Wstęp.....................................................................................................................5
Rozdział I Niedostosowanie społeczne i niepowodzenia szkolne
jako problem społeczno-edukacyjny......................................91. Analiza podstawowych pojęć ..........................................................................12
Dostosowanie i niedostosowanie społeczne ...................................................13
Powodzenia i niepowodzenia szkolne ............................................................22
2. Uczeń wobec wymogów gimnazjum................................................................26
3. Niedostosowanie społeczne w literaturze pedagogicznej...............................32
Objawy niedostosowania społecznego ...........................................................32
Rodzaje niedostosowania społecznego...........................................................38
Zahamowanie............................................................................................39
Zachowanie demonstracyjno-bojowe........................................................40
Krańcowe formy aspołeczności.................................................................43
Zachowanie niekonsekwentne..................................................................43
Uczeń niedostosowany społecznie..................................................................44
4. Niepowodzenia szkolne w literaturze pedagogiczno-psychologicznej ..........50
Przyczyny niepowodzeń szkolnych ................................................................50
Fazy niepowodzeń szkolnych .........................................................................69
Rozdział II Metodologia badań własnych................................................731. Problematyka badań.......................................................................................73
2. Metody, techniki i narzędzia badawcze .........................................................74
3. Teren i organizacja badań ..............................................................................75
Rozdział III Symptomy niedostosowania społecznego
w świetle przeprowadzonych badań..................................771. Rodzaje niedostosowania społecznego uczniów szkół gimnazjalnych ..........78
2. Objawy niedostosowania społecznego badanej młodzieży
i warunkujące je czynniki ..............................................................................90
3. Uwarunkowania socjokulturowe dzieci niedostosowanych społecznie ......101
Rozdział IV Niepowodzenia szkolne uczniów szkół gimnazjalnych 1121. Rodzaje niepowodzeń w nauce .....................................................................112
2. Przyczyny niepowodzeń szkolnych w opinii uczniów i nauczycieli ............118
Przyczyny spoleczno-ekonomiczne...............................................................121
Warunki materialne ...............................................................................121
Praca rodziców.........................................................................................122
Atmosfera domowa .................................................................................123
Zainteresowania kulturalne rodziców ...................................................123
Zainteresowanie rodziców nauką swoich dzieci ....................................125
Przyczyny niepowodzeń w nauce tkwiące w uczniu ...................................126
Stan zdrowia badanych uczniów............................................................127
Motywacja do nauki................................................................................127
Postawa wobec szkoły..............................................................................129
Wagary ....................................................................................................134
Uczniowskie plany na przyszłość ...........................................................135
Czas poświęcany na naukę......................................................................137
Zainteresowania gimnazjalistów ...........................................................137
Szkolne przyczyny niepowodzeń..................................................................139
Liczba uczniów w klasie a niepowodzenia.............................................139
Stosunek nauczyciela do ucznia przejawiający się
w sprawiedliwym ich traktowaniu..................................................142
Rozdział V Związek niedostosowania społecznego
z niepowodzeniami szkolnymi.............................................1471. Rodzaj niedostosowania społecznego a skala niepowodzeń w nauce .........148
2. Uwarunkowania biopsychiczne i socjokulturowe dzieci niedostosowanych społecznie z niepowodzeniami szkolnymi ....................153
3. Związek pozycji w klasie ucznia niedostosowanego społecznie
i ucznia z niepowodzeniami szkolnymi .......................................................162
Zakończenie ....................................................................................................166
Wnioski...............................................................................................................167
Postulaty............................................................................................................174
Bibliografia.........................................................................................................179
Wykaz tabel........................................................................................................191
Wykaz wykresów i schematów..........................................................................192