Nie zachowane kościoły drewniane Górnego Śląska
Piotr Siemko
Wspaniałe opracowanie bogato ilustrowane starymi fotografiami
format 26,5 x 21,5 cm,
ss. 208,
Ilustracje Publikacja to katalog nie istniejących już górnośląskich zabytkowych świątyń drewnianych.Jej wartość bezdyskusyjną wyznacza bogaty, dziś już unikatowy materiał ikonograficzny - około 220 zdjęć prezentujących 78 obiektów. Fotografie te oraz wiedzę o kościołach i miejscowościach autor uzyskał nie tylko w bibliotekach i archiwach, lecz także na parafiach, przemierzając Górny Śląsk wzdłuż i wszerz. Walorem dodatkowym książki jest bogata Bibliografia. Publikację zamyka streszczenie w języku niemieckim.
Wyrazy „drzewo, „drewno" przewijają się na kartach Starego i Nowego Testamentu wielokrotnie i nierzadko mają pełne symboliki znaczenie. We fragmencie Księgi Wyjścia mówiącym o wędrówce Narodu Wybranego pojawia się kawałek drewna rzucony do gorzkiej wody, który pozwoli! wędrowcom na ugaszenie pragnienia, woda bowiem stalą się słodka. W Biblii szczególnej symboliki nabiera uratowanie w drewnianej arce cząstki Narodu Wybranego, a drzewo dotychczas pojmowane jako symbol Adamowego upadku staje się zapowiedzią zbawienia dokonanego przez Chrystusa na drewnianym krzyżu. Mówi o tym niezwykle wyraziście Prefacja o krzyżu świętym: „(...] na drzewie rajskim śmierć wzięła początek, na drzewie krzyża powstało nowe życie, a szatan, który na drzewie zwyciężył, na drzewie również został pokonany."W tak zarysowanym kontekście łatwiej zrozumieć rolę, jaką odgrywała i nadal odgrywa świątynia z drewna. Człowiek mógł Bogu ofiarować rzeczy wspanialsze, bogatsze. Wydaje się jednak, iż kościoły te mają więcej niż kościoły murowane wspólnego z dawnym chrześcijaństwem, w którym tak ważną rolę odgrywał duch prostoty. Kościół drewniany współcześnie - jak definiują to Normy Episkopatu —„zaliczany jest do rzędu wartości Bożych i narodowych, których całości winno się strzec z największą troską i odpowiedzialnością".Tymczasem współczesny obraz Bożych domów z drewna nie daje powodów do szczególnej radości, a przybierający na sile proces ich eliminacji jawi się jako zjawisko groźne. Wielką rolę w zmianie tego obrazu mogą odegrać duszpasterze, uświadamiając wiernym tradycje miłości do starych kościołów. Świątynia z drewna wrasta bowiem w pejzaż duchowo-kulturowy wspólnot parafialnych, nierzadko od kilku stuleci dając fundamentalne świadectwo tradycji.Znaczenie drewnianych świątyń w krajobrazie kulturowym i duchowym podkreślił papieża Paweł II podczas pielgrzymki do ojczyzny w czerwcu 1997 roku, mówiąc: „[...] stają mi przed oczyma te kościoły drewniane, coraz już to rzadsze na całej ziemi polskiej [...] prawdziwe skarby architektury' ludowej. Wspólnym wysiłkiem je budowano, aby mogła w nich być sprawowana Najświętsza Ofiara."Drewniane świątynie, choć niepozorne, to prawdziwe skarby architektury ludowej i skarby Kościoła. Wymagają odpowiedzialności i troski. Dlatego zachowajmy w pamięci te, które odeszły, chrońmy te, które trwają.SPIS TREŚCISłowo wstępneOd Wydawcy Od AutoraZasięg terytorialnyDrewniane kościoły w literaturze fachowej i popularnej Transfer drewnianych kościołówKościołyBidszowiceBoguciceBojszowyBrynicaBrzezie n. OdrąBrzezinkaBrzeźceBujakówBytom Bytom Bzie ZarnedrieChechłoCiasna DębieDlugomilowiceDziećkowiceDziergowiceFalkowiee GliwiceGoczałkowice GodówGolasowiceGorzów ŚląskiGronowiceGrzędzinHaźlachKamienica ŚląskaKisielówKotulinKrasiejówKrowiarkiKuźnia RaciborskaLędziny Ligota TurawskaLubomiaLyskiŁagiewniki WielkieŁączaŁubniany k. OpolaŁubowiceMarklowice DolneMarkowiceMazańcowiceMiędzyrzeczeMoszczenicaMszanaOrnontowiceOstroźnicaPaczyna PawłówPiekary ŚląskiePierściec k. SkoczowaPniówPolanowicePołomiaPruchna PstrążnaPszczynaPuńcówRadziejówRaszczyce RogówRudnikRudno RudyszwaldRyduitowySkrzyszówStaniszcze WielkieSzczedrzykSzemrowiceŚwierklany TwardawaWarszowiceWoszczyceWysokaZabelkówZabrzeZawada KsiążęcaBibliografiaSłowniczek trudniejszych terminówNazwy miejscowości polskie i niemieckie.
Wysyłka jest realizowana jedynie w po wpłacie na konto.
WYSYŁKA 12ZŁ