Alt Paris".......        24
Rys.   3.   Paris—Place  des  Victoires........        25
Rys.   4.   Paris —Place Vendóme'. Elewacja  (facade) skala  1 : 2000; Plan
skala   1 :4000...........        30
Rys.   5.   Lemercier-Richelieu. Plan miasta (Plan de la Ville) według dzieła
V. F. M. Simpson „A History of Architeetural Development"        .        37 -Rys-   6.   Istanbul  — Haghia   Sophia.    Plan,    przekrój    (plan,    coupe).
Skala. 1 : 1000...........        55
Rys-    7.   Paris—Nótre Damę. Proporcje (Proportions). Skala 1 : 1000       .        65
Rys-    3.   Paris — Nótre  Damę.  Zestawienie  porównawcze.   Skala  1:1000       74
Venezia — Palazzo   Ducale.   Etude   comparatiye.   Skala   1 : 1000        75 Rys.    9.   Vitruvius—Proporcje (Proportions). Według dzieła V. Lukomski,
„I Maestri de 1'Architectura CIassica"......       78
Rys. 10.   Lysip   i   Polyklet.   Kanony   proporcyj.   (Proportions   humaines)        79 Rys. 11.   Świątynia   grecka   i   pałac   włoski,   zestawienie   porównawcze.
(Tempie grec et palais italien, etude comparative). Skala 1 : 1000       80
Rys. 12.   Firenze — Palazzo Strozzi. Skala 1:400......       85
Rys. 13.   Firenze — Palazzo Strozzi. Proporcje (Proportions). Skala 1:500       86 Rys. 14.   Bramante — Projekt kościoła św. Piotra w Rzymie.  (Projet de
1'Eglise Saint-Pierre de Eome)........       89
Rys. 15.   Vignola — Zamek Farnese w Caprarola. Le chateau Farnese a Ca-
prarola. Według dzieła G. K. Loukomski „Vignola"     .       .               93 Rys. 16.   Vicenza — Villa Capra, według dzieła Georges Gromort „Choix
d'Elements emprunte de 1'Architecture Classąiue". Skala 1 : 400       96
Rys. 17.  Roma — Campidoglio.  Skala   1 : 1000......      102
Rys. 18.   El Escorial — Klasztor Królewski (Chateau Royal)       ...      104 Rys. 19.   Bernini, Perrault.  Elewacje Luwru.  (Projets  de  la   facade  du
Louvre). Skala 1 : 2000.........117
str
Rys. 20.   Paris—Porte Saint Denis. Według dzieła V. Georges Gromort. „Cho.ix    d'elements    emprunte     a     1'Architecture     Classique'
Skala 1   :   400        ¦..   ,.   :        ;        :     ¦' .    < . ,......119,
Rys. 21.   Porte Saint-Demis. Proporcje. (Proportions). Skala 1 : 400    .        .      120 Rys. 22.   Dwie zasadnicze grupy optyczne problemów architektonicznych (Les deux principales groupes optiąues des problemes architectu-
rales).......        ...        . -      .....      156
Rys. 23.   Venezia — Campanilla i Procurazzie Nuove. Skala 1 : 2000   .        .      161 Rys. 24.   Paris — Place Vendóme et la Coloime. Skala 1 : 1000   .       .       .163
Rys. 25,   Roma — Piazza   del  Popolo.........164
Rys. 26.   Venezia — Piazza  San Marco........166
Rys. 27.   Paris—Nótre Damę. Koln — Katedra (Cathedrale). Zestawienie
porównawcze.  (Etude comparative).   Skala  1 : 1000        .        .        .168 Rys. 28.   Roma — Tabernacolo di S. Piętro — Palazzo Farnese. Zestawienie porównawcze. (Etude comparative). Według dzieła: V. Durcn
„Baukunst der Rcnaissance in Italien"......169
Rys. 29.   Roma — San Piętro in Montorio — San Piętro in Vaticano — gJ o-
rietta, lanterne. Zestawienie porównawcze. (Etude comparative).
Tkała 1 :400 .        .        .        .        :        .        .        ¦¦        .        ,__     .        .       170
Rys. 30.   Roma — San Piętro (filar — un pilier). Warszawa — Biały Domek.
Zestawienie porównawcze. (Etude comparative). Rzut poziomy.
(Coupe   horizontale).   Skala   1:500......        .171
Rys. 31.   Paris—Le pavillon du Roi —Place des Vosges. Zestawienie porównawcze dwóch typów architektonicznych. Skala  1 : 400        .      173 Roma — Palazzo Verospi.   Deux types   differents   d'architecturc
urbaine.  Skala  1 :400..........174
Rys. 32.   Paris—Le Louvre. Hampton Court — Pałac (le Palais). Zestawienie   porównawcze.   (Etude   comparative).   Skala   1 :2000        .      175 Rys. 33.   Paris — Place de la Concorde. Elewacja — skala 1 : 2000, plan —
skala   1 :5000...........176
Rys. 34.   Paris — Place    de     la    Concorde.    Zestawienie     porównawcze.
Skala   1 : 2000............177 ¦
Warszawa—Pałac Saski   (Palais de Saxe).   Etude eomparative.
Skala   1 : 2000...........178
Rys. 35.  Roma — S. Maria   dei   Miracoli.   Elewacja   skala   1 : 400,  plan
skala   1 : 1000...........179
Warszawa—Kościół Sakramentek (EgMse des Soeurs du St. Sa-crcment). Elewacja skala 1 : 400, plan skala 1 : 1000        .        .        .180 Rys. 36.   Vicenza — Villa Capra. Zestawienie porównawcze. Skala 1 : 500      181 Warszawa — Królikarnia. (Etude comparative). Skala 1 : 500        :      182 Rys. 37.   Venezia — Campanilla di S. Marco. Warszawa — Prudentialhouse.
Zestawienie porównawcze. (Etude comparative). Skala 1 : 500     .     183 Rys. 38.   Michelangelo. Roma — San Piętro. (Dwie różne skale u tego samego  autora)             : .       .       .       (       ;       .       ;       ,       t       .     185 Michelangelo. Firenze — San Dorenzo      ....::      1.86 Rys. 39.  Bramante (?). Roma — Cancellarla. Mansart. Versailles. — Pałac.
Zestawienie porównawcze. (Etude comparative). Skala 1 : 1000   .     18&



TREŚĆ:



W SŁOŃCU PODLASIA                                                          .....             v
W   CIENIU   WIELKOŚCI   ...'.-.                 ......                 i
SZTUKA T TECHNIKA                        ......                6
BANALNOŚĆ   DOSKONAŁA   (reguła]            .......             18
SrEDEM  CUDÓW   ŚWIATA  (wyjątki)                                                                   .             43
WIECZNOŚĆ I CHWILA (całość)      .      - .                                   .        .        .        .          12&
WZGLĘDNOŚĆ   WIELKOŚCI  (przestroga*                ......          150
TROCHĘ   TEORII                  .        ,   '    .                          .....-,,          191
RESUME        ¦¦¦¦¦..."....,..             208
SPIS CHRONOLOGICZNY PRAC NAUKOWYCH I LITERACKICH
LECHA NIEMOJEWSKIEGO     -.        ...                 .....       227
SPIS FOTOGRAFII      ....                          ......       23l
SPIS   RYSUNKÓW............                 231



W   SŁOŃCU   PODLASIA



Przed jedenastu laty M'S „Batory" wyruszał z Triestu w swoją dziewiczą podróż na Maderę. Gromadka artystów polskich kładła ostatnie retusze na obrazach pokrywających ściany salonów, najpiękniejszego z naszych nielicznych liniowców transoceanicznych. Tadeusz Pruszkowski deptał im po piętach i tubalnym szeptem kładł do ucha ostatnie słowa krytyki i otuchy. Jeremi Kubicki kończył portret kapitana Borkowskiego, w roli dowódcy oddziału kawalerii szturmującej dobytymi pałaszami miasto, które nigdy nie istnia'o, i tym zdobył sobie na zawsze, poczciwe, chociaż mocno przesiąknięte winem, serce weterana naszej Żeglugi Wielkiej.
W chwilach wolnych od pracy wałęsaliśmy się po zaułkach Wenecji wukając starych ram dla Kubickiego, który wierzył, że prawdziwy obraz namaluje wówczas, gdy dostanie takie właśnie pokrętne, rokokowo wdzięczące się ramy. Znaleźliśmy je w końcu i prześliczny obrazek dwustronny, jaki mi w te ramy wmalował Jeremi, ostał się wszelknn burzom wojennym, ale nie ostał się polskiej pasji grabieżczej szabrowników popowstaniowych__Bolesław Cybis z pasją rzucał na papier coraz nowe szkice somnambulicznych zjaw Czarnego Lądu, które miały swym niesamowitym czarem zachęcać, ofiary morskich dolegliwości do tym gorliwszego topienia rozterki ducha i ciała w niezawodnych mieszankach alkoholowych, przyrządzanych nieomylną ręką barmana barmanów rezydującego w zacisznym barze przedniego pokładu.
Życie było piękne. Słońce przygrzewało jakby to był czerwiec i wtedy, ściśle 25 kwietnia, w dzień św. Marka, zrodziła się nad blaszanym stolikiem weneckiej kawiarni myśl, ażeby napisać tę książkę.
Fc wietrze wibrowało   sJońcem,   grzmotem   dzwonów   i   łopotem
skrzydeł polatujących gołębi, a z pogodnego nieba rozjaśnionego blaskiem, zap&życzonych od Tiepola, obłoków, spływał na plac żar kwietniowego poranka.
Gdzież jesteście ówczesne dni kwietniowe? Gdzie jesteś Jeremi? Gdzie jesteś Tadeuszu? Po jakich bezdrożach tułacie się Bolkowie? A pan, drogi Kapitanie?
Wszystko mija. W rok później moi przyjaciele święcili największe swoje triumfy na Wystawie Paiyskiej, kiedy to Jeremiego przyrównano do Benozzo Gozzoli, do Paolo Ucello, a także do innych arcymistrzów florenekiego ąuatrocemta. Obsypano go zaszczytami najwyższych odznaczeń. Bolesław Cybis wykonał swoje najlepsze, tym razem pozłociste, sklepienie. Tadeusz Pruszkowski napisał mi na pudełku zapałek jedno tylko słowo: „Dziękuję", ale to słowo mówiło wszystko, bo stanowiło najmilszą sercu nagrodę za cały trud, jaki włożyłem, aby wydobytą przez nas z warszawskiej sutereny młodzież malarską, pokazać zblazowanemu światu, jako arcymistrzów wytworności, godnej najświetniejsziych parkietów Paryża, Wersalu, New Yorku.
Wsziak to o gobelinie Szymiańskiego (którego ojciec miiał warsztat stolarski na Siennej), wyhaftowanym przez uczennice miejskiej szkody zawodowej, Francois Carnot powiedział z zachwytem: — Ten pański „malec" nauczy Flamandów przez kij skakać! I dał mu „Grand Prix".
Sędziowie Jury International stanąwszy przed olbrzymią deską Jeremiego Kubickiego (która dzisiaj niszczy się w kawiarni na Gubałówce, zamiast być ozdobą Muzeum Narodowego), malowaną „al prima" przez chłopca, który „nic nie widział", bo był synem portiera w warszawskim hotelu, zawołali: Nie podobna, ażeby on malował to bez szkicu, tak jak trudno w to uwierzyć, aby ten człowiek nie miał trzydziestu lat! Przecież on mówi nam tutaj rzeczy, o których my nic nie wiedzieliśmy, a które rozumiemy od pierwszego rzutu oka. I dali mu „Grand Prix".
Cóż to za ludzie te Dzieci Warszawy.
Tacy zrobili Powstanie czterdzieści i cztery.
Potem była wystawa w New Yorku. Cybis pojechał do Ameryki i już stamtąd nie wrócił. Jeremi namalował jeszcze „Staroświecki Sklep" Wedla i wpakował sobie kulę w czaszkę. Dlaczego? Może mu było pilno pogadać z Benozzem o „Pochodzie trzech królów" z pałacu Medyceuszów?
A potem przyszła wojna.
Pruszkowskiego rozstrzelano w „Bramie Śmierci".
Zmieniło się tak wiele.
Znowu mamy wiosnę. Znów patrzę w słońce. Ale nie zasłoni mi go tym razem z!ota gałka Campanilli. Witam tę wiosnę wśród zapadłej wsi podlaskiej, a ciszę kontemplacji przerywa jedynie nagTy furkot rozzuchwalonych sikorek wpadających do pokoju, by dać im pożywienia.
Przed jedenastu laty pisałem:
„W takiej chwili, może jedynej w życiu, dojrzewają idee__"
Idee dojrzewały, ale gdzież są te żniwa?
Były i żniwa.
Było przed innymi żniwo śmierci. Ale przecież to Wyspiański nas pouczał o tym, że to, co ma żyć, musi najpierw umierać. Przeszła nad nami chmura gradowa. Z posiewu śmierci zrodzą się nowi Tadeusze, nowi Jeremiowie, nowa brać artystyczna, która pójdzie w szeroki świat aby głosić wielkość polskiej sztuki.
Gdy to nowe pokolenie podrośnie, zaduma się być może nad nie-spożjytym głazem Wielkiej Piramidy, ostatnim cudem świata starożytnego. Przejdzie pod bramą świętego Dionizego z podniesionym czołem, witając jeden z siedmiu ocalałych szczęśliwie cudów ery nowej. Rozważy cuda techniki sceptycznym okiem, bo technika dała światu nazbyt wiele zdobyczy. Wszak do nich należy Nagasaki, Hiroszima i Oświęcim. Zmęczony pychą wielkich dyktatur zwróci się, daj Boże, ku banalnej przeciętności małego człowieka, którego Włosi nazywają: uomo qualunque. Człowiek ten, idąc śladem Cieśli z Nazaretu, będzie, jak obiecuje Pismo „wywyższony" ponad króle i ksią-
żęta. Zachowa w pamięci, że kruchą i krótkotrwałą była gigantyczna potęga ucisku totalnego totalnych ustrojów, stawiających Państwo ponad Człowiekiem. Dlatego, chętnie przeczyta, tak mi się przynajmniej zdaje, o tym jak względna jest wielkość tego świata. Liczę na to, że zamyśli się nad kruchością szczęścia opartego o dobra materialne wydarte bliźniemu, a pomnąc jak śmierć jest długa, uwierzy, że wszystko przemija i że najbardziej wzburzone fale, zawsze w końcu się wygładzą. I wtedy powie zapewne: Wieczność i Chwila to jedno.
Dziesięć lat temu ukazało się pierwsze wydanie tej książki. Zostało wyczerpane niemal w ciągu roku. W czasie wojny można je było nabyć jedynie w handlu antykwarskim.
Korzystając z ciszy wiejskiej przeczytałem je jeszcze raz i przyznaję szczerze, że jest mi ona dzisiaj bardziej bliska niż wtedy, kiedy ją pisałem.
Wyszedłem na słońce. Wiosna na Podlasiu późno przychodzi, ale wybrawszy miejsce osłonięte ścianą od północy, można przysiąść na chwilę by pogrzać się na słońcu. Klasyczne kolumny pałacu cieleś-nickiego, mogą, przy odrobinie dobrej woli, popartej komentarzem patriarchy Akwilejskiego — Daniele Barbaro, przerzucić nas siłą wyobraźni na marmurową Piazzettę Królowej Mórz. Szklanka wody, zaprawiona amerykańskim „Limon juice powder synthetic" spełni rolę sprimuty.
Gong zadzwonił po trzykroć na obiad. Może to echo olbrzymów z Orologg'-o? W dali rozległ się wystrzał. Wiem, że to ćwiczący sie. żołnierze ochrony pogranicza, ale wrony zrywają się z pobliskich topoli z tym samym lękiem, który podrywał gołębie San Marco na odgłos wystrzału na San Giorgio.
Słońce spływa strumieniami na trawniki i stawy cieleśnickie...
Południe...
W takiej chwili, może ostatniej w życiu, budzą się z letargu wspomnienia, które długo drzemały w głębi serca, wybuchają płomienie, •które pozornie wygasły w popiele.
W cieniu ożywających, pokrzepiających wspomnień prawdziwej wielkości, która czasem wplata nawet zapadły kąt podlaski w orbitę swego działania, powziąłem postanowienie, ażeby to wszystko, co oiap'salem przed laty gorącym sercem, poddać raz jeszcze pod rozwagę zmęczonego wojną czytelnika.
Cieleśnicanad Bugiem, 25 kwietnia 1947 r.



Spis  chronologiczny
prac   naukowych   i   literackich
LECHA   NIEMOJEWSKIEGO



1.   ŁAZIENKI KRÓLEWSKIE ORAZ ZNAJDUJĄCE SIĘ W NICH DZIEŁA. SZTUKI. — Warszawa 1922.
2.   WNĘTRZA   ARCHITEKTONICZNE   PAŁACÓW   STANISŁAWOWSKICH
(szkice syntetyczne) — Warszawa 1927.
3.   DZIEJE SZTUKI I ROLA JEJ W ŻYCIU REGIONU w I Tomie Biblioteki Regionalnej pt. „Muzea regionalne" — Warszawa 1928.
4.   ARCHITEKTURA I ZŁUDZENIA OPTYCZNE — Warszawa 1929.
5.   ÓSMY CUD ŚWIATA — (żelazobeton) — Warszawa 1931.
&   PUBLIKACJE     W     MIESIĘCZNIKU     „ARCHITEKTURA     I     BUDOWNICTWO", 1931.
7.   KONSTRUKTYWIZM W ARCHITEKTURZE — Warszawa 1933.
8.   ZAGADNIENIE ARCHITEKTURY NARODOWEJ W POLSCE — publikacja w 1-ym tomie wydawnictwa „2ycie Sztuki" 1934.
9.   DWIE SZKOŁY POLSKIEJ ARCHITEKTURY NOWOCZESNEJ — publikacja w „Przeglądzie Technicznym" Warszawa 1935.
10.   WYSPIAŃSKI ARCHITEKT — publikacja w „Biuletynie Naukowym" Zakładu   Historii   Architektury  Polskiej    i   Historii   Sztuki   tom   III   r.   1935 Warszawa.
11.   PROBLEMAT  KONKURSÓW   ARCHITEKTONICZNYCH   W   POLSCE   — referat na XIII Kongres Międzynarodowy Architektów w Rzymie 1935.
12.   M/S PIŁSUDSKI — Katalog Dziel Architektury, Rzeźby, Malarstwa i Grafiki na Polskim Statku Oceanicznym, opracowanie całości łącznie z tekstem wstępnym — Warszawa 1935.
13.   ARCHITEKTURA WOBEC ZADAJST BIUROWYCH ORGANIZACYJNYCH
— publikacja w wydawnictwie „Przegląd Organizacji" Nr 8/9 1936.
14.   CZESŁAW PRZYBYLSKI — PROFESOR - ARCHITEKT — Szkic Biograficzny opublikowany w wydawnictwie „Drogi" Nr 5 1936.
15.   OBLICZE MIASTA — Wykład inauguracyjny ra kursie wykładów wiedzy samorządowej   zorganizowanych   pod   protektoratem   prez.   Starzyńskiego przez Związek Pracowników Samorządowych m. st. Warszawy 1936 -— opublikowany następnie w wydawnictwie zbiorowym.
16.   MALARSTWO MONUMENTALNE — artykuł prcgramowy opublikowany w miesięczniku „Arkady" 1936 — rozwinięty następnie w rękopisie.
17.   ARCHITECTURE POLONAISE HIER ET AUJOURDHUI — opublikowane na lamach wydawnictwa miesięcznego „Architektura i Budownictwo" (spe~ ejalne wyd.) Warszawa 1937.
18.   LA. POLOGNE   A L'EXPOSITION   DE   1937 — opublikowane   na   łamach wydawnictwa „Arts et Techniąuos" — Faris Decembre 1936.
19.   L'ARCH1TECTURE CONTEMPORAINE DE LA POLOGNE — Apercu hir storique sur 1'architecture en Pologne au Guide Officiel de la Participation Polonaise a l'exposition de Paris 1937.
20.   DECORATION D'INTERIEURS  EN  POLOGNE — Apercu historiąue   sur l'art decoratif en Pologne au Guide Officiel de la Participation Polonaise $ I'exposition de Paris 1937.
21.   LE CARACTERE NATIONAL DANS L'ARCHITECTURE — discours officiel  en  titre  de  delegue  du   Gouvernement polonais    atf XIV-e Congres International des Architectes — Paris 19—25 juillet 1937 — wydrukowany
następnie w r. 1938 w oficjalnym sprawozdaniu Comite Permanent International des Architectes.
22.   LA TRADITION MODERNISTĘ DE L'ARCHITECTURE FRANCAISE — discours officiel en titre de deleguś du Gouvernement Polonais au IV-e Reun:on International d'Architectes, 28. VI — 5. VII Paris 1937 — opublikowany następnie w „Compte Rendu" tegoż kongresu.
23.   L'ENSEIGNEMENT ARTISTIQUE EN POLOGNE — publikacja w wydawnictwie    zbiorowym    francuskim    pt.    „FORMATION    ARTISTIQUE   ET TECHNIQUE A L'EXPOSITION 1937 — Paris 1938.
24.   ARCHITEKTURA RUCHU — referat    wygłoszony   na   posiedzeniu   Warszawskiego Oddziału Stowarzyszenia Architektów Polskich dn. 4. II. 1937 r. w rękopisie.
25.   NAGRODA  PARYSKA  — publikacja w  sprawie   reorganizacji  wyższych studiów  architektury  w Polsce,  zamieszczone  w III  tomie  wydawnictwa „Życie Sztuki" Warszawa 1937.                                         .   ....:
26., .SIEDEM CUDÓW ŚWIATA — Wydawnictwo zbiorowe, wydanie I, Warszawa 1938, wydanie II, Warszawa 1948.
27.    SPRAWOZDANIE I WNIOSKI O PRACACH PODKOMISJI ARTYSTYCZNEJ DO BUDOWY POLSKICH STATKÓW OCEANICZNYCH przygotowane na zlecenie Ministerstwa Przemysłu   i   Handlu., na   prawach rękopisu poufnego Warszawa 1938.      '-¦'¦¦     ¦¦   '¦     -¦-   ;. >   ¦"' < ¦'¦ ¦ A1',*   -    :      .:¦-
28.   TEATR WIELKI W WARSZAWIE — Wytyczne dla przebudowy wnętrza w oparciu o historię gmachu i dorobek współczesnej wiedzy teatrologicz-nej opracowane na zlecenie Px~ezyd. m. st. Warszawy, na prawach rękopi u Warszawa 1939.
29.   WYSTAWA PARYSKA 1937 — Publikacja w IV-ym tomie  wydawnictwa „Życie Sztuki" Warszawa 1939.    .  .         ,        .            .   :
30.    MIASTO NOWOCZESNE — wykład na Ratuszu m. st.  Warszawy w Sali Dekerta, wygłoszony dn. 31. III. 1939 r. niepublikowany.
31.    ŚWIAT   UROJONY   STANISŁAWA   NOAKOWSKIEGO   1939   —   Biuletyn Architektoniczno-Urbanistyczny.
32.   POLISH MODERN ARCHITECTURE — Guide oi Polish Pavilion on the New York World — Exhibition 1939 (nowe oprać).
33.    MODERN DECORATIVE ART IN POLAND — Guide  of Polish  Pavilion on the Now York World-Exhibition 1939 (nowe opracow.).
34.    JEREMI KUBICKI — wspomnienia architekta — szkic biograficzny „Wiadomości Literackie" 1939.
35.    CHARAKTER ZABYTKOWY WARSZAWY — opracowane wspólnie z prof. dr. Janem   Zachwatowiczem    oraz   UKSZTAŁTOWANIE   ARCHITEKTONICZNE WARSZAWY — opracowane wspólnie z prof. Bohdanem Pniew-skim   —   rozdziały   w pracy   zbiorowej   pt;   OPINIA   KOMISJI   RZECZOZNAWCÓW URBANISTYCZNYCH MIASTA WARSZAWY — na prawach rękopisu — Warszawa 1941.
36.    ZAGADNIENIE   ROZBUDOWY   SAL   WIDOWISKOWYCH   (teatrów,   sal koncertowych i kinematograficznych) W POLSCE — studium uzasadniające 20-letni program rozbudowy takich sal   w   okresie powojennym (rękopis) częściowo zniszczony w r. 1944. Wydanie nowe w opracowaniu.
37.   ZASADY PROJEKTOWANIA HOTELI — rękopis (w druku).
38.    WŁOSKA SZKOŁA ARCHITEKTURY   I tom wydany na powielaczu przez studentów Wydziału Architektury w r. 1944 i antydatowany (1938) — druk konspiracyjny r. 1944.   ¦
39.   Materiały do „ARCHITEKTURY ANGIELSKIEJ".
40.    „FRANCUSKA SZKOŁA ARCHITEKTURY" I tom — materiały — spalone podczas powstania w 1944 r.
41.   ŚWIAT    ARCHITEKTONICZNY    WARSZAWY    POD    OKUPACJĄ   NIEMIECKĄ 1939—1944 — referat wygłoszony 5. XI. 1944 r. w Lublinie.
42.   PROBLEMY MAŁYCH MIAST W POLSCE — studium statystyczno-kultu-ralne (rękopis) 1943 zaginiony w r. 1944.
43.   ROZWAŻANIA NAD STWORZENIEM PODSTAW FINANSOWYCH DLA ODBUDOWY WARSZAWY — studium organizacyjno-finansowe  opracowane na. zlecenie Ministerstwa Odbudowy. 1945.
44.   POPIOŁY FENIKSA — artykuł Nr. 10—12 „Odrodzenia" styczeń 1945.
45   Materiały do „HISTORII ARCHITEKTURY ŚREDNIOWIECZNEJ" — wydane nakładem Związku Słuchaczów Architektury. 1948.
46.   „UCZNIOWIE CIEŚLI".  Rozważanie nad zawodem architekta,  Warszawa 1948.
47.   „PIĘTNAŚCIE TAJEMNIC MĄDROŚCI" publikacje w „Kalendarzu War, szawskkn" na rok 1948.
Uwaga: Wykaz powyższy nie obejmuje krótkich artykułów i felietonów zamieszczonych w prasie periodycznej i fachowej oraz w dziennikach, jak również opracowań do wydawnictw encyklopedycznych.



WIELKOŚĆ 24,5X17CM,TWARDA OKŁADKA,LICZY 233 STRONY,39 RYSUNKÓW,8 FOTOGRAFII.


STAN:OKŁADKA DB,STRONY SĄ POŻÓŁKŁE,POZA TYM STAN W ŚRODKU DB/DB+ .

WYSYŁKA GRATIS NA TERENIE POLSKI / PRZESYŁKA POLECONA EKONOMICZNA + KOPERTA BĄBELKOWA ,W PRZYPADKU PRZESYŁKI POLECONEJ PRIORYTETOWEJ PROSZĘ O DOPŁATĘ W WYSOKOŚCI 3ZŁ.KOSZT PRZESYŁKI ZAGRANICZNEJ ZGODNY Z CENNIKIEM POCZTY POLSKIEJ /.

WYDAWNICTWO EX LIBRIS WARSZAWA 1948.

INFORMACJE DOTYCZĄCE REALIZACJI AUKCJI,NR KONTA BANKOWEGO ITP.ZNAJDUJĄ SIĘ NA STRONIE "O MNIE" ORAZ DOŁĄCZONE SĄ DO POWIADOMIENIA O WYGRANIU AUKCJI.

PRZED ZŁOŻENIEM OFERTY KUPNA PROSZĘ ZAPOZNAĆ SIĘ Z WARUNKAMI SPRZEDAŻY PRZEDSTAWIONYMI NA STRONIE "O MNIE"

NIE ODWOŁUJĘ OFERT KUPNA!!!

ZOBACZ INNE MOJE AUKCJE

ZOBACZ STRONĘ O MNIE